Al curs “Eines i recursos per avaluar” en el que aquests dies estic treballant com a part del postgrau “Avaluar per Aprendre” de la Universitat Oberta de Catalunya ens han demanat que confeccionem un portafolis digital com a recurs d’aprenentatge i d’avaluació dels alumnes.

Un portafolis o dossier d’aprenentatge és una eina per a la reflexió metacognitiva i per a l’avaluació formativa que mostra una selecció d’evidències en relació a les competències que un alumne ha anat desenvolupant al llarg del curs.

En la meva proposta dissenyo un portafolis de l’alumne per a la matèria de Biologia i Geologia de 1r d’ESO, on cada alumne pugui incorporar-hi lliurement les evidències del seu aprenentatge amb l’ús de diversos recursos digitals i que pugui compartir amb el professor, amb els seus companys i amb la seva família. Alhora, aquest portafolis ha de permetre la interacció amb els companys, el professor, etc., incorporant-hi, també, tots els elements d’avaluació. Aquest portafolis no implica la eliminació de la llibreta d’aula de l’alumne, però sí que la transforma en un dossier de treball en procés, una mena d’esborrany i diari de treball alhora.

Els objectius didàctics del portafolis de l’alumne per a la matèria de Biologia i Geologia són:

1) Col·leccionar les activitats d’aprenentatge pròpies de la matèria de Biologia i Geologia, així com de projectes transversals en la mesura que es puguin vincular a la matèria. L’alumne també pot incorporar-hi tot allò que tingui a veure amb la Biologia i  la Geologia i que formi part de la seva experiència personal (viatges, lectures, activitats amb els pares o els amics, etc.).

2) Reflexionar sobre les activitats d’aprenentatge executades per l’alumne, a partir d’instruments de reflexió aportats pel professor i també a partir de la iniciativa personal de l’alumne.

3) Estimular el procés de construcció conscient del coneixement de l’alumne, perquè el recull d’activitats està ordenat segons els continguts de la matèria i hi ha una orientació del professor però, al mateix temps, l’alumne gaudeix de suficient llibertat perquè decideixi què incorporar, en quin format i en quina profunditat.

4) Compartir amb els companys, el professor i les famílies els resultats de les activitats i les evidències d’aprenentatge, perquè de manera periòdica es dedicaran sessions a la comunicació oral de resultats, experiències i treballs, amb el suport gràfic dels portafolis. Els companys podran aportar preguntes i comentaris a les entrades del portafolis.

5) Possibilitar la coavaluació, perquè a més de l’autoavaluació que l’alumne faci de manera periòdica i sistemàtica de cadascuna de les activitats realitzades, els companys hauran d’avaluar-se entre sí contrastant els processos seguits i els resultats obtinguts.

6) Fomentar l’aprenentatge col·laboratiu entre alumnes a partir del treball en equip. A més, com que cada alumne posarà l’accent en un aspecte diferent de la mateixa activitat en funció del seu propi punt de vista, la revisió dels portafolis per part dels companys permetrà un enriquiment personal.

7) Incorporar de manera normalitzada els continguts i les competències de l’àmbit digital com a instruments de treball quotidià en l’àmbit de les ciències i de la comunicació.

Es pot accedir al lloc web de la plantilla del portafolis de 1r d’ESO clicant al següent logo:

Cada alumne de 1r d’ESO rebrà aquesta plantilla, que podrà anar completant, primer de manera força guiada per familiaritzar-se amb l’entorn i amb les eines digitals, i després de manera més lliure, per permetre l’autoregulació del seu propi aprenentatge.