Jan Amós Comenius i el “Comenius project”

 

Comenius és el nom llatí de Jan Amos Komenský que va néixer a Moràvia el 28 de març de 1592. Va ser un teòleg, filòsof i pedagog nascut en l’actual República Txeca. Va ser un home cosmopolita i universal, convençut de l’important paper de l’educació en el desenvolupament de l’ésser humà. L’obra que li va donar fama per tot Europa i que és considerada com la més important és la Didactica Magna, i la seva primera edició va aparèixer el 1630. Va donar importància a l’estudi de les llengües i va crear una obra anomenada Porta oberta a les llengües.

Se’l coneix com el Pare de la Pedagogia, ja que va ser qui la va estructurar com a ciència autònoma i va establir-ne els seus primers principis fonamentals. En la seva obra  Les noves realitats Peter Drucker realça la posició de Comenius com l’inventor del llibre de text.

Les grans aportacions realitzades a la Pedagogia, els seus viatges per diferents països d’Europa (en molts d’ells, convidat per reis i governadors), i l’alta preparació i constància en la seva tasca d’educar, li van valer el títol de “Mestre de Nacions” .

El seu llibre Orbis Sensualium pictus (1658) mostra un món visible en dibuixos, un llibre per a l’aprenentatge del llatí, que sembla ser el primer llibre il·lustrat per a nens. Avui dia podem trobar molts llibres il·lustrats i hauríem de tenir en compte a Comenius, de qui podem clarament dir que va ser el seu inventor. Fins i tot Goethe, la infantesa va transcórrer cent anys després de la publicació del Orbis pictus, considera, amb el major agraïment a aquest llibret com un dels seus primers tresors.

Comenius va dividir la seva gran obra Didàctica Magna en tres parts:

  • Didàctica General (cap. 1 – 9)
  • Didàctica Especial (cap. 10 – 14)
  • Organització Escolar (cap. 15-33)

La paraula didàctica prové del grec διδακτικός, ή, όν que significa “didàctic, disposat a ensenyar”. Magna significa gran moralment. Aquesta obra recull el necessari mètode. Comenius busca la sistematització dels processos educatius. Es preocupa de les diferents etapes del desenvolupament educatiu i separa per edats l’educació per tal de col·locar els coneixements en espiral. Parla de la globalitat de les unitats, aspecte que avui en dia encara es té molt en compte. Cada aprenentatge ha de formar part d’un altre o induir. L’autor és el primer a tenir compte a l’alumnat i les seves necessitats. Comenius també esmenta que cada alumne és diferent i no cal menysprear-ne cap. No s’ha de fer distinció social o de gènere. La dona ha estat creada a la semblança de Déu, és un ésser racional igual que l’home. Comenius també creia que la dona és bona per a la Ciència i que hauria de tenir estudis científics per posteriorment seguir amb l’educació universal.

Ara ja sabeu d’on agafa el nom el programa Comenius que té com a finalitat reforçar la dimensió europea en el camp de l’educació infantil, primària i secundària, promovent la mobilitat i la cooperació entre centres educatius de tot Europa.

Aquest any, s’ha dut a terme un nou projecte anomenat COMENIUS PROJECT. Aquest consisteix en fer diferents movilitzacions entre França, Alemanya, Anglaterra i Espanya (INS Premià de Mar) amb l’objectiu de fer diferents treballs sobre la sostenibilitat a Europa. Durant un període de 2 anys 8 alumnes de cada institut viatjarem a un d’aquests països i en  tornar haurem de realitzar un treball sobre el tema que més els interessi però relacionat amb la sostenibilitat. En total ens movilitzarem 24 alumnes de cada país.

Dintre l’àmbit de la sostenibilitat aquests projectes poden estar relacionats amb les diferents energies; eòlica, hidràulica, etc.. La construcció, com per exemple, els edificis construïts amb la finalitat de ser més sostenibles i de contribuir més amb l’ecologia. I molts més àmbits que envoltin la sostenibilitat. Nosaltres dues per exemple hem escollit el consum sostenible.

Al nostre treball de Comenius pretenem saber quina quantitat de gas, aigua, llum, brossa i menjar rebutjat consumeixen les diferents famílies de tots els participants de Comenius.  Hem passat una enquesta a cadascun d’ells i tan aviat com la retornin contestada elaborarem una gràfica per països i en traurem diferents conclusions a partir de la informació obtinguda. L’alumna de ciències que fa llatí, Sheila Pena, farà amb l’Elisa com a part del Comenius Project un treball de recerca, dirigit per la Margalida, sobre si els antics grecs i romans tenien consciència ecològica i si contaminaven. Què n’opineu vosaltres?

Si algú vol informar-se més sobre aquest projecte que estem realitzant por entrar a la pàgina web de COMENIUS de l’INS Premià de Mar. No us perdeu la visita al nostre institut dels alumnes dels centres estrangers ni el dia solar! Per cert, podríeu fer recerca i mirar d’esbrinar si hi podeu trobar alguna relació amb les clàssiques!

Logo del Comenius Project institut Premià de Mar

Alma Bergel

Elisa Moya

1 BAT Grec i Llatí

6 thoughts on “Jan Amós Comenius i el “Comenius project”

  1. Margalida Capellà Soler

    Elisa, Alma, estic contenta que hàgiu respost a la meva pregunta informal i hàgiu sabut començar a relacionar Comenius project amb el llatí!
    Mireu aquest vídeo!

  2. Lluís

    Hola, Alma i Elisa!
    L’enhorabona per la introducció que heu fet a la figura de Comenius: m’ha agradat molt la vostra sístesi.
    Em permeto posar-vos uns enllaços a un parell de posts que vaig fer fa temps al meu blog:

    http://doceoetdisco.blogspot.com.es/2008/03/j-comenius.html

    http://doceoetdisco.blogspot.com.es/2008/10/comenius-otra-vez.html

    Suposo que es nota que tinc especial debilitat per Comenius…
    Salutacions cordials (i doneu-li molts de records a la Margalida!).

  3. Margalida Capellà Soler

    Luis, moltíssimes gràcies per aquests magnífics enllaços teus, espero l’amenaça i si ens passa per alt, avisa’ns!

  4. almabergel

    Salve!!

    Moltes gràcies Lluís per els teus enllaços, m’han servit per ampliar els meus coneixements sobre Comenius.
    La idea de realitzar aquest apunt va sorgir directament del projecte Comenius que estem fent a l’escola. La Margalida ens va donar la petita pista de que busquessim informació sobre Comenius i vam descobrir les coses esmentades a aquest artícle entre d’altres.

  5. Margalida Capellà Soler

    Paula i Alma, us felicito pel cartell ben gros al passadís del primer pis de l’edifici Cristòfol Ferrer amb les frases i amb les il·lustracions corresponents al pensament de Comenius.

    COMENIUS dixit:

    Docens, non doceat quantum ipse docere potest. sed quantum discens capere”.

    El docent que no ensenyi tot el que pot ensenyar sinó el que l’alumne és capaç d’aprendre.

    “Non enim ego vasi infundere possum liquoris quantum velim, sed quantum vas capit: nec pro interiore capacitate simul infundendo, sed prouti oris angustia permittit, instillando”.

    “Doncs, no puc vessar en un got tot el líquid que vulgui sinó el de la capacitat del got; i no introduint-lo d’una vegada segons la seva capacitat interior sinó segons el que l’amplada de la boca permeti.”

    Ment, mans i llengua: MENS, MANUS et LINGUA

    Primer entendre, després practicar i, a continuació, exposar el que s’ha après.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *