La durada en música és la longitud de temps que cada nota es toca. Els sons poden ser llaaaaargs o curts. Quan combinem notes de diferents durades, pots crear un ritme. Per exemple, quan escoltem l’obertura de la 5a Simfonia de Beethoven: hi ha quatre notes. Pots descriure la durada de cadascuna d’aquestes notes? La resposta és que té tres notes curtes seguides d’una nota llarga.
Pots canviar la durada d’una nota de diferents maneres, depenent de l’instrument que estiguis tocant. Per tocar una nota llarga en un instrument de vent o de metall, has de seguir bufant-hi. En un piano, la durada d’una nota depèn de quant temps premis la tecla. En notació musical, hi ha símbols que ens diuen la durada de les notes. Cada símbol ens diu que toquem una nota per una durada diferent: aprenent aquests símbols, sabem quant temps tocar la nota.
Les aventures de Jordiet – Cap. 4 LA DURACIÓ [àudio en Valencià] (Teresa Patapum)
A continuació trobareu diverses activitats per treballar aquesta qualitat del so a les aules d’educació infantil.
Activitat 1: Presentem els sons llargs i curts
Material: Triangle i caixa xinesa
Presentarem als infants el triangle i la caixa xinesa (de què està fet? quina forma té? Com sona? És fred quan el posem a la galta?).
Després ens tornarem a fixar en el seu so. Primer amb el triangle, els farem notar que quan piquem el so es llaaaarg, i triga una estona en deixar de sonar i tornar a quedar en silenci. Els demanarem que ens avisin quan ja no sentin el so del triangle, aixecant la mà. Treballarem també l’atenció, perquè cal estar molt atents a la durada del so i cal esperar una estona fins que desapareix del tot el so.
Després ho repetirem amb la caixa xinesa i descobrirem que el seu so és molt curt, de seguida hauran d’aixecar la mà!
Finalment podem repartir triangles i caixes xineses i altres instruments amb so llarg o curt i els demanarem que els facin sonar quan demanem sons llargs o so curts.
Activitat 2: Dibuixem la durada
VÍDEO Escola Sant Salvador Cercs: durada del so 2
Després de presentar els sons llargs i curts, els infants poden dibuixar la durada dels sons a la pissarra, de forma individual. Després podem repetir aquesta activitat tots alhora pintant en un full individual.
Activitat 3: Classifiquem instruments per la durada del so
VÍDEO Flora Terensi: Treballem SO LLARG-CURT, P5
Amb tots els instruments que tinguem a l’aula podem fer una classificació per descobrir si produeixen un so llarg o curt. Un per un tots els nens agafaran un instrument i el faran sonar davant la resta del grup, entre tots, descobrirem si el so que produeix és llarg o curt i posarem dins una caixa o una altra (o a un costat o a un altre).
Activitat Flash 4: Sons llargs i curts
Reconeixement auditiu de la durada del so de diferents objectes i animals
http://ares.cnice.mec.es/artistica/a/05/a_ba05_01vf.html
En aquest recurs trobareu diferents activitats/reptes per poder treballar la durada del so tot el grup-classe, a partir de suport visual i sonor.
I us afegim un recull d’activitats de GanxetsMusicCAT
VÍDEO: “Sóc feliç! Activitats llarg i curt per a educació infantil”