Ecce la primera sessió poètica del curs

Bé aràcnids, aquí us deixo el meu primer article en aquest blog.
Des de ja feia més d’un mes, uns quants alumnes de quart i de batxillerat vam estar treballant en la primera xerrada de l’any a la biblioteca. Duia com a títol El poema d’amor al llarg del temps: la joia i el dolor d’estimar.
Per començar aquesta xerrada, la meva companya Melodia va parlar sobre Ovidi:

“Ovidi fou poeta il·lustre, que assenyala per als amants camí d’esforç i de conquesta; és dolç el combat, però aspra la batalla que cal menar, i exigent la prova que promet tan feliç recompensa. Tanmateix, m’hi sotmeto de grat”.

El poema en llatí el va recitar en Martí Palma de batxillerat, en canvi el text en català el va recitar la Blanca Pérez de quart.

nos venerem tutam concessaque furta canemus,
inque meo nullum carmine crimen erit.
principio, quod amare velis, reperire labora, 35
qui nova nunc primum miles in arma venis.
proximus huic labor est placitam exorare puellam:
tertius, ut longo tempore duret amor.
hic modus, haec nostro signabitur area curru:
haec erit admissa meta terenda rota. 40

[OVIDI, Ars amatoria, I, 33-40]

“Jo cantaré l’amor sense perills i les unions permeses; en el meu poema no hi haurà cap delicte. Primer de tot, tu, que com un soldat t’enfrontes ara per primera vegada a batalles noves, procura trobar allò que vols estimar; la feina següent és convèncer la noia que estimes; i, en tercer lloc, aconseguir que l’amor duri llarg temps. Aquest serà el meu objectiu, aquest serà el terreny on el meu carro deixarà el seu senyal, aquesta serà la meta que ha de fregar la meva roda en marxa”
[Trad. Teresa Puig (L’Esparver 39, ed. La Magrana)]

En aquests versos Ovidi es declara mestre de l’amor i ens ensenya com hem d’enfrontar-nos-hi per primera vegada. Ho fa en tres passos:

  • En primer lloc has de trobar allò que vols estimar;
  • a continuació, convèncer l’objecte del teu desig,
  • i més endavant hauràs d’aconseguir que aquest amor duri llarg temps.

Serieu capaços de relacionar el consell d’Ovidi que ens indicava en un article en Martí, amb aquest poema de la xerrada? Quins altres articles amb consells d’Ovidi hem treballat fins al moment? Com fa servir Ovidi la mitologia per exemplificar els seus consells?

Després de parlar d’Ovidi, aquest gran mestre d’amor, li toca el torn a Ausiàs March. Ell també va ser un poeta  que moria d’amor, però a diferència d’Ovidi, ell no intentava ensenyar-nos com enfrontar-nos a l’amor, ell simplement vol que sapiguem la seva situació, el seu patiment tan extrem per la seva estimada.

Ausiàs March podia afirmar que el seu amor era tan fort que ni tota la sapiència mèdica podia guarir-lo i, per tant, només li restava esperar la mort si la dama no el corresponia. La veu d’en Roger Navarro de batxillerat ens va recitar aquest poema d’Ausiàs March, acompanyat pel violí de la Lia, també de batxillerat:

‘Així com cell qui es veu prop de la mort,
corrent mal temps, perillant en la mar,
e veu lo lloc on se pot restaurar
e no hi ateny per sa malvada sort,
ne pren a mi, qui vaig afanys passant
e veig a vós, bastant mos mals delir:
desesperat de mos desigs complir,
iré pel món vostre ergull recitant’

Poema LXXXI

El mar tempestuós esdevé un espai negatiu en què el mariner veu on podria salvar-se, però no hi pot arribar. És llavors, un cop s’ha assumit que està perdut i sense salvació, que troba un perquè; tot i saber la indiferència de la dama, ell vol viure per contemplar-la i parlar a tothom d’ella, de la dona, de la seva estimada. Podríeu reflexionar aquesta vegada sobre les diferències entre Ovidi i Ausiàs March?

Tot seguit i sense parar de parlar d’Ausiàs March, en Pau Torres de quart ens va recitar un altre poema, en aquest cas va estar acompanyat de l’Ainhoa i d’en David, també alumnes de quart. Més tard, en Martí ens va recitar una cançó de Raimon que es titula Com un puny. En aquest cas, Raimon ens parla sobre la seva dona, que se n’ha anat a Itàlia. En Dani Martín de batxillerat va continuar la sessió recitant un poema de Jordi de Sant Jordi titulat Presoner, amb acompanyament musical del violí de la Lia.

Com a fi de festa, la Inés Bermejo de quart va recitar un fragment de l’últim poema de la tarda titulat No és meravella si el meu cant, de Bernat de Ventadorn. Aquest poema va estar acompanyat amb el saxo per David Marín de quart.

Per saber més detalls dels poemes, aquí us deixo la presentació que servia de fons als rapsodes.

I malgrat que les dificultats tècniques fan que la qualitat del vídeo no sigui la millor, aquí us deixo un muntatge audiovisual sobre l’acte.

Paula Almeida
4t ESO

12 thoughts on “Ecce la primera sessió poètica del curs

  1. Rubén Mallenco

    Salve!

    Felicitats per l’article, molt treballat.

    Les diferències entre Ovidi i Àusias March es que Ovidi dóna consells sobre l’amor, mentre que Àusïas March només ens vol fer saber la seva situació en l’amor.

  2. Martí Palma

    SALVE!
    Bon Article Paula. Ja veig que hi surto esmentat un parell de cops. I que heu fet servir un article meu per això. Aquella tarda a la biblioteca va ésser una tarda molt confortable, i entenedora.
    El consell que jo vaig aportar en un article, deia que les dones també els hi agrada els amors furtius i de fet si els homes no anessim tant ràpid, elles acabarien fer el paper de suplicant. I això podria ser el segon pas, convèncer la noia que estimes, ja que també la convencerà per fer l’amor furtiu, que a elles també els hi agrada.
    Ovidi, dóna uns consells, que la veritat poden funcionen, i funcionen. Per altre banda Ausiàs March, ens reflexiona més aviat amb els seus sentiments i passions, i sempre és tot molt hiperbòlic fins arribar que el seu “jo poètic” acabi suicidant-se, o tenint ganes de la mort. La relació que hi trobem n’és basicament que els dos parlen de l’amor i que en molts casos aquest et porta a la mort. Però la diferència és la clau; Ovidi dóna consells, i March parla sobre els sentiments del seu “jo poètic”.
    VALE! 😀

  3. Laura López

    Salve!
    Bona feina Paula, és un article molt treballat i amb molt de contingut i per ser el primer que fas està molt bé!
    Comparant l’artícle del meu company Martí amb el text d’Ovidi podem trobar com a semblança el segon objectiu, ja que l’amor furtiu és una manera d’aconseguir a la dóna que estimes, i fer que l’amor perduri al llarg del temps. Altres articles en els que podem trobar consells d’Ovidi són, per exemple, el de Laodamia i Protesilau o el de Hero i Leandre. Ovidi utilitza, per explicar millor els seus consell, històries d’origen mitològic i, d’aquesta manera, mentalitzar al lector del que li pot passar si no segueix el seu consell.
    Començo la meva reflexió amb Ovidi, què en el seu llibre, el que fa es donar consells amorosos a les persones. El que pretén és que, amb els consells i exemples mitològics que introdueix, les persones se n’adonin que per fer que l’amor perduri han de canviar en alguns aspectes. Daltra banda, Ausiàs March és un poeta que exalta molt el “jo poètic”. Té una forma de fer poesia molt hiperbòlica en el sentit que tot ho exagera. Per Ausiàs March ningú no estima tant com ell ni pateix tant per amor com ell.
    Vale!! 😀

  4. Teresa Devesa i Monclús

    Tal com diu el Martí, va ser un acte molt emotiu, un d’aquells moments en què em sento orgullosa de ser professora vostra. Qui diu que el jovent d’avui en dia no s’interessa per res i no té sensibilitat poètica? Si fos així, no us hauríeu aplegat un munt de vosaltres, a la tarda, fora d’hores lectives, per fer una lectura poètica. Continueu així i que no sigui l’última. De fet, ja estem preparant els següents actes, en el marc de les jornades conjuntes amb el conservatori. Increïble!
    Martí i Laura, veig que us heu centrat en la diferència bàsica entre Ovidi i March. Els dos heu utilitzat el terme “hiperbòlic”. Algú me n’explica el significat i els seus ètims grecs?
    La Paula us proposa més temes de reflexió, ¿a què espereu?

  5. Montse Vilà

    Benvolguts i benvolgudes,

    No vull deixar passar l’ocasió de felicitar-vos per la feina feta en el bloc de clàssiques. He pogut llegir les entrades de l’Ignasi sobre Tarragona i de la Paula sobre l’acte d’inauguració de les xerrades a la Biblioteca: estructura ordenada i expressió acurada són les notes que més destacaria en ambdós articles. I ja sabeu que estic fermament convençuda que aquests són els fonaments de la coherència d’un text, i, per tant, de la seva solidesa. Benvinguts, doncs, aquests primers treballs i que en segueixin molts més!

    Vull felicitar, també, els autors/es dels comentaris per l’encert en la comparació Ovidi/Ausiàs March. El contingut de les vostres respostes em fa pensar que el missatge essencial de la poesia de March ha estat copsat i, ara,
    mercès a la relació amb autors pertanyents a altres tradicions literàries, s’enriqueix el sentit del vostre coneixement. Amb això vull dir que és sempre bo i desitjable obrir l’espai entre matèries, perquè és en la intersecció, allà on les franges s’esborren, que es guarda el més ric, el millor, de totes les creacions humanes. Endavant, doncs, i moltes felicitats!!!

  6. Teresa Devesa i Monclús

    Gràcies per les teves paraules, Montse, segur que els alumnes implicats se sentiran orgullosos dels elogis de la seva professora de Català. Tingues en compte també que tenim dues narracions de la sortida a Tarragona: la de l’Ignasi és la que publicarem a la revista impresa i el text del bloc l’ha confeccionat l’Artem.
    En fi, anem preparant ja els propers projectes…

  7. Margalida Capellà Soler

    L’ENHORABONA, alumnes i professores de l’Albéniz! Amb els treballs de recerca he anat de bòlit i, fins ara, no he tingut ni el temps ni la serenor per llegir amb calma aquest primer apunt de la Paula i fer un tastet de la vostra lectura poètica, una iniciativa fantàstica, digna de ser imitada i que es mereixia un tracte especial. Esperem amb candeletes els múltiples projectes que, de ben segur, ja teniu embastats. Molt bones festes a tots i a totes i que el proper any sigui tan fructífer com el que acaba.

    N.B.: Paula, el color verd en tot el bloc és el #008000
    La traducció del text de L’art d’estimar d’Ovidi és de Teresa Puig (L’Esparver 39, ed. La Magrana) i s’ha d’indicar.

  8. Teresa Devesa i Monclús

    Gràcies, Marga, per les teves paraules d’ànim. Volem que sapigueu que des de l’Albéniz ens agrada molt compartir amb vosaltres aquestes experiències, perquè considerem que són una peça més de l’extens fil aràcnid. El fet de poder exposar i comentar aquesta mena d’activitats al bloc ens permet dues coses essencials:
    -Reflexionar sobre la feina feta per tal de millorar a cada nou pas.
    -Compartir-ho amb els alumnes no participants, tant els de les matèries clàssiques com els de Català, i també amb els aràcnids d’altres centres dels qui sovint hem vist les excel·lents creacions. Què dir de les poetes de Premià?
    En fi, esperem que l’any que ve torni a portar moltes alegries i nous projectes al bloc. De moment, desitgem molta sort als aràcnids que participaran al concurs Odissea! Estarem pendents de cada prova…
    Afegeixo la referència a la traducció del text ovidià, ja que la Paula, encara que ho llegeixi, no podrà fer-ho amb el seu usuari.
    Felicem Natalem! ANFF!

  9. Sònia Juan

    Salve!

    Felicitats per l’article i de la bona feina que heu fet en l’acte amb aquests poemes tan bonics.

    La diferència entre Ovidi i Ausiàs March és que Ovidi gràcies als seus consells vol ajudara la gent i en canvi Ausias March nomées informa sobre la seva situació u el que ha viscut en l’amor

    Vale!

  10. Alba Malagón

    Salve!

    Felicitats per aquest article realitzat i els poemes que heu posat tan bonics.

    La diferencia entre Ovidi i Ausiàs March es que Ovidi vol ajudar a la gent amb el seus consells sobre el que a viscut i Ausiàs March explica el que a viscut entorn a l’amor.

  11. Melani Castillo

    Salvete!

    Felicitats per l’article, esta molt ben treballat!!

    Les diferències entre Ovidi i Ausiàs March es que Ovidi vol servir d’ajuda a la gent que necesita un consell i utilitza les seves experiències, la seva forma de veure l’amor i la seva saviesa. Ausiàs March en cambi dóna a conèixer el que ha viscut en l’amor.

    Valete!

  12. Blanca Pérez

    Salve!

    -Serieu capaços de relacionar el consell d’Ovidi que ens indicava en un article en Martí, amb aquest poema de la xerrada?
    El consell d’Ovidi (Ars amatoria, I, 283) ens diu que l’amor furtiu agrada tant als homes com a les dones. I que les dones ho desitgen d’amagat, al contrari dels homes, que no sabem dissimular i no l’ocultem. Si tots els homes no supliquéssim abans que les dones, aquestes de seguida serien vençudes i farien el paper de suplicant.
    Ovidi és sincer en tot el que escriu, a més, els dos textos parlen de l’amor i de com, d’una manera o una altra, pots aconseguir-ho.

    -Quins altres articles amb consells d’Ovidi hem treballat fins al moment?
    El de Carpe Diem que ens diu que aprofitem els moments al màxim.

    -Podríeu reflexionar aquesta vegada sobre les diferències entre Ovidi i Ausiàs March?
    Aquesta última pregunta és molt senzilla ja que en el mateix article ens dius la resposta. Les diferències entre Ovidi i Ausiàs March és que encara que els dos parlin de l’amor, Ovidi ens explica com enfrontar-nos-hi, en canvi, Ausiàs March ens explica les seves històries amoroses i el que sent ell.

    M’agradaria felicitar-te Paula, encara que sigui una mica tard per la teva feina i per lo bé que ho vas fer a la biblioteca, ¡felicitats!

    Vale!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *