Activitat: “Escoltem amb ulls oberts”
Objectiu
Reflexionar sobre el contingut de les cançons populars i desenvolupar criteri propi sobre el que escolten.
Durada
1 hora (es pot adaptar)
Material
- Altaveu o projector amb àudio
- Lletres impreses de 2-3 cançons (amb fragments seleccionats)
- Cartolines/verds i vermells per votar
- Paper i bolígraf per grups
Fases de l’activitat
- Escalfament (10 min)
Pregunta oberta: “Què fa que una cançó ens agradi?”
Recull respostes a la pissarra: ritme, lletra, videoclip, moda, etc. - Escoltem i analitzem (20 min)
Tria 2 cançons: una amb contingut problemàtic (violència, sexisme, etc.) i una amb missatge positiu.
– Escolteu un fragment curt (30-60 segons).
– Repartiu la lletra impresa (només el fragment).
– En grups, han de respondre:
. Què diu la cançó?
. Com ens fa sentir?
. Tracta bé les persones?
. És adequada per a la nostra edat? - Votació i debat (15 min)
3.1. Cada grup vota amb cartolines:
– Verd: “Sí, és adequada”
– Vermell: “No, no ho és”
3.2. Debat obert: cada grup defensa la seva opinió.
Tu moderes, no jutges. Pots fer preguntes com:
– “Creieu que el ritme pot fer-nos oblidar el missatge?”
– “Si una cançó fa servir paraules ofensives, és igual si sona bé?” - Reflexió final (10 min)
Pregunta clau: “Escoltar una cançó vol dir estar d’acord amb el que diu?”
Proposa que cadascú escrigui una frase que resumeixi el que ha après.
Opcional
Crear una “playlist responsable” amb cançons que els agraden i que transmeten valors positius.
Fer un mural amb frases com: “Jo trio el que escolto” o “La música també educa”