4. Moviment corporal – Escalfament, jocs i activitats

«Ballar augmenta les nostres capacitats d’atenció, de memòria, d’aprenentatge, afavoreix els circuits neuronals del cervell».

 

MÚSICA PER ESCALFAMENT

 

DNCE – Cake By The Ocean

 

Louis Prima – Sing,Sing,Sing (With a Swing)

 

Belda & Sanjosex – El general Bum-Bum

 

Ray Parker Jr. – Ghostbusters

 

Michael Jackson – Beat It (Live)

 

Meghan Trainor – Better When I’m Dancin’

 

 

MOVIMENTS PER ESCALFAMENT

 

Better when I’m Dancing – Meghan Trainor – Easy Kids Dance Warming Up Video – Choreography

 

 

JOCS MOVIMENT

 

Jocs Dalcroze

  1. Salt de la granota (5-8 anys) (p.7)
  2. Equilibristes (6-10 anys)
  3. Juguem a pilota (6-10 anys) Picar mans / Botar pilota / + seguint la música
  4. ..

 

ACTIVITATS DE MOVIMENT (Carme Nájera)

Alternem activitats individuals i en parella o grup a cada sessió (hi ha un exemple de sessió més avall):

 

INDIVIDUALS

  1. En rotllana. Escalfament articular.
  2. En rotllana. Percussió corporal.
  3. Activem (vibració) genolls, pelvis, espatlles, cap i mans. Moviments de vibració i parada per sentir i ser-ne conscients.
  4. Respiració a través de la columna (l’ascensor). “Estar present i disponible en l’escolta” SENTIR.
    1. Variant: respiracions a terra, sentint la columna.
  5. En rotllana. Automassatge als peus. Activem la planta dels peus amb les mans i pilotes de tenis. Parelles, activació i deixar anar la columna amb l’element de la pilota de tenis.
  6. Caminar + ballar, sentim els altres (cadascú al seu ritme).
  7. Les 8 direccions. ballem – stop ( sentim )
  8. Dinàmica per estirar el cos: baixa cap, calçoneta, quatre punts de recolzament ( quatre grapes ), talons al terra, coxis a dalt, caminar amb les mans, quedar per estirar cames-esquena, pujar a poc a poc construint la columna. Fer-ho a lloc i amb desplaçament. Amb 8 temps, amb 4 i 2.
  9. Ballem les extremitats (Peus, mans, cap, pelvis).
  10. Ens movem per l’espai amb la mirada fixa en un lloc i travessem l’espai amb mirada perifèrica evitant obstacles.
    1. Variant: Quan fem un senyal, busquem una parella i la mirem als ulls. Amb un altre senyal, seguim caminant.
    2. Variant: Caminar. Busquem esquenes dels companys. Respirem junt amb el company. Dinàmic.
    3. Variant: caminar amb la presència de columna. Tallar el fil imaginari que uneix dues persones que es mouen (quan passem entre les dues persones).
  11. Caminar per l’espai, caure diverses vegades (cap endavant, cap enrere, cap a un costat). Memoritzo la forma que faig a terra. Crear una seqüència de moviment a terra.
  12. Juguem a fer imatges: A dalt – mig – terra.
    1. Variant: Partitura musical. Seguim amb la mateixa proposta del núm. 2. Partitura 8-8, 4-4, 2-2,
      1-1-1-1 Música: “Happy Voices” de René Aubry.
  13. Ballem:
    – dins (moviment intern columna)
    – perifèria (espai vital)
    – fora (moviment dibuixant l’espai)
  14. Escalfament del Fil (el mestre té un fil elàstic en vertical i tots seguim el fil com si nosaltres també en fóssim un)
  15. Respiració (intentar que l’exhalació sigui més lenta) “estar present i disponible en l’escolta” SENTIR.

 

PARELLA – GRUP

  1. Per parelles. Un es posa amb les mans a la paret i el company li activa la columna. (utilitzem els dits)
  2. Parelles. Descobrim l’espai a través del dit índex (canvi de rol).
  3. Parelles. Punxem amb llapis els porus de la pell. Direccions fora – dins.
  4. Parelles. Caminar. Mirades. Caminar + d’esquenes sentim unificar la respiració + baixar a terra amb la parella (juguem)
  5. Caminem amb parelles. Un camina i l’altre darrere fa de segona pell, mans a les espatlles, cresta ilíaca, genolls (seguint el pas del company), agafem del clatell i anem pujant la velocitat de caminar fins a arribar a córrer) Canvi de rol.
  6. Parelles. Mirant-se, un davant de l’altre, a unes 10 passes: caminar, abraçada, lliscar, caure, rodolar. Fem dos grups enfrontats, tothom amb la seva parella. Caigudes a tempos cada vegada més lents.
  7. Parelles. Un balla i l’altre es col·loca al seu darrere, intenta ballar amb el company sense perdre el contacte (intuint la seva dansa i el seguim ballant).
  8. Parelles. Ballem amb la mirada perifèrica. Un imita a l’altre i canvi de rol.
  9. Parelles a la diagonal. Un balla una frase de 8 tempos (l’altre observa) i el segon nen copia l’última imatge i a partir d’aquesta forma inicia la seva frase.
  10. Parelles. Ombra.
  11. Parelles. Fem ballar a la parella.
  12. Parelles: Impuls a diferents parts del cos, ballem aquest impuls.
  13. Parelles. Un balla i l’altre li modifica de tant en tant les seves direccions.
  14. Parelles. Escalfament amb parelles (amassar el cos de l’altre + sons de percussió + so ou de gallina + netejar en fora i de dalt – a baix).
  15. Parelles. Joc de màgia (utilitzant un bandó per parella juguem a descobrir la forma i la reproduïm exactament igual)
  16. Parelles. Escultor i escultures.
    1. Variant: Crear una escena amb les escultures. Àudio – Historiette no 5 Fabrizio Paterlini.
  17. Parelles. Oferir espais oberts per jugar a encaixar amb l’altre.
  18. Parelles. Diagonal. Caminar davant-darrere, canvi de pes, salts cames davant-costat-darrere. Desplaçament pes-contrapes. contrapès, girar, un cau i l’altre l’ajuda a pujar.
  19. Rotllana. Una persona al centre i la resta van entrant d’un amb un i van donant una indicació a la part del cos que volen. Entre tots fem ballar al nostre titella).
  20. Tots en parelles. Decidim qui és l’1 i qui és el 2. El grup número 1 comença la seva impro i els 2 observen la seva parella. Fem stop i els altres fan el següent capítol. Fer lup.
  21. Dos grups. Un enfront de l’altre. Exercici 1: Cada grup pensa un moviment per traspassar l’espai i el mostra. Exercici 2: Pensem un nou moviment, però ara el mostren simultàniament i hi ha intercanvi de moviment en creuar-se.
  22. Dos grups. Efecte òptic. Un grup fa l’acció “Micro moviment”. L’altre grup obre i tanca els ulls.
  23. Dos grups. Pintem la veu. Ballem la veu. Quan sentim la veu, un grup balla i l’altre dibuixa. Quan calla la veu, ens quedem congelats. Àudio – John Lennon – Imagine.
  24. Dos grups. Batalles. Cada grup té un líder. Durant la batalla anirem canviant el líder de cada grup per un altre noi/noia. De forma alterna un líder balla i tot el seu grup fa el mateix de manera simultània (moviments no molt ràpids, i mirant cap a l’altre grup per facilitar que tot el grup el pugui seguir). El mestre va marcant el canvi de grup (pregunta-resposta).
  25. Quatre grups. Qualitats. Utilitzem unes targetes per anar canviant quan ens movem per quatre zones de l’espai (rodó, linial, rugós, llis, lleuger, pesat, ràpid, lent, elèctric, robòtic, petit, gran…).
  26. Parelles. Seguir al rei.
    1. Variant: Grup sencer. Un lidera i tots segueixen al de davant. Bandada d’ocells.
  27. Joc Cadira. Cada té una cadira. Explorem diferents imatges. Escollim una. Comprem imatges i les cosim creant una coreografia. Memoritzem-ballem la suma dels moviments escollits.
  28. Dos grups. IMPROVISACIÓ. Tots dos grups amb les mateixes pautes. Delimitar l’espai amb cadires. (Pautes: Copiar – fer ombra – stop – seguir a un altre – córrer.)
  29. Inici a la improvisació.
    1. Activació amb la vibració. Genolls- maluc- espatlles- cap i mans.
    2. Desplaçament amb les parts de la vibració. Primer dirigit i després lliure.
    3. Parelles. Segona pell. Acompanyar a la parella, donar pes a l’espatlla, al maluc, a les mans i per últim petit impuls als genolls.
    4. Impro: posar la mà a una de les parts treballades i l’altre balla des de aquesta part del cos.
    5. Impro amb les cartes de l’abecedari. Cada lletra porta una consigna a seguir per la impro.
    6. IMPROVISACIÓ. Dos grups. Tots dos grups amb les mateixes pautes. Delimitar l’espai amb cadires.
    7. Relaxació i respiracions.
  30. Rotllana. Compartim la vivència.

 

«Improvisar, és expressar sobre el terreny, en l’aquí i l’ara. Cal provar(se), buscar(se), imitar(se), desenvolupar(se), adaptar(se). Proposar processos creatius desperta la curiositat».

 

EXEMPLE DE SESSIÓ (1)

  1. Escalfament amb parelles (amassar el cos de l’altre + percussió + ou de gallina + netejar
    en fora i de dalt – a baix)
  2. Parelles. Joc de màgia (utilitzant un bandó per parella juguem a descobrir la forma i la reproduïm exactament igual)
  3. Parelles. Escultor i escultures.
  4. Crear una escena amb les escultures. Àudio – Historiette no 5 Fabrizio Paterlini.
  5. Rotllana. Una persona al centre i el resta van entrant d’un amb un van donant una indicació a la part del cos que volen, entre tots fem ballar al nostre titella)
  6. Efecte òptic. Dos grups. Un grup fa l’acció “Micro moviment”. L’altre grup obre i tanca els ulls.
  7. Rotllana. Compartim la vivència.

EXEMPLE DE SESSIÓ (2)

  1. Cercle. Percussió corporal.
  2. Dutxa. Ensabonar-se.
  3. Dinàmica per estirar el cos: baixa cap, calçoneta, quatre punts de suport (quatre grapes), talons a terra, coxis a dalt, caminar amb les mans, quedar per estirar cames-esquena, pujar a poc a poc construint la columna. Fer-ho a lloc i amb desplaçament. Amb 8 temps, amb 4 i 2.
  4. Parelles. Oferir espais oberts per jugar a encaixar amb l’altre.
  5. Diagonal. Caminar davant-darrere, canvi de pes, salts cames davant-costat-darrere. Desplaçament pes-contrapes. Contrapès, girar, un cau i l’altre l’ajuda a pujar.
  6. Parelles: impuls a diferents parts del cos, ballem aquest impuls.
  7. Batalles.
  8. Qualitats. Utilitzem unes targetes per anar canviant.
  9. Respiracions i tancament.

 

MÚSIQUES

 

René Aubry – Tree Song

 

René Aubry – Désordre

 

René Aubry – Desert train

 

In The Mood For Love – Song Yumeji’s theme Shigeru Umebayashi

 

Erik Satie – Once Upon A Time In Paris