Maria i Laura presenten Els Orígens del Català
Maria- Laura! Em podries ajudar? És que no sé com fer aquests exercicis sobre la formació del lèxic català i em faig un embolic amb SUBSTRAT, ADSTRAT, SUPERSTRAT. No entenc res de res!
Laura-I tant! Precisament m’ho va explicar ahir el meu pare, i em va quedar claríssim.
Maria– Oi! Que bé que el teu pare en sàpiga! Doncs perfecte, fes-me’n cinc cèntims.
Laura– Doncs a veure… Com podria començar…? El català que nosaltres dues parlem ve del llatí vulgar, que va sorgir a Catalunya des que els romans la van conquistar i va anar evolucionant a través dels segles fins que es va transformar en català aquí, en gallec a Galícia…
Maria– Ah sí! Allò que ens van explicar dels soldats! Que no parlaven el llatí culte, sinó el seu propi, i va ser aquest el que es va barrejar amb les altres llengües autòctones i va donar lloc a les llengües romàniques en les diverses regions que van conquerir els romans i les principals llengües romàniques són: el català, el castellà, el gallec, el francès, l’italià, l’occità, el portuguès, el retoromànic, el romanès i el sard.
Laura– Exacte! Veig que vas estar atenta, i mira que… Sempre vas caçant mosques.
Maria– Mira qui ho diu, la que viu “en el mundo de Yupi”…
Laura– Bé, mm, deixem el tema. Més del 80% de les paraules del català deriva del llatí.
Maria– Realment, parlem un llatí evolucionat!
Laura– Sabies, Maria, però que quan van venir els romans, aquí ja hi vivia gent i varen aprendre llatí a la seva manera. Algunes de les paraules d’aquells indígenes han perdurat, fins i tot, en el català. Aquestes formen el substrat.
Maria– Ah, d’acord! Diguem que seria la part més antiga i primitiva de la nostra llengua, no? I això es deia… mmm… Substrat lingüístic?
Laura– Sí, ho vas pillant! Però no és tot: després de la caiguda de l’Imperi Romà van arribar a casa nostra altres invasors, germànics, àrabs…, que van aportar més mots a la nostra llengua, com els germanismes i els arabismes. A aquestes aportacions les anomenem superstrat.
Maria– Així doncs, les paraules que es van afegir al nostre vocabulari després del llatí , i tenen altres orígens, formen el superstrat, oi?
Laura– Sí. Llavors ja tenim el català ben format. Però tot i així, continuem rebent aportacions de les llengües veïnes o per motius polítics o culturals (com el castellà, el francès i l’italià, l’anglès, etc.). Totes les paraules que s’han incorporat d’aquesta manera al català donen lloc a l’adstrat.
Maria– Ui ui, m’estic liant… Posa’m un exemple!
Laura– Doncs.. buscar i maco, que venen del castellà. Del francès… jardí i consomé. De l’italià macarró o piano. Del grec modern, pampallugues i codonyat. De l’anglès, futbol i shorts. Cacau i cacauet de les llengües americanes precolombines.
Maria– Ah, entesos! Ara em queda molt més clar. I… La professora no va parlar d’ unes paraules que contemporàniament agafem prestades d’altres llengües.
Laura– Doncs mira aquestes paraules s’han de considerar estrangeres, tot i que les fem servir sovint.
Maria– Ai carai… hippy, per exemple.
Laura- Ho veus, ja ho entens! Rugby, hobby, western, whisky… són estrangerismes i provenen de l’anglès, però també n’hi ha del francès com gourmet, vedette… i de l’italià: ghetto, atrezzo…
Maria– Doncs, mira, Laura, ara ja ho he entès de meravella. Moltes gràcies o com dirien els nostres avantpassats els romans: Gratias tibi ago!
Laura Garcia, Maria Benito i Ariadna Zarcos
4t ESO Llatí opt.3
Feliciter, discipulae!
Avete!
Felicitats, ha estat una explicació molt interessant i facil d’entendre. Per cert, és un bon detall el de representar-vos en “dibuixos animats”. A més, el fet que hi haguessin imatges de fons fa que el vídeo no sigui tan monòton.
Tal com diu la magistra, feliciter!
Valete!
Bonum diem!
M’agrada molt aquest diàleg! Felicitats a les noies que ho han interpretat! 😉 I els dibuixos són molt divertits.
Avete!
M’ha agradat molt la representació amb dibuixos i m’ha semblat una manera molt divertida de mostrar el diàleg entre la Laura i la Maria.
Tot junt amb les imatges es fa més entenedor i ajuda a comprendre el tema general dels orígens del català.
Felicitats noies!
Valete!!
Bonum diem!
Felicitats pel treball que han fet la Maria i la Laura, sincerament penso que hi han dedicat esforç i els hi ha quedat un video molt ben fet i molt entenedor a l’hora d’explicar els orígens del català.
Ben fet noies,
Ave!
Salve! Felicitats companyes! Ha estat un vídeo bastant divertit, i la explicació ha sigut senzilla i molt comprensible.
Salvete!
M’ha agradat molt aquest projecte de la Laura i la Maria, han fet una interpretació excel·lent i àgil, molt ben feta. A més, és una idea original per aprendre els orígens de la nostra llengua. La veu està molt ben adaptada a la imatge, i aquesta és molt visual i divertida.
Molt bona feina!
Valete!
Bonum diem!
Sincerament, crec que aquest vídeo és molt original, interessant, i fàcil d’entendre que és un substrat, una adstrat i un superstrat, a part l’explicació amb els exemples ajuda molt, i també ajuden les imatges del fons. En reseum, és una molt bona idea.
Salve!
Salve!
Trobo que explicar els orígens del català així és una molt bona manera de fer-ho. Al no ser la manera de sempre per explicar-ho és més divertit. Molt original, encancara que no s’escolti molt bé a classe per a mi està genial.
Vale!
El vídeo m’ha agradat molt, és molt divertit i instructiu. He entés moltes coses que abans no entenia molt bé La veu s’escoltava molt bé i el vocabulari és correcte.
Enhorabona!! És un treball realment original! Fa facil d’entendre els mots adstrat, substrat i superstrat. Jo tenia dificultats per diferenciar-ho pero ara ho veig molt més clar. És una bona manera de fer atractiu l’aprenentatge.
Bona representacio amb dibuixos, s’enten millor es una gran feina. La explicacio s’ha fet molt agradable i facil
Això és un trabajazo! Penso que és una bona manera d’aprendre coses noves i fent-les més didàctiques. Per cert, el vídeo està molt ben muntat i està molt acertat! Felicitats!!
Vale!
Molt ben treball!! Trobo que explicar els orígens del català així és una molt bona manera de fer-ho. A més han fet una gran feina, i la veu i la pronunciació són excel•lents. Es una molt bona manera d’aprendre didàctica i divertida.
Salve!
Una gran manera d’explicar els origens del català apart de molt original és nota l’esforç i la dedicació.Felicitats noies!
Vale!
Salve!
Felicitats pel treball!! Això de representar-vos en una animació queda molt original, també una bona manera d’apendre.
Vale!
Felicitats pel treball.
Ho ensenyaré als alumnes de 2n d’ESO. Estem estudiant aquest tema i els serà molt i molt útil.
Moltes gràcies, Joan Marc. De ben segur, la Laura, la Maria i l’Ariadna n’estaran ben contentes.
Salvete!
Enhorabona pel treball, està molt bé. D’aquesta manera és molt més fàcil aprendre les coses, ja que ens ho expliquen d’una manera més amena i divertida que si fos en forma de text. La informació és molt clara i com diu al final del diàleg, jo també ho he entès ara tot molt bé. En resum, diu que més del 80% de les paraules del català i del nostre vocabulari deriva del llatí, així que tot i que sigui una llengua morta és molt important saber-la, ja que ens facilita el fet d’aprendre nous idiomes.
Vale 🙂
Bonum diem!!
Moltes gràcies a tots, que bé que us hagi agradat!!! La veritat és que vaig gaudir molt fent aquest treball, va ser molt divertit i el resultat m’ha agradat molt.
Gràcies Joan Marc, estarem encantades de que ho ensenyis als nois i noies de segon, espero que els hi sigui útil.
Vale!!
Salve!!!
Enhorabona per aquest treball, representar-vos mitjançant aquest vídeo em sembla molt original i divertit a l’hora de dir els orígens del català, ja que una bona part de la nostra llengua procedeix del llatí.
Vale!!
Ave!
Gran treball noies! Una idea original i divertida, molt treballada i innovadora. M’ha agradat molt, és un treball perfecte i parleu el llati de fabula.
Salve!
Salve!!
Molt bon treball!!
M’agrada molt la idea, i el video està molt ben fet. Me divertit molt i s’enten perfectament felicitats.
Salve!!
Pingback: Del llatí a les nostres llengües | L'univers clàssic dels nostres mots