S’ofereixen facilitats per estimular els teus interessos científics!

A mi m’encanta l’arqueologia i la història, i he buscat diferents maneres d’estimular aquesta afició. Així, un dia quan la meva professora de clàssiques, la Margalida, em va proposar que feien un curs d’arqueologia dirigit per professors universitaris, a més de gratuït, no vaig dubtar en apuntar-m’hi i em van acceptar.

“Bojos per l’arqueologia” és un curs de formació dirigit a fomentar la vocació científica per l’arqueologia i la conservació i preservació del patrimoni cultural entre els alumnes de primer de batxillerat de Catalunya. Aquest curs forma part de la convocatòria 2013 BOJOS PER LA CIÈNCIA que patrocina la Fundació Catalunya La Pedrera.

Els instituts que coordinen aquesta proposta formativa són: l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC). El curs està destinat a ampliar i complementar el coneixement dels alumnes en el camp de la Prehistòria i l’Evolució Humana, l’Arqueologia Clàssica i la Conservació i Preservació del Patrimoni Cultural.

Aquest dissabte hi va haver l’acte d’obertura a la sala d’actes de l’emblemàtic (i ple de bastides) edifici de la Pedrera. Un cop allà, es van donar els diplomes acreditatius als participants de l’anterior programa (Crazy about biomedicine, 2013) i els directors dels organismes participants ens van presentar els sis programes d’aquest any (arqueologia, bioquímica, química, biologia, economia i noves tecnologies). La veritat és que eren tots molt interessants, tot i que, és clar, els meus interessos donaven preferència a l’arqueologia.

Us convido a donar un cop d’ull al lloc web si us interessa el tema o sou de quart d’ESO. En aquest últim cas, si us interessa la ciència, aquesta és una bona oportunitat d’estimular els vostres interessos i decidir què voleu fer en un futur.

8 thoughts on “S’ofereixen facilitats per estimular els teus interessos científics!

Arnau, feliciter! Estim molt contenta! Crec que sabràs aprofitar molt bé aquesta gran oportunitat en què durant divuit caps de setmana, en companyia d’altres joves amb els teus mateixos interessos, podràs aprendre, de la mà d’investigadors de reconegut prestigi, les diverses metodologies que es fan servir per a l’estudi i la datació de les peces arqueològiques, les disciplines que engloben les especialitats dels centres, i el valor que té el patrimoni cultural recuperat per l’arqueologia per a la societat actual. Tot un privilegi per a tu i per al nostre institut! Ja ens aniràs informant de tot el que vagis fent i aprenent, de manera que el curs vinent la teva experiència motivarà, de ben segur, altres estudiants a apuntar-s’hi.

2. Teresa Devesa i Monclús

L’enhorabona, Arnau, aprofita aquesta oportunitat i, sobretot, gaudeix-ne.
    Reconec, Margalida, que em corrou una mica l’enveja. Suposo que coincidiràs amb mi que si n’haguéssim tingut l’oportunitat en els nostres temps d’estudiants, ens hi hauríem llençat de cap! Ja et pot estar agraït el teu alumne per haver-lo animat a apuntar-s’hi.

I tant que ens hi haguéssim llençat de cap, Teresa! És una gran oportunitat i crec que l’Arnau la gaudirà al cent per cent i l’aprofitarà d’allò més i de retruc tots nosaltres, com acaba de demostrar amb aquest apunt; a més, obre una porta a alumnes de quart d’arreu que el curs vinent s’hi vulguin apuntar.

4. Marc Cecilia

Avete!
    Crec que és bo que hi hagin organitzacions per fomentar la ciència i el patrimoni cultural, ja que sembla que són valors poc presents i no propers a la gent. Jo sóc alumne de 4t ESO i l’any que ve començaré el batxillerat social, però el que jo vull estudiar posteriorment (Criminologia) no té res a veure amb els àmbits que proporciona aquesta organització, però tinc amics que segur estaran molt interessats en ”Bojos per la ciència”. Esperem que cada cop apareguin més fundacions d’aquest tipus per fomentar diferents àmbits que s’estudien en el batxillerat, perquè estic segur que podria ajudar molt als alumnes.

5. Raquel Martínez i Hèlia Saumell

Aquest article ens ha semblat molt interesant perquè en el nostre cas ens agrada molt l’arqueologia. Ens sembla fantàstic que hi hagin aquestes oportunitats i que l’ariqueologia no passi desapercebuda. Així ajudarem a preparar als futurs arqueòlegs.

6. Pau Molar Vilà

Jo crec que la iniciativa és molt positiva, ja que l’arqueologia és una matèria polivalent i permet una formació molt completa a aquells que la segueixen. Abasta camps tan diversos com la geologia, la geografia, la química, el dibuix, la biologia i, per descomptat, la història. Un arqueòleg ha de dominar més d’una d’aquestes disciplines. Però, alhora, també és una ciència del tot humanística, perquè ens ensenya com érem com a espècie i com a societat. Jo considero que la ciència arqueològica té molts paral·lelismes amb una activitat que a mi m’agrada fer: contemplar fotografies antigues. M’agrada perquè penso que això té un valor afegit: les imatges em mostren com era jo i com eren els meus avantpassats. D’aquesta manera, entenc més bé la meva situació en el present; és com fer una ullada afectiva al passat. L’arqueologia, per la seva banda, no és una activitat que consisteixi només a desenterrar pedres i ossos, sinó que és molt més: ens explica d’on venim i com hem evolucionat.

7. Teresa Devesa i Monclús

Ja veuràs, Marc, que a Criminologia utilitzaràs alguns dels llatinismes que hem treballat, com és el cas de “rigor mortis”…
    Raquel i Hèlia, si us agrada l’arqueologia, ja sabeu que aquí teniu una oportunitat.
    Pau, has instaurat una nova disciplina, amb això de les fotos antigues. Diguem-ne arqueologia familiar, no et sembla?
    Sort a tots i totes els que, des de Premià o Badalona, es vulguin presentar a aquesta convocatòria l’any vinent.