Sabíeu que no menys d’un 30% del lèxic usual del català és d’origen grec? Voleu saber quina és l’empremta de les lletres de l’alfabet grec en el vocabulari tecnicocientífic i humanístic català, tal com se’ns demanava a El Fil de les Clàssiques?

Hem treballat tots plegats de valent i finalment tenim el goig de presentar-vos el nostre treball cooperatiu:

Alumnes de Grec

26 thoughts on “L’empremta de les lletres de l’alfabet grec en el vocabulari tecnicocientífic i humanístic

1. Margalida Capellà Soler Post author

Enhorabona, alumnes de GREC! Pensava que mai no arribaria a veure a la llum aquest projecte cooperatiu. Realment si tots treballem junts, podem aconseguir meravelles com aquesta. Moltíssimes gràcies! Sens dubte, les lletres de l’alfabet grec les trobem en el vocabulari tecnicocientífic i humanístic del català i de la major part de les llengües modernes. El grec és ben viu i paga la pena estudiar-lo!

2. franco.paula0920

He anat passant les diapositives,i m’ha semblat molt interressant perquè et dona moltes definicíons de paraules com “analfabet” i amés hi ha temes de tot: Matemàtiques, ciències naturals etc..

I cada vegada et dones més compte que el grec ha sigut molt útil i ho segueix sent a la nostra societat!

3. Cristina Berjano

No pensava que hi hauria tantes paraules que començecin per les lletres del alfabet grec, havia escoltat les habituals com ara alfabet, delta.. però mai m’havia fixat en les altres.

4. lourdes caparros

abans de començar a estudiar grec no m\’imaginava que hi hagesin tantes lletres gregues per tot arreu, hi han moltes lletres per llocs en els que mai podria arribar a veure. Felicitats

5. Liisa

Un trabajo muy interesante! He dado cuenta que se utilizan mucho a algunas de las letras griegas, como alfa, beta y gamma. Pero no sabía que otras también, por ejemplo me sorprendió que hay tan muchas palabras con sigma.

6. Elisa Moya

M’ha semblat molt interessant veure aquestes diapositives, ja que son molt entretingudes i t’ensenyen moltes coses que potser no sabias abans. No pensava que hi havien tantes paraules que provenien de l’alfabet grec.

7. mhirou.lhassan2011

AVE !
    NO sabia que un 30% de la llengua catalana provenia de la llengua grega pensava que nomès provenia del llatí però ara veig que la llengua catalana no nomès s’ha basat en una llengua sinó que s’ha basat en més d’una llengua diferent.
    salve !!!!!

8. Margalida Capellà Soler Post author

Ihassan, els romans ens varen introduir una bona part dels hel·lenismes.

9. Martí Palma

Veure aquest treball, donar-te compte que el grec encara s’usa i saber que el que està estudiant a classe i el que tothom et deia que no et servirà de res, si que et servirà. Això m’ho ha fet veure! Molt bon treball la vritat!

10. Pingback: El Fil de les Clàssiques » Blog Archive » L’alfabet grec: recapitulem

11. irina

He sentit moltes expresions o paraules que venen d’origen grec però fins ara no m’en havia adonat, ara gràcies a aquest apunt he pogut veure que el grec s’ha difos per tot arreu! Tot i que hi ha algunes paraules que no havia sentit mai com per exemple alfa privativa.

12. Andrea Balart

XAIPETE! No sabia que menys d’un 30% del lèxic usual del català és d’origen grec. Tot i que ja coneixia algunes paraules com analfabet o alfanumeric o gammada. D’altres no les coneixia com etacisme, alfaponètica.

13. Ana Mª Falcón Durán

Pensava que no arribaria al 30 % del nostre vocabulari, que seria menys. He estat mirant la presentació i no sabia que molts dels termes que utilitzem per parlar provenen del grec. Fa un parell de dies no hauria tingut ni idea però ara ha sigut llegir les paraules i venir-me a la ment l’alfabet grec, crec que m’estic contagiant amb el “virus”, jaja!

Valete! 🙂

14. Pingback: L’alfabet grec: recapitulem | El Fil de les Clàssiques

15. L. Arcas

He vist totes les diapositives, i des de la número 1 fins la última, m’han semblat molt interesants, ja que a més de que no sabia que el 30% de les paraules del català provenen d’origen grec, moltes de les paraules no sabia ni que existien, en general la presentació en diapositives m’ha semblat molt interesant i curiosa al mateix temps, perquè està molt bé, ja que t’afegeix una explicació de cadascuna de les paraules expostes.

16. Maria Sorribes

Hola,que interessant ha estat aquesta espècie de powerpoint, he pogut aprendre els usos de les lletres gregues en els àmbits de la ciència i la llengua i a sobr el seu valor en números.

Molt interessant!!

Jo recomanaria a tothom estudii ciències i lletres que s’ho mirés.

17. Paola

M’ha semblat molt interessant l’explicació de moltes de les paraules i el fet de que parlés de les partícules i del significat d’alfa, beta i tot això ja que per exemple les partícules son una cosa que jo e tractat a física i química i de la quel no sabia el seu origen.

18. Mikela Urciuoli

No sabia que almenys un 30% que l’lexic utilitzat en el català és d’origen grec. I molt menys sàvia que la lletra alfa estava en les ciències, a la matematiques, a les llengües i en les ciències socials. Però m’agradat molt l’article, ja que no està gens malament aprendre, a més a més amb aquest article també t’adones que la cultura clàssica esta a tot arreu.

19. Maria Martínez i Hèctor Fernàndez

Mai m’havia parat a pensar que almenys un 30% del el lèxic utilitzat del català prové del origen del grec. També m’agrada molt perquè et parla de molts temes ja siguin científics o clàssics com per exemple del àmbit científic: astronomia i matemàtiques i del àmbit filosofi Aristòtil i Plató

20. Clara i Martí

No teniem ni idea de que el 30% del lèxic que s’utilitza en català avui en dia prové del grec, els significats de les lletres com alfa i beta ens han semblat molt interessants i com s’apliquen a les ciències també, i ens ha semblat molt interessant també com descriu i compara les lletres.