Dansa Urbana / Street Dance II

 

A l’anterior article Dansa Urbana / Street Dance I us explicàvem que la música urbana que va anar apareixent al llarg del s.XX i XXI va venir acompanyada de dansa urbana.

A l’actualitat es practiquen molts estils que es poden incloure dins de l’anomenat Street dance, un estil de dansa urbana, fruit de la combinació del hip hop, el break dance, el b-boying, el popping (ball amb efectes robòtics) i molts altres.

Avui us deixem, en primer lloc, un recull de l’evolució de la dansa urbana entre 1950 i 2019 a càrrec de Ricardo Walker.

I a continuació uns exemples de Popping i Break Dance. Que ho disfruteu!

 

The Evolution of Dance – 1950 to 2019 – By Ricardo Walker’s Crew

 

Beat it | Dubstep | Popping John & Ricardo Walker

 

Men Whitout Hats – Safety Dance Remix – Robot Dance Vs. Break Dance

Cantània 2021 VIRTUAL – 08 La pluja

Després de molts dies, comença a ploure (COR TUTTI farem percussió corporal per simular la pluja).

En Marcel puja al terrat per sentir la pluja a la seva cara. I allà, les gotes (plim, plom) li fan recordar moments feliços, també sota la pluja, amb els seus pares: somrient els tres plegats, agafats de les mans.

Recordeu que som el COR 3 i cantem quan trobem marcat “Cor 3” o bé “Cor tutti”.

 

7 La pluja … … …… … … .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

7 La pluja (INSTRUMENTAL) .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

7 La pluja (COREOGRAFIA) .. .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

Comença al minut : 2:12

7 La pluja (LLETRA I COREOGRAFIA) .. .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

 

LLETRA

Cor 3 i 4: (p) Plim   [Cor 1 i 2: plom…]
Cor 3 i 4: Plim   [Cor 1 i 2: plom…]  (…)

COR TUTTI
(p) Cauen a cops d’atzar.
Són com batecs petits.
Pètals i fulles ballen
ritmes i sons humits.

Gotes amb rumb cap al mar,
gotes que esclaten i callen… | 2 |

Cor 3 i 4: (p) Plim   [Cor 1 i 2: plom…]
Cor 3 i 4: Plim   [Cor 1 i 2: plom…]  (…)

Cor 3 i 4: (mp) Plim   [Cor 1 i 2: plom…]
Cor 3 i 4: Plim   [Cor 1 i 2: plom…] (…)

| 2 | (mp) Érem al mig de l’estiu.
Vam caminar per turons.
Vam vorejar un riu.
Tots tres cantant cançooons.
| 1 |

(p) Gotes de pluja de cooop. | 1 |
(Poco accel.) Un llamp i un tro
Sota la pluja somiem plegats,
agafats de les mans,
la mare, el pare i jooo|ooo.
| 1 |   [Cors 1 i 2: Tornen els llamps i els (trons).]
Tornen imatges d’ahir.   [Cors 1 i 2: Tornen moments més (bons).]
Tornen i es queden amb mi.   [Cors 1 i 2: Plouen del cel, que es (fon).]
Ploren els uuu|uuulls…   [Cor 1 i 2: Ploren els ulls…]
COR TUTTI…deeel móoon.

..Ets màgica! Pluja que em treus el fum,
pluja que em portes llum,
saps com guarnir l’escena:
tornes i em ve sanglot. | 3 |

(p) Pluja que ofegues la pena, | 2 |
. pluja que ho reentes tooo|ooot…

Cantània 2021 VIRTUAL – 07 La música

Després de “Corre, salta” segueix “La música”.

És una cançó molt divertida, on fem un viatge al voltant del món a través de la seva música. Anirem saltant entre diversos estils musicals (tango, gospel, sardana, hip hop, rock’n’roll, tradicional africana, oriental, irlandesa, clàssica…).

Esteu preparats? Ens posem la motxilla i marxem de viatge! Som-hi!

Recordeu que som el COR 3 i cantem quan trobem marcat “Cor 3” o bé “Cor tutti”.

 

7 La música … … …… … … .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

7 La música (INSTRUMENTAL) .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

7 La música (COREOGRAFIA) .. .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

    Comença al minut 4:36

7 La música (LLETRA I COREOGRAFIA) .. .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

Marcel: Dumba! / Sara: Dumbà!
Marcel:Xivap! / Sara: Xúvap!
Marcel: Badam! /

Cor 1, 2 i Sara: Parararararà!
Cor 3, 4 i Marcel: Dú-u-à!
Cor 1, 2 i Sara: Duduà!
Cor 3, 4 i Marcel: Pà-rara ràra-rà!
Cor 1, 2 i Sara: Bu!
Cor 3, 4 i Marcel: . Xu-u-bi dà!
Cor 1, 2 i Sara: Dua duà parara!
Cor 3, 4 i Marcel: Bà-dim!
Cor 1, 2 i Sara: Badamdà!
Cor 3, 4 i Marcel: .Xi vap!
Cor 1, 2 i Sara: Xúvap!
Cor 3, 4 i Marcel: .Ba dam!
Cor 1, 2 i Sara: Diru dirà dirú pararà!
Cor 3, 4 i Marcel: Di-ru dirà di-rú pa-ra ri-ra!
Cor 1, 2 i Sara: Tiru tira tiru!
Cor 3, 4 i Marcel: Xu-bi dà!

Cor 1, 2 i Sara: Dabidú!
Cor 3, 4 i Marcel: .Pa ra-da du ru!
Cor 1, 2 i Sara: Du!

COR TUTTI
Sents com el ritme canvia?
Pica i segueix el seu pas.
Prova de fer la melodia i ja veuràs.

Deixa’t anar per jugar amb les veus.
No en gaudiràs si no ens creus.
I llavors sentiràs l’harmonia…

Saps que t’envoles quan cantes.
Saps que t’encanta volar.
Obre les ales i viatja a un món llunyà.

Tria una terra o un altre temps
No passa res si no en saps la llengua,
. que la música és la llengua més…
COR 3 i 4: .la més unii-veer-saaaaal.

Sara: Marcel, posa’t les ulleres. Marxem de viatge!
(En Marcel es posa les ulleres.)

(A LA IRLANDESA)
Cor 1 i 2: Obre els ulls!
Cor 3 i 4: Obre els ulls! Ha sortit el sol!
Cor 1 i 2: Obre els ulls,
Cor 3 i 4: Omple’t de llum,
que ja comença el di-a!
Tot batega i es mou de nou.
Neix la veu per crear harmonia.

COR TUTTI
Quanta música dins de tu!
Canta el cor i la pell somia.

(A LA MOZART)
(En Marcel es treu les ulleres i va cap al piano. Toca la melodia de la mà dreta com si fos un concertista de piano.)

COR TUTTI
Obre els ulls!
Ha sortit el sol!
Obre els ulls, que ja comença el dia!

Tot batega i es mou de nou.
Neix la veu i l’harmonia.

(ROCK’N’ROLL – SWING)
(En Marcel es posa unes ulleres de sol i agafa un micròfon. Ell i la Sara ballen.)

COR TUTTI
Obre els ulls!
Ha sortit el sol!
Obre els ulls,
que ja comença el dia!
Tot batega i es mou de nou. [Marcel: Batega, batega…]
Neix la veu i l’harmonia. [Sara: M’encanta fer: Duba duba duba duba duba!]

Quanta música dins de tu!
Canta el cor, la pell somia.

(AIRE ORIENTAL) (En Marcel i la Sara agafen uns ventalls i hi ballen.)
[Sara: Va sonant la nova melodia. / Marcel: Una espurna que es fa cançó.]

(TANGO) (En Marcel es posa una rosa entre les dents i balla un tango amb la Sara.)

COR TUTTI
Obre els ulls! Ha sortit el sol!

Obre els ulls,
que ja comença el dia!
Tot batega i es mou de nou.
Neix la veu i l’harmonia.

Quanta música dins de tu!
Va sonant la nova melodia:
una espurna que es fa cançó.
Canta el cor i la pell somia.

(CANT AFRICÀ) (En Marcel i la Sara ballen una dansa africana.)

Cor 3 i 4: Obre els ulls! Obre’ls!   [Sara i Marcel: Mira! Obre els ulls!]
Obre els ulls! Obre’ls!   [Sara i Marcel: Mira! Obre els ulls!]

(HIP HOP) (En Marcel es gira la gorra amb la visera cap enrere i fa beatboxing amb un micròfon. La Sara fa gestos de hip-hop amb les mans.)

COR TUTTI
Tot batega i es mou de nou.
Neix la veu i l’harmonia.

(SARDANA) (En Marcel i la Sara es diverteixen molt ballant una sardana.)

COR TUTTI
Quanta música dins de tu!
Canta el cor, la pell somia.

(Sona una cortina. En Marcel queda congelat en el temps.)
Sara: Alerta! Què em passa? No puc fer càlculs.
No processo com abans
i noto que em col·lapsen tantes dades…
I sento…
Sento sorpresa i alegria…
Sento vertigen i m’engresca tant…

COR TUTTI
Diu que la música calma…    [Sara i Marcel: Calma… Calma…]
Diu que la música empeny…    [Sara i Marcel: Ens empeny…]
Diu que la música ens ajuda a perdre el seny…   [Sara i Marcel: Diu que fa perdre el seny!]
Viure amb la música és divertit.
Diu que nodreix l’esperit.   [Sara i Marcel: Apa! Bon profit!]
I qui canta les penes espanta.    [Sara i Marcel: Fuig, fuig! Bon vent!]

Diu que la música abraça.   [Sara i Marcel: Oh, i tant!]
Diu que conserva els records.   [Sara i Marcel: Quants records…]
Diu que la música entendreix els cors més forts.   [Sara i Marcel: Entendreix els cors… i amb poc d’esforç…]
Diu que la música et pot portar
a llocs i a moments on ningú pot dur-te,

com si fos unes ulleres que et transporten
a universos irreals o virtuals
que no podem tocar (amb la mà).

AUDICIÓ: Aretha Franklin (II)

Com aquesta setmana hem tornat a escoltar a la gran Aretha Franklin, aprofitem per ampliar el seu repertori de cançons, en aquesta segona part de l’article que li vam dedicar ja fa unes setmanes (junt a Chuck Berry).

Us compartim tres grans cançons seves: Think, Respect i (You Make Me Feel Like) A Natural Woman.

La cançó Think explica la història d’una parella, en la que ella li demana a ell que pensi bé en com la tracta. Diu que ells dos s’estimen i es necessiten mútuament, però que ella mereix llibertat i respecte per part seva. Aretha la va escriure junt amb el seu marit, en un moment difícil de la seva vida en parella.

Es tracta d’una cançó reivindicativa que es va convertir en un himne, per la seva energia i força i perquè el que diu pot aplicar-se a totes les parelles. En aquesta versió, la va interpretar dins la pel·lícula “Blues Brothers”.

Compositors: Aretha Franklin & Teddy White
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: Think
Any de publicació: 1968
Any de la versió: 1980 (dins la pel·lícula "Blues Brothers") 
Gènere: Música urbana
Estil: Rhythm & Blues / Soul

 

Compositor: Otis Redding
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: Respect
Any de publicació: 1967 
Gènere: Música urbana
Estil: Rhythm & Blues / Soul

La darrera cançó és (You Make Me Feel Like) A Natural Woman, en una de les seves darreres versions, que permet admirar a aquesta gran cantant, amb 73 anys, amb plena capacitat i energia sobre l’escenari!

 

Compositors: Gerry Goffin, Carole King & Jerry Wexler
Artista: Aretha Franklin
Títol cançó: (You Make Me Feel Like) A Natural Woman
Any de publicació: 1967
Gènere: Música urbana
Estil: Soul

 

 

 

Més informació:

La cançó “Think” al detall (WEB corazondecancion: Aretha Franklin – Think (letra en inglés y traducción al español)

Les històries rere les 5 cançons més famoses d’Aretha Franklin (EN ANGLÈS). The stories behind 5 of Aretha Franklin’s biggest songs.

La cançó “Respect” al detall (Meaning of “Respect” by Aretha Franklin (EN ANGLÈS))

 

 

AUDICIÓ: Little Richard

Aquesta setmana hem escoltat a Little Richard, un dels més importants músics de rock and roll, del que mereixeria ser també ser el rei (títol però, que té Elvis).

El mateix Little Richard es considerava “El Rei Predicador del Rock & Roll, Rythm & Blues i Soul”.

A continuació podeu escoltar alguna de les seves cançons més conegudes: Lucille, Tutti Frutti i Long Tall Sally.

 

Compositor: Albert Collins, Little Richard
Intèrprets: Little Richard 
Títol cançó/obra: Lucille
Any de publicació: 1957 
Gènere: Música urbana
Estil: Rock and roll

 

Compositor: Little Richard, Dorothy LaBostrie
Intèrprets: Little Richard 
Títol cançó/obra: Tutti frutti
Any de publicació: 1955
Gènere: Música urbana
Estil: Rock and roll

 

Compositor: Enotris Johnson, Robert Blackwell & Richard Penniman
Intèrprets: Little Richard 
Títol cançó/obra: Long Tall Sally
Any de publicació: 1956
Gènere: Música urbana
Estil: Rock and roll

 

 

Cantània 2021 VIRTUAL – 06 Corre, salta

En aquesta cançó tenim poc text per aprendre, per començar practiqueu això:

“Corre, salta, mira, puja,

torna, baixa, gira, busca!”

A l’anterior cançó (“Tot el que jo puc fer per tu”), la Sara li descobria al Marcel tot el que podia fer per ell, i ell quedava fascinat. El Marcel passa ara hores i hores davant la pantalla, tant per fer cerques i activitats com per a jugar i, de fet, no s’imagina com es podien divertir tots aquells que de petits no van tenir internet…

La següent cançó recorda com és jugar sense pantalles, tal com abans es feia i com avui encara podem fer, també.

A més de “Corre, salta, mira, puja, torna, baixa, gira, busca!”, que es repeteix diverses vegades, només hem d’aprendre cinc frases més. Una és aquesta:

 

Passen les hores p’rò jugar no’s fa mai llarg“, que apareix dues vegades.

 

I les altres quatre frases són un CÀNON a 4 veus (recordeu que us deia que tindríem un cànon?):

 

(VEU 1) Vinc corrents i agafo el berenar. No’m paro gens, que vull jugar.

(VEU 2) Quins amics vindran? Jo hi vull ser. I tant!

(VEU 3) Correm pertot, riem plegats i caiem esgotats

(VEU 4) Jugant… el temps s’atura sota un cel clar

– I el vers final:

 

Vine i juga | 2 | 

. Ja!“.

 

Clica per veure la ESTRUCTURA I LLETRA Corre, salta (cor 3)

 

Quan mireu els vídeos, recordeu que som el COR 3 i cantem quan trobem marcat “Cor 3” o bé “Cor tutti”.

Som-hi, a cantar!

 

6 Corre, salta … … …… … … .. … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

6 Corre, salta (INSTRUMENTAL) … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

6 Corre, salta (COREOGRAFIA) … … .. … … .. … … ….. .. …… .. …

    Comença al minut 3:23

6 Corre, salta (LLETRA I COREOGRAFIA) . .…….  . . … ..

Dansa Urbana / Street dance I

La música urbana acompanya una dansa urbana, que inclou diferents estils com el hip hop, el break dance, el b-boying, popping (amb efectes robòtics) i molts altres.

Street dance és un estil de dansa urbana, fruit de la combinació de molts d’aquests estils, que va aparèixer a Nova York seguint els ritmes dels DJ.

 

A continuació us deixem alguns exemples, de Street dance, Break dance i Hip Hop. I trobareu més exemples a Dansa Urbana / Street Dance II.

No us en perdeu cap!

 

 

 

TURF FEINZ RIP RichD Dancing in the Rain Oakland Street | YAK FILMS

 

Best Street Dance ever

 

Breakdance: TOP 10 Best Powermoves Sets of 2018

 

Hip Hop: JABBAWOCKEEZ | Performance @ HHI’s 2012 World Hip Hop Dance Championship Finals

Garrotins (I)

Els Garrotins són cançons populars en que les lletres s’improvisen per explicar algun fet o història, amb to burlesc o irònic. Són un gènere del cant flamenc i un dels precursors de la rumba catalana. La tornada sempre és la mateixa:

Al garrotín, al garrotan
a la vera vera vera de Sant Joan.
(x2)

Per practicar la melodia sobre la que improvisarem, us deixem a continuació un parell d’exemples perquè canteu les lletres.

PRÀCTICA 1: TV3 Caçador de paraules – El garrotín
Uns gitanos catalans canten el garrotín davant d’en Roger de Gràcia, el caçador de paraules, qui explicarà d’on ve aquest tipus de música.

LLETRA:
Al Garrotin al garrotan,
a la vera, vera, vera de Sant Joan.
(x2)

Peixatera punyetera
m’has donat un peix pudent
si no em tornes la pesseta
l’hi diré a tota la gent.

PRÀCTICA 2: Garrotín De Lleida – Patriarcas de la rumba
Del disc: Cosa nostra (2005). Amb la col·laboració de Joan Garriga i Antoni ‘Sicus’ Carbonell (Sabor de Gràcia)

LLETRA:
Al Garrotin al garrotan,
a la vera, vera, vera de Sant Joan.
(x2)

Encara que tu me’n posis
tres olives en un plat.
A tu ja no et vull per dona
perquè tens el cul cagat.

Al Garrotin…

Si el Rafalito fos alcalde
i el Sicus fos manescal,
a l’Ajuntament de Lleida,
no hi hauria mai un ral.

Al Garrotin…

Aire, aire, aire,
la festa major d’Alguaire.
I també la de Serós
que les noies d’aquest poble
totes tenen el cul gros.

Resta de la lletra AQUÍ

 

PRÀCTICA 3: Aquest tren va massa lent! (1 de 23) Garrotins

Un altre exemple de garrotins el tenim en aquest vídeo, en el que veiem un grup de gent improvisant garrotins, en un tren de rodalies!

AUDICIÓ: Yo-Yo Ma & Lil’ Buck

Aquesta setmana hem escoltat “The Swan”, una cançó per a violoncel de Camile Saint-Saëns.

En aquest vídeo, hem vist al famós i gran violoncelista Yo-Yo Ma.

Compositor: Camille Saint-Saëns
Intèrprets: Yo-Yo Ma (violoncel), Kathryn Stott (piano). 
Títol cançó/obra: The Swan (El cigne) (de l'obra "El carnaval dels animals").
Any de publicació: 1886 
Gènere: Música clàssica
Estil: Romanticisme

 

Després ens hem preguntat: com es podria ballar, aquesta música? Com ens hauríem de moure?

I hem, descobert a Lil’ Buck, un ballarí especialitzat en Street dance (un estil de dansa urbana, fruit de la combinació de molts estils, que va aparèixer a Nova York seguint els ritmes dels DJ).

 

Us deixem també la versió de dansa clàssica de “The Swan”. És una interpretació molt expressiva i difícil que representa un cigne en el darrer ball abans de la seva mort.

La coreografia és la mateixa que ballava Anna Pavlova, una famosa ballarina de ballet russa.  “La mort del cigne” era la seva dansa més famosa , amb una coreografia feta expressament per a ella per Michel Fokine, amb la música d'”El cigne”.

 

Finalment, una altra interpretació de Yo-Yo Ma, aquesta junt amb el gran cantant Bobby McFerrin. És una cançó que es va fer molt famosa fa anys, anomenada “Hush little baby”.

Cantània 2021 VIRTUAL – 05 Tot el que jo puc fer per tu

Aquesta setmana hem escoltat ja la quarta cançó de Cantània 2020: “Tot el que jo puc fer per tu”.

És una cançó amb força text, de manera que caldrà estudiar una mica per memoritzar-la!

 

5 Tot el que jo puc fer per tu .. … …… … … .. … … .. … … .. … … ..

5 Tot el que jo puc fer per tu (INSTRUMENTAL) … … .. … … .. … … ..

5 Tot el que jo puc fer per tu (COREOGRAFIA) . .… .. … … .. … … ..

    Comença al minut 6:26

5 Tot el que jo puc fer per tu (LLETRA I COREOGRAFIA) . .…….  . . … ..

 

 

LLETRA “Tot el que jo puc fer per tu”

Clica per veure la ESTRUCTURA I LLETRA Tot el que jo puc fer per tu

Excepte al final, estem cantant els quatre cors alhora.  Recordeu que som el COR 3 i cantem quan trobem marcat “Cor 3” o bé “Cor tutti”.

I també que hi ha indicacions per esperar una mica a fer les entrades de cada vers (amb un punt . a l’inici!).

 

Cor

.. Faig recerques a la xarxa i trobo coses introbables.

.. Trio i poso en ordre lògic arguments irrefutables.

.. Un detall em dona pistes per treure’n conclusions.

. I quan m’assignen una tasca, arribo fins al fons.

 

Cor i Sara

Puc dissenyar-te una pancarta.

Puc triar-te un bon xampú.

Deixa’m explicar-te, tot el que jo puc fer per tu. . . | 4 |

[Marcel: Com portes les fraccions? / Sara: Tu diràs…]

 

Cor, Sara i Marcel

.. Faig uns càlculs infal·libles: càlculs simples i complexos;

.. creuo dades amb registres aparentment inconnexos;

.. soc experta en termes tècnics que molta gent confon;

. resolc problemes matemàtics en menys de mig segon . |

Puc demanar-te sushi o pizza;

trobo gangues com ningú.

que et paralitza, tot el que jo puc fer per tu.

[Marcel: Sara, gràcies a la teva ajuda he tret un 10 en l’examen d’anglès./ Sara: You’re welcome. / Marcel: Ets la millor! / Sara: Canviant de tema, ja han arribat les ulleres de realitat virtual que et vaig demanar. / Marcel: Ostres! I com ho has pagat, això? / Sara: Són de franc. L’empresa alemanya Wunderbrille te les envia dins la seva campanya de captació de clients. Què et sembla si ara mateix visitem els anells de Saturn?]

 

Cor [CANVI DE MELODIA: FLAUTA]

. . Viatja per l’espai i el temps,

… capbussa’t en el foc del sol,

… travessa un bon forat negre,

. . tria el teu estel i aixeca el vol.

[Marcel: Uau, Sara! Això és al·lucinant!!! / Sara: Doncs espera’t a veure El món de Farucàrun. / Marcel: És el meu llibre preferit! / Sara: Ja ho sé. Vols ser-ne el protagonista? ]

 

Cor [PIANO -> CONTRABAIX . . . ]

… Segueix la pista d’un tresoooor, … esquiva l’ombra d’un voltoooor,

… aprèn a fer uns encanteeriiiis, . . repta el rei tirà, . . .No tinguis pooooor!

[ Marcel: He reviscut el llibre com mai. / Sara: Trobo que fas molt bé de Mag Gíring. / Marcel: M’encanta aquest personatge. Amb la seva vareta pot fer de tot. Com tu, Sara! / Sara: No voldries fer de malvat bruixot? / Marcel: Vols dir que puc fer altres personatges? / Sara: Pots ser qui vulguis ser! ]

 

Cor i Sara

.. Tu pots ser protagonista, d’aventures increïbles.

.. Jo puc dur-te amb les ulleres a milers de mons possibles.

.. Pots ficar-te enmig de zombis o pots volar amb un drac.

. I tot això no em costa gaire. Estàs amb una crac . |

Neda entre éssers d’aigües marines.

Juga en un bosc de bambú.

Tu no t’imagines, tot el que jo puc fer per tu . |

Passa de l’avorrida rutina.

Tria el teu plat d’un llarg menú.

Cors 3 i 4 No et caldran joguines… [ Cors 1 i 2: Plana amb les gavines… ]

Cor, Sara i Marcel Tu no t’imagines…

Cors 3 i 4 … tot el que jooo|oooo|oooo|oooo… 

[ Sara: tot el que jo… / Cors 1 i 2: tot el que jo… / Marcel: tot allò que jo… ]  | 2 |

Sara i Cor  puuuuc feer peer tuuuu|uuuu|uuuu|uuuu. [ Marcel: … vull fer amb tu].