El fòrum romà

En la civilització romana el fòrum era el centre neuràlgic de la ciutat. El fòrum era una plaça pública: un gran espai a l’aire lliure, de forma generalment rectangular i envoltat de porxos. Era el centre de tota la vida de la ciutat, tant si era política, comercial, religiosa o de lleure. En un primer període sota els porxos s’arrengleraven les botigues (tabernae), mirant cap a l’interior de la plaça, i s’hi feia el mercat, però més endavant es va tendir a reservar el fòrum per a les activitats considerades més nobles, les polítiques i religioses, tot orientant les tabernae cap a l’exterior o a situant-les en els carrers adjacents i a fer el mercat en una plaça veïna. Sovint es pretén allunyar cada volta més els comerços del fòrum i a aplegar-los en mercats tancats (macella).

El fòrum era el punt de trobada dels ciutadans i el lloc on se celebraven les eleccions dels magistrats on s’aixecaven alguns dels principals edificis de la ciutat. Hi havia el temple més important, la cúria o senat local -centre administratiu de la ciutat- i la basílica. A tot el voltant s’alçaven estàtues dedicades als emperadors o a personatges notables de la ciutat.

Expliqueu en unes quinze línies, com a mínim, quins edificis o àmbits actuals es pot considerar que en són la continuació ja sigui per la forma que tenen o per la funció que fan, i, si hi ha diferències amb els antics, remarqueu-les.

Imad

2n Batxillerat Humanístic

23 thoughts on “El fòrum romà

  1. Xènia Serra

    Salve!
    Molt bon apunt Imad! El forum romà és un lloc molt conegut i era el punt de trobada per a la gent en temps antics. Sempre m’hagués agradat poder viatgar el passat i trepitjar un verdader fòrum romà en pena activitat, i així poder veure a la gent reunida, parlant i fent activitats de tot tipus.

  2. rael.iria

    Salve!
    Bon apunt!
    M’imaginava que existia com a tot arreu, un tipus de plaça pública, que era un gran espai a l’aire lliure, de forma generalment rectangular, amb porxos, on la gent es reunia i passava el temps. Actualment és famós per les seves restes, que mostren eloqüentment l’ús dels espais urbans durant l’Imperi Romà. Originalment havia estat un terreny pantanós , que va ser drenat pels Tarquinios mitjançant la Claveguera Màxima . El seu paviment de travertí definitiu , que encara es pot veure , data del regnat de César Augusto.

  3. Abril Ramos

    Salve,

    El Fòrum Romà (en italià Foro Romano) va ser durant molts segles el centre de la vida pública de l’antiga Roma. En llatí era anomenat el Forum Romanum, si bé els ciutadans s’hi referien més sovint com a Forum Magnum (el Fòrum Gran) o, simplement, com a Forum.
    A mesura que la ciutat va anar creixent, es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, els anomenats Fòrums Imperials. El Fòrum Romà se situa a la vall compresa entre els turons del Palatí i el Capitoli, a Roma.

  4. Robert Cepeda Machucaº

    Un apunt molt complet i molt interesant. El famos forum Romà era l’epicentre de Roma i de la rocietat romana a la antiguitat. Els romans l’anomenaven Fourum romanum en llatí encara que era mes conegut com a Forum magnum o forum. La rapida expansio de l’imperi romà tambe va fer que el forun quedes petit per a la ciutat i van fer construir mes forums anomenat Forums imperials.

  5. Chaymae Zaouaghi

    Salvee!!!
    En l’època republicana de la civilització romana el fòrum era el centre de tota la vida de la ciutat. En llatí era anomenat Forum Romanum. Es troba a la vall dels turons Palatí i Capitoli, a Roma. Era una plaça pública a l’aire lliure, de forma rectangular, amb porxos al voltant i estava entre les dues vies principals Cardo i Decumanus. En un primer període, sota els porxos es situaven les tabernae (botigues) mirant cap a l’interior de la plaça, i s’hi feia el mercat.

    El fòrum era el lloc de trobada dels ciutadans i on es feien les eleccions dels mandataris i on es construïen els edificis més importants de la ciutat, com la basílica, el temple, la cúria i els obeliscos. Al voltant de la plaça es van alçar estàtues dedicades als emperadors o a personatges nobles de la ciutat.
    Valee!1

  6. Mariona Sabanés

    Salve!!
    Ami m’agradaria molt anar a un fòrum i poder veure en persona com era ‘la plaça’ on es reunia tot el poble i a on hi havia més vida de la ciutat.
    Era un lloc molt important, ja que es feien les eleccions i on es van construir els edificis més importants de la ciutat.

  7. Ariadna Ruiz

    Salve!

    El Fòrum Romà era un lloc de la ciutat de Roma, és a dir, la zona central entorn de la qual es va desenvolupar l’antiga ciutat i en la qual tenien lloc el comerç, els negocis, la prostitució, la religió i l’administració de justícia. En ell es situava la llar comunal. Sèries de restes de paviment mostren que sediments erosionats des dels pujols circumdants ja estaven elevant el nivell del fòrum en la primera època de la República. Originalment havia estat un terreny pantanós, que va ser drenat pels Tarquinis mitjançant la Claveguera Màxima. El seu paviment de travertini definitiu, que encara pot veure’s, data del regnat de César Augusto.

    Actualment és famós per les seves restes, que mostren eloqüentment l’ús dels espais urbans durant l’Imperi Romano. El Fòrum Romano inclou els següents monuments, edificis i altres ruïnes antigues importants.

    Valee!!!!

  8. Andrea Gómez

    Salve!
    Bon apunt! El Fòrum Roman és el lloc on es desenvolupava tota la vida ciutadana en l’antiga Roma: la política, la justícia, el comerç, la vida social i el culte als déus. Era el cor de la Ciutat i està carregat de records dels principals protagonistes de la seva Història.
    Vale!

  9. Roser

    El fòrum romà era una plaça pública situada en el centre de Roma en la qual es desenvolupaven les activitats religioses i polítiques de la societat romana; antigament era també la plaça dels intercanvis mercantils però al llarg dels anys varen optar per utilitzar aquest espai públic per a activitats més nobles de manera que els mercats acabaren sent transportats als carrers paral·lels del fòrum.

    Allà es trobava la cúria, la seu del senat romà on es reunien els alts càrregs de la política romana; també es situava allà l’amfiteatre del Colosseu on es representaven els espactacles propis de l’oci romà com ara les lluites dels gladiadors, el Colosseu va ser declarat patrimoni de la humanitat i inclos en les set maravelles del món modern; la casa de les Verges, la seu del col·legi de les verges vestals. Pel fòrum romà passava també el carrer més important de Roma conegut com la Via Sacra. En aquesta part de la ciutat es situen també una serie de temples en els quals es veneren certes divinitats com per exemple la de Júpiter.

  10. Valentina Restrepo Rodríguez

    Salve!
    El Fòrum Romà (en italià Foro Romano) era una plaça pública situada en el centre de Roma en la qual es desenvolupaven les activitats religioses i polítiques de la societat romana; antigament era també la plaça dels intercanvis mercantils però al llarg dels anys varen optar per utilitzar aquest espai públic per a activitats més nobles de manera que els mercats acabaren sent transportats als carrers paral·lels del fòrum. Va ser durant molts segles el centre de la vida pública de l’antiga Roma. En llatí era anomenat el Forum Romanum, si bé els ciutadans s’hi referien més sovint com a Forum Magnum (el Fòrum Gran) o, simplement, com a Forum.
    A mesura que la ciutat va anar creixent, es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, els anomenats Fòrums Imperials. El Fòrum Romà se situa a la vall compresa entre els turons del Palatí i el Capitoli, a Roma.
    MOLT BON APUNT!

  11. Mireia Sánchez Cano

    Salvete!!

    El Fòrum Romà era en el centre de la ciutat i era com la zona comercial. En llatí era anomenat el Forum Romanum, si bé els ciutadans s’hi referien més sovint com a Forum Magnum (el Fòrum Gran) o, simplement, com a Forum.
    A mesura que la ciutat va anar creixent, es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, els anomenats Fòrums Imperials. El Fòrum Romà se situa a la vall compresa entre els turons del Palatí i el Capitoli, a Roma.

  12. Joaquin

    Bonum Diem¡¡
    Buen apunte¡¡
    El Foro Romano (en latín, Forum Romanum, aunque los romanos se referían a él comúnmente como Forum Magnum o simplemente Forum) era el foro de la ciudad de Roma, es decir, la zona central, semejante a las plazas centrales en las ciudades actuales, donde se encuentran las instituciones de gobierno, mercado y religión. Al igual que hoy en día era donde tenían lugar el comercio, los negocios, la prostitución, la religión y la administración de justicia. En él se situaba el hogar comunal. Series de restos de pavimento muestran que sedimentos erosionados desde las colinas circundantes ya estaban elevando el nivel del foro en la primera época de la República. Originalmente había sido un terreno pantanoso, que fue drenado por los Tarquinios mediante la Cloaca Máxima. Su pavimento de travertino definitivo, que aún puede verse, data del reinado de César Augusto.

  13. Alexia Álvarez Pàmies

    Salvete!!
    Felictats per l’apunt molt interessant!
    El Fòrum Romà (en italià Foro Romano) era en el centre de la ciutat i era com la zona de les botigues. En llatí era anomenat el Forum Romanum, si bé els ciutadans s’hi referien més sovint com a Forum Magnum (el Fòrum Gran) o, simplement, com a Forum. A mesura que la ciutat va anar creixent, es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, els anomenats Fòrums Imperials.
    El fòrum, era el centre geogràfic, comercial i polític de la ciutat romana, equivalent a l’àgora grega. S’hi creuaven les dues vies principals de la ciutat: el cardo i el decumanus maximus. Pren el nom del fòrum de la ciutat de Roma.

  14. Maria Casta

    SALVE!!!!

    Moltes felicitats per l’apunt, està molt bé i és molt interessant!
    El Fòrum Romà (“Foro Romano en italià), era el cor de la ciutat. El fòrum, era el centre comercial, geogràfic i polític de la ciutat romana. En ell, s’hi creuaven les dues vies principals de la ciutat: el decumanus maximus i el cardo.
    En llatí, es deia Forum Romanum, encara que els romans li solien dir més bé Forum Magnum (el Fòrum Gran) o, simplement, Forum. A mesura que la ciutat anava fent-se gran, es va quedar diminut i els emperadors van construir nous a la part nord, els van anomenar Fòrums Imperials.

  15. Claudia Pérez Torrabadella

    Salve!
    Enhorabona per l’apunt! M’ha encantat!
    Doncs bé,, el fòrum Romà estava situat en el centre de la ciutat i venia a ser on hi havia les botigues. La ciutat anava creixent i cada cop el forum Romanum ( en llatí) anava disminuint. S’ha de dir que el forum era el nucli, ja que s’hi creuaven les dues vies principals de la ciutat: el cardo i el decumanus maximus.

  16. Mar Cruz Viladoms

    Salve!!
    Un molt bon apunt, felicitats!!
    El Fòrum Romà es situava en el centre de la ciutat i era la zona on es podia comprar. En llatí era anomenat el Forum Romanum. A mesura que la ciutat va anar creixent, aquest es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, Fòrums Imperials.
    En aquest, s’hi creuaven les dues vies principals de la ciutat: el cardo i el decumanus maximus. Aqeust es troba a Roma, entre el Palatí i el Capitoli.
    Comentar que m’ha agradat molt la Columna di Foca!!

  17. Juls P

    Bonum Diem!!

    En l’època republicana de la civilització romana el fòrum era el centre de tota la vida de la ciutat. En llatí era anomenat Forum Romanum. Es troba a la vall dels turons Palatí i Capitoli, a Roma. Era una plaça pública a l’aire lliure, de forma rectangular, amb porxos al voltant i estava entre les dues vies principals Cardo i Decumanus. En un primer període, sota els porxos es situaven les tabernae (botigues) mirant cap a l’interior de la plaça, i s’hi feia el mercat.
    Més endevant, el fórum es va reservar per a les activitats més nobles, per a les polítiques i per a les activitats religioses. Les botigues van passar a estar orientades cap a l’exterior, i el mercat es feia a una plaça veïna.
    El fòrum era el lloc de trobada dels ciutadans i on es feien les eleccions dels mandataris i on es construïen els edificis més importants de la ciutat, com la basílica, el temple, la cúria i els obeliscos. Al voltant de la plaça es van alçar estàtues dedicades als emperadors o a personatges nobles de la ciutat.
    Un dels elements que més m’ha agradat ha sigut l’Arc de Titó

  18. Pingback: El fòrum romà avui | L'univers clàssic dels nostres mots

  19. Carlota Escrivà

    BONUM DIEM!!!
    Molt bon apunt!
    És situava en el centre de la ciutat i era com la zona de les botigues. Era on la gent és reunia. A mesura que la ciutat va anar creixent, es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, els anomenats Fòrums Imperials.
    El fòrum de romà estava situat a la vall compresa entre els turons del Palatí i el Capitoli, a Roma. Era el centre neuràlgic, geogràfic, comercial i polític de la ciutat romana, equivalent a l’àgora grega. S’hi creuaven les dues vies principals de la ciutat: el cardo i el decumanus maximus. Era una plaça porticada, envoltada per les tabernae (botigues), on s’albergaven els principals edificis, tant dels déus com de l’emperador. Normalment s’hi bastien edificis com el temple, la basílica i la cúria.

  20. Robert

    Salve!!

    El famós fòrum Romà era l’epicentre de Roma i de la societat romana a l’antiguitat. Els romans l’anomenaven Fòrum romanum en llatí encara que era més conegut com a Fòrum màgnum o fòrum. La rapida expansió de l’imperi romà també va fer que el fòrum quedes petit per a la ciutat i van fer construir més fòrums anomenats Fòrums imperials.
    El fòrum romà era una plaça pública situada en el centre de Roma en la qual es desenvolupaven les activitats religioses i polítiques de la societat romana, com ja he dit anteriorment era l’epicentre de tot.

    Per acabar felicitar al Imad pel seu gran apunt, molt bona feina!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *