Recordeu la Magna celebratio de l’any passat? Vam començar fent la proposta, que molts de vosaltres vau acollir amb molt d’entusiame. Un cop confeccionada la llista de participants, més nombrosa del que esperàvem les professores, vam posar mans a l’obra i vam reunir-nos a hores intempestives a les entrayes del Museu de Badalona per arribar al dia fixat en les millors condicions. I finalment, després de dos dies intensos, el bloc es va anar omplint de reportatges sobre la nostra experiència: l’Andrea Sala es va afanyar a mostrar-nos les fotos amb un formós legionari, jo mateixa vaig aprofitar les imatges de l’experiència per proposar-vos un qüestionari en llatí (sempre fent-vos treballar!) i la Margalida va publicar enregistraments sobre el nostre taller de Ludi Romani, la demostració de pintura mural i el taller de titelles. Fins i tot, al cap d’uns mesos, em vaig permetre analitzar tota l’experiència en conjunt i compartir-la amb d’altres professionals del món clàssic al Fòrum Auriga que va tenir lloc al Museu de Badalona.
Foto de família amb alguns dels participants. No hi som pas tots!
[Foto: Josep Lario]
Potser alguns dels que ara visiteu aquest post us heu incorporat aquest curs a l’entorn d’Aracne, ja sigui perquè curseu 4t o perquè sou d’altres instituts que comenceu a seguir-nos o a fer col·laboracions al nostre bloc. Doncs bé, us recomano que feu repàs als enllaços abans presentats perquè aquest curs hi tornem amb una nova proposta. Les Jornades de reconstrucció històrica MAGNA CELEBRATIO se celebraran a Badalona en la seva setena edició els dies 29 i 30 d’abril i 1 de maig. Els clàssics i clàssiques de l’Institut Isaac Albéniz, en el marc del projecte col·laboratiu en xarxa Aracne fila i fila, volem convidar-vos a tots a participar activament en aquesta festa en què estudiosos, estudiants i aficionats recreen un bocí de Baetulo romana al bell mig de la Badalona actual.
L’any passat, 16 estudiants de clàssiques de l’Albéniz i dues del Cristòfol Ferrer van gestionar el taller de Ludi Romani, on els nens i nenes aprenien a jugar com els antics romans romans amb reproduccions de peces del Museu de Tarragona.
Dues alumnes de 1r de batxillerat juguen a l’scarpeda davant de la mirada d’una de 2n de batxillerat que sostè una pila. Des de l’esquerre s’ho miren dues alumnes de Premià de Mar. [Foto: Josep Lario]
La veritat és que el professorat responsable, la Núria Valls, el JAM, la Margalida i jo mateixa no vam tenir massa cosa a dir, perquè l’empenta, la il·lusió i l’interés de tots els participants van fer que l’activitat rutllés sola i, gràcies a la possibilitat de fer rotacions, tots poguéssim gaudir del festival i descansar de tant en tant. És per això que he gosat proposar als organitzadors una ampliació de la nostra participació: al costat del recinte on continuarem fent el taller de jocs, tindrem un espai per fer demostracions de com era el sistema educatiu romà. El taller constaria de tres parts, corresponents a les etapes d’aquest sistema, molt semblants, d’altra banda, al nostre: ludus litterarius, ludus grammaticus i ludus rhetoricus. L’escola i el pati d’esbarjo, ¿què més pot desitjar el visitant?
Escena escolar, relleu d’un sepulcre del segle IV, Rheinische Landesmuseum, Trèveris (Alemanya) [Font: Labyrinthus]
Ben aviat ja concretarem i acabarem de donar forma al projecte, però primer de tot vull llençar una crida una crida a la participació als aràcnids i aràcnides d’arreu, i amb això incloc els hilariencs de la Dolors, els ampostins del Francesc (tot i que sóc conscient que és molt lluny), els tripulants del Vaixell d’Odisseu, o d’altres que demano que em perdonin si me’ls deixo. Als de Premià ja no us esmento perquè estic convençuda que enguany en sereu molts més.
En fi, necessitem l’experiència dels que hi vau participar l’any passat, l’empenta dels més joves, suport logístic dels més tímids i poc propensos a vestir-se d’un altra època, fotògrafs, càmeres de vídeo, reporters… També ens faria il·lusió tornar a comptar amb aquells i aquelles que ara ja sou exalumnes, sigui per trasllat o per trobar-vos immersos en la vida universitària.
Deixeu, doncs, els vostres comentaris per saber si us animeu i parleu amb la Margalida o els vostres professors per concretar la vostra possibilitat horària entre dissabte i diumenge, matí o tarda. Encara que sigui mig dia, sereu benvinguts.
Recollides totes les propostes, podrem començar amb l’organització i us diré la data de la primera reunió al Museu amb els responsables del festival.
TERESA
Teresa, ja trobava que trigaves a anunciar la notícia! Avui sóc a les Jornades de Cultura Clàssica, i no podré animar de viva veu els meus alumnes però així ho veuran al bloc i al Facebook de Fildelesclassiques Aracne. Dia 30 matí nosaltres tenim Jornada de Portes obertes al nou institut Premià (com saps Cristòfol Ferrer-Serra de Marina es fusionen) i m’agradaria que ells hi participessin per encetar aquesta nova etapa i que les clàssiques, grec i llatí, hi fossin ben presents. Ens organitzem la resta de la Magna Celebratio si et sembla bé.
D’acord, doncs dissabte a la tarda i diumenge al matí estan oberts a la vostra col·laboració. Nois i noies del futur institut Premià (es dirà així?), si avui llegiu aquest article, comenceu a deixar els vostres oferiments. Així quan la Margalida parli amb vosaltres, ja tindrà una idea de la vostra disposició. També estaria bé, penso, que la Núria de 2n de batxillerat (llàstima que la Bet no hi sigui aquest any!) expliqui de viva veu als companys de cursos inferiors la seva experiència personal, per tal que es facin a la idea de quina és la nostra tasca a la “Magna celebratio”. Per cert, si parles avui amb la Dolors, pregunta-li si s’hi apunta.
L’únic que em sap greu és que no podré assistir a les vostres portes obertes, per fer-me una idea del nou projecte que estrenareu el curs vinent! “Fortuna secunda!”
Ave!
L’any passat va estar molt bé, i el temps era l’ideal per l’aconteixament. Me’n recordo que tots els badalonins es quedaven estupefactes dabant de les paradetes i com jo passava per el costat i els nens petits deien: “mama, mama, jo vull anar a lo dels jocs!” i com allà i erem tots els de l’Albéniz i els del Cristòfol Ferrer, i què bé que ens ho vem passar!
Me’n recordo de la parada de pintura, de picapedrer, de ceràmica (fang), dels cosmètics de les dones, dels cavalls i els carros, entre d’altres. És cert que vem tenir certs problemes amb el vestuari (sobretot amb les sabates), i el luxe d’anar despentinada i que ningú et digués res.
Em vaig trobar molts antics professors meus del Badalonès i es van quedar “petrificats” de veure com jo hi estava participant (ja que mai m’havien convençut per participar en res semblant), i em van felicitar a mi i a tots nosaltres en general per la feina tan bén feta, l’aproximació a la realitat d’abans i per tota la feina i tot l’estrés que hi havia rera la perfecció obtinguda.
També me’n recordaré de l’ajuda dels “voluntaris de Badalona” per tots els bocates i begudes que estaven tan fàcilment al nostre abast.
Aquest any tampoc m’ho penso perdre!
Vale!
Ave a tothom!
Tornant de Berlín em trobo amb la bona notícia de la Magna Celebratio que ja està en marxa a l’Aracne! A partir de demà ho comentarem amb els alumnes de 1r de Batxillerat de l’Albéniz per veure que hi podem fer. Després d’haver passat pel Pergamo i pel Neues Museum de Berlín he constatat que el món clàssic no ens ha deixat aquests dies del viatge. Espero que alguns dels que han vingut puguin fer algun article interessant. Ja ens posarem d’acord per participar en el que calgui.
Benvinguda Núria! Espero que tot hagi anat bé i espero que hagueu retornat plens de fotos de l’altar de Pèrgam, les muralles de Babilònia, el mercat de Milet… Al Neues… no hi estat, ja em direu què hi heu trobat.
Salve Teresa!
En quant he vist l’article li he demanat a Lida que ens expliques quan seria aquest any la Magna Celebratio, m’ha fet molta il·lusió veure que torneu a comptar amb nosaltres i també m’ha dut al cap un grapat de bons records de l’any passat! =)
Hem parlat a classe sobre el tema i resulta que el cap de setmana de la Magna Celebratio coincideix amb la jornada de portes obertes de l’institut així que suposo que ens quedarem a ajudar al centre el dissabte al matí i a la que puguem ens dirigirem cap a Baetulo! jaja
M’encantaria poder tornar a estar amb els nens mentre juguen, és molt gratificant, sobretot quan creuen i fan bondat. És impresionant la capacitat que tenen per fascinar-se i la manera en que poden convertir qualsevol cosa en un joc, crec que és el que més em va agradar de la jornada.
Valete! En veiem dintre de poc!
salvete!
esta molbe terresa felicitats aqui t’enllaço la galeria d’imatges:http://www.magnacelebratio.cat/
Salvete!
Teresa Margalida i jo tenim un dubte amb les dates, jo he vis en aquet enllaç http://www.facebook.com/search.php?q=magnacelebratio&type=all&init=srp#!/event.php?eid=120036664678758 que es el dia 24 d’abril però tu ens poses que es el dia 29.
Estem fetes un embolic si ens podries dir el dia exacte sisplau ens ajudaries a sortir de dubtes.
Gracies.
Gràcies a la informació de la meva porfessora Lida i a la teva informació Teresa. He arribat a la conclusio que hi aniré però no hi aniré sola sinó amb dues companyes més.Es un gran orgull anar i poder gaudir del dia amb els jocs romans i amb els nens, que sempre hi tenen ganes de saber més coses. El de ser una professora serà un somni més fet, perquè m’agradaria ser-ho. I amb aquests dies tindré l’ocasió d’assistiri i poder fer riure a moltes cares!!!!
Espero del fons del meu cor, que tota la gent li arribi el meu missatge!!!
Fátima, estic molt contenta que esteu parlant del tema, tot i que tingueu dubtes. No sé d’on ha sortit aquesta invitació al Facebook, però la data és incorrecta. Les dades fiables les trobareu al web oficial, que preceisament m’enllaçaves tu al comentari anterior http://www.magnacelebratio.cat/ . Potser l’error del Facebook és degut al fet que tradicionalment s’ha fet entre el 23 i 25 d’abril, però els organitzadors m’han explicat que enguany s’ha retardat perquè no coincideixi amb la Setmana Santa.
La Marga em va posar al cas de les portes obertes de l’institut, però compto amb tu i la resta d’alumnes de Premià per quan pugueu incorporar-vos. Les alumnes més exprimentades tindreu un paper rellevant per orientar la gent que s’incorpora de nou. Espero que accepteu fer de les meves ajudants personals, un mena de guàrdia pretoriana… (però no militar, eh!).
Salve!
Moltes gracies Teresa per la teva resposta ens has ajudat a sortir de dubtes.
Per la teva proposta comptes amb mi hi amb altres companyes de la classe a que siguem les teves ajudats personals,estic segura que serà molt divertit i molt agradable esta amb una persona com tu ja tinc moltes ganes de coneix-te.
Salve!
Doncs com ha dit la professora , la Núria valls, hem estat llegint aquest escrit i em sembla molt interessant la participació en aquesta mena de festa. Ja que, com ho hem estudiat a classe des de la civilització, estaria molt bé fer-ho de forma real.
Hola Teresa,
M’agradaria moltíssim anar-hi perqueè l’any passat no hi vaig poguer.
Així que si puc, aquest any, aniré i aveure què em diu la mare…
Des de l’any passat que hi vull anar per les robes, els jocs i perquè em van dir que s’ho havien passat super bé, espero que aquest any sigui igual o millor!
Hola a tots i a totes (alumnes i professors/es)!
Dir-vos que m’agradaria molt repetir l’experiència del passat any i que en aquest espero que siguem més persones ja que així es molt més divertid, com també no fa falta que digui que cal que les persones del any passat hi siguin sense falta.
Esmentar també per aquells que siguin nous i que encare no sapiguen de què va el tema de la Magna Celebratio, que us agrdarà molt i us ho passareu bomba!
Finalment voldria dir que aquest any espero també que els vestits que ens toqui als nois siguin una mica més llargs, ja que hem crescut i ara necessitem talles més grans jajajajja.
Hola!
Aquest any repetire a la Magna, és una experiència molt maca per que a través d’això pots veure com era tota la vida dels romans. La part dels ludi romani és molt gratificant veure com pots fer que els nens s’ho passin tant bé, i a la vegada estiguin aprenent com jugaven els nens d’aleshores.
Salve!
És una notícia molt bona el poder participar un anys més a la Magna Celebratio!
Em vaig emportar molts bons records de l’any passat i em vaig quedar amb ganes de més.
Vam poder descobrir que els jocs dels romans no eren tan diferents als d’ara, i potser més entretinguts. Els nens eren molt participatius i gràcies a això jo també semblava una nena petita jugant a l’”scarpeda” o la “pila”.
Aquest any ens tornem a veure!
Salve família!
Doncs bé, òbviament, jo m’hi apunto! El dia que m’aniria bé és diumenge al matí. Espero que en siguem un bon munt.
Salve Teresa!
Jo estic d’acord amb el què decideixi la meva professora Lida!
I el que també decideixin els meus companys! en cas de no poder t’avisarem!
Una salutació!
perdoneu els!!
que quant escric ràpid amb el teclat no amb donu conte les errades que faig!
Hola!
Em dic Laura, sóc una tripulant del Vaixell d’Odisseu i m’agradaria participar en la “Magna celebratio A.D MMXI”, m’aniria bé anar-hi el dissabte pel matí.
Ja em direu alguna cosa.
Fins aviat!
Moltes gràcies, Laura! Ets la primera tripulant que s’hi apunta, però m’ha dit un ocellet que en sou uns quants més. Dissabte al matí ens anirà molt bé la teva col·laboració. A través del bloc i del Jordi us mantindrem informats de tot el procés.
Hola! Soc el Alfons, tripulant tambe del vaixell d’Odisseu. M’agradaria molt participar a la ”Magna celebratio A.D MMXI”. Jo puc tant dissabte com diumenge, matí i tarda
Fins Aviat!
Quina alegria! Quants tripulants! Fantàstic!