L’òpera del segle XIX es desenvolupa principalment a Itàlia, França i Alemanya. Durant el romanticisme va aconseguir el seu màxim esplendor, ja que tant la veu com l’orquestra es van poder deixar anar per expressar els sentiments.
A l’òpera italiana hi podem veure diferents tendències, entre elles la belcantista (estil que busca el lluïment dels cantants en detriment de l’argument); la verista (que presenta arguments i personatges de la vida real); i la representada per Rossini que es troba a mig camí entre l’òpera còmica i l’òpera romàntica.
A Alemanya hi destaca Richard Wagner, les obres del qual, escrites en alemany, es caracteritzen per l’ús de temes i llegendes mitològiques. Wagner és el creador de l’òpera nacional.
A França sorgeix l’òpera lírica amb G.Bizet com a uns dels seus principals representants.
En aquesta pàgina em proposo fer un petit tast d’algunes de les òperes més destacades del Romanticisme a partir de diversos recursos que he trobat a la xarxa. Veurem u escoltarem una selecció de les àries, duets… més significatius de cada òpera.
1. La Traviata (G. VERDI): podreu seguir l’argument d’aquesta òpera explicat com un conte i acompanyat d’aucions musicals de la mateixa òpera. (Romàntica)
2. Don Giovanni (W.A. MOZART): òpera-conte (Clàssica)
Per aprofundir en l’argument d’aquesta òpera aquí teniu una anàlisi sobre el personatge protagonista (Don Giovanni) un autèntic seductor que com diu en una de les àries que canta té en la seva llista de conquestes més de 2065 dones entre comptesses, baronesses, marqueseses, princeses, camperoles i criades.
3. Orfeo i Euridice (CH. W. CLUCK): òpera-conte (Clàssica)
4. Madama Butterfly (G.PUCCINI): òpera-conte (Romàntica)
5. El barber de Sevilla (G. ROSSINI): òpera-conte (Romàntica)
6. Turandot (G. PUCCINI): òpera-conte (Romàntica)
Recordeu el video que l’any passat Guardiola va encarregar per poder guanyar la Copa d’Europa? Es tracta d’un video de set minuts de durada, inspirat en imatges de la pel·lícula “Gladiator” i amb l’ària “Nessum Dorma” del Turandot de PUCCINI, com a motiu musical principal, que el tècnic del Barça va posar als seus jugadors 17 minuts abans de sortir a jugar la final de Roma.
Aquí teniu una anàlisi musical molt interessant del “Nessum Dorma” on es pot seguir la partitura i escoltar al mateix temps. Els temes musicals estan assenyalats. Ideal per treballar la Forma Musical.
Us deixo el vídeo que Guardiola va posar aquell dia. És també una manera molt interessant de veure l’efecte de la música en el cinema i la publicitat.
Si voleu jugar a col·locar cada compositor d’òperes en el seu temps cronològic corresponent només cal que feu clic