Les termes no només servien per a la nostra higiene personal sinó per practicar gimnàstica, reunir-se amb les amics i discutir sobre negocis , política, etc. Així doncs considerem les termes com un espai de lleure.
Només hi podien accedir els homes lliures i les dones per separat, havia un horari diferent per a home i dones o un edifici apart.
Les Termes de Bètulo varen ser construïdes a finals del segle I d.C.
Actualment aquestes termes les podem trobar a la part subterrània del museu de Badalona.
Les podem dividir en dues grans parts; la palestra que és el lloc previ on podem practicar la gimnàstica i preparar-se per a passar a la segona gran part, els banys.
Els banys es divideixen en tres espais, el primer seria el frigidarium, destinat a la piscina d’aigua freda. Els segon espai, tepidarium és una sala destinada a la temperatura mitjana, tèbia. En aquesta sala no hi havia piscina, sinó que servia per preparar el cos pel canvi de temperatura d’un bany a un altre, en el paviment d’aquesta sala hi trobaven un mosaic de tessel·les blanques.
La darrera sala, el caldarium era destinada als banys calents, la piscina estava sobreelevada. Per sota circulava aire calent d’un forn proper praefurnium, mantenint a una temperatura adequada el paviment de la piscina. El vapor que sorgia en aquest espai sortia a l’exterior per la xemeneia. Aquesta sala també era pavimentada per un mosaic un dels quals té representat uns dofins.
El tepidarium i el caldarium al voltant d les parets tenien uns estants per a deixar les cremes, els olis, els perfums, i la roba.
Les portes d’accés a les dues sales són estretes i estan separades per evitar els corrents d’aire i per tant la fugida de la calor.
Les parets de les sales eren cobertes amb plaques de marbre. D’aquestes encara se’n conserven alguns fragments.
Les termes tenien un personal adequat. Eren gestionades per un conductor balnei, aquest pagava a l’entitat pública o a l’amo (balneato) una part dels diners (locatio) que procedien de les tarifes cobrades dels banyistes. També hi havia algunes persones les quals s’encarregaven dels serveis que eren prestats als usuaris, com per exemple: el capsarius, una espècie de guixetes on guardaven la roba i els objectes de valor. L’ unctor equivalent al massatgista, l ‘alipius , el depilador; el fornacator l’encarregat de mantenir la temperatura adient a cada una de les sales corresponents.
Aquí teniu el vídeo de les termes de Bètulo que la Margalida va incloure al Google maps d’Hispània romana:
En conclusió, tenim molta informació d’aquestes termes que encara es conserven com ja s’ha dit al Museu de Badalona.
Carla Domingo i Anna Sales
2n batx. llatí
Ave!:)
Són interessants les termes romanes, fins i tot hi havien biblioteques. Per alta banda els materials que utilitzaven per depilar-se, Què fariem sense la cera calenta?
Bueno avui dia si vas a una piscina ho podries comparar més o menys amb les termes, ja que vas a nadar, la piscina gran és freda) i la piscina petita(més calenta), gimmnàs, les màquines de menjar(com la taberna),jaquzzi etc.
vale!
Ave!
Em sembla molt interessant que fins hi tot hi hagues un gimnas a les termes i que allà es juntessin per parlar de temes de negocis i altres coses.
Vale!
Són molt interresants les termes romanes,m’ha cridat l’atenció que allà es juntessin per parlar de coses.
Salve!
La veritat ès que ès molt interesant que es conservin aquestes restes per saber com vivien fa milers d’anys.
Suposo que s’ens faria estrany tancar negocis de feina a la piscina actualment. Però m’agradaria molt rebre un tractament com els que els romans rebien
Jo, personalment, no savia que els romans tinguessin tantes coses a les termes, i encara menys que hi fessin negocis! Aquest video m’ha donat més informació sobre aquesta cultura que no savia.
Vale! 😀
Ave!
Em sembla molt interesant que utilitzesim les termes per passar l’estona o per parlar de les seves coses a part de banyar-se.
Salvette!
Són interessants les termes romanes, fins i tot hi havien biblioteques. Per alta banda els materials que utilitzaven per depilar-se, que això és el que més m’ha solpres que hi haguésisin bibliotques i que exisitisin cosses per depilar-se.
Vale!
A mi m’agradaria que això de les termes per expemple es seguis fent, es a dir, anar a unes termes a parlar de els problemes, de les nostres coses… Però en veritat seria com quedar a una piscina per parlar de les coses de negocis i sería com molt extrany… jaja
Doncs també veig que és interesant que es guardin restes, per que nosaltres ens poguem fer una idea de com eran abans.
VALE!
trobo molt interessants les termes romanes, era un lloc de relax però hi havia de tot , és sorprenen la de coses que feien servir els romans i que ara s’utilitzen.
vale!
Salve!
Que bé s’ho montaven els romans! Estic d’acord amb l’andrea de que estaría bé això de parlar dels problemes i negocis a les termes… És un perfecte lloc! jaja
Salve! 🙂
Molt interesant aquests videos sobre les termes de Catalunya. El que m’ha fet més gràcia és que els romans feien negocis a les termes, així tot segur que tot seria més fàcil, molt bon lloc. Tampoc sabia que es podia fer gimnàsia a les termes. Tots els dies aprenem una cosa nova.
Ave!
Ave!
Què interessant això dels termes de Catalunya! M’alegra poder dir que tota a questa informació sobre els termes s’ha mantingut i podem saber com eren, però ara el que estaria bé que el concepte i la tradició es seguís mantenint, que els romans s’ho montaven tot molt bé! No només els utilitzaven per banyar-se, sinó que per xerrar sobre negocis o tafanejar!
Vale! 🙂
Salve!
no havia vist les termes romanes, nomes en llibres. Penso que els romans podrien tenir termes mixtes i que també anesin els esclaus ja que també son persones i esw mereixen un descans.
Salve!
És realment molt interessant aquests vídeos que mostren les termes de Catalunya.
És molt curiós que els utilitzessin com a gimnàs, o que hi parlèssin allà sobre negocis, entre d’altres.
Ave!
Salve!
Em semblen molt interessants aquests videos, ens donen informació sobre les termes romanes a Catalunya on els romans hi anaven a parlar dels seus problemes i les seves coses. M’ha agradat molt.
Vale!
M´ha sorprés molt que hi han cosses dels termes romans que encara és fan avui en dia com anar a les termes termals a relaxar-se i a parlar dels problemes.
Trobo molt ineressant aquest article, trobo molt bé que els romans parlesin de negocis y de les seves coses en les termes, crec que és un lloc ideal per fer-ho.
Salve!
No tenia ni idea de que les termes s’utilitzaven per fer gimnàstica, reunir-se amb els amics i discutir sobre negocis, m’ha sorprès bastant.
Aquest vídeo es molt interessant, ens dona molta informació sobre les termes romanes a Catalunya, i sobre els romans.
salve!!
m’ha semblat molt interessant aquest video, yo tambe crec que es el lloc ideal per parlar de negocis.
La situación la data de construcció les característiques i la funció
Trobo molt interessant aquest article, i amb els vídeos m’han agradat molt.
M’ ha semblat curiós que els romans utilitzessin com a gimnàs , per poder quedar i parlar allà sobre negocis i altres coses.