Avui se celebra des de fa deu anys el Dia Mundial d’Internet. Què seria de les nostres vides diàries sense Internet? Tot i el rebuig inicial a les noves tecnologies, aquestes si són superiors s’acaben sempre imposant: la impremta, la màquina de vapor, el cotxe,… i sens dubte les tecnologies digitals ens ofereixen un millor nivell de vida per a les persones i, en general, per a la societat. Ara bé se n’ha de fer un bon ús i tothom hi ha de tenir accés i ja sabem que no tothom en té -molts dels alumnes de clàssiques sols tenen accés a l’hora de classe a l’institut. Ens queda encara molt camí per fer! Avant!
Fa vuit anys que el company Joan Marc Ramos, professor de català d’aleshores institut Cristòfol Ferrer, em va obrir el camí envers aquesta nova manera de fer i d’ensenyar, els companys de Chiron em varen donar la mà sota amb els auspicis de l’estimat Hermes, i ara ja no recordo com eren les meves classes abans de fer-les connectats a la xarxa. Podria fer-les ara sense Internet? És possible obviar la xarxa?… Estem avançant cap a final de curs i, un any, més cauen els reconeixements a la feina feta a la xarxa (no us hi acostumeu, això no acostuma a passar massa!), aviat alguns us examinareu de les PAU (aquestes proves o la revàlida, de ben segur, aviat seran també via Internet!) i és hora de reflexionar sobre la tasca diària a l’aula.
Pel que fa a la feina digital, em cal agrair a l’equip directiu que em deixi treballar en una aula d’informàtica amb connexió a Internet, pel que fa als alumnes i col·laboradors (alumnes i professors no sols del nostre centre sinó també d’altres centres -especialment de l’Albéniz de Badalona, professors jubilats, pares, mares i avis d’alumnes, ex alumnes…) el fet de reprendre cada any aquest nostre fil clàssic i continuar compartint coneixement a la xarxa amb creativitat i innovació; a les institucions, associacions perquè ens premien la feina feta, la dedicació i l’esforç esmerçats en demostrar que tot és possible i que entre tots podem i, entre d’altres, a Ràdio Premià de Mar per fer-ne difusió.
Aquests curs nou alumnes han fet el treball de recerca de segon de batxillerat en format digital, ben aviat algun grup de quart també en farà el seu projecte de recerca, tal com varen fer el curs passat amb Els orígens clàssics del cinema, a més de les xarxes socials, l’espai Moodle, centre d’ordre curricular i qualificador a l’abast de l’alumnat, tots els blocs de clàssiques de l’IPM continuen en actiu, tant El fil de les clàssiques, com Aracne fila i fila, L’empremta d’Orfeu, La cinta de Nike, Literatura grega a escena, Non omnis moriar. Tòpics horacians, L’univers clàssic dels nostres mots, El fil del mite grec…
Reconstrucció històrica, un nou nivell d’empatia ja ha començat la cursa de reconeixements: divendres passat rebia el segon Premi Hèracles del XI Premi Hèracles («Les pomes del jardí de les Hespèrides») al millor Treball de Recerca de Batxillerat a Catalunya dins l’àmbit de les llengües i cultures grega i llatina, organitzat per la Secció catalana de la SEEC (Societat Espanyola d’Estudis Clàssics) i per tercer cop Ràdio Premià li ha donat difusió i aquest cop amb una llarga entrevista a l’Arnau Lario.
Tres blocs de Clàssiques de l’IPM seran guardonats amb una baldufa dia 13 de juny a Madrid en el IX Premi Espiral Edublogs: El fil del mite grec, L’univers clàssic dels nostres mots i Literatura grega a escena (no us perdeu com veuen la feina digital i el reconeixement la Noelia, l’Arnau i el Raül)… Moltes gràcies! Què més puc desitjar!
El més important, però, és que estem a punt d’acomiadar una nova promoció d’alumnes de Grec i de Llatí del Batxillerat Humanístic (què passarà el curs vinent? encara no ho sabem!). La promoció que enguany acaba és ja la quarta del nou IPM i tota ella digital, com les últimes del Cristòfol. Per no fer un lleig a la tradició i per donar-vos molta sort, estimats alumnes, en els exàmens finals, PAU, exàmens extraordinaris… i sobretot en la vida us agraeixo les estones que hem passat junts (que han estat moltes, els dilluns tres hores i la resta de dies un parell…), aprenent tots plegats, tot i que alguns, un dia o altre us penedireu del que heu desaprofitat. És l’hora dels adéus, tot i que encara queda camí (preparació PAU, festa de promoció, viatge a Roma..), vet aquí aquest petit muntatge, fet amb tot l’amor, però amb pocs mitjans i menys temps. Espero que us agradi, alumnes de segon, almenys per desitjar-vos tota la sort del món:
[youtube]https://youtu.be/6uoikJ7F4Yk[/youtube]
Vaja, ara potser seria simpàtic estar un anyet sense ordinador. En la vida, tot són reptes!!
Moltes felicitats per la feina feta!
Moltes gràcies, Joan Marc! Ja ho vaig intentar i els alumnes i l’equip directiu van fer mans i mànigues per posar-me més ordinadors a info 1 i obligar-me a baixar. Et prenc la paraula! Qui sap…!
Pingback: Un any de premis per als alumnes de Llatí de l’ESO! | El fil del mite grec
Pingback: Amb els centaures d’or a la ràdio | El Fil de les Clàssiques
Salve!!!
La veritat que considero que les classes de clàssiques sense internet no serien tan productives com ara, ja que d’aquesta manera tenim molta més facilitat de trobar la informació pels personatges mitològics, pels mites, pels referents clàssics al cinema, a la música…
Considero que sense tots aquests avantatges tecnològics no trobaríem ni la meitat d’informació que en sabem!
Doncs la veritat és que tots aquests blocs fan que els alumnes tinguem una empenta a l’hora d’estudiar i poder tirar endavant amb els estudis.
No m’imagino fer les classes de grec o de llatí a una classe normal, tot i que reconec que tampoc estaria tant malament.
Encara que amb aquests blocs (que porten una gran feina) hem aconseguit molt!
Pingback: El projecte El fil de les clàssiques: Moodle, blocs i xarxes socials, nominat al VII Premi Impuls! | El Fil de les Clàssiques
Salve!
Mai m’he plantejat estar sense internet. I sinó hi hages aquesta web no sabrem res del gregs ni del llatí.
Agraïm molt l’equip directiu que ens deixa treballar en una aula i d’ informàtica amb connexió a Internet.
Jo considero que sense aquests avantatges de internet no sabríem ni la meitat del que sabem ara.
XAIPE!
Les classes sense internet serien molt més avorrides, trobo que les fa molt més distretes, encara que a vegades massa per alguns, però en general agraeixo que siguin amb ordinadors i internet.
Bonnum Diem!
Sense internet les classes serien molt més avorrides, l’internet ens obre moltes portes i ens facilita moltíssimes coses.
Xaipe,
Les classes amb la Margarida són les que més m’agraden, ja que són molt amenes i passen ràpid gràcies a l’ajut de la feina en ordinador. Des de l’ESO que estic utilitzant ordinador a classe, i la veritat és que n’entenc bastant, o vaja, això crec.
La majòria de les classes haurien de ser així, ja que pot semblar que no, però en les seves, són en les que més aprenc.