Quan arribem a l’època del Barroc i comencem a parlar dels castrati i veiem la pel·lícula “Farinelli il castrato” a tothom se li posen els pels de punta (especialment als nois…) en saber per tot el que havien de passar aquells nens quasi adolescents.
Cal que sapigueu que aquesta pràctica ja es va eliminar el 1902 quan el Papa Lleó XIII va prohibir que aquests cantants cantéssin al cor de la Capella Sixtina. L’últim castrat, Alessandro Moreschi, es va retirar el 1913!!!
El que si que hi ha actualment és un tipus de veu, la de contratenor, que té unes característiques tímbriques similiars. La tècnica que utilitzen aquests cantants és la del falset i la de la veu de cap. Amb aquesta tècnica els contratenors aconsegueixen fer una veu que aquells que no hi estan acostumats sovint la confonen amb la d’una veu femenina, tot i que són totalment diferents.
No cal dir que la música pop també ha tingut els seus cantants de veu especialment aguda com els australians Bee Gees o actualment Mika. Els germans Gibb (Bee Gees) van fer autèntic furor als anys 70 i recentment la seva música s’ha tornat a posar de moda. Us preguntareu com s’ho fan per cantar unes notes tan agudes?!! Doncs utilitzant la mateixa tècnica que la de la dels contratenors, fent veu de falset i veu de cap.
Us deixo algunes audicions:
“Ave Maria” cantat pel contratenor rus Slava Kagan-Paley
“Se ogni guardo” de A.VIVALDI cantada pel cantant francès Philippe Jaroussky. Tot i que ell mateix es defineix com contratenor, té uns aguts de soprano d’una gran bellesa i dolçor (hi ha que el classifica com a sopranista). Les seves agilitats són perfectes i l’expressivitat amb què intepreta Vivaldi o Handel m’emociona moltíssim.
També us deixo una de les cançons més famoses dels Bee Gees “Staying Alive”
Amb quin d’ells us quedeu.