Pervivència literària dels mites: Luis de Góngora

John William Waterhouse, 1909

El poeta Luis de Góngora (1561-1627) va compondre un poema inspirat en una de les Metamorfosis d’Ovidi.

7
La ciudad de Babilonia
—famosa, no por sus muros,
sino por los dos amantes,
desdichados hijos suyos—
digno sujeto será
de las orejas del vulgo.
Estos, pues, dos babilonios
vecinos nacieron, mucho
y tanto, que una pared
de oídos no muy agudos
oyó a los niños los gorjeos.
Oyólos, y aquellos días
tan bien la audiencia le supo,
que años después se hizo
rajas en servicio suyo.

 

En quin relat ovidi es va inspirar Góngora?

Com es deien els joves enamorats? On vivien? Què feien?

Quin és l’argument d’aquesta història mitològica?

Quina metamorfosi experimenten?

A quina part de Narracions mitològiques la trobem? Per què?

Quin dramaturg anglès del segle XVII va escriure una tragèdia inspirada en aquest tema? Com la va  intitular?

Gaby

Deixeu un comentari tot explicant les qüestions anteriors en un redactat d’unes quinze línies com a mínim (unes cent cinquanta paraules).
Publicat dins de Amor correspost fins a la mort, General, Herois, Morir per amor, Pervivència, Pervivència en la literatura espanyola, Poesia | Etiquetat com a , , , , , | 9 comentaris

Psique i Cupido a Thought of You?

“Es desperta, s’arrauleix a terra, es posa les mans a la cara. Quan obre els ulls, ella, com un record, apareix. El ballarí, traçat amb les línies negres, persegueix el cos volàtil i blanc. Quan la toca, se li desfà entre les mans. Ballen i ballen. S’apropen i fugen. Thought of You, dirigit per Ryan WoodWard, ens mostra la lluita d’un amor que viu a dins, imaginat, idealitzat. Quan és real, quan toca de peus a terra, tot es veu diferent”. “Si et pogués estimar”. Catorze.cat

Al mite de Psique i Cupido, passa una cosa molt semblant a aquesta animació. Psique quan està casada amb Cupido la seva atracció cap a ell es una atracció imaginària, idealitzada ja que Psique no pot veure’l físicament perquè Cupido no vol que el vegi, vol que l’estimi com a una persona normal i no com a un déu.

Un cop que Psique decideix encendre la làmpada una nit per poder veure el seu amor amb els seus propis ulls, tot canvia, toca de peus a terra, tot ho veu diferent i Cupido decideix deixar-la perquè se sent traït.

Thought of You, dirigit per Ryan WoodWard, ens mostra la lluita d’un amor que viu a dins, imaginat, idealitzat. Quan és real, quan toca de peus a terra, tot es veu diferent. Crec que és una molt bona representació de l’amor que sent Psique cap a Cupido. Què n’opineu vosaltres? Podia formar part de la pervivència del mite? Per què l’amor que se somia s’esvaix quan es toca?…

Marta Roman Llatí 4t d’ESO

Publicat dins de Càstig, Déus, General, Pervivència | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

“Ifigenia” de Guerau de Liost

“Ifigenia a Tàuride” (1893), de Valentin Serov (1865-1911)

Amb motiu de la representació de la “Ifigènia a Tàuride” pels alumnes de 3r de l’ESO de Classical Culture, he fet recerca per trobar-ne pervivència i he topat amb aquest poema de Guerau de Liost:

En la boscúria hermosament salvatge

(Amb motiu de la representació de la “Ifigènia a Tàuride” pels del Teatre Íntim)

En la boscúria hermosament salvatge
la clàssica tragèdia es descabdella,
servint de marc l’excelsitud dels roures
a les figures de puresa hel·lènica.
Avança noblement l’infaust Orestes
i el cor del vell Montseny joiós batega,
que ha descobert en lo rebrot dels Àtrides
a l’hoste benaurat de la infantesa.
D’un venerable castanyer a l’ombra
cerca redós la pàl·lida Ifigènia,
la descenyida vesta abandonada
als afalacs del ventijol feréstec.
Les flors boscanes amb perfums l’aromen
com si la verge escultural, per elles
fos l’emblema sagrat que als segles parla
d’aquell gran poble artista per essència.
I la Bellesa de mirada augusta
somriu a tots com màgica deessa,
i tots l’adoren amb un gran mutisme,
que és son imperi de durada eterna.

A quina tragèdia es refereix a “la clàssica tragèdia es descabdella”?

Amb quina intenció utilitza el poeta aquesta comparació: “I la Bellesa de mirada augusta somriu a tots com màgica deessa…”?

A quin poble es refereix, en aquesta part del poema: ...parla d’aquell gran poble artista per essència…?

Què us sembla el poema? I el mite del sacrifici d’Ifigènia? N’havíeu sentit a parlar?

Per cert, qui va escriure la tragèdia que inspira el poema?

Mar Cruz Viladoms, 1r batx. B humanístic

Publicat dins de General, Herois, Pervivència, Poesia | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Referents mitològics al Museu de la Garrotxa d’Olot

Aquest cap de setmana, la Mercè Otero i la Coloma Jofre han visitat l’exposició Art a OLot durant la II República (1931-1939) al Museu de la Garrotxa d’Olot i ens han enviat aquestes fotografies per tal que en determineu els personatges mitològics. A qui representen? Per què? Estan ben utilitzats?…

IMG-20160514-WA0021-1 (1)

“Europa smoking” Cartell modernista de Malagrida. Fotografia de Coloma Jofre

Hermes a ART A OLOT DURANT LA II REPÚBLICA (1931-1939)

2016-05-14 18.26.49 (1)

Fotografia de Mercè Otero

Al Museu d’Olot també hi ha el motllo de guix d’aquesta escultura de Pau Gargallo:

2016-05-14 18.02.36

“El pastor i l’àguila” de Pau Gargallo. Fotografia de Mercè Otero

Publicat dins de Actualitat, Cicles mítics, Déus, General, Herois, Pervivència, Pervivència en l'art, Rapte d'amor | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , | 8 comentaris

Mites i pedres

Després de llegir la tercera part de Narracions de mites clàssics, intenteu explicar els mites que he seleccionat en aquest Thinglink. Quin és el vostre preferit? Per què? Quins altres mites heu llegit a la tercera part de narracions de mites clàssics?

No us oblideu de fer la vostra valoració personal del llibre aquí.

Fem també el kahoot de la 3a part de Narracions de mites clàssics que la Mar Cruz i la Mireia Sànchez de 1r de Batxillerat han preparat?

hjlç

Mar, 4ºB
Optativa Llatí

Publicat dins de Amor obsessiu, Amor per les estàtues, Canvi de sexe, Déus, General, Herois, Morir per amor, Pervivència, Rapte d'amor | Etiquetat com a , , , , , , | 3 comentaris