Salvete aràcnids!
En aquest article us explicaré com ens va anar als alumnes de 4t ESO i Batxillerat de l’Isaac Albéniz la sortida a l’antiga Bàrcino el passat dijous 7 de novembre.
Vam quedar a les 9 en punt del matí a l’estació de tren de Badalona per agafar el primer tren que anés direcció a Plaça Catalunya. Com que el primer anava massa ple, vam agafar el següent. Un cop allà, vam anar caminant fins a la Plaça del Rei, on vam parar a esmorzar. Després del descans d’un quart d’hora, vam començar la visita guiada a Bàrcino.
Els alumnes de 4t vam anar amb en Nil, que va ser el nostre guia durant tota la sortida. Vam començar veient el vídeo d’una representació de l’antiga Bàrcino fa més de 2000 anys.
Els alumnes escolant les explicacions d’en Nil [Foto: Evelyn Mota]
Bàrcino va ser fundada l’any 14 aC aproximadament per l’emperador Octavi Cèsar August. La ciutat es va construir en un lloc estratègic gràcies al mar, els rius, terres fèrtils, etc. Estava aixecada a un turó en un desviament de la Via Augusta, que comunicava Cadis i Roma. A partir d’aquest vídeo en Nil ens va explicar les parts més importants de les ciutats romanes, en aquest cas de l’actual Barcelona. Bàrcino estava circumdada per una gran muralla, que tenia una funció més urbanística que no de defensa militar, ja que en aquella època no hi havia guerra. Normalment, tenir un gran muralla significava prestigi per a les ciutats. La ciutat estava situada a prop del riu Besòs, del qual obtenien l’aigua necessària, i del riu Llobregat, que era una via de comunicació amb el mar, sobretot pel tema del comerç. Les fundacions romanes tenien tres parts: el pomerium, que era la ciutat, el suburbium, els voltants, i l’ager, que acollia els camps i les vil·les.
Just abans de travessar la porta de la ciutat es trobaven la necròpolis. La situaven a fora perquè tenir els morts enterrats dins la ciutat portava mals auguris i temien trobar-se els seus esperits. La gent que arribava a Bàrcino o qualsevol altra ciutat romana s’aturava a pregar a les necròpolis abans d’entrar-hi.
A l’interior de la ciutat es trobaven els dos carrers principals, cardo maximus (Nord-Sud) i decumanus maximus (Est-Oest), i els carrers més petits cardines minores i decumani minores. A la cruïlla entre el decumanus maximus i el cardo maximus hi havia el fòrum, que era el centre de la vida de la ciutat, on hi havia l’edifici jurídíc i per realitzar grans transaccions comercials (basílica), l’edifici polític (cúria) i l’edifici religiós dels romans (temple). Els patricis, gent més adinerada, vivien en unes grans cases anomenades domus que destacaven per l’atrium, el vestibulum, el compluvium i l’impluvium, mentre que els plebeus vivien a un altra tipus de casa anomenada insulae. Les insulae eren blocs de vivendes a la part inferior de les quals se situaven les botigues o tallers dels treballadors que hi vivien.
En Nil ens va mostrar ua inscripció on apareixia gravat el nom complet de la ciutat romana Bàrcino: Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino.
Abreviatura del nom complet de la ciutat [Foto: Evelyn Mota]
Vam agafar un ascensor que ens va fer viatjar 2027 anys enrere mentre baixàvem a les ruïnes de l’antiga Bàrcino. Allà vam veure com eren els carrers, la tintoreria, la bugaderia, on es guardava el vi i on es salava el peix i es creava una salsa molt comuna a l’època anomenada garum, feta de peix. I en Nil ens va ensenyar una part de la primera muralla que envoltava l’actual Barcelona.
Ruïnes de Bàrcino [Foto: Evelyn Mota]
Després vam sortir a fora i vam veure part de l’aqüeducte i la segona muralla, i ens vam endinsar caminant pel cardo maximus. Una anècdota que cal explicar és que, mentre caminàvem, un amable ancià va disposar-se a ballar una mena de ball semblant al ”bolero” amb la nostra companya Hèlia, tot i que ella no en tenia moltes ganes ja que anàvem amb presses. Per últim, abans de posar rumb a Badalona altre cop, vam observar les quatre columnes de l’antic temple que encara conservem avui en dia.
Part de l’aqüeducte [Foto: Evelyn Mota]
Finalment, vam tornar sobre les nostres passes fins a l’estació de tren de Plaça Catalunya, i d’allà a Badalona.
Va ser una sortida molt entretinguda i interessant, espero que en puguem fer més aquest cur,s ja que crec que és una manera més fàcil per als alumnes d’aprendre i anar completant els seus estudis sense haver d’estar tancats en una aula.
Llatí 4t d’ESO 2013-14 INS Isaac Albéniz de Badalona [Foto: Evelyn Mota]
I per acabar-ho d’adobar, ja tenim editat el muntatge fotogràfic de l’Evelyn, gràcies al qual podem recordar amb detall tots els moments dels nostre Passeig per Bàrcino.
barcino (Enhanced) from Aracne on Vimeo.
Valete!
Marc Cecilia
4ESO
Quina sort! Ja m’agradaria ben molt poder tornar a repetir aquesta sortida!
Magnifica crònica de la visita que fa el Marc. Moltes felicitats. Amb el vostre permís la penjo al grup d’Arraona Romana.
De fet aquesta és una de les visites que organitzem habitualment, i seria interessant poder-les fer algun dia plegats.
Veig que feu una gran labor des de l’escola en la divulgació del meravellós món romà.
Francesc
Gràcies, Francesc, al Marc li agradarà comprovar que la seva feina us ha agradat també a vosaltres, experts en sortides d’aquesta mena.
Salvete!
Primer de tot, felicitats a en Marc per haver redactat la visita tan bé, ja que no s’ha deixat cap punt important de la visita, ni tan sols les anècdotes que ens van succeïr. La visita ens va agradar molt i, com podeu veure, va ser molt interesant.
Valete!
Salvete!
Aquestes imatges ens fan recordar els bons moments que vam passar en aquesta excursió. Estem molt contents de poder haver tingut la oportunitat d’anar a conèixer en profunditat Bàrcino. Realment va ser una forma molt especial de entrar-nos dins del món romà i la seva cultura. Sens dubte ens encantaria tornar a repetir la experiència tant en el mateix museu com en un altre.
A més, també va ser una sortida bastant divertida tenin en compte que la vam gaudir juntament amb els nostres amics i sobretot en el moment en què l’amable ancià va ballar amb l’Hèlia.
Moltes felicitats Marc, has fet un molt bon treball i ens servirà per poder estudiar millor per l’exàmen.
Fins a un altre sortida, Vale!
Ave aràcnids!
Primer de tot, felicitar a en Marc i a l’ Evelyn pel seu magnífic treball. Està molt ben redactat, i quan ho hem llegit hem tornat a viure l’excursió. Nosaltres vam gaudir d’aquesta excursió. El nostre guia ho explicava amb molt entusiasme, tot i que de llatí anava fluixet. A classe, la nostra professora ens va acabar d’aclarir els petits detalls que el guia no ens va deixar clars.
En definitiva, molt bona excursió i molt bon reportatge. Esperem poder fer moltes més excursions com aquesta amb aquestes bones fotografies i reportatges com aquests.
Vale!
Salvete!
Molt bon article Marc. La visita va estar molt interesant i educativa, també ens agradaria fer un altre sortida perque, com tu has dit, no estem tancats sempre a classe.
Grácies a aquesta sortida vam aprendre moltes coses sobre Bárcino. El que ens va agradar molt a nosaltres va ser les cuatre columnes que havían quedat del temple. Ens va impactar perqué sempre escoltaven parlar d’elles, i les solíem veure en dibuixos, en fotos o en pel·lícules pero mai havíem vist unes tan a prop.
Vale!
Salvete!
Sens dubte ha sigut una excursió entretinguda, interessant i ens ha aportat nous coneixements.
Estic d’acord amb tot el que en Marc ens ha redactat, que bàsicament és tot el que vam poder fer-hi i/o treballar a l’excursió. Bon treball company. Una de les coses redactades i que van fer-hi va ser això de l’ascensor que ens ‘transporta’ al passat. És una experiència creativa, res del altre món ja que es com un ascensor qualsevol, però és original, i el recorregut a partir del ‘transport’ al passat, va ser bastant interessant, tenia que apropar-me a cada cosa que veia per intentar esbrinar que era.
I molt bon treball Evelyn amb las fotografies!
Valete!
Avete!
Considerem que està molt ben redactat i la distribució és molt ordenada. Aquest artícle que ha fet el nostre company Marc ens ha servit per complementar més els nostres apunts de Bàrcino, ja que algun detall sens havia passat, com per exemple:
– Les fundacions romanes tenien tres parts: el pomerium, que era la ciutat, el suburbium, els voltants, i l’ager, que acollia els camps i les vil·les.
– Que la gent més adinerada s’anomenava “patricis”, i que les seves cases destacaven per l’atrium, el vestibulum, el compluvium i l’implivium.
– Que els menys adinerats s’anomenaven “plebeus”.
Ens ha fet gràcia la aportació de l’anècdota de l’home que va fer ballar a la nostra companya Hèlia.
Ens ha agradat molt recordar aquesta sortida i voliem donar les gràcies a la Evelyn per les fotos i a en Marc per l’article.
Valete!
Salve!
Ens sembla que han fet un gran esforç els nostres companys, tant com la Evelyn fent fotografíes, en Marc fent l’article i la Paula Barrachina fent el vídeo. La veritat es que ho vam passar molt bé, ja que vam apendre moltes coses de la nostra ciutat antiga i va ser interessant. Ens agrada saber els carrer principals de Barcelona, per on passem actualment nosaltres, el que hi havia abans, les costums, el estil de vida i les antigues estructures de Barcino.
En Nil, el noi que ens va fer la guia, ens ho va explicar molt bé i d’una manera divertida i entretinguda per a nosaltres, i per què ho entenguéssim, ja que era la primera sortida de Llatí que feiem.
A la visita, vam trobar interessant, una maqueta de la ciutat, de les domus, que estava molt ben feta i amb molts detalls. Gràcies aquesta maqueta se’ns va fer més fàcil entendre i tenir una petita idea de la casa.
En un moment de la visita, la Teresa va veure interessant la inscripció que hi posava el nom complet de la ciutat: Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino.
Esperem poder tonar a fer alguna altra sortida com aquesta durant aquest curs, perquè ens ha semblat molt interessant.
Valete!
Salvete!
En primer lloc volem felicitar al Marc per el seu esforç per haver fet aquesta crònica i a l’Evelyn per el reportatge fotogràfic. Ha sigut una bona forma de compactar tota la informació que ens van donar aquell dia. L’explicació ha estat clara, concisa i fàcil d’entendre: perfecte per ser llegida.
Hem recordat tots els bons moments de la visita, com quan van treure a ballar a l’Hèlia, alhora que repassàvem la història de Bàrcino. Hem anat tantes vegades per Barcelona que ni ens fixàvem que tenia la seva pròpia història. A partir d’ara, cada cop que passem per allà, mirarem la ciutat amb amb altres ulls.
Estem d’acord amb en Marc, fer més sortides com aquesta ens ajudaria a aprendre fets històrics de l’època llatina ràpidament, ja que no estariem en una aula.
En resum: la visita va estar molt bé, era molt entretinguda i el guia s’explicava amb molta claredat. Ara sabem una mica més de la nostra història.
Valete!
Salve companys i companyes
Primer de tot felicitar al Marc perquè ha fet un molt bon treball, i a la Evelyn per haber realitzat aquestes fotos tant precises.
A nosaltres aquesta sortida ens ha semblat molt interessant i amena, ens ha apoprtat coneixer coses noves sobre les restes de la barcelona antiga, ja que nomes coneixiem la de la nostre ciutat. Una de les coses que ens ha semblat més interessant és el fet que el color de la roba es distingia entre pobres i rics. La roba de color blau la portaven els rics, ja que és un color difícil de fer i els pobres portaven roba de color vermell. Una altre cosa molt interessant era que netejaven la roba amb calç i orina, i en alguns casos tambè amb cendres.
Esperem que poguem fer més excursións aquest curs. Tornarem a fer una altre visita més ampliada per Barcino per extendre els nostres coneixements.
Vale!
Salvete!
Desde el meu punt de vista está molt bé, però faltaria dir com van trobar les restes romanes:
-Les restes subterránies les van trobar graciès a que un senyor que va comprar una casa i la va voler traslladar pedra a pedra i alhora de fer els fonaments de la casa es van trobar amb les restes romanes que estaven construides sota la plaça davant del museu.
-Les columnes que van visitar finalment, van quedar en un pati tancat d’un edifici i el propietari les va mantenir fins l’actualitat, per això no es van desaparèixer com les altres.
Espero haver aportat una mica més d’informació als apunts que va fer en Marc.
Valete!
Salvete!
Creiem que el Marc ha fet un bon treball, ho ha organitzat tot molt bé i no s’ha deixat cap detall de la sortida. També pensem que les fotografies estan molt ben escollides ja que ensenya en general el recorregut de la sortida.
Opinem que com diu el Marc en aquest article quan vas a les sortides, com que visualitzes les coses, les aprenem millor i amb més facilitat.
Moltes gràcies per fer aquest article i que la gent pugi veure tot el que ens han ensenyat.
Valete!
Salve!
Molt bona explicació i crònica de la sortida, enhorabona! Personalment, m’agradaria comentar que els alumnes de BTX no vàrem tenir la sort ni la oportunitat de poder veure un vídeo introductori sobre la situació en que Bàrcino era situada en temps romans, film que penso que ens hauría facilitat deixar anar la nostra imaginació i poder pensar realment en com eren les ciutats romanes comparades amb les restes que vàrem veure!
Una visita necessària per cambiar d’aires i veure amb els nostres propis ulls el que ens queda dels romans, desitjo poder-ne fer més aquest curs!
Valete 🙂
Sóc alumne del IES Albeniz de 2n de BTX. i la meva classe també va anar a la sortida. Per a nosaltres va ser una mica diferent ja que mentre els de 4t veien el vídeo nosaltres vam anar directament al museu. A partir d’aqui, els llocs que vam anar veient van ser els mateixos i el recorregut va ser bastant semblant excepte per l’ancicà al que nosaltres no ens vam trobar. En lloc de l’ancià hi havía un home davant de l’església tocant cançóns del músic Carlos Puebla.
Salve !!!
Primer de tot dir que estic d’acord amb la conclusió de l’article. Per a nosaltres les excursions són molt més interessants i són una manera d’apendre sense necesitat d’estar tancats en un aula. A més excursions com la de Bàrcino són excursions molt entretingudes i interessants en les quals aprenem coses sobre els nostres origens i com vivia la gent i quins eren els seus costums, podent així comprar-nos amb ells i arribar al conclusió en què som diferents positivament o negativament.
Pel que fa a la sortida els cursos vam fer dos grups diferents i un va ser guiat pel guia Nil i nosaltres vam ser guiats per una noia. La primera diferència de les dues visites al llegir l’article, és que nosaltres no vam veure cap video de l’evolucio de Bàrcino a diferència dels companys dels que parla l’article. La resta de la visita és bastant semblant ja que vam fer el matreix, un ascensor també ens va portar bastants anys enrere i vam veure les restes de la ciutat amb totes les seves parts i la muralla. Com a anaecdota dir que quan estavem veient la factoria de vi passà un home major acompanyat d’altres i ens va dir ” Si voleu estudiar algo antic estudieu-nos a nosaltres” tot seguit vam riure junt a,b ell que va estar tan graciós en aquell moment. Seguidament vam anar fora i vam passejar pels carrers de l’actual Barcelona i vam fer parades en diferents llocs com a l’aqüeducte i el temple.
Salvete!!!
Els alumnes de batxillerat, al tenir una altra guia, vam fer una visita una mica diferent. Primer de tot en acabar de veure la inscripció del nom de la ciutat vam baixar a baix per veure les ruïnes que es conservaven de l’antiga Bàrcino. Allà no vam veure la comparació de les dues muralles, com els nostres companys, sinó que directament vam passar cap endavant a veure les termes, la tintoreria, la bogaderia…. Després d’això vam sortir d’ allà i vam seguir el mateix recorregut que els nostres companys. Cal destacar que no ens van poder fer fotos, però sempre restarà en el nostre record.
Valete!! 😀
Salvete!!
Nosaltres els alumnes de 2n de Batxillerat, van fer el mateiz recorregut fins a l’entrada del museu. Nosaltres no vam veure el video introductori, vam anar directament a l’incripció amb el nom de la ciutat, on la nostra guia va començar l’explicació sobre Bàrcino. Després una vegada vam baixar amb l’ascensor, vam començar la visita pel jaciment, però a diferencia de vosaltres, la nostra guia no ens va mostrar la part de la primera muralla.
Una vegada a fora, mentre ens feia l’explicació sobre l’aqüeducte, un gentil home, amb molta tranquilitat, se’n va anar cap a la cantonada, just al costat de l’aqüeducte i sense cap pudor, va posar-se a pixar. Amb aquesta anecdota podem arribar a la conclussió que molta gent desconeix l’importància de moltes restes que es troben en la seva ciutat.
He de dir que va ser una molt sortida molt interessant, tot i que crec que li va faltar alguna cosa més didàctica, que complementés la part explicativa.
Els alumnes de Batxillerat vam anar amb una noia, que va ser el nostre guia durant tota la sortida. Nosaltres no vam començar veient el vídeo, no vam veure cap. Vam començar mirant una inscripció on apareixia gravat el nom complet de la ciutat romana Bàrcino: Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino.
Després, vam agafar un ascensor que ens va fer viatjar 2027 anys enrere mentre baixàvem a les ruïnes de l’antiga Bàrcino. Nosaltres no vam veure l’impluvium, sinó que vam veure directament com eren els carrers, la tintoreria, la bugaderia, on es guardava el vi i on es salava el peix i es creava una salsa molt comuna a l’època anomenada garum, feta de peix. I en Nil ens va ensenyar una part de la primera muralla que envoltava l’actual Barcelona.
A partir d’aquest moment, els dos grups vam realitzar el mateix.
Salvete!
Primer de tot, gran artícle Marc i bona estrena al bloc! Nosaltres vem tenir una altre guia i no vem fer el mateix recorregut que vosaltres, però més o menys té una similitud, ja que suposo que el més important també us ho van dir a valtros.
Nosaltres no vem veure cap petit video introductiu, vem anar directes a la inscripció i tot seguit vem baixar al pis d’abaix i vem veure les restes d’edificis dels artesans i part de la muralla, després al sortir i pasejar per Barcelona vem veure les dues muralles diferents amb la part de l’aqüeducte i finalment el temple d’August o més ben dit el que hi quedava d’aquest!
Valete 🙂
Salve!
A mi m’ha semblat una bona feina, però jo afegeixo que el Rubicatum Flumen també servia per conrear i el delta del Llobregat era un port natural. L’article tampoc no diu que el riu Llobregat creava moltes rieres, com per exemple la Rambla de Barcelona, ni ha fet constar que els romans anaven a buscar l’aigua a les fonts de Montcada, a 11 km. de Barcino (per raons d’higiene), amb un aqüeducte subterrani. En la sortida, també ens van explicar que, si hi havia algun sot en el terreny, calia construir un pont per continuar l’aqüeducte, tal com es veu en la seva última arcada, a l’entrada del Barri Gòtic. Considero que era important dir que Barcino es va construir en un lloc estratègic, entre el Tibidabo i Collserola, a l’oest; a la riba del Mare Nostrum, a l’est, amb Montjuïc al sud i el Betulo Flumen al nord. Barcino va ser construïda sobre un turó de 16,9 m., el Mont Tàuber. El forum estava al cim del Mont Tàuber perquè, si s’havia de redistribuir aigua a les termes públiques o a la domus d’algun patrici romà molt ric, s’ha de comptar que en aquella època no hi havia motors i que, per tant, el sistema aprofitava la força de la gravetat. El temple d’August estava en el punt més alt del forum. A la seu del Centre Excursionista de Catalunya, a més de quatre columnes, hi havia una part de la teulada del temple.
En el segle IV dC, durant les invasionn bàrbares, es va demanar a les ciutats que es fortifiquessin. Per fer-ho, es van fer servir làpides mortuòries i trossos de cases. Les muralles de Barcelona mai no havien de caure atacades pels visigots.
Vale
Després que els de 2n de batxillerat em vau dir que no havíeu visionat el vídeo, vaig recordar que des del Museu m’havien comentat que la visita era una mica diferent per a batxillerat que per a l’ESO. Potser consideren que a vosaltres no us calia la introducció, però crec que també n’hauríeu tret profit.
Judith, gràcies per explicar-nos aquesta anècdota, ja que el comentari de l’ancià és molt agut.
Ara que ja tenim el muntatge fotogràfic de l’Evelyn, us proposo un petit joc de preguntes per comprovar si recordeu tots els detalls.
1-A quina estació de tren vam baixar?
2-Com es deia el nostre guia?
3-A la sala del vídeo qui és la més riallera i, a més mira a càmera per demostrar-ho?
4-En una diapositiva hi ha una imatge molt divertida, però que il·lustra el que no s’ha de fer mai en un museu. Què fan i qui ho protagonitza?
5-Quin és el significat de la inscripció que ens ensenyà el guia? Explica’n els detalls que recordis.
6-Quina curiositat es pot observar en segona imatge de la muralla.
7-Què es feia a la bugaderia? I a la tintoreria?
8-Què eren i per a què servien les “dolia”?
9-Què és el “garum”?
10- On té lloc la imatge de felicitat de dues noies rialleres? Per a què servia aquesta construcció?
11-En la foto de grup final, qui sembla el guardaespatlles que, tot seriós, sembla vigilar per la nostra seguretat? (Com a mínim a mi m’ho sembla…)
Salvete!
Felicitem a la Evelyn per el seu gran treball en aquest video de la sortida a Bàrcino. Aquest video es un bon recordatori de aquesta sortida. Ha fet un gran treball fent les fotografíes del museu i del grup. Ens ha fet gràcia veure les fotos, i ens ha agradat molt. Esperem poder tornar a repetir aquesta experiència i poder tornar a fer un video magnific com aquest.
La principal diferència del grup de 2n batxillerat i 4rt d’ESO, és que ells, al inici de la visita, no van veure el video introductori com vam fer nosaltres, ells van anar directament a visitar el museu.
Una altra diferència és que ells es van dividir en dos grups, mentre que nosaltres érem un sol grup; també es podría destacar que ells no van poder gaudir de la trobada amb l’ancià ballarí que va treure a ballar a una companya nostra, que va ser bastant divertit.
Salvete!