El Departament d’Educació va publicar el 2016 les Competències Bàsiques de l’Àmbit Cientificotecnològic a partir d’un grup de treball coordinat per la Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.
En aquest document, que forma part d’una col·lecció en la que es despleguen les competències bàsiques de tots els àmbits, es proporciona, tal i com es llegeix a la seva presentació, informació relativa a la gradació de l’assoliment de les competències de l’àmbit al final de l’etapa educativa, la identificació dels continguts clau associats a cada competència, així com les orientacions metodològiques per a l’aplicació a l’aula.
El primer que em trobo en llegir la taula de competències agrupades per dimensions és que no acabo d’entendre per què s’han escollit aquestes. Les quatre dimensions de l’activitat cientificotecnològica són les següents:
- Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana.
- Objectes i processos tecnològics i de la vida quotidiana.
- Medi ambient.
- Salut.
Si les dimensions agrupen competències, com és que estan definides per elements conceptuals i no instrumentals? La primera dimensió es refereix a les ciències naturals, i la segona es refereix a les tecnologies, aleshores però, quin sentit té separar la tercera i la quarta, medi ambient i salut, respectivament, de la primera si no és només per estètica política?
És cert que la paraula “indagació” es pot associar a la competència en recerca, però aquesta també és en el món de les tecnologies i, com no, en els camps del medi ambient i de la salut…
Encara entenc menys la definició de les competències, massa lligades als continguts i ben poc als procediments i a les actituds. Així, per exemple, quin sentit té definir la Competència 3 com a “Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat”?
Des de fa temps que intento adaptar les meves programacions per competències de Biologia i Geologia a aquestes 15 propostes, però no acabo de trobar-ne el sentit. És per això que espero que el curs “Currículum i avaluació competencial per àmbits (científic tecnològic, BG/FQ)” em tregui de forces dubtes!
Pel moment, al curs que estic fent “Estratègies per avaluar competències”, del Postgrau Avaluar per Aprendre, a la UOC, m’han comentat que “en sentit estricte, les 15 competències no són competències, sinó que s’han agafat els objectius de l’anterior currículum i s’han posat en format de competències específiques. Personalment, em diu la tutora del curs, comparteixo amb tu que no tenen molt sentit, especialment perquè aquestes “competències específiques” són molt disciplinars, quan haurien de tenir un caràcter més transversal”. Potser no vaig tant equivocat!
DIANA MORAGAS RUIZ DE CASTAÑEDA
Totalment d’acord amb tu!
Vas treure’n l’aigua clara?
FRANCESC XAVIER VALLDEPERAS
Gràcies pel comentari! Del curs vaig treure moltes coses positives, però no precisament sobre aquestes 15 competències. Més aviat m’ha confirmat la necessitat d’anar més enllà de la proposta del currículum i posar el focus en les 8 competències clau i en les competències per a la vida des d’una perspectiva d’aprenentatge holístic, no compartimentat. La concreció del currículum demana una transformació profunda en resposta al nou paradigma educatiu!