El català està d’enhorabona cada vegada que es tradueix un text de la literatura, el pensament o la ciència universal. Aquest és el cas d’Utopia, de Thomas More, que acaba de ser traduïda del llatí al català per Joan Manuel del Pozo.
More va ser un personatge cabdal en l’Anglaterra del segle XVI, un visionari que proposava una societat diferent basada en la desaparició de la propietat privada, que esdevindria comunitària, i els diners. I tot això ho posava per escrit en llatí, la llengua culta del moment. Com es pot suposar, la seva gosadia en proposar un món ideal li va costar la mort per decapitació per ordre d’Enric VIII, un rei de sobres conegut pels seus excessos en tots els àmbits.
Thomas More (1527) de Hans Holbein el Jove. Frick Collection (Nova York)
Utopia és el nom de l’illa inventada on el filòsof ubica la seva societat ideal: justa, igualitària, lliure, tolerant… Tan innovadora és la seva proposta que es veu en la necessitat de crear un nou mot a partir dels termes grecs (com si no?) οὐ (“no”) i τόπος (lloc). A partir d’ell, el mot s’ha anat incorporant a la majoria de llengües. Podríeu dir quin és el significat actual d’aquest terme i quina relació guarda amb el seu origen etimològic?
Busqueu informació sobre l’autor i les seves influències clàssiques. Comenteu també el sentit de l’ús del llatí per un autor britànic del segle XVI, tot contextualitzant-lo en el marc de l’evolució de la llengua llatina.
I un petit consell, per acabar, aquesta vegada de part meva:
Perseguiu l’utopia de tant en tant, si us plau, que la joventut és el moment ideal per fer-ho!
TERESA
Què faríem sense la utopia! Atrapeu-la sempre que podeu com us aconsella la Teresa i tant!
Si en voleu saber més, no us perdeu un article molt interessant publicat al suplement Pressència d’aquesta setmana.
El significat de utopia antigament com s’explica en l’article era un lloc on hi ha una societat ideal: lliure i justa. Actualment és un lloc on no existeix cap mal. No solament un lloc on s’imparteix la justícia sinó que utopia s’utilitza per a parlar d’un lloc ideal, ple de bondat i felicitat, tot de color de rosa.
Un sinónim d’utopia podria ser paradís.
Utopia.. també n’he parlat d’això a classe
aquesta obra te els següents proposits
* Denuncia la pobresa de bona part de la població.
* Censura de la concentració del poder i de l’expansionisme estatal, que són causa de guerres.
* Proposa un model d’organització social que s’inspira en les societats aborígens acabades de descobrir i en alguns aspectes de La República de Plató:
* És una societat justa, fraternal, igualitària i tolerant.
* El treball és obligatori per a tothom.
* L’educació és universal.
* No hi ha propietat privada ni diners.
* Els càrrecs són per elecció.
VALEEEEEE <3
M’he olvidat posar alguna cosa sobre l’autor…
No he trobat infprmació sobre les seves influències pero si sobre les seves amistats així que pot der que aquestes amistats l’infuencièsin.
Thomas More, va ser un pensador, teòleg, polític, humanista i escriptor anglès, que va ser a més, poeta, traductor, canceller d’Enric VIII, professor de lleis, jutge de negocis civils i advocat.
La seva obra més famosa és Utopia, on busca relatar l’organització d’una societat ideal. Ingressà al Canterbury College d’Oxford on estudià doctrina eclesiàstica i oratòria durant dos anys. Va estudiar els fonaments del dret a New Inn de Londres i, posteriorment, en el Lincoln’s Inn; institució aquesta última molt lligada al seu pare.
Fou amic dels principals humanistes de l’època, arribant a ser íntim d’Erasme de Rotterdam.
Ave!!
Thomas More (Londres, 1478 – 1535) fou un jurista, escriptor i home d’Estat anglès.
Thomas More, (Londres, 7 de febrer de 1478 – 6 de juliol de 1535) va ser un pensador, teòleg, polític, humanista i escriptor anglès, que va ser a més, poeta, traductor, canceller d’Enric VIII, professor de lleis, jutge de negocis civils i advocat.
La seva obra més famosa és Utopia, on busca relatar l’organització d’una societat ideal.
La principal obra de More fou Utopia, on fa una crítica de la societat de la seva època, especialment l’anglesa.
-Denuncia la pobresa de bona part de la població.
-Censura de la concentració del poder i de l’expansionisme estatal, que són causa de guerres.
-Proposa un model d’organització social que s’inspira en les societats aborígens acabades de descobrir i en alguns aspectes de La República de Plató:
->És una societat justa, fraternal, igualitària i tolerant.
->El treball és obligatori per a tothom.
->L’educació és universal.
->No hi ha propietat privada ni diners.
->Els càrrecs són per elecció.
Per les seves creences el 1535 va ser jutjat per ordre del rei Enric VIII, acusat d’alta traïció per no prestar el jurament antipapista davant del sorgiment de l’Església Anglicana ni acceptar l’Acta de Supremacia
Valee!
Si no és molt preguntar, em podeu dir a quina assignatura heu treballat aquest autor? Tot i que és excepcional, no sol tractar-se a batxillerat.