«Ballar augmenta les nostres capacitats d’atenció, de memòria, d’aprenentatge, afavoreix els circuits neuronals del cervell».
MÚSICA PER ESCALFAMENT
DNCE – Cake By The Ocean
Louis Prima – Sing,Sing,Sing (With a Swing)
Belda & Sanjosex – El general Bum-Bum
Ray Parker Jr. – Ghostbusters
Michael Jackson – Beat It (Live)
Meghan Trainor – Better When I’m Dancin’
MOVIMENTS PER ESCALFAMENT
Better when I’m Dancing – Meghan Trainor – Easy Kids Dance Warming Up Video – Choreography
JOCS MOVIMENT
Jocs Dalcroze
- Salt de la granota (5-8 anys) (p.7)
- Equilibristes (6-10 anys)
- Juguem a pilota (6-10 anys) Picar mans / Botar pilota / + seguint la música
- ..
ACTIVITATS DE MOVIMENT (Carme Nájera)
Alternem activitats individuals i en parella o grup a cada sessió (hi ha un exemple de sessió més avall):
INDIVIDUALS
- En rotllana. Escalfament articular.
- En rotllana. Percussió corporal.
- Activem (vibració) genolls, pelvis, espatlles, cap i mans. Moviments de vibració i parada per sentir i ser-ne conscients.
- Respiració a través de la columna (l’ascensor). “Estar present i disponible en l’escolta” SENTIR.
- Variant: respiracions a terra, sentint la columna.
- En rotllana. Automassatge als peus. Activem la planta dels peus amb les mans i pilotes de tenis. Parelles, activació i deixar anar la columna amb l’element de la pilota de tenis.
- Caminar + ballar, sentim els altres (cadascú al seu ritme).
- Les 8 direccions. ballem – stop ( sentim )
- Dinàmica per estirar el cos: baixa cap, calçoneta, quatre punts de recolzament ( quatre grapes ), talons al terra, coxis a dalt, caminar amb les mans, quedar per estirar cames-esquena, pujar a poc a poc construint la columna. Fer-ho a lloc i amb desplaçament. Amb 8 temps, amb 4 i 2.
- Ballem les extremitats (Peus, mans, cap, pelvis).
- Ens movem per l’espai amb la mirada fixa en un lloc i travessem l’espai amb mirada perifèrica evitant obstacles.
- Variant: Quan fem un senyal, busquem una parella i la mirem als ulls. Amb un altre senyal, seguim caminant.
- Variant: Caminar. Busquem esquenes dels companys. Respirem junt amb el company. Dinàmic.
- Variant: caminar amb la presència de columna. Tallar el fil imaginari que uneix dues persones que es mouen (quan passem entre les dues persones).
- Caminar per l’espai, caure diverses vegades (cap endavant, cap enrere, cap a un costat). Memoritzo la forma que faig a terra. Crear una seqüència de moviment a terra.
- Juguem a fer imatges: A dalt – mig – terra.
- Variant: Partitura musical. Seguim amb la mateixa proposta del núm. 2. Partitura 8-8, 4-4, 2-2,
1-1-1-1 Música: “Happy Voices” de René Aubry.
- Variant: Partitura musical. Seguim amb la mateixa proposta del núm. 2. Partitura 8-8, 4-4, 2-2,
- Ballem:
– dins (moviment intern columna)
– perifèria (espai vital)
– fora (moviment dibuixant l’espai) - Escalfament del Fil (el mestre té un fil elàstic en vertical i tots seguim el fil com si nosaltres també en fóssim un)
- Respiració (intentar que l’exhalació sigui més lenta) “estar present i disponible en l’escolta” SENTIR.
PARELLA – GRUP
- Per parelles. Un es posa amb les mans a la paret i el company li activa la columna. (utilitzem els dits)
- Parelles. Descobrim l’espai a través del dit índex (canvi de rol).
- Parelles. Punxem amb llapis els porus de la pell. Direccions fora – dins.
- Parelles. Caminar. Mirades. Caminar + d’esquenes sentim unificar la respiració + baixar a terra amb la parella (juguem)
- Caminem amb parelles. Un camina i l’altre darrere fa de segona pell, mans a les espatlles, cresta ilíaca, genolls (seguint el pas del company), agafem del clatell i anem pujant la velocitat de caminar fins a arribar a córrer) Canvi de rol.
- Parelles. Mirant-se, un davant de l’altre, a unes 10 passes: caminar, abraçada, lliscar, caure, rodolar. Fem dos grups enfrontats, tothom amb la seva parella. Caigudes a tempos cada vegada més lents.
- Parelles. Un balla i l’altre es col·loca al seu darrere, intenta ballar amb el company sense perdre el contacte (intuint la seva dansa i el seguim ballant).
- Parelles. Ballem amb la mirada perifèrica. Un imita a l’altre i canvi de rol.
- Parelles a la diagonal. Un balla una frase de 8 tempos (l’altre observa) i el segon nen copia l’última imatge i a partir d’aquesta forma inicia la seva frase.
- Parelles. Ombra.
- Parelles. Fem ballar a la parella.
- Parelles: Impuls a diferents parts del cos, ballem aquest impuls.
- Parelles. Un balla i l’altre li modifica de tant en tant les seves direccions.
- Parelles. Escalfament amb parelles (amassar el cos de l’altre + sons de percussió + so ou de gallina + netejar en fora i de dalt – a baix).
- Parelles. Joc de màgia (utilitzant un bandó per parella juguem a descobrir la forma i la reproduïm exactament igual)
- Parelles. Escultor i escultures.
- Variant: Crear una escena amb les escultures. Àudio – Historiette no 5 Fabrizio Paterlini.
- Parelles. Oferir espais oberts per jugar a encaixar amb l’altre.
- Parelles. Diagonal. Caminar davant-darrere, canvi de pes, salts cames davant-costat-darrere. Desplaçament pes-contrapes. contrapès, girar, un cau i l’altre l’ajuda a pujar.
- Rotllana. Una persona al centre i la resta van entrant d’un amb un i van donant una indicació a la part del cos que volen. Entre tots fem ballar al nostre titella).
- Tots en parelles. Decidim qui és l’1 i qui és el 2. El grup número 1 comença la seva impro i els 2 observen la seva parella. Fem stop i els altres fan el següent capítol. Fer lup.
- Dos grups. Un enfront de l’altre. Exercici 1: Cada grup pensa un moviment per traspassar l’espai i el mostra. Exercici 2: Pensem un nou moviment, però ara el mostren simultàniament i hi ha intercanvi de moviment en creuar-se.
- Dos grups. Efecte òptic. Un grup fa l’acció “Micro moviment”. L’altre grup obre i tanca els ulls.
- Dos grups. Pintem la veu. Ballem la veu. Quan sentim la veu, un grup balla i l’altre dibuixa. Quan calla la veu, ens quedem congelats. Àudio – John Lennon – Imagine.
- Dos grups. Batalles. Cada grup té un líder. Durant la batalla anirem canviant el líder de cada grup per un altre noi/noia. De forma alterna un líder balla i tot el seu grup fa el mateix de manera simultània (moviments no molt ràpids, i mirant cap a l’altre grup per facilitar que tot el grup el pugui seguir). El mestre va marcant el canvi de grup (pregunta-resposta).
- Quatre grups. Qualitats. Utilitzem unes targetes per anar canviant quan ens movem per quatre zones de l’espai (rodó, linial, rugós, llis, lleuger, pesat, ràpid, lent, elèctric, robòtic, petit, gran…).
- Parelles. Seguir al rei.
- Variant: Grup sencer. Un lidera i tots segueixen al de davant. Bandada d’ocells.
- Joc Cadira. Cada té una cadira. Explorem diferents imatges. Escollim una. Comprem imatges i les cosim creant una coreografia. Memoritzem-ballem la suma dels moviments escollits.
- Dos grups. IMPROVISACIÓ. Tots dos grups amb les mateixes pautes. Delimitar l’espai amb cadires. (Pautes: Copiar – fer ombra – stop – seguir a un altre – córrer.)
- Inici a la improvisació.
- Activació amb la vibració. Genolls- maluc- espatlles- cap i mans.
- Desplaçament amb les parts de la vibració. Primer dirigit i després lliure.
- Parelles. Segona pell. Acompanyar a la parella, donar pes a l’espatlla, al maluc, a les mans i per últim petit impuls als genolls.
- Impro: posar la mà a una de les parts treballades i l’altre balla des de aquesta part del cos.
- Impro amb les cartes de l’abecedari. Cada lletra porta una consigna a seguir per la impro.
- IMPROVISACIÓ. Dos grups. Tots dos grups amb les mateixes pautes. Delimitar l’espai amb cadires.
- Relaxació i respiracions.
- Rotllana. Compartim la vivència.
«Improvisar, és expressar sobre el terreny, en l’aquí i l’ara. Cal provar(se), buscar(se), imitar(se), desenvolupar(se), adaptar(se). Proposar processos creatius desperta la curiositat».
EXEMPLE DE SESSIÓ (1)
- Escalfament amb parelles (amassar el cos de l’altre + percussió + ou de gallina + netejar
en fora i de dalt – a baix) - Parelles. Joc de màgia (utilitzant un bandó per parella juguem a descobrir la forma i la reproduïm exactament igual)
- Parelles. Escultor i escultures.
- Crear una escena amb les escultures. Àudio – Historiette no 5 Fabrizio Paterlini.
- Rotllana. Una persona al centre i el resta van entrant d’un amb un van donant una indicació a la part del cos que volen, entre tots fem ballar al nostre titella)
- Efecte òptic. Dos grups. Un grup fa l’acció “Micro moviment”. L’altre grup obre i tanca els ulls.
- Rotllana. Compartim la vivència.
EXEMPLE DE SESSIÓ (2)
- Cercle. Percussió corporal.
- Dutxa. Ensabonar-se.
- Dinàmica per estirar el cos: baixa cap, calçoneta, quatre punts de suport (quatre grapes), talons a terra, coxis a dalt, caminar amb les mans, quedar per estirar cames-esquena, pujar a poc a poc construint la columna. Fer-ho a lloc i amb desplaçament. Amb 8 temps, amb 4 i 2.
- Parelles. Oferir espais oberts per jugar a encaixar amb l’altre.
- Diagonal. Caminar davant-darrere, canvi de pes, salts cames davant-costat-darrere. Desplaçament pes-contrapes. Contrapès, girar, un cau i l’altre l’ajuda a pujar.
- Parelles: impuls a diferents parts del cos, ballem aquest impuls.
- Batalles.
- Qualitats. Utilitzem unes targetes per anar canviant.
- Respiracions i tancament.
MÚSIQUES
In The Mood For Love – Song Yumeji’s theme Shigeru Umebayashi
Erik Satie – Once Upon A Time In Paris