Els clàssics de Baetulo aviat anirem a Tarraco. L’alumnat de Llatí de 4t d’ESO, 1r i 2n de batxillerat de l’IES Isaac Albéniz us enfronteu al repte de participar activament en la preparació i desenvolupament de la sortida. Les professores ens comprometem a treballar a dintre del museu i a dur-vos fins als momuments de la ciutat, però els guies d’excepció que informaran sobre la ciutat i el seu dia a dia haureu de ser els alumnes.
És per això que alguns companys han confeccionat articles introduccioris per tal que tots sapiguem què anem a veure i comprenguem els misteris que amaguen les pedre centenàries de Tarragona…
- Ad Tarraconem I: Els orígens de la ciutat. Gneu Escipió i les guerres púniques.
- Ad Tarraconem II: La ciutat esdevé Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco. Juli Cèsar i la segona guerra civil.
- Ad Tarraconem III: August converteix l’urbs en la capital de la Tarraconensis. Hispània sota l’imperi.
- Ad Tarraconem IV: L’ubanisme de Tàrraco. L’estructura de la ciutat.
[Maqueta de Tàrraco. Foto de Sebastià Giralt]
I per anar fent boca, podríeu traduir les frases que apareixen al full de ruta.
8:00 Sortida de l’institut. Ab schola eximus.
9:45 Parada a l’àrea de servei del Mèdol. Ientaculum paratum est.
10:00 Sortida cap a l’aqüeducte. Ad aquaeductum!
10:10 Parada a l’aqüeducte. Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur.
10:45 Sortida cap a Tarragona. Ad Tarraconem!
11:30 Visita a l’amfiteatre. Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur.
12:00 Arribada al Museu Arqueològic de Tarragona. Vídeo introductori. “Videum” videmus.
12:15 Visita al museu. Magistrae loquuntur et discipuli audiunt.
13:30 Temps lliure per dinar. Otium ad edendum.
15:30 Visita al Pretori i al Circ. Cave quadrigas!
17:00 Sortida cap a Badalona. Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)
18:30 Arribada a Badalona. Vesperascit.
TERESA
Ara sí! Aquí us deixò un enllaç al mosaic perquè sapigueu a què es refereix la Carla.
Jo ja havia estat a Tarraco de fet vaig fer el mateix recorregut que nosaltres vam fer, sumant el teatre … era i és una ciutat molt important. És una llàstima que no s’hagi conservat el circ sencer, m’hagués agradat veure-ho tal com el van construir els romans.
A continuació seguiré amb les traduccions que ha fet la Cristina:
8:00 Ab schola eximus. – Sortim de l’escola.
9:45 Ientaculum paratum est. – L’esmorzar està llest. (Traducció de la Cristina)
10:00 Ad aquaeductum!- A l’aqüeducte! ( Trad. de la Cristina)
10:10 Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur. Ells parlen dels èxits dels més grans estudiosos de nascut
10:45 Ad Tarraconem!- A Tarraco! (Trad. de la Cristina).
11:30 Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur. – On són els lleons? Uns altres alumnes i alumnes també parlen.
12:00 Vídeo introductori. “Videum” videmus. Mirem el vídeo.
12:15 Magistrae loquuntur et discipuli audiunt. – Les professores parlen i els alumnes escolten.
13:30 Otium ad edendum. – Temps lliure per dinar (Trad. de la Cristina)
15:30 Cave quadrigas! – Aneu amb compte amb els carros! (Trad. de la Cristina). O Cave canem: aneu amb compte amb el gos
17:00 Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)- Els alumnes estan cansats. (Els mestres també!).
18:30 Vesperascit.- Es fa tard o es de nit .
Amar, aprofita, doncs, la feina que ens regalen les alumnes de batxillerat i completa el dossier de la sortida de cara al dossier de trimestre.
Vaig disfrutar molt de l’excursió amb els meus companys de llatí.
Vam passar un dia molt agradable, i ens va fer bon dia.
Jo a Tarraco també havia estat, però no m’havien portat mai a veure monuments històrics.
Hem va encantar passar per l’aqüeducte, també visitar l’amfiteatre Romà i sentar-me a la cávea ( a les grades ) i sentir-me una Romana veien una lluita de gladiadors.
Felicitats als alumnes de bachillerat que hens van fer de guies i van saber explicar-nos molt be.
Jo he de completar el dosier de la sortida amb aquestes traduccions :
8:00 Ab schola eximus. – Sortim de l’escola.
9:45 Ientaculum paratum est. – L’esmorzar està llest. (Traducció de la Cristina)
10:00 Ad aquaeductum!- A l’aqüeducte! ( Trad. de la Cristina)
10:10 Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur. Ells parlen dels èxits dels més grans estudiosos de nascut
10:45 Ad Tarraconem!- A Tarraco! (Trad. de la Cristina).
11:30 Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur. – On són els lleons? Uns altres alumnes i alumnes també parlen.
12:00 Vídeo introductori. “Videum” videmus. Mirem el vídeo.
12:15 Magistrae loquuntur et discipuli audiunt. – Les professores parlen i els alumnes escolten.
13:30 Otium ad edendum. – Temps lliure per dinar (Trad. de la Cristina)
15:30 Cave quadrigas! – Aneu amb compte amb els carros! (Trad. de la Cristina). O Cave canem: aneu amb compte amb el gos
17:00 Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)- Els alumnes estan cansats. (Els mestres també!).
18:30 Vesperascit.- Es tard
A la pròxima excursió podríem anar amb els companys de Premià.
Salvete
Em sembla una idea excel·lent, Clàudia!
Ai Marga, que ens n’haurem de pensar alguna, amb aquests de quart. Anem-li donant voltes, et sembla?
Salve!
La excursió va ser molt interessant, com moltes altres persones jo ja havia estat a Tàrraco, i ja havia vist les ruïnes, el museu,… però mai havia fet el recorregut de la muralla ni havia estat al aqüeducte ni l’havia travessat i la veritat és que em va agradar molt; tot era ple de flors i arbres. A continuació us deixo els llatinismes que vaig traduir al dossier, alguns són traduccions de la Cristina:
‘Ab schola eximus’. – Sortim de l’escola.
‘Ientaculum paratum est’ –> L’esmorzar està llest.
‘Ad aquaeductum!’- A l’aqüeducte!
‘Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur’. Els alumnes més grans parlen sobre l’història.
‘Ad Tarraconem!’- A Tarraco!
‘Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur.’ – On són els lleons? Uns altres alumnes i alumnes també parlen.
Vídeo introductori. “Videum” videmus. Veiem el vídeo.
‘Magistrae loquuntur et discipuli audiunt’. – Les professores parlen i els alumnes escolten.
‘Otium ad edendum’. – Temps lliure per dinar
Cave quadrigas! – Aneu amb compte amb els carros!. Prové del llatinisme cave canem , que vol dir: compte amb el gos. S’utilitzava per a espantar als lladres o a la mala gent, col·locant una estora davant de la porta amb la imatge d’un gos.
Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)- Els alumnes estan cansats. (Les mestres també!).
Vesperascit.- Es fa tard.
vale!