Horaci: els tòpics literaris horacians

Quint Horaci Flac, millor conegut com a Horaci, va ser un poeta líric i satíric del que segur coneixeu algun dels seus famosos tòpics literaris que va escriure en els seus poemes, com per exemple el famós “Carpe diem”.

A continuació, teniu el prezi que he fet amb la vida i obres d’Horaci, i els tòpics literaris que surten a les PAU 2015. Podeu consultar tota la pervivència i informació sobre aquests en el blog de Tòpics horacians arreu que hem fet els alumnes de llatí de 2n Batxillerat. Coneixeu més pervivencia d’Horaci?

Xènia Serra
2n Batxillerat C
Llatí i Grec

7 thoughts on “Horaci: els tòpics literaris horacians

1. Zícora

Un prezi molt ben fet Xènia. Felicitats. Ara els alumnes tindran a la seva disposició un altre apunt per poder repassar els tòpics horacians que enguany surten a les PAU de llatí del 2015.

2. xenia.sanchez

Molt bona feina Xènia!
    Doncs jo conèc el tòpic d’Ab ovo usque ad mala, que significa que des de l’ou les pomes. Aquesta expresió vindria a ser l’equivalent a “de cap a cap”.

3. Raül Àlvarez

Salve,
    Bon treball, molt visual i fàcil d’aprendre, en conec algun que altre més, com per exemple: omnia mors aequat, cuotidie morimur, homo viator, iter vitae, etc. Bon apunt sobre els tòpics!

4. alex nunez

-Aurea mediocritas: Al·ludeix a la pretensió d’arribar a un desitjat punt mig entre els extrems; o un estat ideal allunyat de qualsevol excés mitjançant la justa mesura dels termes oposats. Encara el podem trobar a la cançó enllaçada.
    -Beatus ille: El trobem en forma de previvència en cançons o en anuncis.
    -Maledicció de l’all: La pervivència del poema és l’obra “Mostellaria” de Plaute que utilitza la pudor de l’all per caracteritzar la vida del camp enfront de la vida urbana.
    -Carpe diem: La seva previvència es troba en cançons com l’enllaçada al prezi o infinitud de espots publicitaris.
    -Exegi monumentum, Non omnis moriar: encara que moris tot el que hagis fet i aconsegueixis important en vida perdurara en el temps.
    Pervivència:
    En la literatura:Miguel de Unamuno s’inspira en Horaci , Puixkin “M’he alçat un monument”, “Non omnis moriar” de Manuel Gutiérrez Nájera
    En el cinema:Pdt: Te quiero, de Richard LaGravenese
    En els curtmetratges: “Contact” del director Vladimir Tarasov
    En la blogosfera: Non omnis moriar
    -Frugaliter: L’elogi de la senzillesa, que alhora comporta la lloança dels plaers frugals de la vida: el beure, l´amor, el menjar, el descans.
    Pervivència en el cinema: Una vida senzilla d’Ann Hui
    -Nunc est bibendum: Pervivència:
    En la música: Hermano, bebe de Siniestro Total
    En la publicitat: Què tenen a veure els pneumàtics Michelin amb Horaci?
    -Inexorabilitat de la mort: tothom acabara morint, ningú pot escapar de la mort.
    En la literatura:Efrén Romero Acuña: “Para un amigo muerto” , Llanto por Ignacio Sánchez Mejías de Federico García Lorca, Elegía a Ramón Sijé, Miguel Hernández ,Epitafio para Joaquin Pasos de Ernesto Cardenal.
    Pervivència en la música: Algún día moriremos de Loquillo y los Trogloditas, La dansa de la Mort.
    Nau: En la literatura: Fray Luis de León: O navis, Francisco de Quevedo: “¿Dónde vas ignorante navecilla?”, Lope de Vega: “Pobre barquilla mía”, Andrés Bello: A la nave, José Gautier Benítez: La Barca ,La Nave.
    En la música: La barqueta, “La nave del olvido” de José José.

5. Alba Maicas

Salve
    Aurea mediocritas és un tòpic literari que significa l’intent d’aconseguir un punt mig en el que no afecten ni les alegries ni les penes. Per exemple als poemes d’Horaci com Carminum II, 3 es pot observar aquesta idea de buscar la justa mesura i deixar els excessos.
    Anàlisi formal: Sintagma format per un un substantiu de la tercera declinació en nominatiu singular femení i un adjectiu de primera classe que hi concorda

Significat literal: daurat terme mig.

La maledicció de l’all no és un tòpic, sinó un poema al qual Horaci explica amb un tó humorístic una mala experiència que va tenir ell amb un all, i al final es descobreix que el culpable és el seu gran amic Mecenas que el convita a dinar.

Exegi monumentum, non omnis moriar és un tòpic que fa referència a la inmortalitat del poeta. Autors com Miguel de Unamuno es van inspirar en ell al escriure Odi profanium vulgum. Horacio .
    «No todo moriré!» Así nos dice

henchido de sí mismo aquel poeta
    que odia al vulgo profano y que le reta
    a olvidarte esperando le eternice

el reto mismo; es calculada treta
    para mejor domarle y que bautice
    su gloria. Mas se escapa al infelice
    que aun quien al cabo su licor enceta

jamás lo apura. Y le llegó su hora
    y consagrado fué; su poesía
    en nuestras mentes vive aun sonora…

vive… esto es, se gasta: No sabía
    creyendo entrar en la eternal aurora
    que hasta los muertos morirán un día!

Frugaliter és un tòpic literari que fa referència a la frugalitat i vida senzilla. Aquest tòpic s’ha utilitzat al cinema amb Una vida senzilla d’Ann Hui . Aquesta pel·lícula és una història molt humana, tendra i commovedora sobre la relació de tota una vida entre Roger, un productor de cinema de mitjana edat, i Tao, la serventa que s’ha ocupat de cuidar en Roger des que era un nen i de servir la seva família durant més de 60 anys. Quan Tao decideix jubilar-se i sense cap familiar que pugui fer-se’n càrrec, Roger decideix que és el moment de tornar tants anys de servei i es bolca en ella com si es tractés de la seva pròpia mare.

Nunc est bibendum és un tòpic literari que significa , i ara bebem. Un exemple de la seva pervivència és als pneumàtics Michelin i a la música, Sieniestro Total que fa una cançó titulada hermano bebe, aquí deixo una estrofa on es veu clarament l’existència del tòpic i la influència d’Horaci.
    Hermano bebe que la vida es breve
    Y aunque a ti no te lo pareciere
    El más grande bien, siempre es pequeño
    No seas berebere Mohame