Salvete aràcnids!
En aquest article us explicaré com ens va anar als alumnes de 4t ESO i Batxillerat de l’Isaac Albéniz la sortida a l’antiga Bàrcino el passat dijous 7 de novembre.
Vam quedar a les 9 en punt del matí a l’estació de tren de Badalona per agafar el primer tren que anés direcció a Plaça Catalunya. Com que el primer anava massa ple, vam agafar el següent. Un cop allà, vam anar caminant fins a la Plaça del Rei, on vam parar a esmorzar. Després del descans d’un quart d’hora, vam començar la visita guiada a Bàrcino.
Els alumnes de 4t vam anar amb en Nil, que va ser el nostre guia durant tota la sortida. Vam començar veient el vídeo d’una representació de l’antiga Bàrcino fa més de 2000 anys.
Els alumnes escolant les explicacions d’en Nil [Foto: Evelyn Mota]
Bàrcino va ser fundada l’any 14 aC aproximadament per l’emperador Octavi Cèsar August. La ciutat es va construir en un lloc estratègic gràcies al mar, els rius, terres fèrtils, etc. Estava aixecada a un turó en un desviament de la Via Augusta, que comunicava Cadis i Roma. A partir d’aquest vídeo en Nil ens va explicar les parts més importants de les ciutats romanes, en aquest cas de l’actual Barcelona. Bàrcino estava circumdada per una gran muralla, que tenia una funció més urbanística que no de defensa militar, ja que en aquella època no hi havia guerra. Normalment, tenir un gran muralla significava prestigi per a les ciutats. La ciutat estava situada a prop del riu Besòs, del qual obtenien l’aigua necessària, i del riu Llobregat, que era una via de comunicació amb el mar, sobretot pel tema del comerç. Les fundacions romanes tenien tres parts: el pomerium, que era la ciutat, el suburbium, els voltants, i l’ager, que acollia els camps i les vil·les.
Just abans de travessar la porta de la ciutat es trobaven la necròpolis. La situaven a fora perquè tenir els morts enterrats dins la ciutat portava mals auguris i temien trobar-se els seus esperits. La gent que arribava a Bàrcino o qualsevol altra ciutat romana s’aturava a pregar a les necròpolis abans d’entrar-hi.
A l’interior de la ciutat es trobaven els dos carrers principals, cardo maximus (Nord-Sud) i decumanus maximus (Est-Oest), i els carrers més petits cardines minores i decumani minores. A la cruïlla entre el decumanus maximus i el cardo maximus hi havia el fòrum, que era el centre de la vida de la ciutat, on hi havia l’edifici jurídíc i per realitzar grans transaccions comercials (basílica), l’edifici polític (cúria) i l’edifici religiós dels romans (temple). Els patricis, gent més adinerada, vivien en unes grans cases anomenades domus que destacaven per l’atrium, el vestibulum, el compluvium i l’impluvium, mentre que els plebeus vivien a un altra tipus de casa anomenada insulae. Les insulae eren blocs de vivendes a la part inferior de les quals se situaven les botigues o tallers dels treballadors que hi vivien.
En Nil ens va mostrar ua inscripció on apareixia gravat el nom complet de la ciutat romana Bàrcino: Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino.
Abreviatura del nom complet de la ciutat [Foto: Evelyn Mota]
Vam agafar un ascensor que ens va fer viatjar 2027 anys enrere mentre baixàvem a les ruïnes de l’antiga Bàrcino. Allà vam veure com eren els carrers, la tintoreria, la bugaderia, on es guardava el vi i on es salava el peix i es creava una salsa molt comuna a l’època anomenada garum, feta de peix. I en Nil ens va ensenyar una part de la primera muralla que envoltava l’actual Barcelona.
Ruïnes de Bàrcino [Foto: Evelyn Mota]
Després vam sortir a fora i vam veure part de l’aqüeducte i la segona muralla, i ens vam endinsar caminant pel cardo maximus. Una anècdota que cal explicar és que, mentre caminàvem, un amable ancià va disposar-se a ballar una mena de ball semblant al ”bolero” amb la nostra companya Hèlia, tot i que ella no en tenia moltes ganes ja que anàvem amb presses. Per últim, abans de posar rumb a Badalona altre cop, vam observar les quatre columnes de l’antic temple que encara conservem avui en dia.
Part de l’aqüeducte [Foto: Evelyn Mota]
Finalment, vam tornar sobre les nostres passes fins a l’estació de tren de Plaça Catalunya, i d’allà a Badalona.
Va ser una sortida molt entretinguda i interessant, espero que en puguem fer més aquest cur,s ja que crec que és una manera més fàcil per als alumnes d’aprendre i anar completant els seus estudis sense haver d’estar tancats en una aula.
Llatí 4t d’ESO 2013-14 INS Isaac Albéniz de Badalona [Foto: Evelyn Mota]
I per acabar-ho d’adobar, ja tenim editat el muntatge fotogràfic de l’Evelyn, gràcies al qual podem recordar amb detall tots els moments dels nostre Passeig per Bàrcino.
barcino (Enhanced) from Aracne on Vimeo.
Valete!
Marc Cecilia
4ESO
Salve!
M’agraden las novetats i aquest video ha sigut molt agradable. La veritat m’agradat molt! Encara que hi trobo “problemes” en l’edició ja que jo sóc molt perfeccionista per aquestes coses, ja que porto fent edició d’imatge des de 2011. Les transicions eren bastant bàsiques i típiques, les fonts eren una mica típiques també i personalment la cursiva no m’agrada per aquestes coses. Després, no tinc cap problema però hi ha fotografies que no hi ha cap motiu per posar-les en la meva opinió, encara que respecto la decissió presa. Molt bon treball!
Vale!
Salve!
La diferència més notable entre les dues visites podem dir que és el vídeo que els alumnes de batxillerat no van veure. En aquest vídeo es mostrava amb dibuixos com era Bàrcino en època romana i en Nil ho anava explicant. Ens va fer una introducció a la visita dient quins eren els carrers principals, què era i quina funció feia el fòrum, les diferents funcions dels dos rius més propers a la ciutat, què era la necròpolis i per què estava a l’entrada de la ciutat…
A nosaltres ens va anar molt bé aquest vídeo per poder entendre millor la resta de la visita, però els alumnes de batxillerat possiblement ja ho havien treballat en els cursos anteriors, tot i que mai va malament recordar una mica i conèixer algunes curiositats.
Vale!
Salvete!
Després de llegir tots els comentaris dels alumnes de batxillerat i comparar la seva visita amb la nostra, hem arribat a aquestes conclusions:
* El nostre guía era el Nil i l’altre grup estava guiat per una noia.
* Els alumnes de batxillerat, a diferència de nosaltres, no van veure el video introductori, sino que van anar directament al escrit, ja que el museu considerava que no els hi feia falta veure’l.
* Els alumnes de batxillerat no van veure l’implovium i nosaltres sí.
* Nosaltres van veure les dues muralles i vam poder comparar-les, però els alumnes de batxillerat no van observar la primera muralla i, per tant, no la van comparar amb la segona.
Després de veure el video hem tornat a recordar la sortida. Considerem que el video que ha fet la Evelyn amb les fotografies que va fer el dia de la sortida està molt bé i molt treballat. Les fotografies estaven ordenades cronològicament i això ens ha servit per guiar-nos per fer el comentari anterior.
Valete!
Salvete!!
En primer lloc vull felicitar a al Marc per aquesta crónica tan ben redactada i amb tants detalls. També m’agradaria donar-li merits a l’Evelyn que va estar fent fotos durant tota la sortida i sense parar per tal de fer un montage com aquest.
La sortida va ser divertida, crec que a qualsevol persona interessada en l’antiga roma li pot agradar al igual que ens va agradar a nosaltres.
Com ja ha dit el Marc vem tenir un moment de rialles amb l’ancià que volia ballar amb la nostra companya i aixó són coses que fan la sortida encara més divertida.
Espero poder fer alguna altre sortida com aquesta i recomano a la gent que ho vaigi a veure.
Valete!!
Salve!
Primer de tot, volem felicitar a la Evelyn pel muntatge del video, ja que a les fotos s’explicava molt bé la sortida. Les seves fotos ens han pogut ajudar per recordar la explicació que ens feia en Nil, el nostre guia. Ara la gent que encara no ha anat pot fer-se una millor idea de tot el que vam veure i aprendre.
1. Vam baixar a l’estació de tren de Plaça Catalunya.
2. El nostre guia es deia Nil.
3. La més riallera de la sala, que a més està mirant a càmara és la Marina Ruiz.
4.La protagonitza en Marçal, en Miguel Angel i en Marc i el que fan, que mai s’ha de fer en un museu és tocar una escultura.
5. Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino, és una inscripció dedicada als sis homes de August, que eren els sis sacerdots que cuidaven el temple. Aquesta inscripció estava situada damunt de l’escola. Vol dir: Colonia- ciutat fora de Roma on els seus ciutadans tenen també dret de ciutadà romà, Iulia- es reconexia a la familia Iulia, de Juli Cèsar, Faventia- vol dir ciutat de bona sort, Paterna- reconeixia als abantpassats de August i Barcino- és el nom iber de la població.
6. Que hi havia una pedra amb la inscripció tomba.
7. A la bugaderia rentaven la roba, amb: calç, aigua, cendres, sabó, i orina. A la tintoreria es tenyien la roba.
8. Les dolies era un recipient ovalat posat a terra, on es guardava normalment, el vi i el garum.
9. El garum era una salsa feta amb les restes del peix que la utilitzaven per tot tipus de menjar o aliments, ja que aquesta salsa matava el gust de podrit que poguès tindre l’aliment.
10.Té lloc fora del museu on antigament es trobava l’aqüeducte.
11. Sembla que sigui un guardaespatlles en Marc Cecilia.
Vale!
Salvete!
En primer lloc vam baixar a l’estació de tren anomenada Plaça Catalunya.
Al arribar al museu ens van presentat al nostre guia, es deia Nil, i considerem que ens va exposar molt bé la ciutat.
A diferencia dels de Batxillerat, a nosaltres ells no van poder o no els hi era necesari observar el vídeo introductori, que gràcies aixó vam poder tenir una petita idea de lo que veuríem a continuació a la sortida. A més a més nosaltres vam poder veure la primera muralla que ens va permetre diferenciar-la amb la segona muralla, ja que estava formada amb pedres reciclades i vam poder veure un petit gravat de l’època. I per últim, nosaltres vam poder veure l’intervalum i ens va semblar molt interessant que es crees un carrer com aquest per poder circular per l’exterior de la ciutat.
Per el que fa el vídeo de l’Evelyn,trobem que esta molt ben treballat i que ens mostra amb claredat el recorregut de la sortida , ja que permet als demès veure els llocs més importants de la ciutat i els cita a anar a veure l’antiga Bàrcino. A la ultima foto podem contemplar al Marc que surt tot seriós la qual cosa sembla el nostre guardaespatlles. Va ser una sortida molt interessant i vam aprendre moltes coses de com era la nostra ciutat a l’antiguitat.
Valete!
Avete!
Felicitats a l’Evelyn pel seu montatge, molt bé, una imatge val més que mil paraules i segur que les seves fotografies us hauran ajudat més que el meu text a saber com ens va anar la sortida.
Després d’aquest article podem respondre a aquestes preguntes:
1. A quina estació de tren vam baixar?/ A Plaça Catalunya.
2. Com es deia el nostre guia?/ El dels alumnes de 4t es deia Nil.
3. A la sala del vídeo qui és la més riallera i, a més mira a càmara per demostrar-ho?/ Jajaja crec que la Marina.
4. En una diapositiva hi ha una imatge molt divertida, però que il·lustra el que no s’ha de fer mai en un museu. Què fan i qui ho protagonitza?/ Doncs la veritat no ho sé… Suposo que una que surten tres desconeguts abraçats a una estàtua.
5. Quin és el significat de la inscripció que ens ensenya el guia? Explica’n sis detalls que recordis. / És el nom complet de Bàrcino, ens diu el nom del fundador, el nom iber de la poblacio, la família d’August (Iulia), ens recorda als avantpassats romans, i ens diu que porta bons auguris. A més, també ens assenyala als sacerdots encarregats del temple d’August, els sis virals augustals.
6. Quina curiositat es pot observar en la segona imatge de la muralla? /
7. Què es feia a la bugaderia? I a la tintoreria? / A la bugaderia es rentava la roba, i a la tintoreria es tenyia.
8. Què eren i per què servien les ”dolia”? / Eren grans recipients on es guardava el vi.
9. Què és el ”garum”? / Una salsa molt típica de l’època feta de restes de peix.
10.On té lloc la imatge de felicitat de dues noies rialleres? Per a què servia aquesta construcció? / Aquestes noies son l’Evelyn i la Jennifer, estan al costat de l’aqüeducte, que servia per transportar aigua fins a la ciutat.
11. En la foto de grup final, qui sembla el guardaespatlles que, tot seriós, sembla vigilar per la nostra seguretat? / No heu de témer per la vostra seguretat, en Kevin i jo ja ens encarreguem de que estigueu bé.
Molt bona sortida, esperem fer-ne més!
Valete!
Salvete!
Teresa, et deixo redactades les respostes del joc de preguntes que ens has proposat explicant una mica el recorregut de la sortida!
En primer lloc tots els alumnes, tant batxillerat com quart vam baixar a l’estació de tren de Plaça Catalunya. Un cop allà ens vam dirigir a la Plaça del Rei a esmorçar i vam anar cap al museu. A la porta del museu, per al grup de quart ens esperava el Nil, el nostre guia durant la sortida. Vam entrar a una sala del museu i ens van possar un video introductori, on tots vam aprendre moltíssimes coses sobre el món romà i on alguns van passar-ho molt bé, com la Marina que la podem veure molt riallera en el video! A continuació vam començar la nostra visita on vam veure estatues d’aquella època, però no nomès les vam veure. sinò que en Marçal, en Marc i en Miguel Àngel van abraçar una d’elles encara que esta totalment prohibit tocar-les! També vam veure una inscripció del nom complet de Bàrcino (Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino). Una de les altres parts de l’antiga Bàrcino que vam poder observar van ser una part de les muralles on vam apreciar una làpida. A continuació vam veure diferents edificis d’oci i comerç, com ara les termes, la bugaderia per rentar la roba, la tintoreria per tenyir la roba, la zona on trobavem les “dolia” per fer vi, els salaons per salar les restes de peix i fer “garum”…
Un cop visitat tot el museu vam sortir al carrer i vam poder veure una part de l’aqüeducte que servia per portar aigua a la ciutat i el que queda del temple d’August.
Finalment ens vam fer una fotografia tot el grup per immortalitzar el moment, on en Marc semblava el nostre guardaespatlles!
Valete!
Salvete!
Com que no estan penjades les preguntes a l’article per problemes tècnics, faré un petit resum incloent-hi les respostes corresponents.
Un cop vam arribar a Barcelona vam baixar a la parada de Plaça Catalunya. Després ens vam dirigir a la Plaça del Rei per esmorazr una mica.
La visita va començar amb un video que ens va progectar el nostre guia Nil, i la persona més riallera i la que més mirava a la càmera en aquell moment era la Marina.
Abans de baixar per veure l’antiga Bàrcino es veuen a en Marc, en Marçal i en Miguel Angel que estan mig abraçant a una estàtua, cosa que està prohibida.
En Nil ens va ensenyar Barcelona i les parts que la constituien i també vam veure el nom complet de la ciutat, que era:
COLONIA IULIA AUGUSTA FAVENTIA PATERNA BARCINO
Ens van ensenyar la primera i la segona muralla, i una de les coses que ens va cridar l’atenció va ser que en la segona muralla es podia veure un tros d’una làpida.
Dos dels oficis que vam veure eren la tintoreria, a on es tenyia la roba, i la bugaderia, a on es rentava.
també ens van cridar l’atenció les “dolia” eren recipients semi esfèrics en els quals es deixava resposar el vi i crec que el garum, que era una salsa de peix molt famosa i forta.
Cap al final de la visita vam anar a l’aqüeducte, a on dues noies molt rialleres es van fer una fotografia. L’aqüeducte servia perquè entrés aigua a la ciutat.
Al acabar la visita per l’antiga Barcelona ens vam fer una fotografia de grup i en Marc sembla que sigui el nostre guardaespatlles, ja que està molt seriós i recte.
Espero que el resum hagi servit per refrescar-nos la memòria i recordar més detalls de la sortida.
Valete!
Salvete!
Ainhoa: El reportatge fotogràfic de l’Evelyn crec que esta molt ben fet, trobo molt bona idea fer un video amb les fotos de la sortida per poderla recordar. Veig molt bona idea això de ficar els subtítuls per poder donar la informació i poder recordar bé el que és cada imatge encara que crec que falta un subtítul per identificar la segona muralla, també em sembla interesant fer-li fotos als cartells i tot seguit ficar la foto del que era en realitat, perquè els cartells donen bastant informació de cada cosa.
Evelyn: El reportatge fotogràfic m’ha costat una mica fer-lo perquè l’ordinador s’hem va bloquejar unes quantes vegades i en algun cas s’hem va borrar i ho vaig tenir que fer una altra vegada. Però fent les fotos a la excursió em va semblar molt divertit ja que m’agrada molt fer fotos i vaig tenir la idea de fer-li les fotos als cartells i de ficar subtítuls per identificar cada cosa. L’únic subtítul que em va faltar posar-hi va ser el de la segona muralla.
Ainhoa i Evelyn: (Preguntes sobre el reportatge)
-A quina estació de tren vam baixar?
Vam baixar a l’estació de Plaça Catalunya i vam anar caminant fins a la Plaça del Rei, on vam parar a esmorzar.
-Com es deia el nostre guia?
Es deia Nil.
-A la sala del video qui és la més riallera i, a més mira a càmera per demostrar-ho?
La Marina Ruiz.
-En una dispositiva hi ha una imatge molt divertida, però que il·lustra el que no s’ha de fer mai en un museu. Què fan i qui ho protagonitza?
Estan abraçant una escultura i no es poden tocar les obres del museu, sòn en Marçal, el Miguel Àngel i en Marc.
– Quin és el significat de la inscripció que ens ensenya el guia? Explica’n els detalls que recordis.
Significa el nom complet de la ciutat romana de Bàrcino: Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino.
-Quina curiositat es pot observar a la segona imatge de la muralla?
A la segona imatge hi ha pedres que estan inscrites i això significa que es una tomba.
-Què es feia a la bugaderia? I a la tintoreria?
A la bugaderia es rentaba la roba i a la tintoreria se li donava color amb tints i mordents.
-Què eren i per a què servien les “dolia”?
Eren uns recipients rodons fets de fang amb una obertura a la part superior, que servia per conservar diferents coses com el vi o el “garum”.
-Que es el garum?
Era una salsa feta amb les restes de peix que l’utilitzaben per donar-li gust al menjar i alguns metges ho recomenaven als malalts.
Valete!
Barcino era com es deia barcelona en romà el video ma semblat que esta força be i no s’obliden de posar res de barcino es adir que am posat tot el mes important de barcino contant am el video que baig
veure el dimarts no s’an oblidat ningun aspecte.
Salve!
Vam acabar la sortida a la Plaça Catalunya. El nostre guia es deia Nil. A la sala de vídeo, la noia més alegra i que, a més, mirava a la càmera per mostrar-ho, és las Marina Ruiz. Els nois que abraçaven una estàtua són el Miguel Ángel, el Marc i el Marçal.La seva actitud és millorable. La inscripció és Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino. Iulia és un terme triat perquè Caius Iulius Caesar era un tiet avi d’Octavio Caesare Augusto. Augusta perquè Octavi Cèsar tenia el sobrenom d’August, que en llatí vol dir <>. Faventia és una paraula de bon auguri, és una manera de demanar bona sort per a Barcino. Paterna està relacionat amb la societat romana, que era molt patriarcal. Barcino ve d’un antic nom iber, Barceno. És l’únic terme de la denominació de la ciutat que té aquest origen, ja que les altres paraules estan molt repetides en altres noms de ciutats romanes.
Es pot observar que en la segona muralla hi ha ha una tomba, ja que, per fortificar Barcino, els romans van utilitzar tombes romanes dels afores de la ciutat.
A la bugaderia netejaven la roba i, a la tintoreria, es tenyia la roba dels pobres amb colors rogencs, derivats de l’òxid de ferro, i la roba dels rics amb tinta blavosa.
Les dolia eren recipients d’argila en forma de cisterna, que servien per guardar-hi el garum quan encara s’estava fermentant.
El garum és una salsa formada per les vísceres i altres òrgans de peix fermentats. Era una salsa que s’utilitzava en la cuina i també en la medicina, perquè era purgant; també era força cara.
La imatge de felicitat de les dues noies rialleres té lloc davant de les muralles exteriors de Barcino.
El guardaespatlles que està tot seriós és el Marc Cecília.
Vale!
Salvete!
1. A quina estació de tren vam baixar?
A Plaça Catalunya.
2. Com es deia el nostre guia?
Es deia Nil.
3. A la sala del vídeo qui és la més riallera i, a més mira a càmara per demostrar-ho?
La Marina.
4. En una diapositiva hi ha una imatge molt divertida, però que il·lustra el que no s’ha de fer mai en un museu. Què fan i qui ho protagonitza?
En Marc, en Marçal i en Miguel Angel abracen una estatua que hi havia exposada per fer-se la foto.
5. Quin és el significat de la inscripció que ens ensenya el guia? Explica’n sis detalls que recordis.
És el nom complet de Bàrcino, ens diu el nom del fundador, el nom iber de la població (barcino), la família d’August (Iulia) que és la familia fundadora de la ciutat, i també ens assenyala als sacerdots encarregats del temple d’August (els sis virals augustals).
6. Quina curiositat es pot observar en la segona imatge de la muralla?
Que per reforçar la muralla els romans van utilitzar tombes i per això les veiem a la imatge.
7. Què es feia a la bugaderia? I a la tintoreria?
A la bugaderia es rentava la roba,es blanquejava i es desinfectava, i a la tintoreria es tenyia la roba, depenent del tint es podien distinguir els rics i els pobres (blau rics perqué era més dificil d’aconseguir i vermell per a els pobres perqué era més facil d’aconseguir-ho).
8. Què eren i per què servien les ”dolia”?
Eren grans recipients mig soterrats on es guardava el vi i el garum per deixar-los fermentar.
9. Què és el ”garum”?
Una salsa típica de l’època romana feta de restes de peix despres de fermentar duran un temps a les dolies.
10. On té lloc la imatge de felicitat de dues noies rialleres? Per a què servia aquesta construcció?
Aquestes noies son l’Evelyn i la Jennifer que estan al costat de l’aqüeducte, servia per transportar aigua fins a la ciutat aprofitan els desnivells que hi havia a la geografia.
11. En la foto de grup final, qui sembla el guardaespatlles que, tot seriós, sembla vigilar per la nostra seguretat?
En Kevin i en Marc.
Valete!
Nois i noies, veig que heu encertat la majoria de les preguntes que us formulava i heu feu valoracions molt completes de l’audiovisual del’ Evelyn. Espero que us hagi quedat ben clar què no s’ha de fer mai en un museu i, per tant, no es repeteixi en d’altres sortides. També m’adono que, després de l’esforç de preparació de l’examen, us heu convertit en un experts sobre la Barcelona romana.
Elena i Laia, m’agrada molt que utilitzeu la conjunció llatina per unir els vostres noms. Això vol dir que us aneu fent vostra la llengua llatina.
Pingback: Bàrcino, Tàrraco i Empúries | Aracne fila i fila
M’ha agradat molt aquest vídeo, perquè ho explica tot molt bé, la música està bastant ben triada, les fotos són tant com explicatives com divertides, ho ensenya tot molt bé!
Les parts que m’han sorprès més han sigut les enormes columnes i el sistema d’aigües subterrànies.
En conclusió un vídeo molt ben treballat i molt explicatiu. 😀
Salvete!
Primer de tot vull felicitar al Marc per el seu article! Jo hauré de fer l'article sobre la sortida d'aquest any a Empúries, i he de prendre idees d'articles com aquest.
Primer de tot, penso que està molt bé fer abans un recordatori sobre el context històric de la ciutat que visitarem, en aquest cas Bàrcino. Jo també en faré una introducció, tot explicant quina funció tenia Empúries a l'època clàssica.
Aquest article ha mostrat molt bé tot el recorregut que vam fer per la ciutat de Bàrcino. Espero que el meu sigui tan complet i il·lustri tan bé la sortida!
Vale
Molt bona feina es un treball molt original. No sabia pas que a Barcelona estigues aquest tros de història.
el pentinat de la dona romana molt bo la veritat seria molt interessant vivir-lo en primera persona encara que sigui un home. Les imatges molt ben fetes i amb moltes ganes de poder fer un treball igual i intentar millorar-lo.
Ma agradat volverne a ver les ruïnes romanes de Bàrcino ja que yo ya les vaig veure amb el col·legi però lo que mas me agrada de aquestes ruïnes es la part del aqüeducte es molt bonic i dona una bona impression.
m’ha sorpres el que las ruinas encara es mantinguin en peu , el reportage de fotos es mol chulo, m’ha agradat molt
Pingback: Bàrcino, Tàrraco i Empúries | Aracne fila i fila
El montatge es molt bo, encara que no es del tot formal. Tinc ganes de explorar més sobre el tema i visitar Barcelona. Les fotografies m’han agradat ja que s’han vist moltes imatges sobre les diferents parts de la ciutat i es pot apreciar molt d’interès per part dels alumnes. Bona feina
Després de veure el muntatge dels antics alumnes i els comentaris per part seva, podem veure un article molt interessant on trobem diferents fotografies de runes romanes situades a antics llocs de l’actual Barcelona. Una de les parts que més m’ha agradat en aquest document han estat les restes trobades sobre la Colonia Iulia Augusta. D’altra banda, és impressionant que les restes de la primera muralla segueixin estables, tant com la petita part de l’aqüeducte que hem vist a un vídeo anterior. Penso que és un un gran treball i la seva realització és molt bona i on podem aprendre coses noves, bona feina!
En primer lloc vull felicitar perquè està molt ben fet i ben ordenat. El que m’ha sorprès més, es el nom complet sobre la ciutat romana Bàrcino (Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino), ja que no sabia aquesta informació.El vídeo també està elaborat i es molt interessant. Bon treball!