“Magna celebratio: Gratias omnibus agimus”

He confeccionat un petit muntatge per tal que tots poguem recordar les estones que vam passar jugant “a romans” a Badalona. També voldria deixar constància del procés que ha permès la filmació d’aquestes imatges i les persones que ho han fet possible.

Tot comença amb l’empenta del Jaume, de 2n de batxillerat, que, en haver-ho fet l’any passat, va encomanar a la seva professora, la Núria, i a les seves companyes de classe les ganes de participar en l’organització dels Ludi Romani de la Magna celebratio MMX. Poca insistència va ser necessària per convèncer-me també a mi, que de seguida ho vaig proposar a l’alumnat de primer. Convençuts igualment alguns alumnes de 4t, la maquinària es va posar en marxa i va tirar endavant gràcies a la bona disposició de la Núria i la Clara del Museu de Badalona, que ens van guiar i orientar per tal que el nostre “bateig romà” fos exitós.

El professor de tecnologia JAM, sempre disposat a col·laborar, s’hi va afegir a última hora i la seva ajuda ha estat inestimable. Cal dir que donava les instruccions sobre la numeració romana molt millor que nosaltres!

Professors i alumnes que ens van visitar i van portar fills, germans, nebots, a jugar amb nosaltres també poden considerar-se peces claus de l’activitat.

A TOTS, GRÀCIES!

Malgrat el caràcter lúdic (ara ja sabeu d’on ve aquest mot) del muntatge, us el plantejo com un exercici de traducció, ja que està íntegrament en llatí.

Traduïu-lo imatge per imatge i allà on no arribi el vostre vocabulari, utilitzeu la vostra capacitat deductiva!

TERESA

27 thoughts on ““Magna celebratio: Gratias omnibus agimus”

1. Teresa Devesa i Monclús Post author

Com a correcció, mireu les següents respostes, les més completes:
    1 i 2 Anna i Annia
    3 Jéssica
    6 Ningú l’ha respost del tot bé, tot i que hi ha explicacions ben argumentades com la de la Carla. En realitat, “ludo” és un ablaiu CC acompanyat d’un genitiu CN (“Deltae”). Els nens aprenen els numeros “amb el joc del Delta”.
    6 El doble acusatiu veig que el teniu ben assumit, suposo que perquè s’utilitza amb uns verbs molt concrets.
    7 Jéssica, pots estar contenta que els companys, com la Thaïs, es recordin amb tant de detall del teu article de l’any passat. Per una resposta ben completa jo sumaria la resposta de la Thaïs amb la de l’Ànnia i l’Ana. La de la Laia també és força completa.
    8 Els aurigues eren els conductors de carros, tant bigues com quadrigues, no les curses en si. També s’anomenaven així en el cas dels carros de l’exèrcit.

2. Teresa Devesa i Monclús Post author

La Cristina ha fet una recopilació de documents sobre la Magna Celebratio en el seu bloc “Domus sapientiae“. Un d’ells, el confeccionat pel museu, en dóna una visió general i m’ha servit per fer un cop d’ull a tot allò que no vaig poder visitar per estar en la zona dels “ludi”. Algunes de vosaltres també hi sortiu, és clar!

3. Pingback: “Magna celebratio A.D MMXI”: Fem un pas més? | Aracne fila i fila