Comiat de 6è – Adéu Amic

Aquests dies són els darrers dies d’escola abans de les vacances d’estiu, però a més a més… són dies especials pels nois i noies de 6èA i 6èB perquè l’any que ve ja no tornaran a l’escola!
Aniran a l’institut!

Per aquesta raó, cada any la resta de nens i nenes de l’escola els cantem una cançó perquè sàpiguen que els trobarem a faltar.
Aquest anys, a causa del coronavirus no ens podem acomiadar com ens agradaria, però us compartim la cançó perquè la coneixeu.

La cançó es titula “Adéu, amic”, i la van escriure Dàmaris Gelabert i Laura Carrión.

Adéu, Amic

Adéu amic, dóna’m la mà.
Adéu amic, fins ben aviat.
Ho hem passat bé, petits i grans,
i ara ha arribat el comiat.

Contes, històries plenes de joc,
queden per sempre en el record.
Una abraçada i un petó,
et portarem dins el cor.

Adéu amic, dóna’m la mà.
Adéu amic, fins aviat.

ADÉU, AMIC

ADÉU AMIC, DÓNA’M LA MÀ.
ADÉU AMIC, FINS BEN AVIAT.
HO HEM PASSAT BÉ, PETITS I GRANS,
I ARA HA ARRIBAT EL COMIAT.

CONTES, HISTÒRIES PLENES DE JOC,
QUEDEN PER SEMPRE EN EL RECORD.
UNA ABRAÇADA I UN PETÓ,
ET PORTAREM DINS EL COR.

ADÉU AMIC, DÓNA’M LA MÀ.
ADÉU AMIC, FINS AVIAT.

Garrotins (II)

Hola alumnes de 5è i 6è!

Aquesta setmana s’acaba el curs, després de tres mesos de confinament, de fases diverses i de no poder fer vida normal per culpa d’un virus remenut i tocanassos. Com que la música és un bon recurs per expressar emocions, us proposo deixar gravats els nostres garrotins de confinament. Farem un vídeo on sortirem tota la classe cantant.

Aquesta setmana cal que us graveu en vídeo cantant el vostre garrotín i la tornada dels garrotins. (Els que no heu escrit cap garrotín, cantareu només la tornada).

Ara us expliquem com.

Molts ja haureu rebut un correu amb el vostre garrotín gravat pel Víctor, perquè tingueu una referència abans de poder-lo gravar sobre la base instrumental.

INSTRUCCIONS:

    • – Escolteu la versió cantada del vostre garrotín que us ha fet arribar el Víctor de música.

 

    • – Practiqueu cantant a sobre, seguint tant la tornada com el vostre garrotín.

 

    • – Quan ja us surti igual, proveu sobre la versió instrumental que teniu al Sonabloc.

 

    – Finalment, poseu-vos uns auriculars per escoltar la base instrumental i poder gravar-vos cantant la tornada i el vostre garrotín.

Per gravar-vos en vídeo dues coses:

    • – Heu de picar de mans coincidint amb quan dic “3”. Això és per poder sincronitzar vídeo i àudio quan faci el muntatge. Ha de ser exacte, ni abans ni després que soni “3”. Ho haureu de fer abans de la tornada i abans del garrotín.

 

    – I poseu-vos a prop de la càmera perquè la vostra veu quedi ben gravada. I que es vegi bé la cara. No us preocupeu si la vostra cara està massa a prop de la càmera, en el muntatge quedarà bé! És important que s’entengui bé el que dieu.

Quan tingueu el vídeo, envieu-lo a musica@mestresm.cat.

A practicar!

BASE INSTRUMENTAL – KARAOKE pels Garrotins, versió de “Er Taqueta”:

Cançons de P3

Timbalers i timbaleres!
Pallassos i pallasses!

Aquest curs hem cantat i ballat moltes cançons… us he recollit quatre d’elles en un vídeo, perquè les pogueu cantar a casa.
Els curs vinent les tornarem a cantar! Aquestes i moltes més!

Una abraçada!

Música a les finestres i balcons

Aquests dies de confinament les finestres i balcons han estat punt de trobada, d’entreteniment i també d’expressió. Al voltant d’aquest tema, us portem dues propostes de música i finestres o balcons:

Per una banda, cançons inspirades per la vida a través de les finestres…

“La finestra”, de Judit Neddermann
Lletra i música de Mireia Madroñero, inspirada en el conte “La finestra” de Pere Calders. Ens parla de records des de la finestra. Judit Neddermann és una cantautora catalana, nascuda a Vilassar de Mar.

“La finestra”, de Renaldo & Clara
Un vídeo dirigit, gravat i editat per Renaldo & Clara. Una cançó creada aquests dies de confinament, que ens parla de les vistes limitades des de la seva finestra, com ens ha passat a molts nosaltres.

Per altra banda, moltes persones s’han sumat a iniciatives musicals com el “Festival dels balcons”. En recollim alguns exemples per a vosaltres.

“Paquito el Chocolatero”, interpretat per la Societat Musical d’Algemesí
ens hem volgut unir a la iniciativa #FestivalDelsBalcons i hem eixit als nostres balcons a interpretar . Aïllats físicament, però junts musicalment.

“Amparito Roca”, interpretat per la Banda La Valenciana, de Barcelona
El pasdoble és un estil musical i un ball. El seu origen és un tipus de marxa (militar) lleugera que s’utilitza a les bandes militars des de 1780. Amb el temps s’ha convertit en un ball típicament espanyol, típic de les festes majors. On més s’ha conreat és al País Valencià.

Concerts als balcons
Uns veïns d’un pis a la Gran Via de Barcelona ofereixen cada cap de setmana un concert d’una hora des del seu balcó.

Música als balcons del Poble-sec
Vídeos dels veïns i veïnes que comparteixen música als balcons del Poble-sec (Barcelona).

Enigmes musicals I

A cicle inicial aquesta setmana es proposen uns enigmes interessants. A música també trobem enigmes, fixa’t en aquesta imatge:

Birds on the wires - Paolo Pinto

Com sonaria aquesta fotografia? A internet va aparèixer aquesta imatge (una fotografia de Paolo Pinto) amb una pregunta: Com sonaria si fos un pentagrama?

 

Recordeu que el PENTAGRAMA té cinc línies, i és on viuen la clau de sol i les notes musicals.

Pentagrama

Si els cinc cables on estan els ocells fossin les línies del pentagrama, els ocells serien com les notes musicals!

Hem trobat dues interpretacions fetes per dos músics diferents, les dues són vàlides… i ben diferents! Escoltem aquestes dues respostes a l’enigma musical:

 

Resposta 1: Pierre St. John, la interpreta al piano.
(Si voleu escoltar l’explicació complerta de com va decidir interpretar-la d’aquesta manera, escolteu el vídeo des del minut 0).

 

Resposta 2: Jarbas Agnelli, que la va convertir en una peça orquestral, amb diversos instruments.

 

I tu, com la faries sonar, aquesta imatge?

ESTILS MUSICALS Músiques del món – Japó I

Tota la música existent es pot agrupar en tres super-gèneres: Música tradicional (o folklòrica o músiques del món), música moderna (o urbana o popular) i música clàssica (o culta).

La música tradicional es caracteritza per ser pròpia d’un territori concret, i no ser gaire coneguda fora d’aquest territori. A més, els instruments que utilitza sovint són també propis d’aquell territori.

Avui visitarem la música tradicional japonesa.

En el cas de la música tradicional japonesa veureu que els instruments que utilitzen, sovint amb un origen xinès o coreà, són desconeguts per a la gran majoria de nosaltres: us hem escollit alguns d’ells, molt diferents entre sí:

  • Shamisen (anomenat també Samisen o Sangen). És un instrument de corda polsada.
  • Daiko (anomenat també Taiko, literalment “Gran tambor”)
  • Shakuhachi. És una flauta de bambú.
  • Koto. És un instrument de corda polsada, semblant a una cítara.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Escolteu atentament els sons que poden produir i els sentiments que transmeten.

SHAMISEN
Shamisen Girls Ki&Ki – Tsugaru Jongara Bushi
Duet format el 2008 per Hikari Shirato i Kazumi Takeda. Podeu veure més d’elles a la seva pàgina web oficial.

DAIKO
Eitetsu Hayashi // Fertility of the Sea (Taiko)
Concert realitzat pels alumnes de la Senzoku Gakuen college of Music. Un conjunt de percussió per celebrar el concert del 35è aniversari.

SHAKUHACHI
Secret music played by Mamino Yorita – KODEN SUGOMORI & TSURU NO SUGOMORI?
Traduïdes com “gàbia-niu de grua” i “el so lluny del cérvol”, Koden Sugomori i Tsuru No Sugomori es consideren dues grans cançons secretes.
Mamino Yorita és la intèrpret, a la “Open Special Night Night, i utilitza la que es considera la tècnica més difícil (i secreta) de “Suzuru”.

KOTO
Esoragoto, composed by Sawai, Hikaru
Concert del grup de kotos SOEMON.

 

Si vols descobrir més música japonesa, ves a Música tradicional – Japó II

CANÇONS amb receptes

Aquesta setmana els nens i nenes de 3r i 4t us heu proposat fer una recepta saludable.
Buscant cançons que ens expliquin com fer receptes, el que més hem trobat són per fer les postres!

Fem un pastís – El tramvia blanc
El Tramvia Blanc ens proposa una recepta musical que es pot fer de veritat i surt boníssima! T’hi atreveixes?… a escoltar-la, ballar-la, aprendre-la, fer-la,…

La Recepta de la Crema (Jaume Arnella – Les Cançons Del Pont De Les Formigues)
Una cançó del gran músic Jaume Arnella, que durant anys ha recopilat moltíssimes cançons populars. És un joglar, un cantant de romanços i un músic imprescindible del folk a Catalunya.

AMBAUKA – Panellets i castanyes (cançó-recepta)
Un clàssic de la castanyada, la recepta dels panellets recollida per Ambäuka tunàbia.

Que vagin de gust!