Bàrcino: l’excursió del Cristòfol Ferrer

Els alumnes de 1r i 2n de batxillerat de I. Cristòfol Ferrer vam anar de sortida a conèixer la Colònia Iulia Augusta Faventia Paterna Bàrcino (Barcelona Romana). Vam poder veure  la Plaça de la Vila de Madrid on hi ha exposats els restes d’esteles i cupae del segle  II dC al III, disposades a banda i banda d’una via sepulcral romana, que van ser descobertes l’any 1954.

Tot seguit vam passejar fins arribar al C/ Duran i Bas on recentment s’ha trobat un tram de quatre arcades incorporades a una paret que formava part d’un dels dos aqüeductes que hi ha, l’aigua que duien els aqüeductes provindria l’un de Collserola i l’altre del Besòs, tots dos s’unien davant de la porta Decumana de la ciutat a l’actual Plaça Nova.

Després de estar veient els aqüeductes, vam anar a veure les restes de diversos habitatges del tipus domus, sobretot sota la Plaça del Rei i els seus voltants (actualment visibles al Museu d’Història de la Ciutat), el carrer del Bisbe Caçador i la plaça de Sant Miquel. Les termes públiques, sota la mateixa plaça de Sant Miquel, van ser donades a la ciutat per la família Minici Natal el 125 dC.

El que més va destacar de la sortida va ser el Temple d’August, un temple corinti, perípter i hexàstil, sobre un podi, construït en l’últim quart del segle I aC amb pedra calcària de Montjuïc, que va estar, com a mínim en una part, recobert d’estuc blanc que imitava el marbre. Feia uns 35 metres de llarg per 17,5 metres d’ample i tenia sis columnes als costats, situat al fòrum principal de la ciutat, a la part més elevada del mont Tàber, al carrer del Paradís, a la seu del Centre Excursionista de Catalunya. D’ aquest increïble temple només se’n conserva una part del podi, quatre columnes i una part de l’arquitrau.

Aquí teniu un vídeo d’agraïment amb les imatges del recorregut que vam fer:

Alis Komarova i El-Mekki Hali Al-Kassir

2n de Batxillerat llatí

8 thoughts on “Bàrcino: l’excursió del Cristòfol Ferrer

1. Margalida Capellà Soler

Alis, El Mekki, m’emociona tant d’agraïment per la sortida i tant d’agraïment per demostrar-me que sou uns autèntics llatinistes 2.0. És tot un plaer per a mi haver organitzat per a vosaltres aquesta sortida, moltes gràcies! Quina cara de fred que faig! Això que tot el matí us deia que no en tenia!

2. Toni Moreno

M’encanta aquest vídeo, és magnífic. Les fotos i el vídeo són molt macos, i m’agrada molt com es veu la part de la necròpolis. Els aqüeductes també són increibles, veure com han sobreviscut tants i tants anys!
    Tal i com apareix al glossari de Bàrcino, gràcies a la Coty, aquesta necròpolis estava plena d’inhumacions, que seria el simple fet d’enterrar el mort. Concretament, les tombes que apareixen són del tipus “cupa”.

3. yousra

Salve!
    M’ha agrada’t el vídeo ha quedat molt bé!
    Vaig aprendre molt en aquesta excursió, ens va tocar un guia que ens ho explicava molt bé, vam aprendre els diferents estils que van passar per la ciutat de Barcino, la muralla, els rituals funeraris, la cultura, com eren els edificis, aqüeductes,les tombes, el fòrum etc.
    Que per cert es troben al glossari de Barcino!
    I les exposicions que vam visitar eren molt interessants, llàstima que no ens van deixar fer fotos encara que feia molt de fred.
    Vale!

4. akomarova15 Post author

Hola!
    no havia encara vist el nostre article publicat!
    Que guai! M’agrada moltíssim! Ens ha quedat bé!
    Gracies pels comentaris, espero que amb el nostre video tingueu una idea de la ciutat de Bàrcino:)!

5. Martí Palma

Salvete nois!
    Aquest article m’explica tot el que veuré jo en dues setmanes a l’excursió de Barcino. Sempre anem per Barcelona, a visitar a sortir o simplement per fer una volta, però no sempre tenim l’oportunitat d’anar a Bàrcino la ciutat Romana, observar-la com era en temps dels romans.
    Espero que nosaltres també fem el recorregut que vosaltres també heu fet!
    Valete! 😀

6. Laia Violan Vidal

Salve!

Aquest article m’ha fet entrar moltes ganes d’anar a visitar la Colònia Iulia Augusta Faventia Paterna Bàrcino (Barcelona Romana) i veure estructures tan facinants com el Templa d’August entre d’altres.

Espero que jo a batxillerat també vagi d’exursió aquí.

Vale!

7. Teresa Devesa i Monclús

Laia, hi anirem d’aquí uns dies, no caldrà que esperis a batxillerat!

8. Pingback: De Barcelona a Bàrcino: el nostre recorregut en vídeo | El Fil de les Clàssiques

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *