L’Ajuntament d’Alcúdia (Mallorca), dins de les festes patronals de Sant Jaume que se celebren a finals de juliol, ha programat per segon any consecutiu el “CIVIS POLLENTINVS SVM“, un dia sencer dedicat a reivindicar l’empremta romana de la ciutat, a través de diversos actes celebrats al carrer. Aquesta iniciativa va ser proposada fa dos anys per Àngela Mer, regidora de l’Àrea de Festes, i per aquest 2012 ha inclòs, entre d’altres coses, un menú romà, a degustar en diferents restaurants de la ciutat, un taller de confecció de túniques romanes i un popular ball vespertí dedicat a Júpiter, Juno i Minerva.
Per als més menuts, la Fundació Biblioteca Can Torró enguany ha organitzat “LVDVS POLLENTINVS“, una amena activitat, en què la quitxalla es pot recrear amb els mateixos estris i jocs que utilitzaven els nins de la Pol·lèntia romana. Francina Rincón, directora de la biblioteca, ens exposa en aquest vídeo alguns detalls dels preparatius d’aquesta activitat, a banda de fer-nos una acurada crònica del seu decurs. Aquests jocs romans d’Alcúdia s’estructuren com si d’una gimcana es tractés: Els nins i nines participants formen cinc grups i han de completar en un temps determinat un circuit de cinc jocs diferents, fita que al final serà recompensada amb la representació d’una obra teatral de caire clàssic. En tot moment, uns joves monitors cedits per l’Àrea d’Esports de l’Ajuntament i el mateix personal de la biblioteca vetllen pel bon transcurs del taller, que en part es desenvolupa al bell mig d’una de les principals avingudes de la ciutat mallorquina. Cal destacar, també, la participació de la companyia escènica Set de Teatre, com a animadors i conductors dels jocs. Els tres membres d’aquest grup interpreten la tríade capitolina, Júpiter, Juno i Minerva, i a banda de tutoritzar i marcar el tempo dels jocs, són els protagonistes de l’obra final que clou l’activitat, “Arió i el dofí”.
Per tal que aquests originals “ludi romani” siguin tot un èxit, des de la Biblioteca s’ha coordinat l’esdeveniment amb els diferents col·laboradors i àrees municipals que hi participen: Així, els monitors són cedits pel Patronat d’esports; Protecció civil vetlla per la seguretat del recinte on se celebren els jocs, i ajuda en el seu muntatge i posterior recollida; l’Àrea de Festes facilita la contractació del grup teatral que dinamitza l’activitat; i finalment, cal assenyalar que tota la documentació i el guió que segueixen els actors són responsabilitat de l’àrea de patrimoni de Pol·lèntia, amb Xisca Rosselló al capdavant. Francina Rincón fa una valoració molt positiva d’aquesta segona edició de Ludus Pollentinus d’Alcúdia, i en aquest àudio ens explica els canvis i millores que l’any vinent poden enriquir encara més l’activitat.
Des d’Aracne Fila i Fila volem felicitar els responsables municipals d’Alcúdia per aquest original taller infantil, que es celebra en el marc d’un jornada dedicada a la recuperació i orgull de l’ADN romà de la població alcudienca.
Gaby
Una crònica fantàstica des de Mallorca! Fa anys que des d’Aracne fila i fila seguim la jornada de portes obertes de Pol·lèntia i les excavacions d’estiu, però enguany ens hem estrenat amb aquesta segona edició de Civis Pollentinus Sum i em sembla tan interesant que espero i desitjo que també tingui continuïtat a Aracne.
De jocs romans n’hem fet al pati del nostre institut a Premià de Mar, a finals de curs, per Sant Jordi o amb nens de primària, també portem anys amb els aràcnids de Badalona i de Barcelona a la Magna Celebratio de Badalona, seguint les instruccions del Camp d’aprenentatge de Tarragona, però aquests Ludi Romani d’Alcúdia m’han ensenyat moltes coses i m’ha fascinat la bona i acurada organització i el carisma dels conductors, l’originalitat del mosaic amb sugus, la bona disposició de tots però especiament de la Francina de rebre’ns i d’explicar-nos amb tota mena de detalls què han fet i què volen millorar,… per tant em trec el barret i felicito de tot cor aquesta excel·lent iniciativa d’incloure el món romà en les festes patronals. L’ENHORABONA i PER MOLTS ANYS!
Pingback: Aracne fila i fila » Blog Archive » Pectentes Romani a Alcúdia
http://www.alcudia.net/export/sites/default/ajuntament/ca/documentos/destacats/Sant-Jaume-2013.pdf
Pingback: A què jugaven els nens a l’antiga Roma? | Aracne fila i fila
Pingback: Pectentes Romani a Alcúdia | Aracne fila i fila