Primer creem la bastida competencial; després ja afegirem els sabers. Això va de poke bowls i de bastides

Heu tingut l’oportunitat de fer el vostre propi poke bowl escollint els ingredients que més us convenien a cada moment? Oi que la salsa la poseu al final, quan…

Àmbit Cientificotecnològic, Aprenent a educar, Avaluació, Competències Bàsiques, Competències bàsiques, Currículum, Eines de treball, Materials i recursos

Què puc fer per assolir amb èxit el curs?

A l’ESO, el perfil competencial de sortida es defineix com les competències clau que s’espera que els alumnes i les alumnes hagin desenvolupat en completar l’etapa per garantir que…

Àmbit Cientificotecnològic, Aprenent a educar, Avaluació, Competències Bàsiques, Competències bàsiques, Currículum, Eines de treball, Materials i recursos, Pràctica reflexiva

Les Competències de Biologia i Geologia a l’ESO

Els aprenentatges de la Biologia i la Geologia s’han d’aplicar a contextos i situacions reals i problemàtiques actuals que convidin l’alumnat a la reflexió, a la col·laboració i…

Àmbit Cientificotecnològic, Aprenent a educar, Avaluació, Competències Bàsiques, Competències bàsiques, Currículum

Els Sabers de Biologia i Geologia a l’ESO

Els sabers són els coneixements, les destreses, els valors i les actituds que l’alumnat ha d’adquirir per desenvolupar-se en múltiples situacions pròpies de la societat moderna. A l’annex…

Àmbit Cientificotecnològic, Currículum

Proposta resilient d’organització d’aula a l’ESO

30 alumnes d’ESO en una aula de 8 x 8 metres amb les cadires i taules típiques de color marró o verd, on hi poden estar tancats sense sortir al passadís durant…

Aprenent a educar, Convivència i mediació, Institut, Transformació educativa

Els nous currículums d’Educació Bàsica i Batxillerat, una aposta per a la transformació educativa

LLEI D’EDUCACIÓ La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació té per objecte regular el sistema educatiu de Catalunya, que es regeix pels principis específics de formació integral…

Àmbit Cientificotecnològic, Aprenent a educar, Aprenentatge i Servei, Avaluació, Competències Bàsiques, Competències bàsiques, Currículum, Èxit escolar, Formació, Innovació, Institut, Pràctica reflexiva, Transformació educativa, Treball per projectes

7 · 7 · 4 · 6 · 17 > Horitzó Qualitat Educativa

L’educació és un conjunt de processos d’ensenyament – aprenentatge en el que intervenen molts factors, comportant-se com un sistema complexe i, per tant, difícil de definir i més…

Aprenent a educar, Transformació educativa

Les 7 Dimensions de la Transformació Educativa

El 2020, a la Subdirecció General d’Innovació i Formació, els tècnics docents dels Serveis de Formació i d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius vàrem tenir l’oportunitat de desenvolupar el…

Aprenent a educar, Transformació educativa

Cerca informació per internet evitant la realitat virtual

La realitat virtual és una simulació artificial per ordinador que aconsegueix donar la sensació que allò representat és real. La seva aplicació obre expectives de negoci i de transformació social…

Aprenent a educar, Eines de treball, Formació, Materials i recursos, Recursos digitals

La transformación es tarea de todos

Los cambios que se producen en el ámbito educativo acostumbran a ser de tipo reactivo, es decir, que surgen de necesidades previamente detectadas a las que hay que dar…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Innovació, Institut, Lideratge, Pràctica reflexiva, Transformació educativa

El laboratorio de Biología y Geología en un centro de secundaria

En un nuevo paradigma de la educación, el alumno se convierte en protagonista y agente activo de su propio aprendizaje. Al mismo tiempo, adquiere relevancia la transformación del espacio educativo, tanto…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Formació, Innovació, Institut, Pràctica reflexiva, Transformació educativa

La gestió del talent a les organitzacions

“No hi ha mal alumne, hi ha mal professor”. Així sentencia en Simon Dolan al poc de començar la seva ponència en motiu de la XVII Jornada de…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Formació, Lideratge

Análisis y reflexión sobre el proceso de aprendizaje

Tanto en calidad de alumno como en calidad de docente, a menudo hemos dedicado más tiempo en reflexionar en cómo nos enseñan y en cómo enseñamos que en reflexionar en cómo…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Institut, Pràctica reflexiva

Gestión de espacios educativos

Aprendemos a cualquier edad y en cualquier lugar y contexto, los alumnos también. En los centros educativos tenemos la responsabilidad de velar para ofrecerles las condiciones más favorables para el aprendizaje…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Innovació, Institut

Apunts d’estiu sobre el recull de la Núria Martínez en innovació pedagògica

Encara que hagin passat ja dos anys des de la publicació per l’editorial Columna del recull d’experiències en innovació pedagògica realitzat per la periodista Núria Martínez, Revolució a les…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Innovació, Institut

A l’avaluació per competències la mitjana sempre dóna error

Antigament l’avaluació consistia en qualificar (sí, és potser exagerat utilitzar aquest adverbi temporal…). Actualment qualifiquem només de forma puntual (i ara potser sóc massa optimista…), perquè entenem que l’avaluació…

Aprenent a educar, Avaluació, Competències Bàsiques, Pràctica reflexiva

Alternativa competencial a les dimensions conceptuals del científic

Si revisem les dimensions d’alguns àmbits com l’artístic, el digital, el lingüístic o el matemàtic trobem que encaixen perfectament amb el sentit competencial que volem dotar al currículum de…

Àmbit Cientificotecnològic, Aprenent a educar, Avaluació, Competències Bàsiques, Competències bàsiques, Currículum, Innovació, Pràctica reflexiva

Innovació i benestar emocional a l’aula

Begoña Ibarrola és psicòloga, escriptora infantil i juvenil, experta en intel·ligència i educació emocionals, en neuroeducació i en musicoteràpia, i és també una canya! Havia llegit alguna cosa d’ella, però…

Aprenent a educar, Convivència i mediació, Èxit escolar, Innovació, Institut

Dues eines per presentar bé els treballs escrits

No és gens fàcil fer un treball escrit. La recerca d’informació, com gestionar la informació, evitar el “retalla i enganxa”, organitzar els continguts del treball, la presentació formal……

Aprenent a educar, Eines de treball, Materials i recursos

El portafolis personal de l’alumne de Biologia i Geologia

Al curs “Eines i recursos per avaluar” en el que aquests dies estic treballant com a part del postgrau “Avaluar per Aprendre” de la Universitat Oberta de Catalunya ens…

Aprenent a educar, Avaluació, Materials i recursos, Recursos digitals

Educació integral, transformació pedagògica i convivència

No hi ha res com que, de manera inesperada, et demanin des del Departament d’Educació un currículum personal i una entrevista a Via Augusta per convertir l’ocasió en una oportunitat…

Aprenent a educar, Pràctica reflexiva

L’aprenentatge en xarxa: de la interacció als impactes

Dos cafès amb llet i un croissant ràpids, i un paracetamol després d’una nit de febre i tos, em preparen per a assistir amb unes mínimes condicions a la jornada “L’aprenentatge…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Innovació, Xarxes i TAC

Les tecnologies mòbils als centres educatius

Sovint, encara, està en boca de molts el debat sobre els mòbils als centres educatius, especialment després que el govern francès en prohibís l’ús… El 4 de març de…

Aprenent a educar, Institut, Recursos digitals

Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar

Entrats al 2019, sembla com si el Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012 – 2018 “Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar” hagués…

Aprenent a educar, Èxit escolar, Institut

Eines d’avaluació digital, Flubaroo i Corubrics

Tot i ser un gran defensor de la plataforma Moodle, la necessitat de canviar de centre diverses vegades els últims anys per raons personals (conciliació familiar), va portar-me…

Aprenent a educar, Avaluació, Recursos digitals

Estic d’acord amb tu, Mar Esteve. Parlem de Capacitats i no de Competències!

Ja fa uns dies que grato temps per llegir apassionadament tot el que ens comparteix la Mar Esteve Ràfols sobre la seva experiència en el treball per projectes,…

Aprenent a educar, Competències bàsiques, Currículum, Innovació

L’escola, o és viva o no és escola

Vaig al tren de camí al curs sobre avaluació de les competències de l’àmbit cientificotecnològic, i agafo el llibre que vaig adquirir l’altre dia. A la primera plana ja…

Aprenent a educar, Innovació, Institut

Què són i per a què serveixen les 15 competències bàsiques de l’àmbit Cientificotecnològic?

El Departament d’Educació va publicar el 2016 les Competències Bàsiques de l’Àmbit Cientificotecnològic a partir d’un grup de treball coordinat per la Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i…

Àmbit Cientificotecnològic, Aprenent a educar, Competències bàsiques, Currículum

Aprenent a educar

Una de les competències clau que han d’assolir els nostres alumnes a l’educació obligatòria és la capacitat d’emprendre, organitzar i conduir un aprenentatge individualment o en grup, en funció dels…

Aprenent a educar

Tutoria a la platja jugant a conviure

Després de tants dies de pluja havíem d’aprofitar una mica de calma meteorològica per sortir i que ens donés el Sol. En realitat va ser l’excusa per ajuntar-nos…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes, Tutoria

Les propietats de l’aire a prova, al laboratori de ciències

L’atmosfera està constituïda essencialment per aire, mescla de gasos els més abundants dels quals són el nitrogen (78%) i l’oxigen (21%). Els alumnes de 1r d’ESO han estudiat…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes

Relleu a l’hort després de 3 mesos de preparació i plantació

Amb el canvi de trimestre s’ha produït un relleu en els alumnes encarregats de la cura de l’hort i del seu cultiu. Els alumnes que ara han acabat…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Fem un hort!, Ins Les Vinyes

L’alumnat de 1r respira ciència i art als carrers de Sitges

En motiu de la Setmana de la Ciència, els alumnes de 1r d’ESO van participar el divendres passat de la jornada de divulgació científica “Dia de la Ciència…

ESO 1r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes

L’alumnat de 4t d’ESO fa ciència al carrer

El passat divendres dia 16 de novembre es va celebrar a Sitges en motiu de la Setmana de la Ciència la jornada de divulgació científica “Dia de la…

ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes

Esmorzar complet i saludable

Avui els alumnes de 3r d’ESO han participat del taller “Esmorzar complet i saludable”, impartit per la dietista i nutricionista Bet Sugranyes i organitzat per l’Institut d’assessorament dietètic…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes

La màgia de l’aigua

Amb motiu de la celebració de la Setmana de la Ciència 2018, l’alumnat de 4t d’ESO de l’INS Les Vinyes ha assistit a la conferència “La màgia de…

ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes

Taller d’afectivitat i autoestima a les aules de primer d’ESO

Aquest matí l’Adriana Brandia, psicòloga de l’Assessoria de Salut de l’Espai Jove de Cubelles, ha dinamitzat amb els nostres alumnes de 1r d’ESO un taller sobre Afectivitat i…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Les Vinyes, Tutoria

Amb suor, terra a les sabates i plens d’il·lusió, ja tenim en marxa l’hort de les Vinyes

Aquest estiu ha estat calurós i plujós, i les herbes han crescut prou com per arribar a esborrar completament l’hort del curs passat a la zona verda de…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Fem un hort!, Ins Les Vinyes

Eficiència, estalvi d’energia i canvi climàtic

La Cristina Forcada, llicenciada en Ciències Ambientals i membre de GAIA – Serveis Ambientals, ha proposat als alumnes de Ciències per al Món Contemporani de 1r de Batxillerat…

BATX, CMC, Evidències d'aprenentatge, Ins Moianès

Esdeveniment animalari a la plaça Major de Moià

Els animals de la comarca del Moianès han decidit reunir-se a la plaça Major de Moià amb l’objectiu de conèixer-se i aprendre una mica més els uns dels altres. És…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Moianès

El clàssic de mirar-se el dit amb el binocular

Les principals eines de treball a les pràctiques de laboratori de Biologia i Geologia de Primer d’ESO són la lupa binocular i el microscopi òptic, instruments que ajuden als alumnes a…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Moianès

Regalem un punt de llibre a algú molt especial

Regalar un llibre és quelcom de molt habitual, però no per això deixa de ser íntim, bé perquè regalem aquell llibre que nosaltres estimem, que ens ha fet…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Moianès

Observació del Sol amb telescopi

El passat divendres 22 de setembre, els alumnes de 1r i de 2n de batxillerat de Ciències de la Terra i del medi ambient vàrem observar el Sol…

BATX, CTMA, Evidències d'aprenentatge, Ins Moianès

Mirar el llibre sense veure’l, sentir el llibre abans de llegir-lo

Els alumnes de l’institut Moianès han iniciat el nou curs i, amb ell, el temps diari de lectura. Dijous passat ja van començar a llegir un llibre; uns…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Moianès

Riera d’Arbúcies, caminada nocturna, lipdub… Crònica del TS1 al Campament dels Oms!

Els alumnes de 1r d’ESO seran els dies 7, 8 i 9 de juny al Campament dels Oms realitzant les activitats del Treball de Síntesi. Aquí intentem escriure,…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Motxilla a punt? Els alumnes de 1r marxen de campaments!

Els propers dies 7, 8 i 9 de juny, els alumnes de 1r d’ESO marxen de campaments al Montseny en motiu del Treball de Síntesi (TS1). Ho teniu tot…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Macroinvertebrats del Tenes

Des de la matèria de Biologia i Geologia, els alumnes de 1r d’ESO han sortit fora de l’institut en nombroses ocasions per tal d’estudiar in situ els grups d’organismes…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Hipàtia Mediterrània

A 1r d’ESO, Hipàtia i Mediterrània es fusionen a les classes de Biologia i Geologia, i la prova és que ha aparegut tot un ecosistema marí a les…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Avui al zoo aprenem dels tetràpodes

Avui els alumnes de Biologia i Geologia de 1r d’ESO han passat el dia al Parc Zoològic de Barcelona amb l’objectiu d’aprendre multitud d’aspectes sobre la biologia i…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Carta dels anelladors d’aus als alumnes de 1r

Benvolguts alumnes de 1r d’ESO de l’IES Hipàtia d’Alexandria, Com us vaig prometre dijous durant la jornada d’anellament al Parc del Tenes de Lliçà d’Amunt, us passo la…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

RIU.net i el Tenes a Biologia i Geologia

A la matèria optativa de Biologia i Geologia, els alumnes de 4t d’ESO hem estudiat geologia (1r trimestre) i biologia (2n i 3r trimestres). El bloc de biologia…

Biologia i Geologia, ESO 1r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’anellament d’aus al Parc del Tenes

Avui de bon matí, un any més, l’ornitòleg i anellador d’aus Rafael González ens ha apropat al món dels ocells juntament amb la seva col·laboradora Natàlia en el…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Efectes de la contaminació per metalls pesants

Els alumnes de 4t d’ESO de la matèria optativa de Biologia i Geologia han començat avui la pràctica 12, que consisteix en una investigació sobre els efectes de…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Invertebrats terrestres a Lliçà

Els alumnes de 1r d’ESO han sortit al camp a les immediacions del riu Tenes durant les hores de Biologia i Geologia amb l’objectiu d’observar, fotografiar, identificar i…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Invasió de paneroles a les aules de primer

Avui a les aules de 1r d’ESO hi ha hagut una invasió de paneroles! No us espanteu, es tracta de paneroles de cartolina que els alumnes han realitzat en…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Orientació d’estudis post-obligatoris i de sortides laborals al Fira Guia’t de Granollers

Els alumnes de 4t d’ESO i els alumnes de 3r del Projecte Amunt han visitat avui la Fira Guia’t a Granollers amb l’objectiu de rebre orientació específica i individualitzada sobre…

ESO 3r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Tutoria

Anatomia d’un pollastre

Aquesta setmana els alumnes de 3r d’ESO fan l’última pràctica de dissecció del curs. La pràctica número 13 té com a objectiu la identificació macroscòpica dels teixits muscular,…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El Petit Príncep (9) “El geògraf, l’explorador i els fanalers de la Terra”

El Petit Príncep (Antoine de Saint Exupéry): capítols XV – XVI. El Petit Príncep visita un planeta on viu un geògraf que desconeix si al seu propi món hi ha…

Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

Perseverant vencem les pors

El Petit Príncep viu en un planeta molt petit on cada dia germinen llavors de rosers i de baobabs. Quan les plantes són petites és difícil diferenciar-les, però…

ESO 1r, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

El repte de la panerola

Els alumnes de 1r d’ESO tenen un repte: reproduir en tres dimensions, amb cartolina i a escala, una larva de panerola. La panerola escollida com a model és l’escarabat…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Els alumnes de 1r d’ESO treballen amb insectes vius

Coincidint amb l’inici de la primavera, els alumnes de 1r d’ESO han començat a estudiar a la matèria de Biologia i Geologia els principals grups d’invertebrats: porífers, cnidaris, platihelmints,…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El Petit Príncep (3) “La rosa”

El Petit Príncep (Antoine de Saint Exupéry): capítols VII – IX. Al planeta del Petit Príncep hi ha una rosa singular, única al món, que perilla de ser menjada…

Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

Dissecció de l’encèfal, i ja van 5

Els alumnes de 3r d’ESO han començat avui al Laboratori de Ciències la pràctica 12 de Biologia i Geologia “Dissecció d’un encèfal”, i ja van 5 disseccions: A…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Consell de 1rA, iniciativa tutorial dels alumnes

Els alumnes de 1rA han volgut promoure la cohesió de grup i la col·laboració entre companys mitjançant un consell de representants voluntaris l’objectiu del qual té com a…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Tutoria

Pi-relat al plec

A l’hora del PLEC (pla lector de centre), els alumnes han celebrat el Dia Pi d’una manera molt especial: En primer lloc hem llegit plegats i en veu…

Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

Pi-mosaic

Un gran mosaic de fusta amb el nombre Pi construit entre tota la gent de l’Hipàtia; això és el que hem aconseguit tot celebrant el Dia Pi! L’activitat…

Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Pi-time-lapse

Avui dia 14 de març l’Hipàtia d’Alexandria celebra un any més el Dia Pi. Tots els alumnes de l’institut han realitzat activitats diferents relacionades amb el nombre Pi…

ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Homologies vs analogies

Els alumnes de 4t d’ESO que cursen la matèria optativa de Biologia i Geologia han començat avui amb les pràctiques del bloc d’evolució tot estudiant exemples d’elements esquelètics…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Cataloguem líquens al Tenes

Els alumnes de 1r d’ESO acaben d’estudiar els fongs (llevats, floridures, fongs que produeixen bolets…). Al laboratori han observat mitjançant el microscopi les espores de xampinyó que han…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’aparell digestiu a ritme de música

Els alumnes de 3r d’ESO han treballat l’aparell digestiu des de la matèria de Biologia i Geologia d’una manera original i artística: han creat un videoclip. Els alumnes…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Cadena de favors

Els alumnes de 1r d’ESO han portat a terme en el marc del projecte TEI (Tutoria entre Iguals) una activitat original inspirada en la cadena de favors: Els…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Tutoria

Virus i bacteris

Els alumnes de primer d’ESO han començat a estudiar els diferents grups d’éssers vius: els regnes Monera (bacteris), Protoctista (protozous i algues), Fungii (fongs, floridures i llevats), Planta…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Les algues del Tenes a l’hivern

Els alumnes de 1r d’ESO van realitzar la setmana passada a Biologia i Geologia un reconeixement preliminar de les algues del riu Tenes al pas per Lliçà d’Amunt,…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

A tercer comencem les pràctiques de biologia

Hem finalitzat el 1r trimestre i, amb ell, el bloc de Geologia. Durant el 2n trimestre i fins a final de curs, els alumnes de 3r d’ESO treballaran…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’amic invisible per a la tutoria nadalenca

Els alumnes de 1rA han volgut organitzar com a activitat de tutoria i en motiu de les festes de Nadal un “amic invisible” molt especial. Cada alumne ha…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Tutoria

Recorregut a través de 416 milions d’anys d’història

Els materials que afloren al final de l’itinerari geològic Puiggraciós – Figaró dut a terme ahir pels alumnes de 3r dins la matèria de Biologia i Geologia tenen…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

S’Agaró, roques, números, vent i sol

El passat divendres, dia 18 de novembre, els alumnes de 4t d’ESO van anar a una de les localitats d’interès geològic més importants d’Europa pel que fa a…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

3rB posa fi a la lectura de l’artilleria

Els alumnes de 3rB han finalitzat avui el llibre que llegien durant l’hora del PLEC: “l’artilleria de Mr. Smith”. D’aquí a uns dies els alumnes de 3rB i…

ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

Els alumnes de 1r d’ESO escullen delegats

Avui a l’hora de tutoria i amb la solemnitat que requereix l’acte, els alumnes de 1r d’ESO han escollit els seus delegats i sots-delegats. Primerament hem llegit la…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Tutoria

Memòries de guerra que no podem perdre…

Els alumnes de 3rB estan llegint a l’hora del PLEC “L’artilleria de Mr. Smith”, novel·la ambientada a la Guerra Civil Espanyola. Com a activitat complementària a la lectura vam…

ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

Els alumnes de 1r marxen 3 dies al Montseny

Els alumnes de 1r marxen 3 dies al Montseny en motiu del Treball de Síntesi: surten el 26 d’octubre a les 8.10 després de passar llista i tornen…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Cicle geològic i periodisme

Els alumnes de Biologia i Geologia de 3r d’ESO han treballat els continguts de la unitat 2 (Geosfera i cicle geològic) per mitjà de l’elaboració d’un vídeo en…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Visita a l’Agrupació Astronòmica de sabadell

Els alumnes de 1r d’ESO han tingut avui l’oportunitat de visitar l’Agrupació Astronòmica de Sabadell (AAS), una de les associacions astronòmiques amateurs més importants d’Europa. L’Albert Morral els…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Quines sensacions ens produeix un llibre?

Comencem el curs amb una lectura diària molt diferent a la que estem acostumats. Així, en comptes de posar-nos a llegir directament el llibre assignat al plec durant…

ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’auca del Montseny

En el marc del Treball de Síntesi de 1r d’ESO, els alumnes han realitzat una auca sobre el Montseny. Una auca és un conjunt de petites estampes acompanyades…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Els alumnes de 1r marxen de campaments

Els alumnes de 1r d’ESO marxen avui al Campament dels Oms, al Montseny, per passar uns dies en plena natura en el marc del seu Treball de Síntesi….

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Ecosistemes microbians: la columna de Winogradsky

Fa uns mesos, els alumnes de 4t d’ESO van recollir mostres de fang i d’aigua del riu Tenes amb l’objectiu de construir unes columnes de Winogradsky (veure article…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Peixos. Organització del cos i funcions vitals dels vertebrats

Sabries assenyalar correctament amb el dit la cua d’un peix? Molt probablement assenyalaries l’aleta caudal i, per tant, t’hauries equivocat! La cua en tots els vertebrats comença allà…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Amfibis, rèptils, aus i mamífers al Zoològic de Barcelona

Què tenen a veure els gossets de les praderies i els suricates? Quins són els principals colors d’advertència de les granotes verinoses? En què es diferencien un cocodril…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Xerrada sobre prevenció d’embaràs i de malalties de transmissió sexual

Els alumnes de 3r d’ESO han participat avui de la xerrada sobre sexualitat realitzada per la doctora Lourdes Martínez i la llevadora Maria José Vila i promoguda des…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Guaita què fem ara al laboratori: musclos, músculs i ossos

Al laboratori de Ciències de l’Institut Hipàtia d’Alexandria estem realitzant aquests dies diverses pràctiques de Biologia i Geologia relacionades amb l’anatomia de diferents éssers vius. A 1r d’ESO,…

Biologia i Geologia, ESO 1r, ESO 3r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Confecció d’un herbari

Hi ha coses que requereixen una planificació prèvia molt acurada i realitzar-les amb molta antelació. És el cas de l’herbari que els alumnes de 1r d’ESO han acabat…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Els invertebrats de Lliçà d’Amunt

Des de la matèria de Biologia i Geologia de 1r d’ESO hem volgut fer un petit àlbum dels animals invertebrats que es poden fotografiar aquesta primavera als diferents…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Els ocells del Tenes

El passat 13 d’abril, els ornitòlegs i anelladors d’aus, en Javi Oliver, el Rafael González, el Dani González, la Laura Gràcia i el Ricard Marcos, van ser al parc…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Biologia i Educació Viària

El passat divendres dia 15 a l’hora de pràctiques de laboratori de Biologia i Geologia els alumnes de 3rA vam fer la dissecció d’un encèfal. Al començar la…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Parlem sobre els hàbits alimentaris: la dieta completa i equilibrada

Avui dimecres 11 de maig, la doctora pediatra Pilar Gussinyé i l’infermera nutricionista Pilar Vilarrassa han ofert una interessant xerrada sobre nutrició als alumnes de 3r d’ESO. A la…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Anellament d’ocells al Parc del Tenes, amb els nois i noies de l’IES Hipàtia d’Alexandria

El dimecres dia 13 d’abril vam participar amb els nois de 1r de l’ESO de l’IES Hipàtia d’Alexandria en una jornada d’anellament d’ocells al Parc del Tenes, de…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Osmosi i semipermeabilitat de les membranes citoplasmàtiques. Evidències empíriques en cèl·lules vegetals

A la matèria de Biologia i Geologia els alumnes de 4t d’ESO hem realitzat una pràctica de laboratori que permet evidenciar de forma empírica el procés d’osmosi i…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

La nostra sang sota pressió

Els alumnes de 3r d’ESO han après avui a utilitzar l’estetoscopi i l’esfigmomanòmetre per mesura la seva pressió arterial. A Biologia i Geologia s’ha treballat el sistema circulatori…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Per què cal mesurar diverses vegades una mateixa cosa?

Fa uns mesos els alumnes de 1r d’ESO van estudiar des de la matèria de Biologia i Geologia la variabilitat en la longitud de l’arrel de nombrosos germinats…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Estudiem el nostre arbre genealògic des del punt de vista de la genètica

A la matèria de Biologia i Geologia els alumnes de 4rt d’ESO hem recopilat informació durant aquestes passades setmanes sobre la nostra família amb l’objectiu de realitzar un…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Riu Tenes, espai de descans d’ocells migratoris

El Tenes és espai de descans i d’aprovisionament de nombroses petites aus migratòries que realitzen el seu viatge anual per Europa i el Nord d’Àfrica, de Sud a…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Diari d’estudi de la Blaptica dubia: la por a la llum

A Biologia i Geologia estem fent un treball de recerca sobre els insectes. El nostre insecte és la Blaptica dubia, que és l’espècie més gran que hi ha al…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Comencem una nova etapa en la invesgació de la mantis religiosa

A la matèria de Biologia i Geologia hem estat estudiant els insectes. A nosaltres ens ha tocat estudiar la Mantis religiosa, aprofitant que l’alumne de 1rA, el Nacho,…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Les passejades de l’insecte bastó

A Biologia i Geologia estem treballant amb insectes. El nostre grup estudia l’insecte bastó a partir de diverses investigacions i a través de vídeos i dibuixos. Vam construir…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Aprenent a estimar el salt dels grills

El nostre professor de Biologia i Geologia F. Xavier Valldeperas ens ha demanat que redactem una notícia sobre el nostre insecte, l’Acheta domesticus (grill domèstic). Més que res…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Ronyons, espelmes i Déus

El passat divendres dia 8 a l’hora de pràctiques de laboratori de Biologia i Geologia els alumnes de 3rA vam fer la dissecció del ronyó. Quan la vam…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El karaoke dels grills

A Biologia i Geologia hem iniciat un projecte d’investigació sobre un insecte. En el nostre grup hem escollit treballar amb els grills. Aquest projecte l’estem portant a terme a hores…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Plorant per la mantis

Un diumenge a la tarda, ara ja fa moltes setmanes, el Nacho va  trobar una mantis sobre un arbre. Com que a Biologia i Geologia el professor ens…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Investigant sobre els naixements dels insectes bastó

A Biologia i Geologia estem estudiant l’insecte bastó com a treball d’investigació. Al desembre ja varem començar escollin l’insecte bastó (podiem escollir entre l’insecte bastó, el grill domèstic,…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Memòries de la investigació sobre l’escarabat de la farina

A la matèria de Biologia i Geologia estem realitzant una investigació sobre insectes. Vam escollir l’escarabat de la farina (Tenebrio molitor) per a estudiar els seus sentits tot…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Superarem la por a Blaptica dubia? El que s’ha de fer per una llum vermella!

A la matèria de Biologia i Geologia de l’institut Hipàtia d’Alexandria estem treballant amb insectes. La nostra espècie és l’escarabat argentí (Blaptica dubia). Volem determinar si són capaços…

Aprenent a educar

Coneixent el bosc humit…

Les pinedes i els alzinars d’aquestes contrades es beneficien de la pluja i l’humitat ambiental que caracteritzen el massís del Montseny i les àrees muntanyoses limítrofes com els…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’escarabat de la farina

A la matèria de Biologia i Geologia vam començar el passat trimestre un treball de recerca amb l’objectiu d’aprendre a organitzar-nos, a observar, a descriure, a fer hipòtesis…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Llevats i floridures al laboratori de ciències

Els alumnes de primer d’ESO hem realitzat durant les dues últimes setmanes una pràctica de laboratori de Biologia i Geologia que ens ha permès estudiar els fongs amb…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’Hipàtia recita al Tenes amb èxit

Divendres 18 de març, en un dia assolellat enmig d’una setmana d’aigua, es va celebrar la primera edició del “Recitem al Tenes”. Un grup de nois i noies…

ESO 1r, ESO 3r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Impuls a la lectura, Ins Hipàtia d'Alexandria

Investiguem sobre la nostra família

Els alumnes de 4t d’ESO estem estudiant genètica a la matèria de Biologia i Geologia, i apliquem els coneixements assolits a l’anàlisi dels nostres propis arbres genealògics. Per…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Observació d’algues i protozous

La setmana passada a Biologia i Geologia varem realitzar la pràctica de laboratori número 8 en la que s’han d’observar i descriure diverses algues i protozous per a…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Comencen les disseccions de cadàvers a 3r d’ESO

A l’àrea de Biologia i Geologia considerem les pràctiques de laboratori com a part fonamental en el procés d’ensenyament – aprenentatge i en l’assoliment de les competències científico-tecnològiques…

ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Anem a buscar protozous i algues al Tenes

Avui, Dimarts 16 de febrer de 2016 hem anat tota la classe de 1r A al riu Tenes durant l’hora de Biologia i Geologia amb els objectius següents:…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Comencem a estudiar els éssers vius més simples

A Biologia i Geologia els alumnes de 1r d’ESO hem iniciat l’estudi dels diferents grups d’éssers vius, i hem començat amb els més senzills de tots, els bacteris,…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Iniciem el treball d’investigació en ecologia al camp de proves de la zona verda de l’institut

Els alumnes de l’optativa de Biologia i Geologia de 4t d’ESO estudiarem ecologia al tercer trimestre d’una manera pràctica i amb dades reals. Per a obtenir les dades,…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Què ens diuen els llibres del que ens explica el profe?

En el marc del projecte de centre d’innovació docent “Impuls a la lectura”, els alumnes de 4t d’ESO han dut a terme una activitat de lectura compartida entre…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Quant creixen les arrels de llentia en una setmana?

A la matèria de Biologia i Geologia estem aprenent a fer recerca. Ara ja coneixem les principals etapes d’una investigació: la recerca bibliogràfica, la formulació d’una hipòtesi, la…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

L’elefant encadenat

Un petit elefant de circ va ser lligat el peu al terra amb una estaca que per molt que insistia no podia arrencar. Tantes vegades ho va provar…

ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Guaita què fem ara al laboratori: bacteris, cèl·lules vegetals i investigació CSI

Els alumnes de Biologia i Geologia de l’Institut Hipàtia d’Alexandria estan actualment portant a terme diverses investigacions biològiques al Laboratori de Ciències: Els alumnes de 1r d’ESO realitzen…

Biologia i Geologia, ESO 1r, ESO 3r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Tenint cura d’un “bastó”…

Hola! Sóc el Joel, de 1rA, i vull compartir amb vosaltres la meva dedicació, a les hores d’esbarjo, tres o quatre dies a la setmana: tinc cura d’un…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Geologia. Per a què serveix?

L’Alba Gil és Doctora en Geologia per la Universitat de Barcelona, experta en Geofísica i adscrita a l’Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera – CSIC i…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Ins Hipàtia d'Alexandria

Les aventures d’una gota d’aigua

Els alumnes de 1r d’ESO han aplicat els coneixements assolits a les àrees de Llengua Catalana i de Biologia i Geologia sobre el còmic i el cicle de…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Article científic d’alumnes de 3r sobre paràmetres meteorològics

Els alumnes de 3r d’ESO han realitzat aquest primer trimestre com a treball competencial de Biologia i Geologia un estudi sobre diferents paràmetres meteorològics a partir de dades…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Guia pràctica per a fer fills lectors, de Joan Carles Girbés

L’altre dia els professors varem assistir, com quasi cada dilluns a la tarda, a una de les nombroses sessions de formació sobre el projecte de centre Impuls a…

Aprenent a educar, Lectures, Materials i recursos

Marges tectònics actius

Els alumnes de l’optativa de Biologia i Geologia de 4t d’ESO van completar fa temps el primer treball competencial del curs, però ara us en fem cinc cèntims….

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Les roques estressades

Els alumnes de 4t d’ESO que fem Biologia i Geologia hem realitzat un treball competencial de geologia sobre el tema de deformació estructural. El treball  ha consistit en…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Nous habitants al laboratori de Ciències: grills domèstics i escarabats de la farina

Avui al laboratori han arribat sis grills adults (tres femelles i tres mascles) i dotze larves. També hem portat nombroses larves d’escarabat de la farina. Tot plegat servirà…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El “temut” Itinerari Geològic a Puiggraciós – Figaró

Com cada any per aquestes dates els alumnes de 3r d’ESO realitzen a la matèria de Biologia i Geologia l’Itinerari Geològic a Puiggraciós – Figaró. El dia que…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Guaita què fem ara al laboratori: minerals, sediments i roques ígnies

Els alumnes de Biologia i Geologia de l’Institut Hipàtia d’Alexandria estan treballant aquests dies al laboratori de Ciències diversos materials geològics: els alumnes de primer, els minerals, els…

Biologia i Geologia, ESO 1r, ESO 3r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Senders – Hipàtia – Profes

Alguns professors de l’Institut Hipàtia d’Alexandria ens hem proposat fer una vegada al mes i en cap de setmana caminades seguint el GR-92, sender de gran recorregut que…

Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Som notícia al poble!

El butlletí mensual de Lliçà d’Amunt “Informa‘t“ ha destacat en el número de novembre, a la secció de Notícies del poble, el naixement al nostre institut de les…

Biologia i Geologia, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Itinerari geològic a S’Agaró – Sa Conca

Els alumnes de 4t d’ESO realitzen el dijous 5 de novembre un itinerari geològic pel camí de ronda des de la platja de S’Agaró fins a la platja…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Visita a l’observatori de l’Agrupació Astronòmica de Sabadell

L’àrea de Biologia i Geologia ha organitzat aquest dimecres 4 de novembre la visita dels alumnes de 1r d’ESO a la seu de l’Agrupació Astronòmica de Sabadell. Es…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El Montseny, terra de llegendes

Els alumnes de primer d’ESO realitzen una estada de 3 dies al Montseny. El dimecres 28 d’octubre, només arribar a Can Massaguer, van iniciar l’ascens al castell de…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Ascens al Castell de Montsoriu

Ja hem arribat a Can Massaguer! Els alumnes de 1r d’ESO realitzen una estada de tres dies al Montseny en motiu del Treball de Síntesi. Durant aquests dies…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Naixements sorprenents a l’institut Hipàtia

La setmana passada van néixer discretament en un armari del laboratori de ciències set petites tortuguetes de l’espècie Agrionemys horsfieldii. Avui les hem trobat: L’Hipàtia és potser el…

Biologia i Geologia, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Segona estada d’estudis de 1r d’ESO al Montseny

Els alumnes de 1r d’ESO marxen aquest dimecres al Campament dels Oms per continuar amb les activitats dels Treball de Síntesi. S’hi estaran fins divendres (està previst que…

ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria, Treball de síntesi

Estudi de la diversitat i la colonització d’organismes al riu Tenes

Alberto Alba, Núria Amenábar, Andrea Astorga, Carlos Artigas, Carla Garcia, Adrián Pérez, Xavier Romera i Maria Sorolla   Els alumnes de l’optativa Biologia i Geologia de 4t d’ESO…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Anàlisi ecològica de diversitat i de cobertora de la flora herbàcia a l’Institut Hipàtia d’Alexandria

Els alumnes de 4t d’ESO de la matèria optativa de Biologia i Geologia han realitzat un mostreig del substrat herbaci a l’espai verd de la part posterior de…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Els alumnes de 4t d’ESO presenten diversos estudis morfomètrics facials

Els alumnes de 4t d’ESO han realitzat a la matèria de Biologia i Geologia diversos estudis morfomètrics facials. Aquí presentem els resultats: Relació entre la llargada de l’orella…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El vídeo de Mar i Cel

S’ha fet esperar, però ja tenim el vídeo de Mar i Cel:  

Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Treball sobre els tetràpodes del Parc Zoològic de Barcelona

Els alumnes de primer d’ESO han visitat aquest divendres 22 de maig el Parc Zoològic de Barcelona. El treball proposat des de la matèria de Ciències de la…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Ciència amb material real

Els alumnes de la matèria optativa de 4t d’ESO Biologia i Geologia han treballat en el marc del bloc d’evolució els conceptes d’anatomia comparada, estructures homòlogues, evolució, morfologia…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Sexe responsable

La llevadora Maria José López i l’infermera Lourdes Martínez han realitzat un taller juntament amb els alumnes de 3r d’ESO sobre sexe responsable com a activitat de promoció…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Aprenents d’ornitòleg

Avui els alumnes de 1r d’ESO han pogut gaudir de les explicacions de l’ornitòleg i anellador d’aus Rafael González al Parc del Tenes. Al llarg d’una hora i…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Alimentació completa i equilibrada

Avui els alumnes de 3r d’ESO han participat en una xerrada sobre l’alimentació completa i equilibrada. Aquesta activitat, promoguda pel Departament de Ciències des de la matèria de…

Biologia i Geologia, ESO 3r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Astrobiología

La Tierra es un planeta normal, que gira alrededor de una estrella normal, que se encuentra dentro de una galaxia normal. El Sol y la Vía Láctea son…

Aprenent a educar, Lectures, Materials i recursos

A l’Hipàtia, ciència en directe: eclipsi parcial de Sol

Aquest proper Divendres 20 de març 2015 des de Catalunya es podrà observar un dels eclipsis parcials de Sol més importants del segle, doncs l’ocultació visible a Lliçà…

Biologia i Geologia, ESO 1r, ESO 3r, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Secretos para observar los astros, d’Anton Vamplew

Què es pot veure al cel nocturn? La Lluna, cúmuls d’estrelles, estrelles dobles, nebuloses, estels fugaços, galàxies, planetes, satèl·lits… “Secretos para observar los astros” ens introdueix a les…

Aprenent a educar, Lectures, Materials i recursos

Una petita història per a entendre l’Univers, Hubert Reeves

A quina distància es troben les estrelles? Quina edat i quina forma té l’Univers? Estem sols a l’Univers? Què és un forat negre? Aquestes són algunes de les…

Aprenent a educar, Lectures, Materials i recursos

Cómo observar el Sol de forma segura, Lee MacDonald

El Sol torna a ser notícia per dues raons. La primera, perquè ens trobem en un període de màxima activitat solar: cada 22 anys el Sol esdevé molt…

Aprenent a educar, Lectures, Materials i recursos

Les diatomees del safareig

Els dies 4 i 5 de febrer de 2015 els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Hipàtia d’Alexandria van recollir mostres de la biota epibentònica present a les…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Recollida d’algues

Els dies 4 i 5 de febrer de 2015, els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Hipàtia d’Alexandria van anar al riu Tenes acompanyats del professor F. Xavier…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Les algues verdes filamentoses

Els dies 4 i 5 de febrer de 2015, els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Hipàtia d’Alexandria van recollir mostres d’algues filamentoses que havien crescut en basses…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

El Tenes com a laboratori de Biologia

El Departament de Ciències de l’Institut Hipàtia d’Alexandria promou l’estudi de la diversitat biològica del riu Tenes al pas per Lliçà d’Amunt com a contribució al projecte Apadrinem…

Biologia i Geologia, ESO 1r, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Sortida de 4t d’ESO a S’Agaró – Sa Conca

Els estudiants de quart d’ESO van realitzar el dijous 5 de desembre una activitat interdisciplinar a Sant Feliu de Guíxols, organitzada per les àrees de Biologia i Geologia, de Matemàtiques…

Biologia i Geologia, ESO 4t, Evidències d'aprenentatge, Ins Hipàtia d'Alexandria

Activitats d’aprenentatge als instituts

El treball a l’aula i al laboratori és intens, divers, responsable, i quan els alumnes assumeixen com a propis els reptes que els proposo, ho donen tot i…

Evidències d'aprenentatge