Quan de tant, veig que els dies van passant No vull perdre res d’ahir, tenir el control al fer al camí
Quan tot va canviant, i la vida ens va portant I alhora surten fruits, que ahir no hi eren i avui si
Tot canvia, evoluciona No hi ha límits a la vida Que en un llarg camí Tot canvia, evoluciona Treu-te la cuirassa i crida Que en un llarg camí Tot canvia
Desenganya’t i espavila, que demà surt un nou dia Viu l’avui sense problema, que el demà potser s’estripa
Els camins ens van marxant, els records es queden dins El que va ser un somni ahir, és avui el meu destí.
En la cançó Maldición de l’artista Lola Índigo i Lalo Ebratt podem trobar moltes referències a la religió cristiana i desafia contínuament a la imatge de la dona sumisa, reprimida i menyspreada.
Durant tota la cançó es veuen diferents creus tant al revés com normals i, fins i tot, veiem a l’artista masculí assegut en una espècie de tron sota les creus, hem relacionat això amb el Déu de la religió cristiana ja que també en una part de la lletra diu “Padre, Hijo y Espíritu Santo” fent referència a la Santíssima Trinitat.
“Yo soy como Lucifer dentro de una mujer”
Fan referència a la figura de l’infern cristià:
Lucifer prové de la paraula llatina “lux” (llum) y “fero” (portar) /portador de llum/
També podem trobar en la mitologia romana la imatge de Lucifer com equivalent del déu Fòsfor germà d’Hèsper.
Una altra referència clàssica que hem trobat al videoclip és quan tot el grup balla amb Lola Índigo tot semblant les nimfes d’Àrtemis, ja que es poden veure pells de caça, armes, etc..
Àrtemis o Artemisa en la mitologia grega era la deessa verge de la caça, protectora de la lluna i la natura.
Una curiositat sobre la cantant del grup és que porta una lluna tatuada a les espatlles i podem deduir el seu gust per la mitologia i la història.
És un raper espanyol membre del duo Ayax i prok, la fama del qual va despertar pujant els seus temes a YouTube. Es caracteritzen per lletres molt dures i alhora poètiques, a vegades amb un gran contingut social.Tant en el seu nom com en cançons podem trobar diverses referències clàssiques que tracta des de l’amor fins a la mort, i sobre alguns filòsofs.
Nosaltres ens centrarem en el que el seu nom implica en la cultura clàssica. I en dues de les seves cançons.
Amb el seu nom em podem trobar dues relacions amb la cultura clàssica:
La primera d’elles: Àiax el mayor
Àiax, fill de Telamó, rei de Salamina, representa entre els cabdills grecs la força bruta, el poder físic, el valor irracional en el combat.
El seu atribut principal, a més de la seva gran talla física, és un enorme escut de bronze, recobert de set capes de pells, que només ell mateix és capaç d’aixecar i portar al combat. Àiax és gairebé invulnerable en el combat. Només Aquil·les, en el bàndol grec, i Hèctor, en el grup dels troians, poden igualar-se.
No obstant això, en altres camps com el de l’oratòria Àiax destaca per la seva escassa habilitat, la seva tosquedad i el seu poc enginy.
Per la seva família paterna, Àiax és cosí germà d’Aquil·les.
Àiax va ser entrenat durant uns anys pel centaure Quiró, que li va transmetre tots els seus coneixements sobre l’art de la guerra.
La segona: Àiax el menor
Fill de Oileoupan style=”font-weight: 400;”>Se li atribuïen tres mans per a expressar la seva destresa i agilitat.
Àiax va prestar grans serveis als grecs, però el seu caràcter era brutal i també cruel. Després de la caiguda de Troia va ultratjar Cassandra, que s’havia refugiat en un temple dedicat a Atena, impietat que va enfurir els déus i també els homes..
Va confessar que, efectivament, havia arrencat Cassandra de l’estàtua a la qual estava abraçada, però va negar haver-la violat i va acusar Agamèmnon. No obstant això, Atena va castigar la profanació del seu temple fent naufragar la flota d’Àiax prop de les roques de Cesària. El nom de Àiax, malgrat els errors comesos pel menor, va quedar lligat al poder, la valentia i la noblesa.
Quines referències clàssiques trobeu a Mi musa d’Áyax?
One Kei és un raper que té un canal on comparteix bastants raps sobre filòsofs, com per exemple el de Plató que hi ha a sota. En aquest rap, no s’ha dedicat tant a respondre qui és Plató sinó què pensava Plató a partir de les seves principals obres: el Banquet i la República de Plató.
“Dionysus” és unacançó del grup de K-POP (pop coreà) , anomenat Bangtan Sonyeondan, més conegut internacionalment com a BTS. Aquesta cançó forma part del seu sisè EP, anomenat “Map of the Soul: Persona”, publicat el 12 d’abril de 2019.
Imatge dels membres de BTS
En la mitologia grega, Dionysus (en anglès), en català Dionís, i en la mitologia romana Bacus, és el déu del vi, de la vinya, de la fertilitat, del teatre, la rauxa, de les festes i banquets.
Representació de Dionís en una peça de ceràmica grega
A continuació us explicarem dues de les nostres teories sobre el significat de la cançó, (tothom es lliure d’interpretar-ho com vulgui):
Primera Teoria: Aquesta cançó compara l’art amb l’alcohol, diu que et pots emborratxar d’ell quan l’admires. I t’incita a fer-ho, ja que ells són els artistes i volen que gaudim del seu art i de les seves cançons. Diu: “simplement emborratxa’t com ho feia Dionís”.
Segona Teoria: La cançó va dirigida a la gent que els hi envia crítiques negatives. Es comparen amb el déu grec dient que ells realment si saben beure alcohol però utilitzen la paraula alcohol com a metàfora per referir-se als seus fans i a la fama que han de suportar. Alhora també animen a tots a què beguin igual que ells per adonar-se’n que tard o d’hora acabaran emborratxant-se (és un missatge a tots els “haters” perquè intentin arribar on ells són ara i aconseguir tot el que tenen i se n’adonin que no ho aconseguiran perquè ells són els millors).
Video amb la traducció:
Aquest és el vídeo de la seva perfomance als premis MMA (MelOn Music Awards és un lliurament de premis que se celebra anualment a Corea del Sud) de 2019 on podem trobar més referències de la cultura clàssica:
(L’actuació de Dionysus comença al minut 19)
Cada integrant del grup representa un déu de l’antiga Grècia:
-Taehyung / V: Apol·lo
És el déu de la medicina, de la bellesa masculina, de l’art, de la música i de la poesia, com podeu veure en aquesta foto, V balla sota un arc que representa l’art d’aquest déu.
Taehyung ballant sota un arc del trionf
-Jin: Ares
Déu de la guerra, va participar en nou esdeveniments en la Guerra de Troia per això a la foto és a sobre d’un cavall.
Jin a sobre del caball de Troia
-Jimin: Àrtemis
Deessa dels animals salvatges, el terreny verge, els naixements, la virginitat i les donzelles, Per això Jimin va vestit de blanc representant la puresa.
Jimin ballant
-Yoongi / Suga: Hades
Déu de l’inframón i per tant, dels morts. Les flamarades representen l’infern.
Suga rodejat de foc
Jungkook: Posidó
Déu dels mars i oceans. Com podeu apreciar, Jungkook es troba a l’aigua representant Posidó.
Jungkook estirat a l’aigua
-Hoseok / Jhope: Hermes
Era el missatger dels Déus Olímpics, i Déu de les fronteres i dels viatgers, dels pastors, dels oradors, de l’enginy, dels literats i poetes, de l’atletisme, dels pesos i mesures, dels invents i en general del comerç, de l’astúcia, dels lladres i dels mentiders.
Jhope mirant a càmara
-Namjoon / RM: Dionís
Un tirs és un bastó que està tot folrat de vinya o d’heura. Està rematat per una pinya de pi. Es tracta d’un símbol fàl·lic que representa aquesta força vital que s’associa en general amb el déu grec Dionís.
RM sostenent un Tirs
Corona Borealis:
Aquesta constel·lació també té relació amb Dionís. Ariadna, filla de Minos, no volia acceptar la proposta de matrimoni de Dionís en forma humana, perquè no es volia estar amb un humà després de ser abandonada per Teseu. Dionís, per provar que era un déu, es va treure la corona i la va llençar al cel formant aquesta constel·lació. A la presentació es veu que cada cop que apareix un integrant del grup, apareix una bombeta, i quan apareix l’últim integrant es forma laCorona Borealis.
Representació amb bombetes de la constel·lació “Corona Borealis”
Decorat:
Com podeu veure, en tota la presentació no paren de sortir escenaris amb decorats de l’antiga Grècia com les arpes, les columnes, l’arc de triomf, el temple, etc.
Això és una mostra que la pervivència de la cultura grega no només es queda a Europa sinó que viatja a altres parts del món com Àsia. No importa el país, la cultura o l’idioma, els referents clàssics són per tot arreu.