El món romà a la nova generació de consoles. Ryse: Son of Rome

Coincidint amb la sortida de la nova generació de consoles, ens sorprèn uns dels primers títols que ha sortit amb unes de les primeres consoles.

Es tracta de Ryse: Son of Rome. Aquest videojoc, com molts altres, agafen referents del món romà, però el porta a un nivell més extrem fins al punt de haver estat censurat als Estats Units.

El protagonista, i alhora personatge principal de la trama, és Marius Titus, i al llarg de la seva vida anirà completant campanyes romanes per venjar la seva família que va ser assassinada en una suposada invasió dels bàrbars a Roma.

No patiu, non’explicarem la història, ja que segurament hi ha persones que estiguin interessades en comprar el joc i no es tracta de fer malbé l’experiència.

Taking Up Arms: Hands On With Ryse: Son Of Rome

Tot i no ser d’una exactitud històrica massa acurada, hi apareixen alguns personatges bastant representatius de la cultura romana, com ara l’emperador, en aquest cas Neró; alguns déus, com és el cas de la dea Nèmesi, que pren gran protagonisme en la història, junt a un altre déu, que a priori ajuden el protagonista a superar les múltiples adversitats que va trobant, o li suposen un impediment en el seu camí. A més, es veuen les desigualtats socials de l’època, sobretot a la part final. A més, durant el transcurs del joc, el protagonista va explicant la seva història en forma de relleu. Aquest relleu, a l’última escena, està representat al llarg d’una columna que emula clarament la Trajana.

Però el que realment és interessant en el joc, és el combat i la temàtica relacionada en l’exercit romà. Es veu molt bé en algunes escenes la jerarquia militar romana i la lleialtat dels seus legionaris. També, constantment es veuen els equipaments que portaven els romans, en comparació dels atuells que portaven els bàrbars, en aquest cas de Britània.

També podem veure molts paisatges, tant de bosc, durant la campanya militar a Britània, com l’ambientació tant de les ciutats romanes com de les bàrbars, està força aconseguida.  

Taking Up Arms: Hands On With Ryse: Son Of Rome

Finalment, s’ha de parlar de la jugabilitat, no per temes tècnics de la nova consola, sinó pels moviments que utilitza el jugador principal. Els productors del joc van voler aconseguir un màxim realisme pel que fa als moviments, els atacs, les execucions, les defenses… Ho van aconseguir mitjançant historiadors i especialistes en combat antic romà. Aquest estil de lluita cos a cos, es caracteritza per l’ús de l’escut (scutum), tant com per defensar-se com per atacar; les llances (pilum) i les espases (gladium), en una combinació de totes en un estil molt agressiu per desestabilitzar l’enemic i poder atacar. També, per exemple, una clara mostra de l’estil de combat romà es veu quan has de dur a terme un atac frontal contra els arquers bàrbars, i un s’ha de protegir i també protegir els teus soldats amb la formació en testudo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B9mgUvtO7mo[/youtube]

Quina és la vostra opinió? Creieu que si tingués un major rigor històric donaria un punt més a favor al joc? Sabeu que és la formació en testudo? Quins elements de l’exèrcit romà, de l’urbanisme de les ciutats, de la vida… hi surten ben representats?

Arnau Lario & Eric Andreu Carvajal

1r i 2n de Batxillerat Llatí

20 thoughts on “El món romà a la nova generació de consoles. Ryse: Son of Rome

  1. Margalida Capellà Soler

    Arnau, Eric, m’alegro de veure com us heu posat d’acord, tot i ser de nivells diferents de Llatí, per enllestir ràpidament aquest apunt. Realment és impressionant com la tecnologia fa possible el que fa poc era impossible; tanmateix, us he de confessar que malgrat l’espectacularitat del joc no crec que hi jugui. Us podeu imaginar que la sang, el fetge i el sexe no és el que m’atreu del món romà; però entenc que és el que més ven i aquest Nadal, gràcies a aquest joc, molta gent coneixerà i s’interessarà pel món romà.

  2. Arnau Lario

    Tens raó, Però crec que si el joc fos més realista perdria espectacularitat, i seria un altre joc més d’estratègia o de lluita com l’Assassin’s Creed, per exemple. M’ha sorprès que als Estats Units s’hagi censurat, perquè certs jocs de producció nord-americana són pitjors.
    Val a dir que jo només he afegit alguns matissos, el gruix de la feina i l’èxit són de l’Èric.

  3. Paula Cortés

    Salvete!
    En la meva opinió, avui dia una de les millors maneres d’ensenyar als joves és a través de jocs, ja que així aprenem indirectament. Encara que no sempre s’ensenyen les coses com són realment sempre hi pot haver un punt d’irrealitat o fantasia.
    Aquest joc és una molt bona manera per poder conèixer una mica més el món romà, sobretot en els aspectes de guerra. Gracies a aquest article ara sabem que combatien utilitzant “scutum”, “pilum” i “gladium” i que ho feien de manera molt violenta.
    Un dels problemes d’aquest joc és aquest, que han volgut fer-lo tant semblant a la realitat que es tracta d’un joc massa cruel i sanguinari, i això a provocat que sigui censurat als Estats Units.
    Felicitats als creadors del joc perquè té uns gràfics espectaculars i perquè és bastant semblant al que sabem del món romà. I també felicitats als autors de l’article! Esta molt ben redactat i ens explica tot el que podriem saber sobre el joc, sense fer-nos malbé l’experiència.
    Valete!

  4. Irene Palau

    Salvete!
    Opino que aquesta forma d’aprenentatge a través dels jocs és una molt bona manera de fer que els joves s’apropin a fets històrics mentre que es diverteixen jugant. Gràcies a que el joc té imatges d’accions que feien els romans ens podem imaginar una mica més com anaven vestits, com vivien…, ja que el poder-ho veure facilita molt les coses a l’hora de situar-nos a l’època romana.
    Els gràfics del joc són molt bons i és impressionant veure les escenes de lluites. Ara ja sé com es diu escut en romà (scutum), llances (pilum) i les espases (gladium).
    El problema que trobo és que de tant realista que han volgut fer el joc ha acabat siguent molt violent. Tot i així té molt bona pinta i ha de ser molt divertit jugar-hi, a més així et vas fixant en diversos detalls de la cultura romana.
    Valete!

  5. Marc Cecilia

    Avete!
    Té pinta de ser un molt bon joc, a més, amb la nova generació de videoconsoles la experiència enfront la pantalla és molt més espectacular.
    Aquest joc és molt realista, però crec que és el que el fa bo veritablament. També destaca molt el combat cos a cos, amb unes finalitzacions molt dures i que es gaudeixen més ja que has d’acertar el botó assenyalat per atacar.
    No és el primer joc relacionat amb fets històrics, per exemple, la saga Assassin’s Creed la qual s’ha basat en l’època de les Creuades, el Renaixement, o la independència d’Estats Units.
    M’ha sorprès molt la estratègia militar de la formació en ”testudo” tot un clàssic militar romà. A més, l’escut, l’espasa o el conjunt dels lluitadors és igual que als que vestien les tropes romanes al S.I aC.
    Esperem que es segueixin creant videojocs d’àmbit històric i del món romà, perquè jo personalment ho trobo molt interessant, i d’aquesta manera la gent que hi jugi aprendrà molt.
    Valete!

  6. Kevin González

    Salve!

    Sembla un joc impresionant! Té uns gràfics dels millors que he vist mai. Encara que no m’atrau massa el joc, ni aquest ni cap joc, però aquest és diferent als altres i pinta molt bé…però no entenc perquè està censurat a Estats Units, ja que sí, serà un joc molt violent, però hi ha de molt pitjors. Com es pot veure en el vídeo, el joc té una movilitat i una jugabilitat molt variada. Tant l’història del joc com la seva jugabilitat pinten genial. Ho recomanaré. Gràcies!

    Vale

  7. Maria Salas i Paula Rubiales

    Salve!
    Ens sembla molt interessant la inspiració del joc en la història romana.Creiem que si ho haguessin fet més real no es vendria tant, en part està bé per a passar l’estona. Nosaltres no comprariem aquest joc no ens crida molt l’atenció ja que en general no ens agrada jugar a aquests jocs.
    Nomes em vist un tros del video ja que la conexió de l’institut no és molt bona i es parava així que no podem contestar la darrera pregunta.
    Vale!

  8. Miguel Ángel Rubio

    Salve!
    La veritat és que ja havia sentit parlar d’aquest magnífic joc. A més de tenir una excel·lent jugabilitat amb uns gràfics impressionants, et serveix per aprendre més encara del món romà. Estic segur de que aquest joc marcarà tendència en el pròxims anys.
    El “testudo” és una formació en que els soldats es defensen de la caiguda de fletxes, llances i altres objectes amb l’escut.
    També he sentit que aquest joc tindrà la possibilitat de jugar en el mode multijugador, on els jugadors podrán lluitar entre ells.
    En definitiva, espero poder jugar aquest joc, ja que no me’l podré comprar perquè no tinc aquesta consola.

  9. Daniel Rodriguez

    Salvete!
    La meva opinió és que el joc esa bastant bé basant-me en que hi apareixen molts elements originals de l’epoca romana com ara l’armadura dels soldats, les formacions de combat romanes, l’arquitectura: com ara els grans temples, les escultures… i sense deixar-nos les grans batalles en que els romans es van enfrontar contra els invasors barbars.
    Els grafics li donen un realisme adicional al joc, ja que hi podem apreciar les diferents textures.
    Els controls en ajuden a veure les diferents armes que hi podien tenir en el combat cos a cos: l’espasa, la llança i l’escut per defensa-nosdels atacs enemics.
    Valete!

  10. Elia Alabert

    Aquesta proposta m’ha agradat bastant, penso que la gent a l’actualitat els interessen els jocs de lluita i d’estrategia, i aquest és perfecte. A més d’entretenir-te i passar-t’ho be ,tambe pots identificar i conéixer diferents aspectes del món romà. Els grafics són molt reals i els efectes especials molt sorprenents.El que no m’agrada massa es la part de la violencia,com utilitzen diferents técniques per matar o ferir l’oponent. Pero tampoc trobo el perque d’haverlo censurat als Estats Units. Penso que hi ha molts altres vidojocs molt mes forts i impactants.

  11. Marçal Garcia

    Primer de tot he de dir que, tot i que he vist molts videos d’aquest joc encara em sorprenen tant els moviments i reaccións dels jugadors, com els paissatges i els detalls més petits que es poden arribar a apreciar en aquest joc gràcies a les noves generacións de consoles.

    Aquest és un joc molt esperat per tota la gent interessada en aquest món per el realisme i la semblança amb el que va ser l’antic imperi romà. S’ha de dir que han acoseguit realitzar un bon treball històric, ja que les ciutats, les persones i la manera de vestir, les batalles i altres moltes coses són tal i com ens han explicat a classe i veure-ho amb aquestes imatges i amb aquest realisme, ajuda a fer-se una idea de com era la vida en aquella època.

    Sobre la censura del joc a estats units, m’ha sorprès, ja que hi ha molts altres jocs molts més sàdics, amb més mutil·lacións… com per exemple el “prototype” o el “dead rising”

  12. Laia Violan i Cristina Gómez

    Salvete!
    Hem vist el video del videojoc de “Ryse: Son of Rome”. Ens ha donat una sensació molt realista, tant com si fossim nosaltres mateixes les que estem combatint a la guerra. Aquest videojoc ens dona una idea molt bona de com era la vida de un soldat, de les conseqüècies que hi havien, de les armes, els escuts, les tècniques que utilitzaven per lluitar, com era el terreny de combat, quants soldats eren i quantes morts hi havien.
    La nostra opinió sobre el joc és que no sembla tant violent com per censurar-lo, com ha passat al Estats Units. Creiem que és un joc apte per a jugadors de més de catorze anys, ja que no és ni molt violent ni molt lleuger. Sembla un joc divertit i entretingut.
    Estem segures que aquest any els reis regalaràn molts “Ryse: Son of Rome” als nens 🙂

    Valete!

  13. Alba Garcia

    Salve!

    No m’agraden molt els videojocs, però he de reconèixer que aquest està molt ben fet. Em sorprèn que s’hagi censurat a Estats Units ja que tampoc s’aguarden massa en quant a la violència i n’han fet de pitjors. Els gràfics estan molt ben fets i es veu la gran inspiració del món romà, és útil per imaginar-se una possibilitat de com podien ser les lluites al circ romà.
    No crec que jugui a aquest joc, però han fet un gran treball.

    Vale!

  14. Elena Garriga et Laia Ferrer

    Avete!

    Ens sembla molt interessant el joc i la estratègia de intruduïr cultura a la nostra generació mitjançant jocs digitals, és una gran idea perquè molta gent juga a aquests jocs, tot i així, nosaltres creiem que no hi jugariem, personalment no ens criden l’atenció.
    Amb aquest joc es poden aprendre diverses conceptes dels romans:
    * En algunes escenes la jerarquia militar romana i la lleialtat dels seus legionaris estàn molt ben representades.
    * Podem observar els equipaments que portaven els romans i comparar-los amb els que portaven els bàrbars.
    * Es poden veure diferents paisatges i els diversos ambients de la ciutat romana com dels bàrbars.
    * Aprenem amb aquest joc com era l’estil de lluita (molt agressiu per desestabilitzar l’enemic i poder atacar) i el nom del material en llatí, com per exemple: l’escut (scutum), les llances (pilum) i les espases (gladium).
    Creiem que si tingués un major rigor històric donaria un punt més a favor al joc ja que seria encara més realista i educatiu.
    La formació de testudo era un ordre de batalla utilitzada comunament per les legions romanes durant el combat i en els setges.
    Valete!

  15. Pau Molar Vilà

    Salve!

    A mi no m’ha agradat aquest vídeo perquè, més que una reconstrucció històrica, semblava una incitació a l’odi i a la violència, com si la història de Roma es limités a les guerres que va lliurar i en la destresa dels legionaris per matar el contrari. Hi ha massa escenes crues i jo no el recomanaria per a aprendre la història de Roma. Se centra exclusivament en l’enfrontament militar entre romans i bàrbars i no evita ni una sola imatge on hi apareguin soldats moribunds ni el terra tacat de sang. Dignifica la figura del legionari com a “metge” de tots els problemes de Roma (la corrupció, la degradació…).
    El vídeo tampoc no té cap pietat per als parlants de llengües que no són l’anglesa, ja que en el vídeo l’anglès americà és parlat tan ràpid que costa d’entendre.
    Si hi hagués més rigor històric , potser el videojoc no se centraria tant en la fletxa clavada en l’ull d’un legionari ni en la sang estesa sobre la sorra de la platja.
    La formació en testudo consisteix que els legionaris avancen junts protegint el seu cos i, quan els enemics tiren les fletxes, els legionaris cobreixen els seus caps amb escuts i comencen a avançar. Després es tornen a protegir amb els escuts per davant, i continuen avançant fins que els tornen a tirar fletxes, llavors es tornen a tapar els caps amb escuts. Quan els legionaris romans ja estan prou a prop de les muralles comencen a tirar la seva arma, el pilum, contra els soldats enemics que estan a dalt de les muralles. Després d’haver tirat les javelines, quan els arquers enemics els tiren fletxes, ja no cobreixen els seus caps. Tiren les seves javelines tres vegades.
    La estratègies i tècniques militars, com per exemple la del testudo, apareixen representades amb fidelitat en el vídeo. La vestimenta, més que de soldats romans, sembla de ciència ficció. La part històrica relativa a les guerres de Roma amb altres pobles, en canvi, segueix els fet reals.

    Vale!

  16. Zícora

    Salve.

    Vaig veure aquest joc de Ryse: Son of Rome per casulitat en una revista. Té uns gràfics i un realisme impressionant. De ben segur que aquest joc serà una bona eina didàctica per tot aquell que vulgui aprendre coses sobre l’antiga Roma i més concretament de l’exèrcit.

    Vale.

  17. Teresa Devesa i Monclús

    Eric i Arnau, heu fet una explicació molt completa del joc. Feliciter!
    Als vostres comentaris, discipuli discipulaeque, es percep clarament qui parla amb passió sobre el tema i té experiència en aquesta mena de jocs, i a qui no li interessa gaire el tema. Tot i això, fins i tot els del segon grup heu sabut treure profit de l’article per aprendre vocabulari militar o aspectes de l’exèrcit grec que desconeixíeu. Així m’agrada!

  18. Claudia Gómez

    Salve!
    Hem sembla molt interessant que hagin fet un joc amb aqueta decoració romana. Amb això els nens que jugin poden familiaritzar-se més amb aquest món.
    A partir del que veig a les fotografies penso que a més de ser “didàctic” el veig molt realista i això està foça bé.

  19. Ariadna Benguerel

    Jo mai he sigut molt fan dels videojocs, però he de reconèixer que ryse: son of rome, és original, ja que el tema dels romans no està molt vist en el món del jocs virtuals. Trobo que tots els paisatges del joc, ja siguin boscos o ciutats romanes, estan molt ben fets i treballas i gràcies a això et pots fer una idea de la ambientació que hi havia per Roma.
    Si el joc tingués més vigor històric, guanyaria punts perquè a mi personalment els jocs amb tanta violència m’acaben cansant i opino que si tingués una història més fidel a la cultura romana, podriem aprendre coses productives mentre juguem i podria resultar moltíssim més divertit.
    La formació en testudo es quan els legionaris es cobrien amb els seus scutum per protegir-se, la primera fila d’homes protegia el front de la formació aixecant els escuts fins al centre de la seva cara. En cas de necessitat, els soldats dels flancs i els de l’última fila també podien cobrir els costats i la part posterior de la formació, encara que llavors la protecció de la capa d’escuts que cobria el quadre era inconclusa en reduir el seu nombre.
    Per exemple, un dels elements de l’exèrcit romà: és–combatre i sotmetre els exèrcits enemics, i penso que surt massa ben representat.
    Valete 🙂

  20. Àlex Mercadé

    Títul: : Ryse: Son of Rome
    Autor: Pablo Grandío
    Imformació: Ryse: Son of Rome és un videojoc d’acció i aventura per a Xbox One.
    Data de produció: 22 de novembre del 2013
    Resum:
    Marius un jove legionari romà en el temps del emperador Neró va a casa dels seus pares a donar una gran noticia, la que ell ha entrat a l’exercit romà i serà enviat a Egipte, però, uns bàrbars entren a Roma i assassinen a la seva família. Aquest fet porta a que un general amic del seu pare (un senador) el recluti per al seu exercit. Des de aquest punt el jove romà va tenint missions i va acumulant fama mentre augmenta de rang, i, mentre descobreix que en realitat el que està darrere les morts dels seus familiars no estaven els berbers, sinó el emperador. Així que es proposa matar a Neró i els seus dos fills que són dos governants arrogants i egoistes.
    Opinió personal:
    És un videojoc amb molts bons gràfics, molt bona historia que ajuda a que et fiquis en la pell del personatge principal, però massa curt.
    La meva nota seria de 9 sobre 10.
    Tràiler: http://www.youtube.com/watch?v=UycbHEbhEgc
    http://www.gizorama.com/wp-content/uploads/2013/11/ryse_son_of_rome_game-wide1.jpg

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *