Conferències de llatí i grec a Tortosa

El passat dimecres 17 els alumnes de llatí i grec de l’INS Ramon Berenguer IV d’Amposta vam assistir a unes conferències per a la selectivitat a l’INS Joaquin Bau de Tortosa.

La conferència de llatí, a càrrec de Mònica Miró, professora de la UOC, tractava sobre la representació d’alguns mites de les Metamorfosis d’Ovidi en les arts plàstiques, sense fer referència especial a cap època concreta sinó abarcant obres del món clàssic fins a les de l’art contemporani.Els mites representats, tant en frescos, gravats, quadres o escultures eren Deucalió i Pirra, Apol.lo i Dafne, Faetont, Píram i Tisbe i Aracne: Cal destacar que els mites esmentats ens han estat de gran utilitat, ja que són els seleccionats per a la prova de selectivitat de llatí.

La segona conferència, oferida per Jesus Carruesco, professor de la URV i arqueòleg, tenia com a tema el pas de la polis grega a una gran colònia. La colonització grega estava motivada, en part, per la voluntat d’expandir el comerç i per continuar amb una tradició que es remuntava als mites i la literatura. Aquest interès per ampliar el territori també es veu impulsat, en alguns casos, per una predicció feta per una sacerdotessa Pítia del santuari de Delfos dedicat al déu Apol.lo a la qual s’acudia amb la finalitat de conèixer un lloc on poder assentar una nova colònia. Tots aquests factors van portar els grecs a navegar fins l’actual Sicília i el que fou la Magna Grècia.Després d’aquesta va tenir lloc la colonització de les costes del nostre territori, formant un nou nucli de comerç: Emporion.

Com a fet curiós relacionat amb la descoberta de restes arqueològiques en aquest punt destaca una estàtua fins ara reconeguda com una representació del déu Asclepi, però actualment la identitat d’aquest s’ha posat en dubte, ja que en la seva darrera restauració s’han detectat diferències a l’anterior en la posició dels braços i en la serp situada als peus de la divinitat en saber que aquesta havia estat afegida. Això ha portat a alguns experts a pensar que no es tracta del déu de la medicina sinó de Zeus Sèrapis, una divinitat oriental, reforçant d’aquesta manera la idea que tenim d’una Emporion amb una gran diversitat cultural originada pel comerç marítim a la zona.

Ailin Villarruel / Susana Martos

2n Batxillerat INS Ramon Berenguer IV (Amposta)

4 thoughts on “Conferències de llatí i grec a Tortosa

Des del Maresme en alegra moltíssim de compartir aquest apunt de les Terres de l’Ebre i que també hàgiu pogut gaudir d’unes interessantíssimes conferències que nosaltres vàrem sentir (i comentar) a Barcelona amb altres ponents. Moltes gràcies Aliin i Susana per escriure aquí i evidentment al vostre professor, en Francesc, que us hi ha motivat. Ara esperem els comentaris dels vostres companys i companyes. Fins ben aviat!

2. Sara Cano

M’ha agradat molt l’article, la veritat és que ha estat un bon resum de la conferència, a mi, personalment, em va agradar més la de llatí pel simple fet que tractava de mitologia, i a mi m’encanta la mitologia, encara que he d’afegir que coneixia la majoria dels mites que van explicar.
    No vull dir que la de grec no fos una bona conferència, per descomptat que ho va ser, però la història no és el meu punt fort i no se’m va fer tan amena com la de llatí.

Una salutació des d’Amposta,

Sara.

3. Meritxell Carbó

Crec que aquest article resumeix molt bé tot el que ens van explicar,a mi em va agradar més la de grec pel simple fet de que tot el de la polis grega i el seu comerç m’atrau molt més.Els mites també m’agraden,però no en coneixo gaires per això se’m va fer més difícil situarme.

Adeu!

Meritxell, ens alegra molt que ens deixis aquest comentari des d’Amposta, m’imagino?. No sé què et diran els alumnes, però jo t’animo a conèixer també els mites. T’adonaràs que realment encara perviuen entre nosaltres. Fins ben aviat! Molt bona sort!