01.1 SO I SILENCI

Activitat 1: “Materials sonors i silenciosos. Cartells so/silenci”

(Introducció a la pregrafia so/silenci)

Nivell: Educació infantil

Durada: 15 minuts

Materials: Diferents materials sonors i silenciosos (papers de caramel, llapis, plomes, pilotes, xiulets, cotó fluix, closques de petxines, closques de nous, espanta-sogres, triangles, panderetes…). / Cartells pregrafia so i silenci.

 

Anem presentant els materials, provem si produeixen so o silenci i els classifiquem en dos grups diferents.

Presentem els cartells de so i silenci i els col·loquem en el grup corresponent.

Repartim els materials i han d’agafar i fer moure l’adequat segons el cartell (de so o silenci) que els mostrem.

 

Variant: Podem fer so i silenci amb les parts del cos.

 

 

Activitat 2: “Les capses de so i silenci”

Nivell: Educació infantil.

Durada: 10-15 minuts  

Material: Dues capses mitjanes; Material sonor o silenciós.

 

Escoltem (a cau d’orella) una capsa buida i una altra on dins hi ha uns picarols (cascavells) o altres materials que en sacsejar la capsa, sonin.

 

Després, acabem d’omplir les capses amb els materials que vam utilitzar en una sessió anterior.

 

Activitat 3: “Identifiquem visualment so i silenci”

Nivell: Educació infantil – Cicle inicial.

Durada: 5 minuts  

Material: https://www.barcanova.cat/descargas/barcanova/propuestas/1460363_PD.pdf (làmina 1, projectada o impresa en DIN A3); 

 

A partir d’imatges, els infants hauran d’identificar si el que veuen produeix un so o silenci (la imatge d’una ploma, d’un nen que dibuixa o d’un xiulet…).

 

 

Activitat 4: “Fem sèries amb so i silenci”

(Amb percussió corporal o material sonor o instruments musicals)

Nivell: Educació infantil

Durada: 5-10 minuts

Material: Cap o utilitzem cartells de so i silenci.

Exemple: Làmina 3 a https://www.barcanova.cat/descargas/barcanova/propuestas/1460363_PD.pdf 

 

Fem sèries so-silenci-so-silenci (les dibuixem a la pissarra o utilitzem les fitxes DIN A4), de quatre pulsacions (1, 2, 3, 4).

Piquem de mans o no segons la sèrie.

CREACIÓ: Fem sèries so-silenci i, per grups les interpreten.

 

Variants: picar amb els peus, cantar, picar les cuixes, picar el cap, etc.

 

Activitat 5: “Cantem fent so o silenci”

Nivell: Educació infantil

Durada: 5 minuts

Material: Cartells de so i silenci

 

Mostrem cartells de pregrafia so/silenci, mentre cantem una de les cançons que hem après o fem silenci mentre movem els llavis (fem “playback” / “el peix”).

 

 

Activitat 6: ”L’excursió dels cargols”

Nivell: Educació infantil

Durada: 5 minuts (si ja coneixem la cançó)

Material: https://www.youtube.com/watch?v=CdAAhDABh6Q

https://youtu.be/0SzlpcWZu1o (amb lletra)

https://www.viasona.cat/grup/pep-puigdemont/pure-de-cancons/l-excursio-dels-cargols (lletra)

 

Opció 1: Variant del joc de les estàtues. Reproduïm la cançó i la pausem de forma aleatòria. Els infants juguen a ser cargols (en silenci, quan sona la cançó, sortim de la closca i ens movem, quan no sona, tornem a la closca i ens aturem).

Opció 2: Representem la cançó dels cargols. Qui passeja camina, la resta fan de cargol per terra, i s’aniran afegint progressivament. Al final tots ballem rock’n’roll.

 

Activitat 7: CONTE “El rei del silenci (i el rei del so)”

Nivell: Educació infantil – Cicle inicial – Cicle Mitjà

Durada: 10 minuts

Material: Una corona; Un sonall; Instruments sonors.

 

Podeu trobar l’explicació de l’activitat en “El blog d’infantil Santa Agnès”

http://elblogdinfantilsantaagnes.blogspot.com/2015/04/el-rei-del-silenci.html

 

Variant*: Tots els infants estan asseguts amb els ulls tancats i en silenci. La mestra tocarà el cap d’un nen/a i li donarà un esborrador. Aquest s’ha d’aixecar de la cadira en silenci absolut i anar a la pissarra, deixar l’esborrador i tornar al seu lloc, sense fer cap soroll. Si algun dels seus companys sent que aquest fa soroll… aixecaran el dit i el participant haurà perdut. Guanya qui va a la pissarra deixa l’esborrador i torna al seu lloc sense fer cap so. Aquest és el Rei del Silenci.

 

 

 

Activitat 8: “La campaneta”

Nivell: Educació infantil

Durada: 10 minuts

Material: Una campaneta

 

En rotllana, presentem la campaneta i ens preguntem: De què està feta? És freda? Quina forma té? Com sona? Com es toca?

La deixem tocar a cada infant, un per un.

Després la passem nou, però ara en silenci!

 

Activitat 9: “Concert amb so i silenci”

Nivell: Educació infantil – Cicle inicial

Durada: 10 minuts

Material: Instruments sonors; Pissarra.

 

Realitzem un petit concert amb instruments o altres objectes, tot alternant el so i el silenci.

Utilitzem la pissarra per fer la representació gràfica (pregrafia) del so i del silenci. Assenyalem i els infants les interpreten.

 

Variant: Un nen pot fer de director.

 

Activitat 10: “Escoltem el silenci”*

Nivell: Cicle inicial

Durada: 15 minuts

Material: No es precisa material per aquesta activitat

 

Consisteix en intentar sentir el silenci; per tal de que això sigui possible els alumnes seuen al terra formant una rotllana i se’ls demanarà que tanquin els ulls i estiguin tots en absolut silenci intentant escoltar el silenci durant 10-20 segons. Després se’ls demanarà que obrin els ulls i se’ls preguntarà de manera col·lectiva i oral si han sentit el silenci, o si pel contrari s’ha escoltat algun so. En cas de que s’hagin escoltat alguns sons, se’ls hi preguntarà que quins han estat i com feien aquest. Els alumnes reflexionaran sobre els sons sentits i els reproduiran. 

En acabar es tornarà a demanar que tanquin els ulls i estiguin en silenci durant 15 segons més, per tal d’estar ben atents a tots els sons que interrompen el silenci. En acabar els 15 segons i en veure que a classe no hi ha mai silenci absolut, es demanarà als alumnes que pensin llocs on creuen que hi ha silenci absolut. Els alumnes discutiran i reflexionaran sobre si als llocs que han pensat entre tots hi ha silenci o no, i en el cas que hi hagi sons, quins són aquests.

Ex: Illa deserta: si que hi ha sons perquè per exemple sempre s’escolten les onades. La lluna: sempre està en silenci.

 

 

Activitat 11: “Trobem el so i el silenci”*

Nivell: Cicle inicial

Durada: 15 minuts

Material: Pissarra

 

L’exercici consisteix en fer un llistat dels objectes o éssers vius que trobem en un lloc determinat diferenciant els que fan soroll i els que no, discutint i reflexionant de manera col·lectiva i oral. Per tal de dur a terme aquest exercici cal que els alumnes continuïn asseguts al terra tal com estaven, però ara mirant de cara a la pissarra. A continuació se’ls hi demanarà que escullin un ambient (casa, oficina, escola, platja, selva…) i una vegada escollit l’ambient, la mestra escriurà a la pissarra dues columnes diferenciades: la del so i la del silenci. Els alumnes han de dir objectes que facin so i després que no en facin, d’un ambient determinat.

 

Exemple: Si parlem de casa

Objectes que fan so: impresora, telèfon, televisió, gos, pares…

Objectes que fan silenci: bolígraf, plàtan, sofa…

 

 

Activitat 12: “El Joc de les cadires”*

Nivell: Cicle inicial, cicle mitjà, cicle superior

Durada: 15 minuts.

Material: Cadires i so (reproductor amb música, instruments, cançons cantades..)

 

El joc de les cadires consisteix en col·locar una rotllana de cadires. El número total de cadires ha de ser igual al número de participants menys 1. 

Sona una música, i mentre aquesta música sona els participants han d’anar rodant al seu aire al voltant de les cadires, en el moment que pari de sonar la música tots s’hauran de asseure’s a les cadires, qui es quedi sense cadira serà eliminat. Aleshores es traurà una cadira i començarà a sonar altre vegada la música… i es va repetint i eliminant participants i cadires fins que només queda un participant: el guanyador.  

Per tal de dur a terme aquest joc a classe es dividirà la classe en dues meitats: primer jugarà una meitat i l’altre farà de públic i després s’inverteixen els papers.

En acabar el joc, se’ls preguntarà als alumnes què passava quan sonava la música i què feien quan hi havia silenci, per tal d’observar i diferenciar el so i el silenci en aquest exercici.

 

Variant: Es pot canviar pel joc de les cadires cooperatiu, en el que es comença igual però quan s’atura la música tothom ha d’ajudar perquè ningú quedi de peu. Després anem traient cadires i novament tots els participants han d’ajudar per poder acabar tots asseguts tot i que el nombre de cadires es vagi reduint!

 

Activitat 13: “La caixa de música”*

Nivell: Educació infantil – Cicle inicial

Material: Caixa o capsa petita

Durada: 15 minuts

 

Per començar es cantarà una vegada una cançó que ja sàpiguen els alumnes per tal de recordar-la, per exemple:

Després se’ls ensenyarà una capsa de música i se’ls dirà que quan la caixa de música estigui oberta hauran de cantar la cançó i quan es tanqui els alumnes hauran de quedar-se en silenci, perquè les caixes de música tancades no sonen mai. Primer ho fa la mestra i els nens canten i després sortiran un o dos alumnes a “ dirigir el cor” amb la caixa de música.

 

Activitat 14: “El joc de les estàtues”*

Nivell: Educació infantil – Cicle inicial – Cicle mitjà – Cicle superior

Material: Música interpretada en directe (guitarra o piano, per exemple) o reproduïda a l’ordinador o a un equip de so.

Durada: 8 minuts

 

Els infants estaran escampats per la classe i aniran dansant cadascú al seu aire al ritme de la música (música lenta: caminen lent; música ràpida: caminen ràpid). A més, se’ls explica que no es pot córrer, ni tocar als demés, ni anar per terra.

Quan la mestra pari la música de manera aleatòria, els alumnes hauran de quedar-se quiets imitant a una estàtua, tots quiets i en silenci perquè les estàtues estan quietes i en silenci.

 

Variant: Quan s’aturen com estàtues, escullen algun animal, objecte… quelcom que poguem trobar a l’ambient que haurem escollit. Per exemple si l’ambient escollit és la selva, potser un alumne fa estàtua d’un elefant, o d’un arbre. Quan la música torni a sonar seguiran dansant per la classe al seu aire.

A continuació es jugarà al joc de “la selva”: tots els alumnes estaran fent de l’estàtua que s’hagi escollit en el joc anterior i tots en silenci. La mestra anirà tocant el cap d’alguns alumnes i aquests hauran de reproduir el so de l’objecte o ésser viu triat, al final de tot es sentirà la reproducció de com sonaria una selva. La mestra anirà una altre vegada tocant els caps dels alumnes aleatòriament i aquest s’hauran de quedar en silenci, fins que tota la classe estigui en silenci i sentint així el “silenci de la selva”.

 

 

Activitat 15: “Dictat: so i silenci”

Nivell: P5, Cicle inicial

Material: Fulls i llapis.

Durada: 10 minuts

 

Aquesta activitat es farà si ja s’ha fet l’activitat 4: “Fem sèries amb so i silenci”.

Els infants tindran un full on anotar les sèries que la mestra interpretarà. Utilitzaran la pregrafia de so/silenci (cercles buits o cercles plens).

Se’ls explicarà que la mestra marcarà quatre ritmes o sèries de 4 pulsacions (1, 2, 3, 4) i a quina velocitat les marcarà. La mestra pica de mans:

Sèrie 1: O – O O

Sèrie 2: O O O O

Sèrie 3: O – – O

Sèrie 4: O O – O

 

 

 

*Les activitats 10 a 14, i la variant del “Rei del silenci”, han estat recollides i modificades a partir de la UD “El so i el silenci”, de Marcel Sala.