Els aprenentatges de la Biologia i la Geologia s’han d’aplicar a contextos i situacions reals i problemàtiques actuals que convidin l’alumnat a la reflexió, a la col·laboració i a l’acció (Decret 175/2022 del nou currículum (pàg. 250), annex 3 pàg. 57). Han de permetre de revisar i avaluar idees, pensaments o raonaments, fent propostes d’acció justificades i coherents amb els arguments enunciats i fonamentades en la biologia i la geologia i en els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
A la matèria de Biologia i Geologia es treballen 6 competències específiques:
- Interpretació i transmissió d’informació científica
- Localització i avaluació d’informació científica
- Aplicació dels mètodes científics en projectes de recerca
- Resolució de problemes
- Anàlisi i adopció d’hàbits saludables i sostenibles
- Anàlisi integral dels paisatges
Les competències específiques s’han d’avaluar a través de la posada en acció de diferents sabers. Els criteris d’avaluació permeten mesurar el grau de desenvolupament de les competències, connectades de manera contextualitzada i flexible amb els sabers de la matèria durant el procés d’ensenyament – aprenentatge.
Aquestes 6 competències específiques i les 8 competències clau han de permetre establir de manera general el perfil competencial de sortida de l’alumnat per al conjunt de l’etapa i per a cadascun dels cursos que la formen. La següent proposta ha de ser flexible per tal d’atendre les necessitats particular de cada alumne/a. El seguiment personalitzat permet adaptar el procés d’ensenyament – aprenentatge de la matèria per garantir el progrés de tot l’alumnat.
Al final de l’etapa, l’alumnat ha d’haver treballat totes les competències mobilitzant el conjunt de sabers. Aquesta graella pot esdevenir una programació de curs i una eina de regulació del procés d’ensenyament – aprenentatge, però també un registre de l’itinerari d’aprenentatge personal de cada alumne/a al llarg de l’etapa.
Deixa un comentari