Opus musivum, pràctica compartida 4t i 1r de batxillerat

La paraula mosaic deriva de l’ expressió llatina opus musivum, i està relacionada amb les muses, del grec μοσαι . De fet tota decoració feta en llocs consagrats a les muses rebien aquest nom, però poc a poc, el mosaic va passar a ser una mena de paviment elegant i decoratiu que es feia servir tant als edificis públics com als privats. Al segle IV a.C ja els realitzaven a Grècia amb pedretes petites i formaven dibuixos geomètrics i figuratius. A Roma, aquesta tècnica va ser introduïda en temps de Sul·la tal com ens informa Plini el Vell a la seva obra Naturalis Historiae.
Els romans van fer servir diferents tècniques per a cobrir els seus paviments, tant el terra com les parets, i els podem classificar de la següent manera: opus signinum , motius geomètrics senzills, sense complicació; opus sectile, formes geomètriques més complicades, rombes, triangles, quadrats etc.; opus tessellatum, paviment fet amb tessel·les de diferents colors col·locades sobre una base de ciment i s’aconseguien mosaics geomètrics i de tema figuratiu. Una varietat d’aquest és l’opus vermiculatum, paviment fet amb tessel·les minúscules i imiten la pinzellada d’una pintura.

Els alumnes de 4t d’ESO del curs passat, a l’assignatura de llatí, després de fer una introducció a la mitologia i de l’estudi d’alguns mites, van fer uns mosaics més cassolans seguint les tècniques de l’ opus tesselatum i el vermiculatum. Es van dividir en grups de dos i van triar el model a fer, dibuixos de diferents llibres que van ampliar i de temàtica tots ells mitològica. La nostra base va ser una cartolina gran, les nostres tessel·les van sortir de retallar fulles de revistes del cor, i axí ens van assegurar els banys de color necessaris, i ells mateixos retallaven les tessel·les quadrades o triangulars, grans o petites, depenent de les necessitats del dibuix. La cola, les tisores i la inspiració de les muses van completar la feina.

Una vegada acabats, i després de veure els resultats, van fer una petita exposició al passadís de 4t, i a continuació els vaig convidar a explicar els seus treballs i les tècniques empleades als alumnes de 1r de Batx de llatí, que en aquell moment estudiaven les domus i les villae ( estructura, decoració i mobiliari). Va ser per a ells i per a mi una experiència motivadora ja que van llegir, entendre, aprendre i al final es van sentir molt útils. Us deixo la presentació de la seva feina.

Uns dels llibres que els vaig ensenyar a classe per a que veiéssim la pervivència clàssica en els temes , en la tècnica i sobretot la seva actualitat en la decoració de miralls, parets, terres, fonts, jardins … va ser aquest:

Bibliografia: GOODWIN, Elaine M., Mosaicos decorativos,
Círculo de lectores, Barcelona,1994

Els torno a dir, Feliciter !!!!!

Rocío Poyato

Quod sumus

8 thoughts on “Opus musivum, pràctica compartida 4t i 1r de batxillerat

Rocío i tant que pots felicitar aquests alumnes de llatí de Puig-Reig. Jo, a més a més, t’haig de felicitar a tu i t’haig d’agrair de compartitr aquesta bella pràctica, tant instructiva com econòmica, a Aracne fila i fila, tot atenent al meu prec aquí.
    L’ENHORABONA, Rocío!

2. Teresa Devesa i Monclús

Felicitats Rocío. Quin plaer que l’Aracne esdevingui un punt de trobada d’experiències d’arreu de Catalunya. En bona hora vas fer-li la proposta, Margalida.

La Rocío i els seus alumnes de Puig-Reig i enguany els de Roda de Ter fa molt de temps que col·laboren a L’empremta d’Orfeu i a La cinta de Νίκη, per tant ha estat fàcil fer-los aràcnids de ple dret i per a nosaltres tot un plaer. A més la Rocío té una sensibilitat artística que es mereix ser coneguda i aplicada arreu.

4. Rocío

Moltes gràcies a totes dues. Intento que els alumnes trobin la utilitat d’estudiar llatí, que l’estimin , que l’entenguin el perquè l’estudien, i la resta vindrà sol.

5. Francesc Franquet

L’enhorabona Rocio i alumnat que ha participat en aquesta pràctica compartida. Ens has donat molta informació sobre el fascinant món dels mosaics i s’ha de reconéixer que aquesta pràctica que ens heu mostrat ha estat motivadora i enriquidora. Feliciter i ens veiem a les jornades de llengües clàssiques a Barcelona.

Valete!

6. Rocío

Moltes gràcies Francesc, és una activitat a l’abast de tothom perquè els materials són fàcils de trobar i barats!!!! Sempre he pensat que les coses s’han de fer fàcil, sense complicacions , perquè és una manera de dir als nostres alumnes que el llatí no és una cosa rara , sinó una cultura molt propera a ells.
    Endavant!!!!

Rocío, em va saber tan de greu no poder-te saludar dissabte. Espero que tot vagi millor! Una forta abraçada!