Del viatge a Madrid: “Les tres Gràcies”, de Rubens

Wiquipèdia

Wiquipèdia

A continuació, faré el resum del comentari de l’obra de “Les tres Gràcies” de Rubens, que vam poder visitar els alumnes de 2n de batxillerat al viatge  que hem fet a Madrid, concretament al Museu del Prado:

Aquesta obra va estar feta per Rubens al 1636-38 a oli sobre fusta, les seves mesures són 221×181, és exposada al “Museo del Prado”. Rubens es caracteritza principalment perquè les seves obres solen ser de composició oberta i dinàmica, on predominen les línies diagonals; els personatges solen ser corpulents, sensuals i amb formes arrodonides; la gamma cromàtica que utilitza és molt variada amb colors càlids i brillants, amb pinzellades lliures que permeten la intuició de transparències; Rubens fa ús d’una rica imaginació afavorida pel seu domini de la tècnica a l’oli.
Concretament, la composició de l’obra de les tres Gràcies no és de les més obertes de Rubens, ja que els paisatges i els elements naturals serveixen com a escenari. L’horitzó baix recrea la profunditat del paisatge i el modelat de les figures gràcies a la llum i la tonalitat clara dels coloms. El modelat de les figures també es veu afavorit pel dibuix segur i energètic característic de Rubens, però la amplitud de la gamma cromàtica hi té molta més rellevància tot i que aquí és més suau i de menor riquesa, però més realista i encara càlida. La llum de l’obra no crea efectes dramàtics tot i que també ajuda a modelar les figures, a crear volum i a contrastar l’escenari de tonalitats fosques amb la lluminositat dels cossos de les tres figures.
Com es pot copsar a primera vista els personatges protagonistes són figures d’anatomies poderoses, per les formes arrodonides de les dones, que corresponien al model de bellesa del moment. El moviment d’aquesta obra no mostra violència com altres obres de Rubens, sinó que a través dels personatges entrellaçats en una suau dansa, marcada per línies que donen moviment als cossos, aconsegueix crear la sensació de ritme, però sense violència. Per tant, en qüestió de dinamisme aquesta obra és típica del barroc, molt teatral però plàcid i harmònic.

L’obra representa un tema clàssic-mitològic: les tres Gràcies, que, segons Hesíode eren: Àglae (resplendent), Eufròsina (joiosa) i Talia (floreixent), filles de Zeus i Eurínome o segons altres, de Dionís (Bacus) i Afrodita (Venus). La de l’esquerra representa la bellesa, la del centre el desig i la de la dreta la satisfacció. Són el símbol de la felicitat, la convivència, l’alegria de viure, la personificació de la gràcia i la bellesa. Assistien i servien begudes als banquets dels déus, eren anomenades “Càrites” pels grecs.

Per veure en més detall l’obra adjunto el següent enllaç d’un article publicat anteriorment a “El fil de les clàssiques”: Les tres Gràcies de Rubens en Gigapixel.

Camila Pérez López
2n de batxillerat

7 thoughts on “Del viatge a Madrid: “Les tres Gràcies”, de Rubens

  1. Margalida Capellà Soler Post author

    Em fa feliç, Camila, que en el viatge a Madrid també tinguessis present la pervivència clàssica i que en deixes nota al nostre bloc. Ara els companys podran a més de llegir i comentar el teu apunt fer una recerca de la petjada de les tres Gràcies en l’art de tots els temps. Qui s’hi anima? fins i tot podria donar per a un bon treball de recerca!

    Per cert, amb qui identificaríeu la Gràcia de la dreta del quadre de Rubens? i la de l’esquerra?

  2. Laura Galán

    Hola!
    Aquesta pintura de Rubens és una de les que més m’agrada! el dimecres vem estar al Museu del Prado i la vam veure en directe! us recomano que aneu, és una meravella veure tan d’aprop els detalls. No té desperdici.

  3. Irena

    Hola:D
    Aquesta obra de Rubens feta en oli sobre tela ens va tocar exposar-la a la Lina i mi.
    La veritat que com es veu aquí no té res a veure que quan es veu en directe, els detalls són increíbles, i les pinzellades és veuen perfectes, la veritat és que ha sigut una experiència inolvidable per a mi i suposo que per a tothom.
    Aquesta obra explica un tema merament clàssic-mitològic hel·lènic sobre les tres gràcies. la de l’esquerra la rossa representa la bellesa, la del mig la felicitat i la darrera la satisfacció.Són tres filles de Zeus , una és Aglae, una altera Talia i per últim Eufròsine. Totes tres són un símbol de la convivència, la vivència, la felicitat i la representació de la bellesa i alegria. Es representen com tres cossos bastant voluminosos nus.
    VALE.

  4. Margalida Capellà Soler Post author

    Ire, Laura, teniu tota la raó, res és comparable a veure l’obra d’art in situ!

  5. lina

    Ave!
    Com ja ha dit la Irena, aquesta obra la verem exposar nosaltres. Va ser un experiència molt bona, ja que no té punt de comparació veure-la en fotos que en directe, és fascinant. Crec que Rubens reflecteix molt bé aquest tema mitològic i és un gran mestre en utilitzar l’oli.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *