Qui no recorda les preposicions gregues? L’aventura de l’explorador amb el lleó us ajudarà a fer memòria:
És increïble; però després d’haver treballat les preposicions a classe de grec amb el llibre, al Fil Moodle amb Hot Potatoes i al bloc El Fil de les Clàssiques , ara aquí posem un exemple de plurilingüisme en anglès, castellà i català amb els prefixos grecs que podeu comentar i ampliar.
GREC | ANGLÈS | CASTELLÀ | CATALÀ |
ἀ-, ἀν- | abysmal | abismal | abismal |
ἀνά | anachronism | anacronismo | anacronisme |
ἀντί | anticlimax | anticlímax | anticlímax |
ἀνφί | amphitheatre | anfiteatro | amfiteatre |
ἀπό | apology | apología | apologia |
διά | diabetes | diabetes | diabetis |
δύς | discordant | discordante | discordant |
ἐκ | ectoplasm / exodus | ectoplasma / éxodo | ectoplasma / èxode |
ἐν | encyclopaedia | enciclopedia | enciclopèdia |
ἔνδον | endocrine | endocrino | endocrí |
ἔξω | exotic | exótico | exòtic |
ἐπί | epigraph | epígrafe | epígraf |
εὖ | euphony | eufonía | eufonia |
ἡμί | hemisphere | hemisferio | hemisferi |
κατά | cataclysm | cataclismo | cataclisme |
μετά | metamorphosis | metamorfosis | metamorfosi |
παρά | parable | parábola | paràbola |
περί | periscope | periscopio | periscopi |
πρό | prologue | prólogo | pròleg |
πρός | prosody | prosodia | prosòdia |
σύν | symphony | sinfonía | simfonia |
τῆλε | telepathy | telepatía | telepatia |
ὑπέρ | hyperacidity | hiperacidez | hiperacidesa |
ὑπό | hypochondriac | hipocondríaco | hipocondríac |
Personalment crec que els idiomes que deriven del llatí són les llengües més facils d’aprendre ja que tenen molt en comú amb la nostre llengüa materna. Amb practica es pot aprendre qualsevol llengüa. Aqui us deixo unes preposicions en català :
ἐπὶ- epíleg
ἀνὰ- antídot
κατἀ- catàleg
δύς- discòrdia
ἀνά- anafora
ὑπἐρ- hipermercat
ὑπὀ- hipòtesis
Xaipe!
Sempre és més fàcil estudiar-te les coses amb esquemes, graelles… Les preposicions en llatí són més fàcils d’aprendre que les gregues, però tot amb motivació, ganes d’aprendre i esforç és possible. Moltes gràcies, ho trobo molt útil!
Salve!
Aquí podem veure que les preposiciós gregues són moltes de les que utilitzem avui en dia. També les podem trobar en diferents llengues tals com el català, el castellà o l’anglès. La taula que ens ofereix aquest apunt és molt útil per veure que totes aquestes llengues agafem l’ètim del grec.
Xaide!
Moltes de les preposicions que utilitzem nosaltres avui en dia provenen del grec, com la majoria de les coses. Quasi tot prové del grec, i com no, no podia faltar que les preposicions també tinguessin el seu origen grec. Com podem veure a la taula, no solament influeix en el català, sinó que també en el castellà i l’angles. Penso que aquesta taula és molt útil per a poder estudiar les preposicions en grec, gràcies!