“Ad Tarraconem”

Els clàssics de Baetulo aviat anirem a Tarraco. L’alumnat de Llatí de 4t d’ESO, 1r i 2n de batxillerat de l’IES Isaac Albéniz us enfronteu al repte de participar activament en la preparació i desenvolupament de la sortida. Les professores ens comprometem a treballar a dintre del museu i a dur-vos fins als momuments de la ciutat, però els guies d’excepció que informaran sobre la ciutat i el seu dia a dia haureu de ser els alumnes.

És per això que alguns companys han confeccionat articles introduccioris per tal que tots sapiguem què anem a veure i comprenguem els misteris que amaguen les pedre centenàries de Tarragona…

  • Ad Tarraconem I: Els orígens de la ciutat. Gneu Escipió i les guerres púniques.
  • Ad Tarraconem II: La ciutat esdevé Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco. Juli Cèsar i la segona guerra civil.
  • Ad Tarraconem III: August converteix l’urbs en la capital de la Tarraconensis. Hispània sota l’imperi.
  • Ad Tarraconem IV: L’ubanisme de Tàrraco. L’estructura de la ciutat.

[Maqueta de Tàrraco. Foto de Sebastià Giralt]

I per anar fent boca, podríeu traduir les frases que apareixen al full de ruta.

8:00 Sortida de l’institut. Ab schola eximus.
9:45 Parada a l’àrea de servei del Mèdol. Ientaculum paratum est.
10:00 Sortida cap a l’aqüeducte. Ad aquaeductum!
10:10 Parada a l’aqüeducte. Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur.
10:45 Sortida cap a Tarragona. Ad Tarraconem!
11:30 Visita a l’amfiteatre. Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur.
12:00 Arribada al Museu Arqueològic de Tarragona. Vídeo introductori. “Videum” videmus.
12:15 Visita al museu. Magistrae loquuntur et discipuli audiunt.
13:30 Temps lliure per dinar. Otium ad edendum.
15:30 Visita al Pretori i al Circ. Cave quadrigas!
17:00 Sortida cap a Badalona. Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)
18:30 Arribada a Badalona. Vesperascit.

TERESA

31 thoughts on ““Ad Tarraconem”

  1. Amar

    Jo ja havia estat a Tarraco de fet vaig fer el mateix recorregut que nosaltres vam fer, sumant el teatre … era i és una ciutat molt important. És una llàstima que no s’hagi conservat el circ sencer, m’hagués agradat veure-ho tal com el van construir els romans.
    A continuació seguiré amb les traduccions que ha fet la Cristina:
    8:00 Ab schola eximus. – Sortim de l’escola.
    9:45 Ientaculum paratum est. – L’esmorzar està llest. (Traducció de la Cristina)
    10:00 Ad aquaeductum!- A l’aqüeducte! ( Trad. de la Cristina)
    10:10 Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur. Ells parlen dels èxits dels més grans estudiosos de nascut
    10:45 Ad Tarraconem!- A Tarraco! (Trad. de la Cristina).
    11:30 Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur. – On són els lleons? Uns altres alumnes i alumnes també parlen.
    12:00 Vídeo introductori. “Videum” videmus. Mirem el vídeo.
    12:15 Magistrae loquuntur et discipuli audiunt. – Les professores parlen i els alumnes escolten.
    13:30 Otium ad edendum. – Temps lliure per dinar (Trad. de la Cristina)
    15:30 Cave quadrigas! – Aneu amb compte amb els carros! (Trad. de la Cristina). O Cave canem: aneu amb compte amb el gos
    17:00 Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)- Els alumnes estan cansats. (Els mestres també!).
    18:30 Vesperascit.- Es fa tard o es de nit .

  2. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Amar, aprofita, doncs, la feina que ens regalen les alumnes de batxillerat i completa el dossier de la sortida de cara al dossier de trimestre.

  3. Claudia Soler

    Vaig disfrutar molt de l’excursió amb els meus companys de llatí.
    Vam passar un dia molt agradable, i ens va fer bon dia.
    Jo a Tarraco també havia estat, però no m’havien portat mai a veure monuments històrics.
    Hem va encantar passar per l’aqüeducte, també visitar l’amfiteatre Romà i sentar-me a la cávea ( a les grades ) i sentir-me una Romana veien una lluita de gladiadors.
    Felicitats als alumnes de bachillerat que hens van fer de guies i van saber explicar-nos molt be.

    Jo he de completar el dosier de la sortida amb aquestes traduccions :

    8:00 Ab schola eximus. – Sortim de l’escola.
    9:45 Ientaculum paratum est. – L’esmorzar està llest. (Traducció de la Cristina)
    10:00 Ad aquaeductum!- A l’aqüeducte! ( Trad. de la Cristina)
    10:10 Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur. Ells parlen dels èxits dels més grans estudiosos de nascut
    10:45 Ad Tarraconem!- A Tarraco! (Trad. de la Cristina).
    11:30 Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur. – On són els lleons? Uns altres alumnes i alumnes també parlen.
    12:00 Vídeo introductori. “Videum” videmus. Mirem el vídeo.
    12:15 Magistrae loquuntur et discipuli audiunt. – Les professores parlen i els alumnes escolten.
    13:30 Otium ad edendum. – Temps lliure per dinar (Trad. de la Cristina)
    15:30 Cave quadrigas! – Aneu amb compte amb els carros! (Trad. de la Cristina). O Cave canem: aneu amb compte amb el gos
    17:00 Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)- Els alumnes estan cansats. (Els mestres també!).
    18:30 Vesperascit.- Es tard

    A la pròxima excursió podríem anar amb els companys de Premià.
    Salvete

  4. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Ai Marga, que ens n’haurem de pensar alguna, amb aquests de quart. Anem-li donant voltes, et sembla?

  5. Mónica Martínez

    Salve!

    La excursió va ser molt interessant, com moltes altres persones jo ja havia estat a Tàrraco, i ja havia vist les ruïnes, el museu,… però mai havia fet el recorregut de la muralla ni havia estat al aqüeducte ni l’havia travessat i la veritat és que em va agradar molt; tot era ple de flors i arbres. A continuació us deixo els llatinismes que vaig traduir al dossier, alguns són traduccions de la Cristina:

    ‘Ab schola eximus’. – Sortim de l’escola.

    ‘Ientaculum paratum est’ –> L’esmorzar està llest.

    ‘Ad aquaeductum!’- A l’aqüeducte!

    ‘Natu maximi discipuli discipulaeque de rebus gestis loquuntur’. Els alumnes més grans parlen sobre l’història.

    ‘Ad Tarraconem!’- A Tarraco!

    ‘Ubi leones sunt? Alii discipuli discipulaeque quoque loquuntur.’ – On són els lleons? Uns altres alumnes i alumnes també parlen.

    Vídeo introductori. “Videum” videmus. Veiem el vídeo.

    ‘Magistrae loquuntur et discipuli audiunt’. – Les professores parlen i els alumnes escolten.

    ‘Otium ad edendum’. – Temps lliure per dinar

    Cave quadrigas! – Aneu amb compte amb els carros!. Prové del llatinisme cave canem , que vol dir: compte amb el gos. S’utilitzava per a espantar als lladres o a la mala gent, col·locant una estora davant de la porta amb la imatge d’un gos.

    Discipuli fatigati sunt. (Magistrae quoque!)- Els alumnes estan cansats. (Les mestres també!).

    Vesperascit.- Es fa tard.

    vale!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *