El meu viatge a Cartago

Fa 4 anys, vaig fer un creuer per la Mediterrània, i una de les parades va ser Cartago que jo coneixia per la cançó de Franco Battiato, Delenda Carthago. Fa temps, a classe de llatí, vàrem parlar de Cartago i les seves ruïnes, i em vaig comprometre a fer-ne un article.

Cartago és una ciutat de Tuníssia, a uns 10 km de Tunis. Originàriament Cartago va ser una colònia fenícia, fundada, segons la tradició, l’any 814 aC per la llegendària Dido o Elisa, que havia fugit de Tir.

Sabeu el mite? Busqueu-lo i comenteu!

La ciutat estava constituïda d’unes muralles de les quals és difícil reconstruir les fronteres. Després de la destrucció de la ciutat el 146 aC, quan va ser reconstruïda, no va tenir muralles, i va romandre així fins al 424 dC, en què es va decidir de fortificar-la davant l’increment dels atacs berbers i el perill dels bàrbars. Aquesta muralla encara es conserva en part.

Cartago tenia un doble port a la península mateix, protegit per una illa anomenada Cothon que va donar nom al port. Una part del port fou utilitzada després per la colònia romana i va portar el nom de Mandracion o Portus Mandracius.

La ciutadella o Byrsa no era gaire lluny, i seguia el fòrum i els carrers ascendents (sota domini romà, el principal era la Via Salutaris), que es dirigien cap allò que sota domini francès va ser el turó de Sant Lluís, al cim del qual hi ha una capella dedicada al rei Lluís IX de França.

Antigament dalt del turó hi havia el temple d’Esmun o d’Esculapi, on de vegades es reunia el senat. A la ciutat hi havia diversos temples dedicats als déus púnics i, més tard, romans. A l’oest hi havia uns banys (les Thermae Gargilianae; les principals, les d’Antoní, eren situades prop del mar), un circ i un amfiteatre.

Si us hi fixeu, les meves fotografies són d’aquí dels banys d’Antoní.

L’aqüeducte venia des del Jabal Zaghwan i no se sap si fou inicialment púnic o bé no es va construir fins al període romà. També tenia un teatre. Les restes d’un majestuós edifici (el més gran de la ciutat) que no s’ha pogut identificar podrien ser un temple dedicat a Celestis. No gaire lluny de la ciutat, al nord-oest, es va fundar un establiment que es va dir Neàpolis i que va esdevenir el suburbi de Megara, Magar o Magàlia, que podria ser l’actual al-Mersa.

Si podeu viatgeu a Cartago, almenys amb aquest documental, us encantarà!

Aïda Espasa

4t ESO Optativa 2

18 thoughts on “El meu viatge a Cartago

Aïda, fa anys que vaig estar a Cartago. Saps em va agradar molt i em va sorprendre la verdor i el blau d’aquesta terra tan mediterrània! A Tuníssia vaig gaudir realment de les restes romanes i sobretot de la domus!

2. Teresa Devesa i Monclús

Quina casualitat, Margalida, jo també hi vaig ser fa uns quants anys. Buscaré als àlbums antics si trobo alguna foto amb la meva companya de viatge, no sé si en conservo alguna…

3. balart.andrea0920

un apunt molt interesant Aïda, jo no he estat a Cartago però pel que expliques és una ciutat amb moltes ruïnes romanes, que encara es conserven. Els romans van conquerir molt, fins i tot Túnissia.
    vale!

4. Paula Pla

Bonum diem! 😀

Està molt ben redactat aquest article Aïda, és molt interessant.
    Jo no hi he estat mai a Cartago, ni tampoc coneixia el mite, aíxi que l’he buscat:

A partir de l’apunt Cartago, podríeu anar a L’empremta d’Orfeu i després d’escoltar la cançó de Julien Clerc, Carthage, comentar-la. Necessitarem l’ajut dels alumnes que sabeu francès per acabar-la d’entendre. També us recomano l’apunt de El Fil de les Clàssiques Dido i Eneas i Delenda Carhago de Franco Battiato per fer-ne un apunt a L’empremta.

6. Victòria Risueño

Està molt bé aquest article és interesant! :)Jo no he estat a mai a Cartago .
    Salve! 🙂

7. Naim

Esta molt bé aquest article, crec que és molt ineressant saber i conèixer les principals colonies romanes, felicitats Aida.

8. Eva Serrano

Trobo molt ben redactat l\’article! El mite és el de Dido i Eneas. Dido és una reina i Eneas és un Troià que va conquerint terres.

Eva, crec que podries buscar quina relació té Dido amb Eneas i Eneas amb el poble romà, enemic del cartaginès.

10. Noelia Vargas

Està molt interessant aquest article,mai he anat a Cartago ni le sentit escoltar.

11. Laura Torrent Garcia

SALVE!
    Aquest article és molt interessant, ja que ha compartit el seu viatge amb el blog. Molt bon article, felicitats Aida molt bona feina!

12. Yasmina Berkane Pais

Salve! 🙂

Molt interesant aquest article i les fotos del video també són molt boniques. Jo mai he estat a Cartago, peró m’ha semblat molt interesant saber més d’aquesta ciutat i de les sever ruïnes.
    Dido era la reina de Cartago i Enees un soldat de Troia refugiat a la ciutat. Pel que he llegit crec que aquest mite forma part de la mitologia romana.
    Enhorabona per l’article.

Ave!

13. Eva perez

molt interessant aïda, yo tampoc he estat mai a cartago, m’ha agradat molt larticle, i les fotos també.

14. huete.victor1020

Semblara mentida pero no savia que cartago esta situatat a tunissia. Un article molt interessant

15. Elisa Moya

Es un apunt sobre Cartago molt ben fet, a l’igual que les fotografies. Mai he estat però seria molt interessant poder anar-hi, sobretot per que a l’article ho pinta molt bonic, segurament com es. El mite és el de Dido i Eneas. Dido era la reina de Cartago i Enees un soldat de Troia refugiat a la ciutat. Aquest mite forma part de la mitologia romana.
    Molt bon article Aïda, m’ha agradat molt, i a més esta molt ben redactat.

16. gene macias

quina sorpresa mai havia escoltat molt be aquest treball ho explica tot, m’agradat el mite crec que es de dido i eneas
    dido era la reina i eneas era un soldat de troia que estaba refugiat!

VAALE

17. Pingback: L’Eneida, baula romana de pervivència homèrica | El fil del mite grec