Sóc en F. Xavier Valldeperas, llicenciat en Geologia i professor d’Ensenyament Secundari. Intento reinventar-me cada curs amb l’objectiu de transmetre als meus alumnes els valors de respecte i entusiasme per la naturalesa a través del seu coneixement i de la comprensió dels fenòmens naturals que es produeixen en l’àmbit de la biologia i de la geologia.

Vaig llicenciar-me en Geologia per la Universitat Autònoma de Barcelona el 1995 i vaig realitzar tot seguit els estudis de doctorat al Departament de Geologia de la mateixa universitat, especialitzant-me en estratigrafia, sedimentologia de carbonats i en paleontologia. Vaig obtenir la Suficiència Investigadora el 1998 amb el treball Estudi taxonòmic, paleoecològic i estratigràfic de la biofàcies de coralls plans de l’anticlinal de Sant Corneli (Cretaci superior, unitat sudpirinenca central), que va ser guardonat amb un accèssit al Premi de la Institució Catalana d’Història Natural 1998 de l’Institut d’Estudis Catalans. Vaig continuar la meva investigació al Museu d’Història Natural de Londres, als Pirineus i a Tunísia, i vaig col·laborar amb diversos investigadors en la publicació dels resultats.

Amb la clara determinació vocacional de dedicar-me professionalment a la docència i amb l’objectiu de superar les oposicions de professor d’ensenyament secundari a l’especialitat de Biologia i Geologia, vaig voler ampliar la meva formació acadèmica matriculant-me a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, on vaig superar els dos primers cursos de la llicenciatura. Vaig opositar i esdevenir funcionari de carrera el 2008.

Dels microscopis de citologia vaig saltar als telescopis astronòmics, esdevenint soci actiu de l’Agrupació Astronòmica de Sabadell, on he estat coordinador del grup de Debutants i membre de la Junta Directiva, i on col·laboro des d’aleshores en diversos àmbits de l’Astronòmica, tal i com explica el seu president, en Xavier Bros, a l’Astrum.

Com a resultat de la meva formació permanent i d’haver-me responsabilitzat diversos anys de la coordinació d’informàtica de centre, va anar creixent en mi l’interès pels recursos digitals i les xarxes socials aplicats a la docència com a instrument, mai com a finalitat, amb l’objectiu de potenciar l’esperit engrescador i d’autosuperació dels meus alumnes, comprenent que la publicació dels seus treballs a la revista digital de centre, o animar-los mitjançant l’exemple a esdevenir ells mateixos redactors voluntaris i articulistes habituals, és una recompensa sempre merescuda als seus èxits.

Amb el canvi paradigmàtic de l’educació, l’aprenentatge social, el treball globalitzat, la programació competencial, l’avaluació formativa i formadora com a procés d’aprenentatge, així com el canvi de gestió i organització dels centres educatius en virtut de l’autonomia de centre i del desenvolupament de llurs projectes educatius, m’han portat, entre d’altra formació del Departament d’Educació i de la Universitat Oberta de Catalunya, a acreditar el curs de formació sobre l’exercici de la funció directiva.

A partir del curs 2019 – 2020 m’incorporo com a tècnic docent a l’equip del Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius de la Subdirecció General d’Innovació i Formació per a la coordinació del Laboratori de Transformació Educativa, iniciativa R+D+I impulsada per la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital. El curs següent, m’inscric a l’equip del CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa) per a la coordinació del Laboratori de Transformació Educativa en l’àmbit del CESIRE.

Formació acadèmica Formació continuada Centres docents
Activitat de recerca Racó de pensar Temps de lleure