Els barquers del Cafè naveguen cap a la Viquilletra!

Nosaltres, els alumnes de 2n de batxillerat de l’institut Issac Albéniz hem realitzat una sèrie de feines per participar a la Viquilletra. Aquestes han consistit en elaborar un seguit d’articles en els quals fem al·lusió a referents clàssics que trobem en l’obra de Jesús Moncada, El Cafè de la Granota. Aquesta obra és una lectura obligatòria en l’assignatura de Llengua catalana d’enguany, a segon de batxillerat.

Jesús Moncada, autor de l’obra “El Cafè de la Granota”. Imatge extreta d’una presentació a l’obra.

Els membres del grup “Els barquers del Cafè” hem redactat un total de tres articles. En aquests articles veiem com l’autor, Jesús Moncada, fa referències a alguns mites clàssics que trobem reflectits dins petites històries d’un poble prop del riu, on solen succeir aventures de tota mena. Els mites que podem trobar en aquest llibre són dos, a més d’expressions que podem relacionar directament amb el llatí litúrgic.

• El mite de Sísif, que trobem en la primera història titulada: “Un barril de sabó moll”. Aquesta conte tracta sobre com un pobre peó, en Florenci, puja amb condicions adverses un barril de sabó moll fins a la botiga de l’Adelaida, que es troba a dalt de tot d’un carrer. Però a causa de les males condicions, el barril se li va esmunyir de les mans i va acabar esclafat a baix del carrer. En el seu article, les nostres companyes Carla i Irene, han buscat referents històrics i mitòlogics relacionats amb aquesta història i amb el mite de Sísif.
  • El mite i la figura de Caront la podem trobar en la setena història “Senyora Mort. Carta de Miquel Garrigues”. Aquesta història ens presenta la carta d’un home que escriu el seu desig per després de la mort. El seu desig està relacionat amb la seva vida, ja que ell és barquer i en veure un quadre on es representa Caront, vol fer de barquer en el més enllà, però sense destituir Caront. En l’article de les nostres companyes Judith i Claudia, com molt bé diu la nostra professora de català, Montserrat Vilà, en els comentaris, “han contemplat totes les cares possibles del mite: la mitològica, la filològica, l’artística”. A més, han fet un gran treball, ja que han aconseguit apropar-nos la figura de Caront i ajudar-nos a adquirir coneixements sobre aquest.

Mapa del poble de Mequinensa fet pel propi Jesús Moncada

Mapa del poble de Mequinensa dibuixat pel propi Jesús Moncada. Imatge extreta del blog oficial de l’autor

A part dels dos mites clàssics, trobem en un dels petits contes del llibre titulat “Absoltes i Sepeli de Nicolau Vilaplana”, unes referències al llatí litúrgic, és a dir, el que s’utilitza en celebracions religioses. En aquest capítol, veiem la crítica social de l’autor, ja que ens relata uns fets que succeeixen paral·lelament, com són l’enterrament d’una de les persones més estimades del poble i un important partit de futbol que se celebren a la mateixa hora, i la gent del poble dubta a quin dels dos esdeveniments assistir. Al llarg del capítol, com veiem en l’article de les companyes Núria i Laura, trobem algunes expressions llatines relacionades amb l’àmbit litúrgic. No us perdeu el fantàstic article de les nostres companyes.

En conclusió, ens presentem al concurs Viquilletra amb ganes de incentivar la gent a fer recerca de mites i referències clàssiques en les seves lectures, ja que si ens posem a analitzar cada obra, de ben segur que trobem una infinitat de relacions clàssiques!
Esperem que els nostres articles us agradin i us convidem a emprendre la lectura del Cafè de la Granota amb una visió clàssica!

Roger Navarro
Daniel Martín
2.2 Batxillerat
INS Isaac Albéniz

4 thoughts on “Els barquers del Cafè naveguen cap a la Viquilletra!

Molt bona feina, barquers del Cafè, i bona sort en la Viquilletra. Us la mereixeu juntament amb les capitanes del vaixell, la Montse i loa Teresa, per descobrir aquesta singladura clàssica de El cafè de la granota de Jesús Moncada. De ben segur, serà molt útil la vostra recerca i d’una manera molt especial als alumnes de segon de batxillerat. Els alumnes del nostre centre, institut Premià de Mar, han gaudit d’una molt recomanable ruta literària a Mequinensa (Baix Cinca) a la recerca dels espais que va immortalitzar Jesús Moncada.

2. Montserrat Vilà Bayerri

Benvolguts i benvolgudes,

Ja fa dies que volia escriure en el bloc per celebrar la tasca que heu realitzat; per felicitar-vos, a tots els que heu participat en aquesta aventura agosarada que és la Viquilletra, i, molt especialment , per felicitar la Teresa, que tan bé ha conduït les vostres passes per tal de concretar l’empremta dels clàssics en l’obra de Moncada, “El Cafè de la Granota”. Heu fet una magnífic treball de recerca. El contingut dels mites ha quedat exposat amb claredat i rigor en els vostres articles. Així mateix, heu sabut interpretar el nou valor que aquests adquirien en el context de l’obra moderna, tan allunyada dels escenaris de la cultura antiga (… o potser no tant, que, al capdavall, els homes i dones de tots els temps anem repetint patrons de conducta, d’expressió, de pensament, que canvien tot just en aparença). En fi, ja veieu que obrir les portes d’una aula perquè hi entri la vida que es respira en una altra sempre és indici de primavera fèrtil.

Que els vents us siguin propicis, navegants!

3. Pingback: El mite de Sísif | Aracne fila i fila

4. Irene Berdún

Salve!!
    Roger i Dani molt bona feina, després de tot , trobo que ha quedat molt bé.

Salve!!