Metamorfosejats a Aula de Secundaria

Aula de Secundaria núm. 24 (novembre-desembre de 2017)

Dedalió, Ceix i Alcíone

Alcíone de Herbert James Draper, 1915.

L’ocell que viu de la rapinya i que terroritza totes les aus no sempre ha estat un ésser amb plomes; abans era un home, violent, ferotge i disposat a fer ús de força. Sabeu qui era? Per què va ser transformat?

Yousram
4t ESO Llatí

Apol·lo i Dafne

Inspirats en Narracions de mites clàssics hem fet un dibuix que il·lustra aquets mite ovidià, seguit de les descripcions dels personatges i un breu resum del mite.

Què penseu d’aquest mite? Quina versió us agrada més?              
Com definirieu “l’amor” que sent Apol·lo per la nimfa Dafne?

Nerea Judez i Pau López

4t ESO Llatí

Píram i Tisbe a Els ulls de Minerva

Qui no coneix els amors de Píram i Tisbe!

Ovidius Vivit! Mitos, imágenes y libros

C-7v1zFXsAEELCN

Dilluns 8 de maig s’inaugurarà Ovidius vivit! Mitos, imágenes y mitos, una exposició comissariada per Fátima Díez Platas.

Imagen:XOAN A. SOLER

«Si perdemos la cultura clásica somos incapaces de entender nuestro mundo»

Què n’opineu? Per què cal llegir Ovidi dos mil anys després de la seva mort?

“A Dafne huyendo de Apolo” de Francisco de Quevedo

A Dafne huyendo de Apolo – Francisco de Quevedo

«Tras vos un Alquimista va corriendo,
Dafne, que llaman Sol ¿y vos, tan cruda?
Vos os volvéis murciégalo sin duda,
Pues vais del Sol y de la luz huyendo.

ȃl os quiere gozar a lo que entiendo
Si os coge en esta selva tosca y ruda,
Su aljaba suena, está su bolsa muda,
El perro, pues no ladra, está muriendo.

»Buhonero de signos y Planetas,
Viene haciendo ademanes y figuras
Cargado de bochornos y Cometas.»

Esto la dije, y en cortezas duras
De Laurel se ingirió contra sus tretas,
Y en escabeche el Sol se quedó a oscuras.

  • Coneixeu altres poemes que tractin aquest mite?
  • A quina part de Narracions de mites clàssics el trobem i per què?
  • Us agrada la nostra interpretació del mite ovidià d’Apol·lo perseguint Dafne?
Imatge de previsualització de YouTube

Ariadna i Sara

4t ESO Llatí

Siringa a Premià

L’Ona arribà a casa plena de branques, ferides i blaus, deixà anar unes tènues llàgrimes que baixaven d’uns ulls de mirada perduda i caigué desconsolada a terra.
La mare no va dubtar en recollir-la de terra i li preguntà què li succeïa.

L’Ona quequejant s’intentava explicar però les paraules no aconseguien sortir d’aquella boca ensagnada. La mare, en veure-la en famejants condicions, decidí posar el casset que l’ona feia servir per estudiar i relaxar-se, ja que sovint, patia de nervis.
La cançó feia sonar un vaporós so de flauta i un to d’harmonia menor d’un instrument asiàtic semblant al cello. Aquests la van relaxar i l’Ona aconseguí arrencar:
Mare, ja fa dies que noto una presència darrere meu més impertinent que la meva pròpia ombra. Aquesta és d’un noi de batxillerat que deduïa que viva a prop nostre.
Avui, sortint de classe, aquest, m’ha vingut a demanar un cigarret i no li he pogut donar, ja que no en tenia. Ha posat cara d’irat, i m’ha agafat fort del braç deixant-me així la marca dels seus dits. M’ha agafat com un tros d’estropell i m’ha portat cap a la riera del costat de l’institut. Allà ha intentat baixar-me els pantalons i introduir-me els seus feixucs dits sota la samarreta. En un moment de dispersió del noi, he apretat a córrer, m’he amagat entre els canyers que rodegen la riera i he esperat que marxés amb aquell posat guillat que el caracteritza.
L’Ona acaba d’explicar i la mare se’n densa en un mar de llàgrimes, no pot creure el que li hi ha passat a la seva filla.
L’hem de denunciar, filla. -Anuncià la seva mare- No és de covards que tinguis por, ell juga amb la força però tu no, has de parlar, la por no t’ha de vèncer. Aquests són els consells que donà la Maria, una sàbia mare víctima d’un intent de violació més.

  • A quin indret de Premià de Mar situaríeu el mite?
  • Sabríeu trobar referents clàssics a l’actualitat  amb aquest mite?
  • Quina relació hi trobeu? Imatge de previsualització de YouTube

Aina Blanch

1r de batxillerat humanístic