Projecte de recerca classico-plàstic

A l’institut Isaac Albéniz de Badalona fa dos anys que els departaments de Clàssiques i Visual i plàstica es donen la mà per proposar a l’alumnat de 4t un Projecte de recerca interdisciplinari. Els alumnes que cursen Llatí i/o Visual i plàstica han pogut triar la tasca que la Cristina de Visual i plàstica i jo mateixa els hem proposat:

  • després de triar un mite ovidià, dels que llegim a 4t, els demanem que aprofundeixin en la descripció de l’episodi que ens explica Ovidi a partir d’una traducció del text original,
  • a continuació repassem la seva pervivència al llarg de la història de l’art,
  • i finalment es llencen a l’aventura de la recreació pròpia seguin els dictats i el format proposat pel professorat de Visual i plàstica.

Tot el procés queda plasmat en un document compartit i un reportatge fotogràfic que serveix de suport visual de la presentació oral.

El curs 12-13 el nostre objectiu va ser la malaurada Dafne. Quin sentiment d’indefensió enfront de la intensitat de la llum apol·línia! Com ho han reflectit els artistes al llarg del temps? Com ho reflectiríem nosaltres al segle XXI? Doncs ens vam decidir per trobar un punt intermedi en el temps i crear una mena de llibre medieval, d’aquells que els monjos il·luminaven amb paciència als monestirs. Encapçalat per la Praefatioredactada amb la màxima cura els primers dies, un desplegament d’imatges van sorgir a partir dels mots i els símils ovidians. Els dos incunables resultants, els tenim desats com tresors, un a cadascun dels departaments implicats. A la presentació que van fer servir per a la presentació oral, veureu com descriuen el procés el mateixos alumnes.

El 13-14 va continuar l’aventura, altre cop amb un personatge femení a mercè de la divinitat: Europa. Què fer quan un déu et sedueix i se t’endú ben lluny? Artistes de totes les èpoques s’han interessat per l’escena del rapte de la bella donzella per un toro blanc, metamorfosi de Zeus. I nosaltres vam optar per fer un mosaic d’imatges de tot el procés, del qual m’agradaria destacar el moment mateix de la metamorfosi. El resultat va estar exposat força temps al plafó més visible del centre, el del replà de l’escala, però com l’any l’anterior, els alumnes van deixar testimoni gràfic de tot el procés previ i fins i tot van fer-ne un dietari.

[Per veure millor aques document, cliqueu aquí]

Puc assegurar-vos que per a les professores han suposat dos cursos de descobertes i d’admiració davant de la vostra imaginació i sensibilitat. Què ens espera el 2015? Estic segura que altre cop traureu el millor de vosaltres mateixos i ens deixareu bocabadades com els nois i noies dels cursos anteriors…

TERESA

16 thoughts on “Projecte de recerca classico-plàstic

  1. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Òndia, Margalida, el temps passa ràpid però no tant! Lapsus calami corregit!!! Gràcies per avisar-me tan subtilment…
    De fet, aquí ja treballem directament amb la traducció de Ferran Aguilera del text original d’Ovidi, però la lectura de les Narracions… a Llatí els permet tenir una visió de conjunt per tal de triar la que millor s’adapta al Projecte. Els alumnes “clàssics” són els que porten el pes de la part textual.

    Estem encantats que l’Imad ens inclogui a METAMORFOSEJATS!

  2. Pingback: Projecte de recerca classico-plàstic | A...

  3. Mar Alonso

    Χαίρετε!
    Jo l’any passat vaig participar en el Projecte de recerca de 4rt amb Visual i Plàstica i Llatí. La veritat és que molts dels que vam participar no coneixíem ben bé el mite però us puc assegurar que ara mateix tots ens el coneixem de memòria.
    Va ser una experiència molt bona, jo personalment m’ho vaig passar molt bé amb els meus companys. Vam fer un gran equip entre tots, cada un tenia la seva feina però tots ens anàvem ajudant entre nosaltres i donant-nos idees de com podíem fer els dibuixos.
    Recordo que a les hores de pati no volíem baixar de la classe sinó que ens hi volíem quedar, menjar l’entrepà ràpid i seguir dibuixant. Es notava que a tots nosaltres ens encantava la part artística… El dia de l’exposició vam fer un pícnic de final de treball i final de curs, com si fos un comiat.
    Així que com a experiència va ser molt bona i ho recomano a tots els alumnes de 4rt d’aquest any i d’anys vinents!!!

  4. Anna Ferrón

    Salvete!

    El mite de Dafne parla sobre la nimfa i el déu Apol·lo, que per una de les fletxes d’Eros, estimava a Dafne, però ella no li corresponia i l’esquivava. Apol·lo en una ocasió la va perseguir, i ella va fugir cap a les muntanyes per evitar-lo, llavors ella va pregar al déu del riu Peneo, que és on ella va neixèr, i la va transformar en un llorer. Dels seus peus anaven sortint arrels i les seves extremitats es convertien en frondoses branques de l’arbre que va ser consagrat al déu Apol·lo. La transformació la relata Ovidi en les seves Metamorfosis. El mite il·lustra l’origen del simbolisme de la corona de llorer.

    Europa, segons la mitologia grega, va ser una princesa de Fenícia. Un dia quan ella collia flors, Zeus va veure Europa i se n’enamorà d’ella. Llavors el déu es va transformar en un brau blanc i va acostar-se. La princesa encuriosida per aquell magnífic brau de pell extraordinàriament blanca s’atansà per acariciar-lo. Aleshores el brau va fer montar a la dona sobre d’ell i la va raptar.

    Quan jo vaig fer 4t de la ESO, al col·legi que jo hi anava, el PR ho feiem d’una manera diferent, als que feu aquí. En aquell col·legi el nostre PR es va basar en la creació d’una empresa. En el meu cas, el meu grup i jo vam decidir, fer-lo sobre una empresa d’estampació de samarretes, i uniformes. Com a relació amb aquests treballs que realitzeu aquí, que sincerament em semblen molt més interessant, ja que alló era l’infern amb tants de números. Així que, com us deia, molta similitud.

  5. Carla Latorre

    Salvete!

    Un gran treball per part vostra, està molt bé la idea de agafar els mites i plasmar-lo artísticament. Jo m’enrecordo que quan vaig fer 4rt , el Projecte de Recerca es feia d’una altre manera a l ‘Albéniz, fa uns cursos anteriors, a l’institut es repartia una hora de cada setmana en fer aquella matèria que havies triat.
    En el meu curs, jo vaig triar Història, i concretament vem fer la postguerra a Espanya. La professora, ens va dir que teníem que trobar testimonis i documentar els fets. També es va fer per grups com els meus companys, i la nota era la mateixa per tothom. També vem entregar com una mena de dossier on estava tots els documents.

    Sobre les metamorfosis d’Ovidi no vem fer gaire cosa, i el professor el que ens va fer, va ser una tasca comuna sobre un mite especific.

    Vale!

  6. Amar Astudillo

    Salve!
    Primerament dir que aquest és un dels meus mites preferits i que m’agrada molt com el van representar en aquest Projecte de Recerca. Malgrat que a posteriori em vaig assabentar de que una part d’aquest treball va consistir en fer les lletres a mà i amb ploma, m’hauria agradat haver-ho fet.

    No obstant això, el meu Projecte de Recerca, lluny del món clàssic va consistir en fer un Stop-Motion. Un Stop-Motion és una tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que visualitzant-les ràpidament sembla que l’objecte es mogui. Bé, el treball es feia sota la direcció de Joan Carles Villardell (professor de informàtica al nostre centre) i es feia en parelles.
    La meva companya i jo ven estar treballant la part teòrica (historia del stop-motion, evolució de les tècniques d’animació) i la part pràctica que va consistir en fer un petit stop-motion amb qualsevol objecte o persona que volíem, el nostre va ser la història d’un grup d’amics, cal destacar que l’objecte que ven triar va ser ”suros”, que estaven a la platja i un tauró es menjava a un dels personatges. Va ser realment divertit.

    Espero que el tema de PR que trigueu sigui tan entretingut com el meu.

    Valete 🙂

  7. Ainhoa Astasio

    Salvete!
    Aquest article m’ha portat molts bons records, perquè m’ho vaig passar molt bé fent el meu projecte de recerca.
    Jo vaig triar la modalitat de castellà i el projecte va consistir en la invenció i representació d’una obra dramàtica. La veritat es que vaig dubtar en la tria, perquè la proposta de Visual i Plàstica amb llatí em va atreure bastant, però finalment vaig decantar-me per fer una obra de teatre. Vam trigar poc en inventar la trama: una història d’amor, misteri i traïció on ni els bons són tan bons ni els dolents tan dolents… Després, a l’hora de la representació, vam haver de fer l’atrezzo, i fins i tot, vam aprofitar el piano per a fer la banda sonora en directe!
    Penso que el resultat va ser interessant, i veient ara els treballs d’una altra matèria, veig que tothom va treu-re profit d’aquesta experiència. Per tant, pels alumnes de 4t, trieu el que trieu segur que acabareu satisfets de la feina que fareu.

  8. Mónica Martínez

    Salve!!

    Molt bons treballs els de visual i plàstica/llatí!
    En la meva promoció, la de l’any del mite de Dafne, jo vaig triar el meu projecte de recerca d’anglès, i la veritat no tenia res a veure.
    Aquell any, havíem anat com cada sempre fan els de 4t a ‘London’, i jo i tres companyes que havien triat juntament amb mi el PR d’anglès, vam decidir crear un blog explicant la nostra experiència.
    Dia rere dia vam revisar les activitats fetes i després vam explicar-les com si fos un diari afegint-hi també el nostre punt de vista. Per descomptat, tot en anglès!
    Us deixo l’enllaç per si algú està interessat i li vol fer un cop d’ull,he de dir que vam treure un 10… http://ourtriptolondon4c.blogspot.com.es
    Espero que tots els d’aquest any feu un projecte de recerca molt bonic i que els resultats siguin bons!!

  9. Andrea Muñoz

    Quins records trobar-me amb antics companys i grans amigues que desprès d’aquest projecte artístic es van endinsar en els estudis artístics.
    El meu projecte de recerca no té res a veure amb els que van fer els darrers anys ja que el meu el vaig fer sobre una temàtica anglesa . Vaig haver de investigar la cultura anglesa ,els estereotips,el menjar,el transport, la vida i el temps.També vaig comparar la meva estada a Londres amb la informació que vaig trobar sobre la cultura anglesa i vaig explicar la meva pròpia experiència.
    A més a més ara que acabem d’estudiar Ovidi us parlare una mica de la obra que ens hem llegit titulada “Ars amandi” , poema elegíac i didàctic en tres llibres que tracta d’ensenyar l’art de la seducció i l’amor. Als dos primers llibres estan únicament dedicat als homes per saber com i on seduir a la dona.Aquest èxit dels dos primers llibres fa que Ovidi escrigui el segons però dedicat aquesta vegada a les dones i dona consells per seduir els homes. Cal dir que a quart també ens vam llegir les metamorfosis, l’obra més ambiciosa i popular d’Ovidi. Aquest llibre tracta sobre les transformacions en la mitologia grega i romana on es caracteritza per la transformacions de personatges i éssers en animal, plantes,constel·lacions. En aquest enllaç podreu trobar més informació :http://www.xtec.cat/~sgiralt/labyrinthus/roma/litterae/ov_metamorphos.htm

  10. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Déu n’hi do, quin treballs més interessants que m’expliqueu. Jo com a coordinadora, en coneixia el títol i el contingut, però tal com els expliqueu, crec que en vau treure molt de suc, tant com els que descrivim en aquest article. Potser per això, aquest any heu fet uns TR tan elaborats…
    Andrea, està bé que hagis recordat l'”Ars amandi”, ja que és una altra obra d’Ovidi que, a hores d’ara, coneixeu molt bé.

  11. marisol.marro

    Salvete!

    El mite de Dafne involucra uns personatges mítics que m’apassionen i llavors explica una història que m’encanta i espero no oblidarla mai jajaja. Ens parla sobre com el déu Apol·lo es va enamorar de la ninfa Dafne a causa d’una fletxa llençada per Eros. Ella no corresponia l’amor del déu i un día va haver de fugir d’ell ja que aquest la perseguia. Dafne va arribar a les muntanyes on va demanar ajuda al déu del riu, aquest la va transformar en l’arbre anomenat lloer, i es per això que a Apol·lo se li consegra la corona de lloer. Ovidi ens explica aquest mite en la seva obra “les metamorfòsis”.
    Aquest és una de les històries mitològiques que m’agraden més, encara que em fa una mica de pena el déu Apol·lo a qui m’estimo molt.

    A l’escola on jo anaba, Blanquerna, a 4t d’ESO el projecte de recerca va consistir en la creació d’una empresa. El meu grup i jo vam decidir fer una empresa autònoma de protecció de dades. Arrel d’això no hi puc trobar gaire similitud, a més de que el món de les clàssiques era completament desconeguts per a nosaltres.

  12. Pau Molar Vilà

    Χαίρετε!

    Aquest article que tracta sobre projectes de recerca tractats alhora des del seminari de clàssiques i el de visual i plàstica, que desenrotllen les Metamorfosis d’Ovidi, és obra de la nostra professora, la Teresa Devesa Monclús.

    L’obra s’organitza en aquestes seccions: introducció, amb l’explicació de l’estructura del Projecte de Recerca, que és interdisciplinari, i permet la col·laboració dels departaments de Llatí i de Visual i Plàstica, treballant les Metamorfosis d’Ovidi; presentació en programa Google del treball, que tracta essencialment sobre el mite d’Ἀπόλλων (Apol·lo) i Δάφνη (Dafne). La presentació està integrada per una diapositiva inicial que ens emmarca i ens situa el tema; el procés de recerca textual; el procés de recerca iconogràfica (mot compost a partir dels ètims grecs εἰκών, -όνος ἡ i γράφω); l’elaboració de les il·lustracions; la redacció de la Praefatio; la successió cronològica d’esdeveniments de la metamorfosi, que és presentat com un curtmetratge: primer, el títol; després, la imatge concreta elaborada pels alumnes de Visual i Plàstica, amb el dibuix o fotografia en què s’han inspirat; tot seguit, el resultat del treball; a continuació, la portada; al final, l’acomiadament. Per tancar aquesta gravació, veiem la portada del treball interdisciplinari 2013-2014, unes diapositives que ens endinsen en la tasca realitzada. Ja en últim lloc, podem llegir la conclusió del treball i la firma de l’autora.

    La segona tasca està constituïda per una presentació amb els noms dels autors i un treball sobre el rapte d’Εὐρώπη (Europa), que s’estructura en: l’Expositio dels amors de Júpiter: Io, Cal·listo, Alcmena, Europa i Ganimedes: aquest apartat és introductori, per passar després al centre de la recerca: el mite d’Europa; les parts següents són: Europa, Europae raptus, Picturae i Recreatio. Aquesta feina correspon als anys 2012-2013 i també és fruit d’una col·laboració entre els departaments abans esmentats. En aquest cas, no tenim gravació visual, sinó un seguit d’imatges, que ofereixen els seus enllaços.

    Aquestes dues tasques aprofundeixen en el mite ovidià i tenen capacitat de síntesi per oferir els aspectes més rellevants de cada història mitològica. D’altra banda, considero que la col·laboració entre Llengües clàssiques i Visual i Plàstica és molt fructífera en el camp dels relats d’Ovidi, ja que les Metamorfosis són extremadament plàstiques. Ningú desconeix la força de les imatges d’aquests dos mites: Dafne transformada en llorer per escapar de la persecució d’Apol·lo i Europa intentant presa en les urpes del brau Zeus.

    Ara comentaré els atributs de les divinitats que apareixen en les dues tasques comentades: Ἀπόλλων o Φοῖβος (Apol·lo, Febos) és el déu de la bellesa i les belles arts. Els seus atributs són la lira, les fletxes, el sol i el llorer. No s’ha de confondre amb Ἥλιος (Hèlios), el Sol, que, casat amb amb Perseis, va donar a llum a Κίρκη (Circe), Eetes, Πασιφάη (Pasífae), l’esposa del rei Μίνως (Minos), i Perses. Ἔρως (Eros), en llatí Cupido, és fill dels amors adúlters d’Ἀφροδίτη (Afrodita), en llatí Venus, i Ἄρης (Ares), en llatí Martius. Els atributs d’Afrodita són el colom i la petxina, ja que, segons una versió, va néixer de la castració d’Οὐρανός (Úran) pel seu fill Κρόνος (Cronos). Ζεύς (Zeus), en llatí Iuppiter, és el déu de la terra i els cels. Els seus atributs són el ceptre i el llamp. Ἥρα (Hera), en llatí Iuno, és la dona i germana de Zeus. És la deessa del matrimoni. Els seus atributs són el paó i la diadema.

    El meu PR té poca cosa a veure amb les Metamorfosis d’Ovidi. El meu grup i jo vam treballar sobre l’addicció a la xarxa dels joves dels nostres dia. En vam fer un cartell publicitari i una presentació en Prezi. El treball va ser dirigit per la professora Laura Bonvehí, del departament de Llengua catalana. També penso que potser podem trobar aquest punt de contacte: els adolescents dels nostres dies es troben sovint atrapats a les xarxes socials com les donzelles a les mans de Ζεύς (Zeus) i Ἀπόλλων (Apol·lo). Aquest rapte actual és una forma d’autoesclavització.

    Χαίρετε!

  13. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Pau, ves amb compte. Aquí també havies deixat un comentari desubicat, el d'”Alysa princesa dels esclaus”.

  14. Dina

    Salvete!

    El mite de la metamorfosis de Dafne em causa tristesa… Perquè representa la història d’un amor impossible. Doncs Apol•lo, qui rep una fletxa d’Eros, s’enamora de Dafne i li va darrere, mentre que Dafne fuig d’ell i li prega al déu Peneo que la converteixi en un llorer.

    Per altre banda, el mite del rapte d’Europa em resulta una història excitant i fascinant perquè relata una de les seduccions de Zeus. Ell es transforma en un brau blanc i sedueix a Europa, emportant-se-la amb ell a l’Olimp. D’aquí el rapte d’Europa.

    Al meu anterior institut, el projecte de recerca el fèiem d’una forma diferent. Un any, per exemple, per grups s’escollia un tema que volguessin tractar, es van trobar temes com ara l’amor, la depressió… L’any següent, en canvi, cada grup havia d’organitzar la seva empresa. Jo, juntament amb els companys del meu grup, vam seguir els processos necessaris per la creació d’un Pub. Vam fer un llistat dels materials necessaris (cadires, taules, etc.), vam calcular els costos d’alquiler, material… Va ser molt extens i molt entretingut a l’hora. S’havia de fer tot amb molta precisió, perquè havia de ser de tal forma que semblés real al 100%.

    Vale!

  15. Robert Cepeda

    Un article interesantisim, tindriem que intentar fer una representacio nosaltres tambe!
    El mite de Dafne involucra uns personatges mítics que m’apassionen i llavors explica una història que m’encanta i espero no oblidarla mai jajaja. Ens parla sobre com el déu Apol·lo es va enamorar de la ninfa Dafne a causa d’una fletxa llençada per Eros. Ella no corresponia l’amor del déu i un día va haver de fugir d’ell ja que aquest la perseguia. Dafne va arribar a les muntanyes on va demanar ajuda al déu del riu, aquest la va transformar en l’arbre anomenat lloer, i es per això que a Apol·lo se li consegra la corona de lloer. Ovidi ens explica aquest mite en la seva obra “les metamorfòsis”.
    Aquest és una de les històries mitològiques que m’agraden més.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *