Què tenen en comú els matrimonis de l’Antiga Roma amb els actuals?

[youtube]http://youtu.be/LYjDsQKcFNs[/youtube]

MATRIMONI

El matrimoni és una institució social que crea un vincle conjugal entre els seus dos  membres. Té la finalitat de proporcionar protecció mútua, ja sigui per amor o interès. Comprèn  una sèrie d’obligacions i drets que varien depenent de cada societat i del moment històric en el qual ens trobem. El seu origen etimològic és l’expressió matri-monium, és a dir, el dret que adquireix la dona que el contrau per a poder ser mare dins de la legalitat.

A continuació exposarem les diferències que hi ha entre un matrimoni de l’Antiga Roma i un d’actual.

-MATRIMONI ANTIGA ROMA

La forma de matrimoni (conubium, -i) més antiga és cum manu. En aquesta, la dona un cop es casava, passava a formar part de la família del seu promès i abandonava la seva família biològica.

Més tard, van aparèixer els matrimonis sine manu, els que permetien que l’esposa (uxor, uxoris) tingués una certa autonomia, no depengués completament del marit (maritus, -i) i per tant, pogués seguir formant part de la seva família. Degut a aquesta llibertat per part de les dones, es van anar produint cada cop més divorcis i per tant, la durada del matrimoni era molt més curta.

El pare de la núvia era qui s’encarregava de concertar el matrimoni i decidia com havia de passar la seva filla a la família del noi escollit. Dit això, podem concloure que la dona no tenia ni dret ni vot en aquestes decisions.

Les noies romanes es casaven quan encara eren nenes, (als 12 anys aproximadament), en una cerimònia coneguda com sponsalia. En un dels rituals d’aquesta gran cerimònia, el noi havia de col·locar-li un anell a la núvia al dit anular, ja que creien que sortia un nervi que anava al cor.

Quan la cerimònia s’acabava la núvia acostumava a dir: Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia, que vol dir: On tu estiguis marit meu, jo estaré.

·Vestimenta de la núvia a l’Antiga Roma
El dia del casament les portes de la casa de la núvia es decoraven amb flors i llaços de colors. Sobre el cabell pentinat segons la tradició, es feien sis trenes i es col·locava una garlanda de flors i un vel de color taronja (flammeum).
Es cenyia a la cintura amb un cinturó (cingulum) una túnica blanca (tunica recta) que arribava  fins als peus i es posava unes sabates d’un color marronós.

MATRIMONI ACTUAL

El casament d’avui en dia té característiques bastant diferents al de fa temps. Aquest es pot dur a terme de manera civil o religiosa.

En el cas del matrimoni per l’Església, el cura s’encarrega de dictar unes paraules amb les que acaba declarant marit i muller a la parella.

En canvi, quan es fa per via Civil, és el jutge qui declara el nou matrimoni, amb l’aportació d’algunes paraules per part dels nuvis. L’edat legal per contraure matrimoni ha ascendit fins als 16 anys darrerament. Els matrimonis homosexuals son acceptats, encara que no estan del tot ben vists per la societat.

·Vestimenta de la núvia actual

Tradicionalment, el color escollit per aquestes ocasions és el blanc. Ja que significa puresa i pau en els seus sentiments. El vel és un símbol important en aquesta cerimònia. Té un significat religiós, i segons dicta el protocol, la núvia ha de portar la cara tapada amb aquest per protegir la seva puresa i els seus drets com a dona. Però, últimament, a causa de la varietat de maneres de contraure matrimoni l’estil de la vestimenta és cada cop més personal sense necessitat de seguir una sèrie de normes.

Andrea Torrente & Natalia Rubio

4t ESO Llatí opt. 3

27 thoughts on “Què tenen en comú els matrimonis de l’Antiga Roma amb els actuals?

1. Ada Andiñach Cantón

Bonum diem 🙂

La gran diferència entre el matrimoni actual i el romà era el fet de que actualment ens casem per amor i els romans més aviat per interés polític o econòmic. També, a Roma, les noies es podien casar amb l’edat de 12 y els nois amb 14. Actualment el matrimoni es il·legal per els menors de 16 i , a més, el nostre matrimoni és pot trencar quan demanes el divorci però els romans només poden acabar amb ell en cas de mort o que un d’ells es converteixi en un esclau.

In proximum!

2. Maryama

Bonum diem!
    El matrimoni en l’antiga roma, i el d’ara són molt diferents, en l’antiga roma hi havia dos tipus de matrimoni, hi havia el cum manu, on la dona un cop es casava, passava a formar part de la família del seu promès i abandonava la seva família biològica, més tard va aparèixer el sine manu, que permetia que l’esposa tingués una mica de llibertat i que no depengues completament del marit ) i que també pogués seguir formant part de la seva família.
    Les dones es casaven molt joves, començaven a casar-se sobre els 12 anys, que avui en dia això seria impensable.
    Avui en dia, la gent es casa per amor, es casa amb qui ell o ella vols sense cap obligació familiar, encara que si que hi ha matrimonis forçats però no tants com ara.
    Avui en dia casar-se als 12 anys seria una cosa molt extranya, ja que no sol pasar. El tema del divorci es totalment lliure, un es pot casar i divrciar-se quan vulgui, i cap dels dos depenen del altre

3. Chaymae Harrak

Salve!!
    El matrimoni actual és molt diferent del matrimoni de Roma. A l’antiga roma les dones es casaven molt joves, als 17 anys o menys. A més a més, no ho feien per amor sino per interés econòmic.
    Les dones de l’antiga roma, una vegada casades, tenien molt poca llibertat i estaven obligades a fer el que deia el seu marit.
    Actualment aixó ja no passa. Avui dia les dones es casen mes tard, ja que la majoría estudia i no pensa en el matrimoni.
    També dir que ara hi ha molta llibertat en les dones i no som obligades per els marits a fer el que ells vulguin.

In proximum!