Divinitats menors femenines

La Laia  de l’Albéniz ha presentat enguany un interessant treball de recerca de mitologia grega i ha volgut compartir-lo amb vosaltres a través de l’article que segueix.

Sabríeu dir quines divinitats són aquestes?

carites.jpg

furias.jpg

s241hygeia-2.jpg

moires-3.jpg

Després d’analitzar i comparar diversos grups de deïtats femenines de la mitologia grega com les de les il·lustracions precedents, he arribat a la conclusió que cada divinitat simbolitza una part de la figura femenina. Les Muses representen a la dona artista, intel·ligent; en les Gràcies veiem a tres germanes perfectament unides en harmonia, ja que mai apareixen separades, representen les noies joves, innocents, alegres; les Hores i les nimfes són les dones i noies fèrtils, relacionades amb la Natura i el cicle de la vida; les filles d’Asclepi representen aquelles ”dones curanderes” que preparaven els remeis per guarir tot tipus de malalties i està relacionat amb el fet de “donar vida”; les Moires i les Grees són les antigues ancianes que la tribu venerava per la seva saviesa i experiència sobre el món que els envoltava; les Erínies són les dones venjatives i furioses, plenes de ràbia, sobretot contra els homes; les Harpies i les Gòrgones representen aquelles dones malvades i cruels.

Veiem doncs, que malgrat els múltiples atributs, títols i facultats de les divinitats femenines, totes emanen d’una mateixa font: la realitat fonamental que podem descriure com “la deessa”, que representa la dona en tots els seus aspectes possibles i sobretot reflecteix aquesta dualitat femenina.

Un altre concepte que també es troba vigent i que tenen en comú els col·lectius de dees analitzades (a excepció de les nimfes) és el número tres i la seva simbologia. Sempre ha tingut un paper molt important en totes les cultures, ja que hi ha molts conceptes agrupats en tres: naixement, vida, mort; passat, present, futur; cel, terra, infern. Segurament aquest número està relacionat amb la dona perquè es considera que en la seva vida passa tres “fases” que solen estar relacionades amb el cicle lunar: donzella o verge (lluna nova), mare o dona fèrtil (lluna plena), viuda o anciana (lluna menguant). Observem que el cicle lunar es correspon també amb les diferents etapes segons la menstruació de la dona i d’aquesta manera veiem que són tres conceptes generals (el cicle lunar, la vida de la dona i la menstruació) subdividits cadascun en tres etapes o fases que es relacionen.

Simplificant el que he dit anteriorment i després d’haver analitzat les deïtats escollides i la seva simbologia, jo he tret com a conclusió que aquestes divinitats van ser creades per representar la realitat, utilitzant la simbologia femenina que hi havia llavors però que encara ara segueix havent-hi. Així doncs, per molt que ara ja ningú pensi en elles com a deesses, la seva essència continua estant en la figura femenina actual; perquè al cap i a la fi, cadascuna d’elles simbolitza la Dona o “deessa”.

Laia de Frutos

Grec 2n de batx.

IES Isaac Albéniz (Badalona)

10 thoughts on “Divinitats menors femenines

  1. Margalida Capellà Soler

    L’enhorabona, Laia!L’enhorabona, Teresa! Moltes gràcies per compartir aquest interessant treball de recerca amb tots nosaltres i publicar-lo a Aracne fila i fila. Has arribat, Laia, a una molt bona conclusió i, a més, has contribuït a difondre la vigència de la mitologia grega en l’actualitat. Realment, els clàssics mai no moren i sempre són actuals.

  2. Bouchra

    En resposta a al pregunta de dalt: les divinitats representades són les que anomenen els grecs les carites(cambreres de venus) aquest mosaic o no no sé exactament qué és em recorda al quadre les tres gràcies de Ruben que segons Hesíode eren Aglae(resplendent)Eufrosina(joiosa)i Talia(floreixent)filles de zeus i Eurymona i representen la bellesa,el desig i la satisfacció.

  3. Aguus

    El primer quadre em sona moltissim a les tres gracies, que l’hem estat treballant a clase de socials.

  4. laia

    ave!
    El primer quadre crec que és el de les tres gràcies que eren cambreres del banquet de Venus, i l’hem estudiat a socials, però els altres la veritat que no em sonen de res xD

    vale!

  5. Ariadna

    Ave!

    La primera imatge sinó m’equivoco és de les tres gracies.
    Les Tres Gràcies, segons la mitologia grega, són les filles de Zeus i de la nimfa Eurínome.

    La segona imatge crec que fa referència a les Erínnies.Aquestes van ser la personificació de les causes pronunciades contra un criminal.

    La tercera ,penso que és Higia,deessa grega de la salut,la netedat o higiene i la sanació.

    L’última imatge són les moires.Deesses del destí, eren imaginades com tres ancianes filadores, anomenades Cloto, Làquesis i Àtropos, que trenen els fils de les vides humanes i després els tallen.

    Vale!

  6. andrea martinez serrano

    Holaaa!

    molt bones il·lustracions m’ encantyen totes
    la primera són las tres gracies, molt cunegudes per acompanyar a Venus , les altres dues imates no se bé qui són però l’ última estic segura que són les moires que eresn tres dones velles poseidores dels fils de totes les vides; i cada una amb el seu treball, una de agafar el fil altra de pasar-lo i l’ última de tallar-lo.

    valeee!

  7. Teresa Devesa i Monclús Post author

    Hola, sóc la Thaïs Jiménez!

    Només em sé dues imatges la veritat, tot i així, no estic del tot segura.
    La primera imatge són les filles de Zeus i Eurínome: les tres gracies.
    I l’ultima imatge són les moires. Aquesta imatge me la sé per la pel·lícula infantil d’Hèrcules, que surten elles intentant tallar el fil d’Hèrcules, quan baixa a l’infern.

  8. Zícora

    M’ha agradat moltíssim aquest treball perquè tracte sobre mitologia, que és la part que més m’agrada del grec. Respecte a les divinitats menors que es representen, la primera fotografia pertany a les tres Gràcies, o Càrites. Aquestes eren filles de Zeus i Eurínome, i es deien Aglaia, Talia i Eufrósine. En la segona imatge apareixen les Furies. Eren la personificació de la venjança i perseguien als culpables de certs crims. També rebien el nom de Euménides. Segons l’autor grec Hesíode, les Erinies son filles d’Urà i Gea, nascudes d’aquest primer quan Cronos el va castrar, sent per tant divinitats ctòniques. El seu nombre sol ser indeterminat, encara que Virgili, probablement inspirant-se en una font alexandrina, esmenta tres; son les següents:

    – Alecte: El seu nom vol dir “la implacable”, i castiga els delictes morals.

    – Megera: Vol dir “la gelosa”, i castiga els delictes d’infidelitat.

    – Tisífone: Significa “la venjadora de l’assassinat”, i castiga els delictes de sang.

    A aquestes deïtats se les representava com a genis femenins, i tenien serps enroscades en els cabells. Portaven torxes, com es mostra a la pintura, i quan ploraven, en comptes de llàgrimes era sang. La tercera imatge mostra a la deessa Higía, pels romans Salus. Era la dea de l’higiene i filla d’Asclepi. I per últim, la tercera representa a les Moires. Aquestes eren la personificació del destí i el seu equivalent en la mitologia romana era Parcas. Controlaven el fil de la vida de cada mortal des del naixement fins a la mort.

    Vale.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *