Parc del Laberint III: El Minotaure

Asterió o Minotaure, “toro de Minos”, en grec “Minótauros”, era un monstre amb cap de toro i cos d’home, nascut de l’unió entre Pasífae i un toro, com a càstig a Minos (marit de Pasífae) per part de Posidó.
Quan Minos es va adonar que Pasífae havia donat a llum a un monstre, va saber amb tota seguretat que aquella abominació no compartia la seva sang, així que avergonyit pel que havia fet la seva dona, va ocultar l’existència del Minotaure desterrant-lo als afores de la ciutat.
El Minotaure només menjava carn humana i a mida qur es feia gran s’anava tornant més salvatge, fins a arribar a fer-se totalment incontrolable. Per això, Minos va decidir manar a Dèdal construir un laberint del qual el Minotaure no pogués sortir.
Minos alimentava el Minotaure amb el tribut que li pagava el rei d’Atenes. Cada nou anys set noies i set nois atenesos eren abandonats al laberint per a ser cruspits per el Minotaure, fins que un any Teseu va entrar junt amb els set nois i les set noies al laberint amb la intenció de matar el Minotaure.
Quan Teseu i el Minotaure es van trobar, van començar a barallar-se fins que Teseu va matar al Minotaure amb una daga. El minotaure va caure mort al terra i aquesta va ser la seva fi.

minotaurlondone4man-11

El Minotaure. Copa àtica bilingüe, circa 515 a.C.
Museo Arqueológico Nacional de España

Sarah Martínez
1r Batxillerat
IES Isaac albéniz

16 thoughts on “Parc del Laberint III: El Minotaure

  1. devÖó

    doncs és una mica injust que el minotaure fós desterrat simplement per el que era. i assobre el van abandonar a la seva sort. La mare hauria d’haber intentat imposar-se o algo…
    hi han mites molt cruels ja que si no haguessin avandonat al minotaure potser agués tingut una mínima educació, no s’agués tornat violent i no li haurien hagut de construir un laberint per que no pugui sortir i donar-li com a aliment a nois noies inocents

    Vale!

  2. Carla A.

    Ave! Em sembla molt interessant aquest article, però el que no acabo d’entendre és si la daga era normal o era especial… els nois i les noies que entraven al laberint es podien haver salvat si n’haguéssin portat alguna?

  3. Jessica i Thaïs

    Ave!!
    Ens sembla molt útil aquesta informació, ja què la setmana que ve anirem al Parc del Laberint i aquest article ens ajuda a anar amb una idea molt clara, dels éssers mitologics que ens hi trobarem i quina és la seva història.
    Aquest article és clar, concís i concret, molt bo.
    Valeeee!!

  4. Ana Rosa

    Ave!
    Es molt bo l’article, la veritat es que ja sabia més o menys quin aspecte tenia el Minotaure però no sabia molt bé la història i ara llegint aixó m’ha quedat molt clar.

    Vale!

  5. Ariadna

    Ave!

    Crec que l’article de la Sara està molt ben elaborat, ja que si el llegeixes comprens molt bé el que es parla sobre el minotaure.
    Després de llegir l’article me adonat que el minotaure té nom propi , s’anomena Asterió, també que ha nascut d’una manera molt extranya.A nascut a partir d’un càstig diví, la mare és una noia humana i el pare toro.

    Vale!

  6. Sara i Patri

    Ave!
    Aquesta història és molt interessant. La Sara ha fet una bona feina, ja que ha sigut molt concreta i ens deixa molt clar el mite.
    Personalment, ens agrada el mite, tot i que és força trist.
    A més, el minotaure no tenía cap culpa ja que el càstig és per Minos. Quina injustícia…
    Valee!

  7. Alissa Komarova

    Minos es una mica cruel no?
    I la mare no va dir res? a clar, les dones no tenien molta paraula no?

    Com pots ignorar el teu fill, per molt lletg que sigui, porta la teva sang igualment.

    Es una història molt cruel, perque el Minotaure no tenia la colpa de que el van acostumbrar a menjar carn humana..
    suposu que podia haber sigut vegetarià?

  8. nuria

    Salve Lida!
    El mite de Teseu i el Minotaure, és molt interesant ja que et fa pensar en la moralitat dels actes que s’han comés en ell. Ja d’entrada ens topem amb la zoofília, cosa que consenteixen (amb la ajuda de Dèdal), després amb la privació de llibertat, l’empresonament d’un animal/persona (també amb la ajuda de Dèdal). Per últim amb la mort del minotaure, ens plantejem si veritablement el minotaure tenia sentiments, si podria alguna vegada haver sigut bó amb uns altres mètodes.
    M’agradaria afegir que a mi aquest mite m’el van explicar de manera que, al minotaure, en una de les seves envestides se li trenca una banya y Teseu el mata amb la banya trencada (no sé exactament per què, però crec que perquè al minotaure no el podia atravessar cap arma).
    El mite està molt ben redactat i opino que ho explica tot molt clarament ^^.
    Lida, estaria bé que em comfirmesis això de la banya, que no sé si es correcte.

    Valee! 😀

  9. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Edgar i Andrea, com a experts en el tma després d’haver repassat moltes fonts, teniu alguna resposta per a la Núria? Us heu trobat en algun moment amb l’episodi de la banya?

  10. sarah

    ave!!

    Contestant a les preguntes que han sorgit arrel del meu article, cal dir que jo personalment no m’he trobat cap imatge ni refeència en la que Teseu matés al Minotaure amb una banya pero no puc assegurar que no sigui una altre de les moltes versions que s’ha fet d’aquest mite.
    Contestant a la teva pregunta Carla, als nois i noies atenessos els revisaben abans d’entrar al laberint aixi que de cap manera podien haver entrat una daga, l’únic que va poder entrar va ser Teseu perquè s’hi va afegir més tard al grup. Per cert, la daga era de lo mes normal, no era màgica ni res.
    Contestant al debat sobre si el Minotaure haguès pogut ser bo o si podia ser vegetarià no en tinc resposta basada en alguna de las versions del mite o en alguna menció d’un autor clàssic.

    Espero haver contestat els vostres dubtes.
    Salve!

  11. andrea martinez serrano

    holaaa!
    com a resposta de la pregunta del altre comentari, no hem vist cap informació d’ aquest tipus de mor del Minotaure ni eina utilitzada per Teseu en matar al monstre, però em recorda molt al mite de Héracles d’un dels dotze treballs, en el que va haver de matar al lleó de Nemea amb les seves urpes per qué la pell no es podia atravessar amb una altre cosa.

    M’agradaria dir que tota aquesta història néix quan el rei de Creta, el rei Minos subestima el poder dels Déus i Zèus fa que la seva esposa Pasífae s’ enamores d’ un toro.

    Valeee!

  12. Knarik

    Hola! ^^

    Val el Minos pot ser cruel, però també cal entendre-lo perquè se sentia a vergonya.A més el Minotaure és un mosturo (carnivoro).No l’hi deixaran viure amb ells no?
    A mes el Minotaure representa com una por a alguna cosa , i matar-lo vol dir que aquesta por es superar.
    Estic d’acord amb vosaltres que al final, la mort de Minotaure no és injusta però així és la història.

    Adeu ens veiem a l’excursió!!

  13. nuria

    Salvee!!
    Merci per haver-ho buscat ^^, en el meu antic centre em van explicar el mite així, pero també pot ser que sigués erroni.

    Vale! 😀

  14. Laura G

    Ave!
    Doncs penso que és molt injust pel minotaure el destí que li va tocar simplement per ser bastard. Em sembla molt cruel que la seva mare no fes res per evitar-ho, però com diu la Alissa la paraula de les dones no tenia cap valor.
    També és sorprenent com set nois i noies havien de convertir-se en el seu aliment. Tot plegat, aquest mite és molt fort en tots els sentits.

  15. Pingback: L’EMPREMTA D’ORFEU » Wide Awake de Katy Perry

  16. Pingback: Referents del rei Minos | Aracne fila i fila

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *