Cantània 2023 – 10 El gran viatge de Keita

Fem un saltet en el nostre repertori de “Les portes del món”, per començar amb la més marxosa de totes les cançons d’aquesta Cantània: “El gran viatge de Keita

Estem de viatge per Àfrica i ens expliquen un llarg i difícil viatge, ple d’aventures…

 

10. Cantània 2023. Les portes del món El gran viatge de Keita AMB COREO

 

Cantània 2023 Les portes del món. El gran viatge de Keita

 

10. El gran viatge de Keita

 

 

PARTITURA VOCAL “El gran viatge de Keita”

 

Recordeu que som el cor 1

Les indicacions de números són el nombre de compassos (per exemple | 2 | són 2  compassos d’espera)

Les indicacions de puntets són les pulsacions d’espera (per exemple . . . són tres pulsacions d’espera)

Cantem sempre que trobem text en negreta.

 

LLETRA “El gran viatge de Keita”:

 

| 4 | 4 |

(Cors 1 i 2) El gran vi-atge de Keita,
(Cors 3 i 4) el gran viatge de Keita,
(Cors 1 i 2) el gran vi-atge de Keita,
(Cors 3 i 4) el gran viatge de Keita.
| . . . . | . . . .Bai-

Bai-xeu des del cel, Orishes, . . . 
i ajudeu aquesta vella,. . .
perquè avu-ui pugui cantar | 1 |
el gran viatge de Keita . . . [.pri]

Primer va creuar el desert, . . .
i els camins de sorra i pedra . . .
el llançaren a la riba . . .
d’un oasi de misèria.

| 1 |
(cors 3 i 4) Allà conegué Djamila,
(cor 1 [mp] percussió amb dos dits: ll)
que el retingué al costat d’ella, (c1: ll)
i la quimera el portà (c1: ll)
a oblidar-se de qui era. (c1: ll)

(Cor 1 i 2 + claps) 
(claps) Fins que en una nit molt clara
(c.3 i 4) (claps) va discórrer amb nitidesa;
(claps) bri-i-i-llava al cel la lluna
(c.3 i 4) (claps) i ell fugia per la terra.
| 2 |

S’amaga Keita en els boscos
que creixen a la frontera
(nova muraalla, de Troia
és la barrera europe [a) [Bai-]

Baixeu des del cel, Orishes, . . .
i ajudeu, aquesta vella, . . .
perquè pugui cantar encara
El gran viatge de Keita.
el-gran-vi-at-ge   de Keita.
El gran viatge de Keita.
| 2 |
(Cor 1 [mp] percussió al pit )
(Cors 3 i 4) Una nit fosca el ciclop,
que vigila les tenebres
el perseguí amb el seu ull
dansant com una llanterna 
| 1 |
Llui després amb dos monstres, . . .
dempeus en una pastera: . . .
Escil·la, era la mort, | 1 |
 i  Caribdis, la misèria.
| 1 |
(Cor 1 i 2 + claps) 
(c.3 i 4) (claps) Disfressat com a captaire,
(claps) va trobar la mare un vespre:
(c.3 i 4) (claps) a les nits ella teixia
(claps) i de dia era caixera.

(c.3 i 4) (claps) Ell ja ha fet alguns amics,
(claps) i l’escola és casa seva,
(c.3 i 4) (claps) pro somia algunes nits
(claps) amb allò que deixà enrere.
| 1 |
(c.3 i 4) Allò que deixà enrere.
Allò que deixà enrere.
Allò que deixà enrere.
| 1 |
Torneu, al cel, Orishes,
El gran viatge de Keita.
pugeu, nens, a les lliteres,
El gran viatge de Keita.
que aquí s’acaba la història
El gran viatge de Keita.
del gran viatge de Keita.
El gran viatge de Keita.
El gran viatge de Keita.
El gran viatge de Keita.
El gran viatge de Keita.
El gran viatge de Keita.
(Cor 1 i 2 + pit)
| . . . . | . . . . | . . . . | . . . . |. 

 

 

COREOGRAFIES

COREOGRAFIES (enllaç alternatiu) – clica a MATERIALS DIDÀCTICS i baixa fins a arribar al vídeo de COREOGRAFIES

 

Cantània 2023 – 03 La crida de les coses

La cançó 2 (“Veure el món”), no la cantem, és instrumental, amb un diàleg breu entre la Sara i el seu pare, a partir de la lectura de “La volta al món en 80 dies”, de Jules Verne.

I de seguida, comença la cançó 3, “La crida de les coses”. Només tenim 9 versos cantats, i els quatre primers ens els diu primer la Sara!

 

3. La crida de les coses with flow

 

3. Cantània 2023. Les portes del món. La crida de les coses AMB COREOGRAFIA

 

3. La crida de les coses

 

Cantània 2023. La crida de les coses INSTRUMENTAL

 

PARTITURA VOCAL “La crida de les coses”

 

03 La crida de les coses

En aquesta cançó només cantem el que està marcat en negreta, la Sara canta la resta.

 

(SARA) Havent-hi tantes galàxies,
planetes, llunes i cels,
jo no vull viure lligada
com veig que esdevé als estels.

(COR) Havent-hi tantes galàxies,
planetes, llunes i cels,
(SARA) jo no vull viure lligada
com veig que esdevé als estels.

(SARA) Les muntanyes i les valls,
els ports, els rius i els camins,
són les portes del món,
i em diuen: “Surt d’aquí dins”.

(COR) Els ocells volen per l’aire,
i els peixos neden al mar,
(SARA) i jo, que sóc una nena,
no tinc dret a viatjar?
(COR) Les galàxies al cel,
i els remolins a la mar,
fan una escala molt alta
que he de pujar i de baixar.

(SARA) Les llebres tenen el camp,
els tòtils tenen el llot,
i jo, criatura humana,
no tinc dret a veure-ho tot?

 

COREOGRAFIES (Cliqueu a MATERIALS DIDÀCTICS i baixeu fins el vídeo COREOGRAFIES)

DENIP Dia de la Pau 2023

El dia 30 de gener és el Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP). Un recordatori més del que cal fer perquè el nostre entorn, les nostres vides i el món on vivim siguin cada dia una mica millors. El 30 de gener ens reunim tota l’escola per alçar plegats les nostre veus.

I quina millor manera que amb una cançó. I una de les cançons més conegudes, de les que ens parlen de com construir camins que ens portin a un món millor, és el Swing de la Pau.

Us compartim la lletra i la música per practicar-la!

 

Swing de la pau

 

El swing de la Pau

LLetra: Anna M. Lorente i Rosa M. Vidal
Música: Rosa M. Vidal

El swing de la Pau
Si estimes la vida, la Pau, l’amistat..
aprèn a conviure amb qui tens al costat.
Davant els conflictes tu sigues valent,
no et quedis indiferent!

Poder i egoisme dominen en món
i així mort la gent a cada segon…
Les guerres perduren i la humanitat
no troba felicitat.

Construïm camins
que ens portin junts a un món millor!
Que els pobles de la terra
siguin lliures de debò!
Dibuixem un horitzó
en un mar pintat de blau
i entonem aquest swing de la Pau.

Res no és el que sembla, tot és complicat!
Hi ha massa injustícia, no es diu la veritat!
Davant les mentides, tu sigues sincer,
no fugis del què cal fer!

Envia tendresa on hi hagi dolor,
regala esperança aqui perd la il·lusió
i la melangia en els cors marcirà
si tots en donem la mà!

 

 

PARTITURA Swing de la Pau

 

. . . . .

 

Cànon de la pau

 

Cantem al carrer – Cànon de la pau – Orfeó – Ajuntament – Corpus Solsona 2018

 

CÀNON DE LA PAU – MESTRES D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA CONFINATS

CONJUNT INSTRUMENTAL – Bigband!

Les Bigbands són una formació instrumental que va originar-se als EUA (Estats Units d’Amèrica) cap al 1920, dins la música jazz.

Al cap de pocs anys les Bigbands i la música Swing es van fer molt famoses arreu dels EUA i del món, com a símbol de diversió i llibertat, sobretot entre els anys 1935 i 1950, coincidint amb la segona guerra mundial.

Fins avui dia les Bigband han continuat sent reconegudes com formacions amb un so únic, que poden adaptar-se no només a la música jazz, sino a molts altres estils.

A Granollers també hi tenim una Bigband, la Bigband de Granollers!

Hi trobem diversos instruments de vent: saxos, clarinets, trompetes, trombons. I a la secció rítmica, instruments de corda i percussió: piano, guitarra, contrabaix i bateria (i altres percussions).

 

Big Band Arranging | 4 | Doublings — Evan Rogers | Orchestrator | Arranger | Conductor

Bergen Big Band 1.jpg

 

A continuació us mostrem alguns exemples, algunes amb cantant, altres instrumentals, de Bigbands actuals i també d’aquella primera època. I començant amb la Bigband de Granollers!

 

Tràiler ‘De la Selecció a la Big Band’ de la Big Band de Granollers

 

Michel Legrand and The London Big Band Orchestra Live in Paris

 

Glenn Miller – In The Mood | Colorized (1941) 4K (#Classic Hits Studio)

 

Jazzrausch Bigband live | Jazzline | 2021

 

JUNK BIG BAND – Come Together (The Beatles cover)

 

Queen Latifah Performs ‘Mercy, Mercy, Mercy’

 

Duke Ellington and his Orchestra – Take The A Train (1962) [official video]

 

Benny Goodman Orchestra – Sing, Sing, Sing

 

Jumping at the Woodside – Count Basie and his Orchestra

 

EXTRA: Oscar Peterson & Count Basie – Jumpin’ At The Woodside

 

Best of Bigbands

 

 

 

Ukelele Play along (4 acords)

Aquí teniu alguns vídeos per tocar l’ukelele acompanyant cançons.

L’objectiu final és dominar sobretot els acords de:

  • Do Major (C) (13)
  • Fa Major (F) (21 42)
  • la menor (A-) (42)
  • Sol Major (G) (12 32 23) 
  • I la variant de Sol Major 7a (G7) (21 12 32) que inclús és més fàcil.

 

UKELELE Play along (2 acords)

UKELELE Play along (3 acords)

 

Trobareu primer uns exercicis per practicar els canvis d’acord i després més de 25 cançons amb aquests i algun altre acord. A practicar!

 

Llistat de cançons:

 

 

09. Just the Way You Are (Bruno Mars)
Acords: C | A- | F | C

10. Lazy song – Bruno Mars
Acords: [ C | G | F | E7 ]

 

17. Over the Rainbow (Harold Arlen/Yip Harburg)
Acords: C | G | A- | F | E-

18. Watermelon Sugar (Harry Styles)

Acords: Dm | Am | F | G7

Acords simplificats: Dm(sus4) | Am | F | Dm(sus4)

19. Let it Be (The Beatles)

 

20. Rip Tide

 

21. Wellerman

Acords: C, F, Am,G

22. Dance Monkey

 

23. Memories (Maroon 5)

24. Hawaiian Roller Coaster Ride

 

25. Don’t worry be happy (Bobby McFerrin)
Acords: G | A- | C

26. Llença’t (Lax’n’busto)
Acords: C | G | A- | F

27. APT. – ROSE’ & Bruno Mars
Acords: F | G | A- | C

 

Exercicis de canvi d’acord

Els primers vídeos que us deixem ens serveixen per practicar aquests acords i, important, anar guanyant velocitat en el canvi d’acords.

Primer rasquem cordes només una vegada per compàs, després dues i finalment quatre. Cada vegada hi ha menys temps per preparar el següent acord…

 

 

 

Ukulele Chord Drill Practice – C Major – Ukulele Play Along (Acords: C Am F G)

 

 

 

Ukulele Chord Drill Practice – C Major – Ukulele Play Along (D UD UDU)

 

 

CANÇONS

I a continuació, unes cançons per posar en pràctica els acords!

 

09. Just the Way You Are (Bruno Mars)

  • Acords: C | A- | F  | C
  • Ritme: D  DU  UDU | D  D  D  D

 

Just the Way You Are by Bruno Mars – Easy Ukulele Play-Along

10. Lazy song – Bruno Mars

  •  Acords: [ C | G | F | E7 ]

 

Lazy Song UKULELE TUTORIAL

17. Over the Rainbow (Harold Arlen/Yip Harburg)

  • Acords:  C | G | A- | F | E-

 

Ukulele – Somewhere Over The Rainbow – Ukulele Play Along – Israel Kamakawiwo’ole

18. Watermelon Sugar (Harry Styles)

El primer vídeo proposa tres acords: Am, Am, C, G7

Es pot variar la proposta, fent Dm(sus4): 21,32 enlloc del primer Am i l’últim G7

Quedaria així: Dm(sus4), Am, C, Dm(sus4)

 

Watermelon Sugar Ukulele Play Along (Simplified) 3 chords!

 

Watermelon Sugar (Harry Styles) Ukulele Play-Along // Cynthia Lin x Ukulenny

19. Let it Be (The Beatles)

 

Let it Be – The Beatles Ukulele Play Along

 

Beatles – Let It Be (Cover) // Cynthia Lin Ukulele Play-Along (chords + lyrics)

 

The Beatles – Let it Be UKULELE Tutorial | Fácil / Easy (HD)

20. Rip Tide

 

Rip Tide – Chord Guide

21. Wellerman

 

Wellerman Ukulele Tutorial (C, F, Am,G)

 

Wellerman Easy Body Percussion

 

22. Dance Monkey

 

Dance Monkey Ukulele Play Along

23. Memories

 

Memories (Maroon 5) Ukulele Play Along

 

24. Hawaiian Roller Coaster Ride

 

Hawaiian Roller Coaster Ride Ukulele Play Along

 

25. Don’t worry be happy (Bobby McFerrin)

  • Acords: G | A- | C

 

Bobby McFerrin – Don’t Worry be happy [Acords: B C- E]

 

26. Llença’t (Lax’n’busto)

  • Acords: C | G | A- | F

 

Llença’t (Lax’n’busto) – Acords: C G A- F

 

Llença’t (feat. Beth, Els Catarres, Adrià Salas, Ramon Mirabet) (Mulla’t)

 

Llença’t – Simfònic – Lax’n’Busto

 

27. APT. – ROSE’ & Bruno Mars

APT. – ROSE’ & Bruno Mars – Ukulele Play Along

APT by Bruno Mars and Rose? (Transposed to C) Ukulele Play Along

Música a l’Edat Mitjana – La música medieval I INTRODUCCIÓ

L’edat mitjana és un període de la història que va des del segle v fins al segle xv. És un període de molts anys (més de mil!) en que també es va compondre i interpretar música.

La música d’aquest període es coneix com a música medieval. En aquests mil anys de durada, la música es va mantenir força inalterada, però evidentment va anar patint canvis i no serà igual la música del segle VI que la del segle XIV.

A més, la societat feudal estava molt dividida en tres estaments (tres grups socials) i cada un d’ells tenia una música que li era pròpia.

  • Primer estament: Clergat (oratores, els que oren).
  • Segon estament: Noblesa (bellatores, els que fan la guerra).
  • Tercer estament: Camperols (laboratores, els que treballen). Cap a finals de l’edat mitjana es suma a aquest tercer estament la Burgesia (artesans i comerciants).

 

15-2-la-alta-edad-media.jpg

 

A continuació trobareu diferents exemples de la música pròpia de cada estament:

 

I, per acabar, veurem (i escoltarem!) com eren els instruments medievals.

 

 

Webgrafia i per saber més:

 

Revista SÀPIENS. La societat feudal: els estaments

https://cienciessocialsenxarxa.sapiens.cat/2010/07/17/la-societat-feudal-els-estaments/

 

Revista SÀPIENS. 8 curiositats sobre la música i els músics a l’edat mitjana

https://www.sapiens.cat/epoca-historica/historia-medieval/8-curiositats-sobre-la-musica-i-els-musics-a-l-edat-mitjana_200841_102.html

 

Millor amb música – La música a l’Edat Mitjana

https://millorambmusica.com/2015/09/09/la-musica-a-ledat-mitjana/

Música a l’Edat Mitjana – La música medieval II PRIMER ESTAMENT

En el primer article sobre la música a l’edat mitjana vam veure que la societat feudal estava molt dividida en tres estaments (tres grups socials) i cada un d’ells tenia una música que li era pròpia.

  • Primer estament: Clergat (oratores, els que oren).
  • Segon estament: Noblesa (bellatores, els que fan la guerra).
  • Tercer estament: Camperols (laboratores, els que treballen). Cap a finals de l’edat mitjana es suma a aquest tercer estament la Burgesia (artesans i comerciants).

Veurem ara la música pròpia del primer estament.

 

            1. PRIMER ESTAMENT. Música pròpia del clergat: litúrgia i oració

 

La música religiosa a l’edat mitjana és principalment vocal. El més important era el text i la música havia de ser senzilla i clara.

 

1.1. El cant ambrosià (entre els segles IV i VIII).

Rep aquest nom perquè va ser introduït per Sant Ambrosi. Va servir perquè les cerimònies religioses fossin més atractives a la gent.

És en llatí, d’influència oriental, a cappella (sense instruments), monofònica (una única melodia, el contrari que polifònica), amb molts melismes (canten varies notes en una mateixa vocal) i hi podien cantar homes i dones. Va ser substituït pel cant gregorià a partir del segle VIII.

La melodia té pocs salts. Podia ser antifonal (s’alterna el cant entre dos cors, o entre un solista i un cor).

 

Cant ambrosià. Introitus: Lux fulgebit

 

1.2. El cant gregorià (a partir dels segles VII i VIII).

Posterior al cant Ambrosià. Rep aquest nom perquè va ser promogut pel papa Gregori.

És en llatí, monofònic, cantat només per homes. Amb molts melismes.

 

Canto gregoriano. Kyrie. Partitura

 

Canto Gregoriano 5/5, Media vita in morte sumus, Santo Domingo de Silos

 

1.3. El llibre vermell de Montserrat (1399)

És un còdex (un manuscrit) que inclou un recull de cants i danses dels pelegrins de procedències diverses que s’esbargien en vetlles diürnes i nocturnes a la plaça davant de l’església de Montserrat durant el segle XIV.

Està escrit a tota plana amb caplletres i calderons vermells, adornat amb elegants miniatures. Inclou la primera notació coreogràfica de la que es té notícia al món. Actualment es conserva a la Biblioteca de l’Abadia de Montserrat amb el número u del seu fons de manuscrits. El seu nom es deu al color de la coberta de vellut vermell.

 

El llibre vermell de Montserrat – Jordi Savall

 

Jordi Savall és un músic català, especialitzat en la viola de gamba, la direcció d’orquestra i un dels especialistes en música antiga més reconeguts del món. Ha enregistrat més de 200 àlbums, ha creat música per al cinema, i cada any ofereix més de 150 concerts gràcies a una curosa planificació dels seus projectes.

 

1.4. El Còdex Calixtí (Codex Calixtinus)

És un manuscrit (un llibre escrit a mà!) que es troba a la catedral de Santiago de Compostel·la. Hi apareixen composicions musicals a dues veus. I una a tres veus, que originalment era només a dues i es va modificar.

El Còdex Calixtí era una guia pels pelegrins que seguien el camí de Sant Jaume (Santiago), amb consells, descripcions de la ruta i de les obres d’art, així com dels costums locals de la gent que vivien al llarg del camí. També conté sermons, miracles i textos litúrgics relacionats amb l’apòstol sant Jaume.

 

Codex Calixtino: Dum pater familias | Discantus

 

1.5. Las Cantigas de Santa Maria (s.XIII/XIV)

Aquesta obra és un conjunt de 427 composicions escrites en galaicoportuguès en honor de la Mare de Déu. És una obra col·lectiva, en la que el rei Alfons el savi va participar per organitzar, corregir i dirigir als diferents col·laboradors integrants de la seva cort poètica, i també va escriure un petit nombre d’obres en ella.

 

Authentic medieval music / Cantigas de Santa Maria

 

 

Webgrafia i per saber més:

 

LA MÚSICA A L’EDAT MITJANA

 

SAN AMBROSIO y los CANTOS AMBROSIANOS (Canto Milanés) – Historia y Características generales.

 

Antes del Gregoriano: el viejo Canto Hispano. Sobre la actividad de monjes y clérigos aragoneses en la Edad Media

https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/19/64/04zapke.pdf

 

Canto Ambrosiano

https://sites.google.com/site/proyectomusicaprepa/musica-de-los-primeros-siglos-de-la-epoca-cristiana/canto-ambrosiano

https://es.wikipedia.org/wiki/Canto_ambrosiano

 

EX MORE DOCTI MYSTICO, inno di Sant’Ambrogio, Studio di Giovanni Vianini, Milano, Italia

 

Música i litúrgia medieval a la Biblioteca de Catalunya (s. IX- XIII)

https://cultura.gencat.cat/web/.content/sscc/publicacions/documents/liturgia-medieval.pdf

 

Canto Gregoriano

https://declausura.org/canto-gregoriano

 

Viquipèdia. Llibre Vermell de Montserrat

https://ca.wikipedia.org/wiki/Llibre_Vermell_de_Montserrat

 

Jordi Savall (músic)

https://ca.wikipedia.org/wiki/Jordi_Savall_i_Bernadet

 

Esprit d’Arme?nie. Menk kadj tohmi (Chant de lutte). Jordi Savall.

 

El Codex Calixtinus y la historia de la música

https://codexcalixtinus.es/el-codex-calixtinus-y-la-historia-de-la-musica/

 

Viquipèdia. El Còdex Calixtí (Codex Calixtinus)

https://ca.wikipedia.org/wiki/C%C3%B2dex_Calixt%C3%AD

 

Viquipèdia. Cantigas de Santa Maria

https://ca.wikipedia.org/wiki/Cantigas_de_Santa_Maria

Música a l’Edat Mitjana – La música medieval III: SEGON ESTAMENT

En el primer article sobre la música a l’edat mitjana vam veure que la societat feudal estava molt dividida en tres estaments (tres grups socials) i cada un d’ells tenia una música que li era pròpia.

  • Primer estament: Clergat (oratores, els que oren).
  • Segon estament: Noblesa (bellatores, els que fan la guerra).
  • Tercer estament: Camperols (laboratores, els que treballen). Cap a finals de l’edat mitjana es suma a aquest tercer estament la Burgesia (artesans i comerciants).

Veurem ara la música pròpia del segon estament.

 

            2. SEGON ESTAMENT. Música pròpia de la noblesa

 

Als castells i palaus també s’escoltava música i es ballava, hi havia trobadors que composaven i els cantaven. I en ocasions especials, celebracions, casaments… es contractaven músics per animar la festa. Evidentment, amb un aire més refinat i contingut del que es podia trobar als carrers on vivien els camperols…

 

eXtraordinaria | Concerto di Musica Medievale | Musicanti Potestatis & Tripudiantes

 

laReverdie, la rotta

 

Medieval Music (1000-1450)

 

World of Medieval Music – Clausula Domino Motet – Pucelete – Je Languis – Ensemble Flauto Dolce

 

Fiesta en el palacio de Alfonso el sabio

 

Les danses medievals.

Fins al s.XV no es descriu gairebé cap dansa, de manera que no podem saber exactament com eren abans d’aquesta data, i tot són suposicions, més o menys ben fundades.

 

Les Bouffons – Arbeau

 

Baile Medieval

 

Medieval dance teaching

 

Els joglars i els trobadors (també els bards i els ministrils), eren cantants que entretenien, animaven i portaven notícies d’altres indrets que havien visitat (cronistes).  S’acompanyaven amb llaüts i altres instruments.

  • Els joglars tenien un estil més popular, i es podien trobar pels camins, sols o en grups. Cantaven en llengua popular (enlloc del llatí) cançons popular o d’altres.
  • Els trobadors eren també compositors i poetes, i feien les seves pròpies cançons.

 

#6 JOGLARS I TROBADORS

 

 

Webgrafia i per saber més:

 

Petit sàpiens. Joglars i trobadors

https://www.petitsapiens.cat/personatges/joglars-trobadors_203082_102.html

 

Els trobadors (Dolors Laffitte)

 

Tema 1. La música y la danza en la Edad Media: el Canto Gregoriano, el movimiento trovadoresco y las danzas medievales

https://docplayer.es/42787012-Tema-1-la-musica-y-la-danza-en-la-edad-media-el-canto-gregoriano-el-movimiento-trovadoresco-y-las-danzas-medievales.html

 

La música a l’Edat Mitjana

https://educaciodigital.cat/ioc-batx/moodle/mod/book/tool/print/index.php?id=10366

 

La música medieval, un tesoro de la historia

https://musicaantigua.com/la-musica-medieval-un-tesoro-de-la-historia/

 

La música en la Edad Media

https://bustena.wordpress.com/historia-de-la-musica-online/la-musica-en-la-edad-media/

 

La música en la Edad Media, características, estilos, canciones e instrumentos

https://www.deviajesturismo.com/historia/edad-media/la-musica-en-la-edad-media

 

El naixement de la música occidental. L’Edat Mitjana (I).

https://rexvalrexblog.wordpress.com/2016/10/04/el-naixement-de-la-musica-occidental-ledat-mitjana-i/

 

La música durante la Edad Media

https://recreacionhistoria.com/la-musica-durante-la-edad-media/

 

La música y la danza en la edad media (PDF)

https://grandecovian.es/FGC/files/D.%20M%C3%BAsica/Apuntes%202%C2%BA%20Bachillerato/2__LA_MSICA_Y_LA_DANZA_EN_LA_EDAD_MEDIA.pdf

 

La música durante la Edad Media

La música durante la Edad Media

La música durante la Edad Media

La música durante la Edad Media

Música a l’Edat Mitjana – La música medieval IV: TERCER ESTAMENT

En el primer article sobre la música a l’edat mitjana vam veure que la societat feudal estava molt dividida en tres estaments (tres grups socials) i cada un d’ells tenia una música que li era pròpia.

  • Primer estament: Clergat (oratores, els que oren).
  • Segon estament: Noblesa (bellatores, els que fan la guerra).
  • Tercer estament: Camperols (laboratores, els que treballen). Cap a finals de l’edat mitjana es suma a aquest tercer estament la Burgesia (artesans i comerciants).

Veurem ara la música pròpia del tercer estament.

 

            3. TERCER ESTAMENT. Música pròpia dels camperols

 

Als camins transitats i a les places dels pobles i viles s’hi podien escoltar els joglars, que cantaven cançons populars.

A les tavernes també s’hi podia escoltar música, cançons populars per acompanyar amb vi i cervesa. L’aigua no era sempre prou neta i segura en aquella època!

I la religió era un element molt i molt present a la vida de totes les persones, de manera que molta música de festes religioses formava part també de la música camperola.

 

Medieval Music, “The horse dance”

 

Street music from XIII to XVI cent – Ensemble Anonymous & Strada

 

Dansa de la Mort de Verges (s.XIV)

És un gènere de dansa basat en la dansa de la Mort que en l’època medieval era comú en tota l’Europa occidental. Es tracta d’una dansa de cinc esquelets que salten al so d’un tabal.

Correspon a l’àmbit religiós però també dels camperols.

 

Dansa de la mort de Verges

 

 

 

Webgrafia i per saber més:

 

EL GAT SABERUT. La religió a l’edat mitjana

https://www.elgatsaberut.com/2021/12/la-religio-ledat-mitjana.html

 

La música a l’Edat Mitjana

https://educaciodigital.cat/ioc-batx/moodle/mod/book/tool/print/index.php?id=10366

 

La música medieval, un tesoro de la historia

https://musicaantigua.com/la-musica-medieval-un-tesoro-de-la-historia/

 

La música en la Edad Media

https://bustena.wordpress.com/historia-de-la-musica-online/la-musica-en-la-edad-media/

 

La música en la Edad Media, características, estilos, canciones e instrumentos

https://www.deviajesturismo.com/historia/edad-media/la-musica-en-la-edad-media

 

El naixement de la música occidental. L’Edat Mitjana (I).

https://rexvalrexblog.wordpress.com/2016/10/04/el-naixement-de-la-musica-occidental-ledat-mitjana-i/

 

La música durante la Edad Media

https://recreacionhistoria.com/la-musica-durante-la-edad-media/

 

La música y la danza en la edad media (PDF)

https://grandecovian.es/FGC/files/D.%20M%C3%BAsica/Apuntes%202%C2%BA%20Bachillerato/2__LA_MSICA_Y_LA_DANZA_EN_LA_EDAD_MEDIA.pdf

 

La música durante la Edad Media

La música durante la Edad Media

La música durante la Edad Media

La música durante la Edad Media

 

Música a l’Edat Mitjana – La música medieval V: INSTRUMENTS MUSICALS

Per acabar amb aquesta sèrie d’articles sobre la musica medieval, veurem i escoltarem la gran diversitat d’instruments que existien a l’edat mitjana.

 

                4. ELS INSTRUMENTS MEDIEVALS

 

Alguns són semblants als que podem veure avui dia, altres són ben estranys i originals.

Alguns tan sols ens coneixem per pintures o relleus, i posteriorment es van poder fabricar rèpliques.

 

Los instrumentos musicales en la edad media

 

La mujer que toca extraños instrumentos medievales BBC MUNDO

https://youtu.be/K6BocfU30FY

 

Medieval Musical Instruments, Early Music Consort of London, dir. David Munrow

 

Instrumentos medievales Viento y Percusión

 

Eloqventia y el virtuosismo medieval

 

Reverse Dance. Medieval Dance. Hurdy-Gurdy, Organ & Drum

 

Salterio medieval – Carlos Paniagua

 

Catalina Vicens – Medieval Portative Organ / Rondeau – C. Cooman, 2014

 

Emilio Villalba. Reconstruyendo Instrumentos Históricos. Documental

https://youtu.be/1gtFXW3_ZE4

 

Recorders from ‘Early Musical Instruments’ by David Munrow.

 

Viol Consort from ‘Early Musical Instruments’ with David Munrow.

 

Estampie on medieval shawm

 

THE MEDIEVAL PIPER – Silke Gwendolyn Schulze

 

G. de Machaut: Douce dame jolie