El divendres, els alumnes de grec de 1r de Batxillerat (de l’Institut Premià de Mar) van realitzar una activitat diferent de les que estan programades al currículum escolar o al modus operandi de la Margalida, tot i que ja en vaig organitzar una fa uns dies: un taller de panòplia i, a més, altres vegades s’han fet a l’IPM tallers d’escriptura, entre d’altres.
L’esmentada activitat tenia dues parts, la teòrica (on explicava el context del sistema educatiu romà) i la pràctica (quan els alumnes veien i tocaven el material del qual els havia parlat anteriorment).
La societat romana, sobretot durant el període republicà (509-27 a. C.), com en l’antiga Grècia democràtica (508-322 a. C.), les dates d’inici d’ambdós períodes poden no coincidir per mera casualitat, les decisions es prenien per concens i, per tant, era molt important la retòrica. Per aquest motiu, i sobretot després de la conquesta de Grècia (146 a. C), l’educació va passar a ser un element imprescindible en la vida d’un patrici (òbviament, només ells podien permetre-s’ho), i centenars d’esclaus grecs amb molts coneixements van ser enviats a la capital per fer de pedagogs, degut a la seva fama de savis.
Pel que fa al tema que ens ocupa, els alumnes utilitzaven diferents materials i superfícies d’escriptura:
- La tauleta de cera: Recipient de fusta de forma rectangular ple de cera, que feia la funció de “llibreta”, ja que era reutilitzable (amb la part plana d’un punxó calenta es fonia la cera).
- Làmines metàl·liques de plom i de bronze i especialment les d’aquest últim que van tenir gran relleu en la civilització romana.
- Fulles i escorces d’arbres: diversos pobles de l’antiguitat les van aprofitar, a falta d’altres elements manuals.
- Plaquetes de fusta: Encerada o blanquejada (àlbum ), van estar molt en voga entre grecs i romans si es va continuar usant-durant tota la Edat Mitjana.
- El papir: Format per tires (anomenades philyrae pels romans) de la medul·la fibrosa ( biblos ) de l’arbust palustre papyrus enganxades en sentit longitudinal i transversal i després premsades i encolades amb engrut que des d’uns 3000 anys aC va constituir l’obligat material dels volums egipcis i l’ús es va estendre a Europa des del segle VI aC continuant més o menys fins al segle XI de l’era cristiana.
A continuació, vam passar a la part pràctica del taller, que consistia en escriure els primers versos de la Ilíada i l’Odissea, primer sobre paper, després pergamí i, al final, papir. Com podreu veure al vídeo a continuació, va ser, com a mínim, entretingut:
[youtube]https://youtu.be/yS4p9AqbETo[/youtube]
Per acabar, què en penseu? Els que hi vau participar, us va agradar? Creieu que la reconstrucció dels materials d’escriptura us va ajudar a entendre com escrivien els romans?
Arnau Lario Devesa
2n Batxillerat
El text a sigut interesant dona bastanta informacio de la epoca romana
Sempre agrada als alumnes escriure en grec amb calamus damunt papir, Arnau! Ja tinc ganes de veure el vídeo! No t’oblidis de posar-lo!
Pingback: Reconstruint les lletres gregues a la romana | ...
Moltes felicitats Arnau! Ens impressiones amb totes les teves exposicions… Aquesta va ser molt entretinguda, ja que vam participar-hi.
És impressionant com desde l’Antiga Grècia ja existia una manera per escrivir a “paper i boli”. A mi especialment em va agradar molt.
I per cert, et deitjo molta sort a l’exposició del TR!
Xaipe!
M’agradaria felicitar a l’Arnau per el seu treball de recerca i totes les parts en que hem participat, ha sigut molt interessant, tant la presentació que ens va fer on ens va ensenyar com anaven els romans vestits, com l’escriptura en el pergamí amb la canya i la tinta. Em va agradar molt poder escriure d’aquesta manera i crec que s’expressa molt bé. Felicitats per el teu treball de recerca!
Xaipe!
Felicitats Arnau pel treu tr! Estic segura de que et surtira molt bé la presentació, ja que es un tema que dominas i t’agrada per el que vam veure.
Va ser molt gratificant a l’hora de fer la pràctica, no et tenia ni idea de que desde aquella època de l’Antiga Grècia, ben bé casi com nosaltres!
Salve!
Em va agradar molt el teu taller, Arnau. L’explicació va ser entretinguda i en la part pràctica ens ho vam passar molt bé. Crec que per l’època el sistema d’escriptura era molt avançat, i penso que és totalment comprensible que en aquest temps només els patricis tenien una educació avançada.
Vale!
Moltes felicitats Arnau ha sigut una experriencia molt bona i fer un treball fen practiques es fa millor i es molt millor Felicitas Arnau!
Felicitats Arnau!
Vaig trobar molt interessant que ens fesis una exposició tant entretinguda. Jo vaig ficar el meu nom en el papir.
Molta sort a l’exposició del treball!
Molt bon treball Arnau. Em va agradar l’activitat en general. La part teórica va ser llarga peró aprens coses que no saps. La part práctica, sincerament, em va agradar molt ja que tenia molta curiostitat sobre com escriure en papir i amb tinta i pluma incluida. Al principi era dificil peró a la que agafaves la práctica era més fácil.
Em va agradar molt en general. Felicitats!
Felicitats Arnau! Ens ho vam passar molt bé escrivint al pergamí i al papir. Considero el teu treball de recerca molt interessant i molt entretingudes les sessions de pràctica. Et desitjo molta sort a l’exposició del teu treball i espero que tinguis molt bona nota.
Molt bon treball!
Personalment penso que va ser una activitat que em va agradar molt de fer i em va ajudar a comprendre com escrivien els romans. El papir amb el meu nom escrit el tinc ben guardat com un record.
Moltes gràcies pel taller i per la explicació, de veritat em va agradar moltíssim!
Ben fet Arnau! Em va agradar molt aquesta activitat que vam fer el divendres passat d’escriure en el pergamí amb la canya i la tinta. Sincerament em va semblar una activitat molt entretinguda i divertida.
Salve!
Em va fer molta il·lusió poder participar! Opino que aquesta mena d’activitats ofereix als alumnes una molt bona perspectiva que els ajuda a apropar-se a com antigament els romans escribien. Tan de bo es facin més tallers com aquests.
Vale!
Χαιρετε,
Va ser una activitat bastant entretinguda, la veritat és que mai havia escrit amb tinta i encara menys en un papir, es diu per algu que sempre hi ha una primera vegada!
Felicitats Arnau!
Molt bon treball! La veritat és que em va agradar molt! Va ser una experiència molt bona l’ho d’escriure el meu nom en grec sobre el papir, al principi em costava una mica,però després vaig anar practiquen i vaig anar millorant, la veritat és que va ser una experiència molt divertida i entretinguda.I a la vegada també va ser molt didàctica,ja que ens va ensenyar com escrivien els romans a l’antiguitat.
Va ser una bona forma d’acabar el dia, aquella. Encara em sorprenc per no haver-me tacat!
Tinc el tros de papir amb el meu nom en la meva habitació, només queda buscar-li un lloc d’honor en aquesta.
Χαιρετε!!!!
El taller va ser molt interessant, tant l’exposició com la part en què vam escriure el nostre nom en grec sobre el papir, ja que és la primera vegada que ho faig. Saber com escrivien els romans i llegir un fragment de l’odissea i l’Ilíada va ser molt entretingut i una bona forma d’acabar un divendres…
Molt bon treball Arnau!!
Ho vam pasar molt be sota la tutela del Arnau, ens va donar dades molt interesants sobre els estris d’escriptura de l’antiguitat, quina feina per fer un papir! Va ser una forma molt agradable de acabar el dia
Salve!
Fer-los escriure el seu nom a la clàssica en un papir i amb la ploma que els romans utilitzaven, seria molt divertit i bastant interessant perquè aixi des de petits ja sabrien alguna cosa sobre els romans i ells també s’ho guardarien com un record d’aquesta “Magna Celebratio”. També se ria molt bo portar unes quantes recreacions històriques de les tauletes de cera i deixar-los escriure o dibuixar alguna cosa per veure el que feien servir els romans per escriure el llistat de la compra o coses interessants. Un altre idea seria posar-lis un cinturó dels que portaven els gladiadors i les sabates especials que portaven , de recreació històrica, i agafar-los en petits grupets de persones i comprovar el soroll que feien quan anaven l”exercit sencer.
Salve internautae!
Això de escriure a la clàssica em sembla bé de cara quan fem aquesta activitat conjunta, perquè els nanos els agradaria escriure en un altre alfabet i axí podrien fer missatges secrets 🙂 .
També per posar-los en contacte i que vegin d’on ve l’idioma que parlem.
També donar-lis unes quantes lliçons de grec o llatí.
La idea d’en Rafa em sembla bé, perquè als nois els faria més gracia l’exèrcit i ales noies l’educació i la vida quotidiana.
Podrém vestir-los de romans i ensenyar-lis com vestien els romans i romanes segons la classe social pertanyien.
Això és tot.
Gràcies, Arnau, per compartir amb nosaltres aquesta experiència i a tu, Margalida, per organitzar-la.
Estudiarem les vostres idees, Rafa i Maria, a veure què podem aplicar finalment.