Després de la intensitat festiva del Nadal i d’haver superat els presagis negatius de finals del 2012, voldria anunciar-vos que aquest any tornarem a treballar l’obra de Jean Cocteau “La machine infernale”. Ja l’hem començat a llegir amb els alumnes de Francès de 1r. de Batxillerat, però m’agradaria treballar-la també amb els alumnes de 4t. d’ESO de Francès i Llatí per poder-ne fer una adaptació a la realitat actual de Grècia. Per saber-ne més, sobre aquest obra i el seu autor, us remeto al magnífic article que en va fer Teresa Devesa l’any passat.
També m’agradaria fer-vos conèixer el CMEF, que és el lloc on es fan les Rencontres de Théâtre Mythologique de Cap d’Ail i que també té a veure amb Jean Cocteau, l’autor de l’obra que estem treballant. Si us fixeu bé en l’explicació podeu trobar la relació que té aquest centre amb Jean Cocteau. Qui me la pot explicar? Però, tornant a la nostra obra, algú em podria dir on és Tebes? A partir d’ara pareu l’orella per saber quina és la realitat del país que volem homenatjar amb aquesta obra. Només us cal escoltar i estar atents a les notícies. Malauradament per als seus habitants hi surt massa sovint!
Esfinx. Cílix 510 aC. Museum of Fine Arts, Boston
En la lectura que us proposo ens centrarem en l’inici del segon acte, quan l’esfinx està esperant amb gran ànsia que les portes de Tebes es tanquin per poder acabar amb una jornada més de destrucció i mort, tal com li han imposat els déus, i com en parla amb Anubis, el déu-xacal que els déus han obligat a acompanyar-la per tenir-la controlada. Mentre espera que sonin les trompetes que anuncien la tancada de portes, passa una matrona que torna a Tebes i que li explica la seva experiència amb l’esfinx sense saber que és amb ella amb qui està parlant. En aquesta conversa es poden veure les conseqüències que l’aparició de l’esfinx ha provocat en la població de Tebes. M’agradaria que féssim una transposició a l’actualitat que viuen els habitants d’un dels països que ens ha deixat una de les més grans herències culturals actuals. De quin país estic parlant? Algun dels alumnes de grec de Batxillerat, ens podrien adjuntar un mapa on aparegui aquesta ciutat? Qui poden ser el déu Anubis i l’esfinx en l’actualitat?
Aquest segon acte acaba amb l’arribada d’Èdip, que és anunciada amb aquestes paraules:
LA MATRONE: “….Il faudrait un chef qui tombe du ciel, qui l’épouse (Iocasta), qui tue la bête,
qui punisse les trafics, qui boucle Créon et Tirésias, qui relève les finances,
qui remonte le moral du peuple, qui l’aime, qui nous sauve, quoi! qui nous sauve….”
Per tant, no oblidem que l’obra ens parla d’Èdip, de Iocasta, de Laios i de Tirèsias. Algú em pot dir qui són aquests personatges? Fer aquests salts en el temps entre el passat i el present són molt interessants, ja que sovint oblidem que les obres clàssiques han perviscut en tota la literatura occidental. Algú em podria dir alguna obra més que no sigui de l’època clàssica on apareguin personatges vinculats amb el mite d’Èdip i d’altres mites clàssics? Si sou capaços de dir-me tot això, ja ens podrem preparar per dur endavant el nostre projecte de teatre en francès del que vam parlar abans de les vacances de Nadal.
Núria Valls
Molt bon any, Núria, i bona fortuna per aquest fantàstic projecte. Visca la interdisciplinarietat! A Aracne tenim un apunt mig oblidat i potser ara també li podríem trobar comentaris!
Salve!
Primer de tot, felicitats Núria pel teu article, està molt ben fet!
En segon lloc, intentaré respondre a les teves preguntes:
-Si us fixeu bé en l’explicació podeu trobar l’explicació sobre la relació que té aquest centre amb Jean Cocteau. Qui me la pot explicar?
Jo he trobat que el parc d’aquest centre va ser dissenyat i decorat per Jean Cocteau.
-Algú em podria dir on és Tebes?
Tebes està a Egipte, actualment és Luxor.
-Èdip, Iocasta, Laios i Tirèsias. Algú em pot dir qui són aquests personatges?
En la mitologia grega, el rei Laios de Tebes era un heroi diví i un personatge clau en el mite de la fundació de Tebes.
Iocasta, en la mitologia grega, era reina de Tebes.
Édip era un rei mític de Tebes, fill de Laios i Iocasta que, sense saber-ho, va matar al seu propi pare i es va casar amb sa mare.
En la mitologia grega, Tirèsias va ser un endeví cec de la ciutat de Tebes. És un dels endevins més celebres de la mitologia grega.
Aquestes són les preguntes que he sabut respondre.
Saluts,
Blanca Pérez.
Hola!
Quins records em porta aquest article! Trobo molt a faltar estudiar francès a l’institut…
L’any passat vaig haver de llegir aquesta obra i, a més, a grec vam llegir “Èdip rei”, tragèdia de Sòfocles que parla, també, del cicle tebà. Per si fos poc, pel certamen literari de Sant Jordi vaig haver de fer un treball i un relat sobre l’Esfinx. Amb tot això, crec que sé bastantes coses sobre el cicle tebà.
Tebes es troba a la Grècia continental central, a la regió de Beòcia.
El país que pot estar relacionat amb Tebes és Grècia. Anubis i l’Esfinx podrien representar l’economia i la corrupció política, és a dir, la crisi que estem vivint.
Èdip és un dels herois del cicle troià. És un home innocent que ha de pagar els errors dels seus avantpassats. L’oracle de Delfos, interpretat per Tirèsias, endeví cec, és qui determina que matarà el seu pare, Laios, i, després, es casarà amb la seva mare, Iocasta.
El que més ha transcendit d’aquests personatges ha estat l’anomenat “complex d’Èdip”, per tant, hi ha moltes obres que en parlen o el tracten d’alguna manera. A través del meu Treball de recerca, sense anar més lluny, he arribat a la conclusió que aquest tema és molt present dins la genealogia d’escriptores catalanes del segle XX en endavant. tot i això, el que tracten és el complex d’Electra, que és la versió femenina del complex d’Èdip: la nena que el pateixveu en la seva mare un obstacle per al seu amor amb el pare.
Pel que fa a l’Esfinx, ha aparegut en “La història interminable”, de Michael Ende, escrita l’any 1979.
Au revoir!
Hola!!
Encara que jo no he fet mai Francés, i no he de traballar amb “La machine infernale”, intentaré ajudar a resoldre les questions que has proposat.
-En quant a la relació que té Jean Cocteau amb el Centre Méditerranéen, he de dir que té una relació amb el passat del centre, ja que Jean Moreau, el fundador d’aquest, convidà a Jean Cocteau a assistir a la representació d’una obra de García Lorca escenificada pels estudiants internacionals en un petit camp del centre. Seduït pel paisatge admirable i per l’ambient que hi regna, el poeta esdevindrà un dels fundadors espirituals del Centre Mediterrani i tornarà allà a treballar incansablement i ensenyar fins a la seva mort el 1963.
Va realitzar el primer escenari de l’amfiteatre i treballà en l’acústica del teatre, l’alçada de l’escenari i dels cassetons de darrere de l’escenari. També va fer molts dibuixos per a la ceràmica del Centre.
Va inscriure allà les paraules “KOMODIA-TRAGODIA” sota dels cassetons i decora les portes respectivament del “Chèvre pied” i de la “Minerva”. També escolpí les «serps considerables», i “l’Orfeu jacent” sobre l’horitzó de la mar i del cel. La seva visió encara viva avui conforma la immortalitat del poeta. Ell va realitzar l’escenari actual.
-Tebes es troba a la Grècia continental meridional. A la regió de Beòcia. Aquí teniu un mapa on ho trobareu.
http://www.ewcalbeniz.com/lib/exe/fetch.php?media=tdevesa:mapa_grecia.pdf
-Clarament el país del que estem parlant és Grècia
Adeuuu! 🙂
Gràcies a la Carla i a la Cristina per la seva col·laboració en aquest article i per aclarir-nos l’error que fàcilment es pot amb la ciutat de Tebes. Confeso, Blanca que jo inicialment ambé vaig pensar en Egipte. Per culpa d’Anubis i l’esfinx, sens dubte!
Molt bona explicació sobre la relació de Jean Cocteau amb el CMEF, Cristina; i molt bona explicació del personatge d’Èdip, Carla. Ah, per cert jo també trobo a faltar les meves alumnes de l’any passat, tant de francès com de llatí. Mais il faut continuer et avancer dans la vie. Tu pourras toujours reprendre le fançais plus tard!
À bientôt!
Núria
Certament, Núria, no et pots pas queixar del record que tenen els alumnes de les classes de Francès. Com la Carla, d’altres alumnes de 2n han manifestat en comentari la seva enyorança d’aquesta matèria.
Coincideixo plenament en la teva visió dels comentaris de les alumnes. A més, estic segura que els companys agrairan el mapa enllaçat per la Cristina i he de confessar que tinc moltes ganes de llegir el treball de recerca de la Carla, un cop passades les exposicions, sobretot ara que he vist que ha trobat referències clàssiques en aquest repàs de la mirada femenina en la literatura catalana. De fet, des del moment que vaig veure la citació de Maria-Mercè Marçal que encapçala el treball, ja et vaig comentar, Carla, el seu origen clàssic -no hem d’oblidar que la poetessa era llicenciada en Filologia clàssica. Tal com et vaig prometre, t’enllaço un article dels companys d’El Vaixell d’Odisseu” que en parla.
La resta de companys, podríeu reprendre les referències clàssiques que la Cristina ens comenta a la decoració del teatre de Cap d’Ail.
Fa cinc anys, Teresa, ja en parlàvem també a El Fil a “Dones contra Tales“! Un apunt que arran del dia de la dona podrem també comentar!
Em sonava molt aquest article i l’he estat buscant, però el cercador no ha respost, potser perquè no citava Tales, sinó la poetessa i els seus versos. Gràcies per enllaçar-lo!
Efectivament, no estava ben etiquetat. És de l’any 2008! Gràcies per avisar-me, Teresa.
Salve!
El primer de tot l’article m’ha semblat molt interessant i veient les preguntes que surt les intentare respondre.
·Si us fixeu bé en l’explicació podeu trobar l’explicació sobre la relació que té aquest centre amb Jean Cocteau. Qui me la pot explicar?
El parc del centre va ser dissenyat per Jean Cocteau.
·Algú em podria dir on és Tebes?
Tebes es troba en Egipte.
·Èdip, Iocasta, Laios i Tirèsias. Algú em pot dir qui són aquests personatges?
El rei Laios de Tebes era un heroi diví i un personatge clau en el mite de la fundació de Tebes.
Iocasta era la reina de Tebes i Édip era un rei mític de Tebes que era fill de Laios i Iocasta. Tirèsias va ser un endeví cec de la ciutat de Tebes.
Les altres no les he pogut respondre.
Salve!
Aquest article em sembla molt interessant per la seva recerca.
Sobre les preguntes:
-Si us fixeu bé en l’explicació podeu trobar la relació que té aquest centre amb Jean Cocteau. Qui me la pot explicar?
Que jean Cocteau va dissenyar el parc del centre.
-Algú em podria dir on és Tebes?
Tebes és el nom grec (Θήβαι, Thébai) d’una ciutat de l’antic Egipte
-Èdip, Iocasta, Laios i Tirèsias. Algú em pot dir qui són aquests personatges?
Èdip: Èdip fou un heroi de la mitologia grega, concretament del cicle tebà.
Iocasta: Jocasta (grec antic: Ἰοκάστη; Homer l’anomena Epicaste) fou una figura de la mitologia grega.
Laios: Segons la mitologia grega, Lai (grec antic: Λάιος) fou un rei de Tebes, fill de Làbdac.
Tirèsias: En la mitologia grega, Tirèsies (en grec Τειρησίας) és un endeví cec de Tebes,
Vale!