Avui se celebra el naixement de Tomàs Luis de Victoria (Àvila el 1548, Madrid 1611). Victòria és el compositor de música religiosa més important del Renaixement espanyol. Als 15 anys va ser enviat a Roma becat per Felip II, on va rebre la influència del compositor italià Palestrina. Totes les seves obres van seguir les indicacions del Concili de Trento i gairebé no va compondre música profana perquè creia que la música havia de servir només per lloar Déu.
La música renaixentista es va veure profundament afectada per la divisió que es va produir en l’esglèsia cristiana occidental, cosa que va conduir a la Reforma protestant. Aquest trencament fou iniciat durant el segle XVI per Martí Luter (1483-1543), gran amant de la música que creia totalment amb el poder eduatiu de la música.
Amb la intenció de frenar la Reforma, l’esglèsia catòlica va celebrar un Concili a la ciutat italiana de Trento (1545-1563). En aquest concili es van posar regles a la vida eclesiàstica. A nivell musical es van prendre les següents mesures:
Una de les obres més conegudes de Victòria és l’Ave Maria, un motet a quatre veus mixtes. En aquest motet es pot apreciar el treball de composició que va fer l’autor combinant la textura polifònica imitativa (com en el “gratia plena”) amb la textura polifònica homofònica (fixeu-vos amb els versos “Sancta Maria, mater Dei” i “ora pro nobis”). Victòria, músic de la Contrarreforma Catòlica, segueix les indicacions del Concili de Trento en què s’aconsella utilitzar una polifonia poc complexa per tal que els fidels puguin seguir i entendre el text.