METODOLOGIA

Treballarem el projecte del Consistori Infantil en grups cooperatius, però també proposem activitats per a treballar en parelles i en grups d’experts. Sis grups base de quatre membres, cadascú dels quals és responsable d’un càrrec a portar a terme.

Objectiu de cada grup és presentar una candidatura, un programa electoral amb els seus propòsits (educatius, socials, ambientals…) i fer campanya (amb cartells, vídeos i fulletons) per tal de captar el màxim de vots possibles durant el míting.

Aprofitem els diferents grups polítics de la ciutat per a fer recerca sobre el tema, eslògans, programes electorals… Cal compartir idees i resoldre dubtes.

El treball en grups d’experts consistirà en la preparació del dia de les eleccions: uns s’ocuparan del sorteig de la taula electoral, altres de les butlletes, preparar DNI per els cursos de primària…

En gran grup caldrà definir conceptes més específics com sufragi universal, democràcia participativa i representativa.

PLANIFICACIÓ

El projecte que documentem és Eleccions al Consistori Infantil. Aquest és un tema que ens ve donat per ser la classe de sisè i formar part del Consistori Infantil a l’Ajuntament de Vic.

Escollirem de manera democràtica, simulant unes eleccions, un candidat que representi l’escola al consistori de Vic. Treballarem les principals institucions democràtiques i diferents organitzacions polítiques.

Ens coordinem amb els diferents especialistes per tal de treballar les músiques del s.XX amb l’arribada de les democràcies al món i des de l’àrea d’anglès realitzaran un document de presentació en power point.

Pel que fa la temporalització, aquest cal que sigui el primer projecte del curs, ja que és necessari facilitar el nom del representant al Consistori Infantil a l’Ajuntament.

QUI SOM

Som l’equip impulsor de l’escola Vic Centre. El treball per projectes ens va portar fa tres anys, a formar part de la Xarxa. A partir d’aleshores ens vam començar a engrescar per implementar els projectes a l’escola. Formar-nos per transformar el dia a dia i aconseguir millorar els aprenentatges va ser i és, el nostre repte.

La creació del grup impulsor ens ha permès el debat pedagògic i la reflexió sobre la pràctica a l’aula, compartir entre iguals les experiències, una manera molt rica d’aprendre. A les reunions, hem parlat i replantejat la organització, metodologia i sobretot avaluació, aportant propostes de millora transformadores.

Treballem per projectes durant tot el curs i a tota l’etapa de primària. El nostre propòsit aconseguir una avaluació més competencial.

PLANIFICACIÓ

El tema que presentem treballarà el sistema nerviós i les drogues al curs de 3r d’ESO,  amb el títol “MOLT MÉS DEL QUE T’IMAGINES”

A partir dels mites sobre les drogues entrarem a entendre el funcionament del nostre sistema nerviós. A través de les fonts i la cerca d’informació externa comprovaran la fiabilitat de les fonts documentals. Finalment elaboraran un pòster científic on s’exposi la veracitat o la falsedat del mite escollit.

EL REPTE

Buscar  un mite sobre les drogues, treballar-lo, investigar-lo i si és el cas desmuntar-lo,  i finalment de presentar un póster científic en el congrés escolar de ciència.

ELS OBJECTIUS

  1. Conèixer les parts del sistema nerviós central (visió anatòmica) 
  2. Com ens afecten les drogues a la nostra salut?
  3. Quines malalties hi ha entorn del sistema nerviós?
  4.  Comprovar la fiabilitat de les fonts d’informació que trobem a internet.
  5.  Quines són les bones fonts de documentació?
  6.  Tenir arguments científics per muntar i desmuntar els mites
  7. Conèixer experiències de percepció sensorial

La implementació del projecte a l’INS Bisaura

Al llarg del projecte “la volta al món en 80 pans” els alumnes de primer parteixen d’uns coneixements limitats sobre diferents camps relacionats amb el pa i es van construint una idea global d’aquest producte.

No es tracta d’explicar què és el pa i com s’elabora, sinó de vestir un coneixement més profund, amb relacions amb el medi ambient, amb el conreu dels cereals, amb les sistemes utilitzats per moldre el gra, per acabar elaborant aquest aliment bàsic.

Els alumnes troben la informació a la xarxa segons la seva necessitat, i com a pas del procés tecnològic. Aquesta informació pot estar lligada a la necessitat de superar una dificultat en el procés de construcció, o bé a la necessitat de vestir un coneixement que els permet millorar el disseny del seu artefacte final.

A principi de curs s’ha explicat als alumnes les diferents fases del procés tecnològic, i a cada fase necessiten noves informacions que busquen a la xarxa, o de vegades simplement consultant amb els companys que van més avançats.

Tot el procés es documenta en diferents documents que al final de cada trimestre es condensen en una presentació on els alumnes expliquen als seus companys el que han fet.

Es tracta d’aplicar les tres “P”, planificar, procès i presentació.

La metodologia utilitzada.

Per a portar a terme el projecte “la volta al món en 80 pans” hem utilitzat la metodologia del treball per projectes (PBL) com a eix central. El projecte partia de l’àrea de Tecnologies, i per tant aquesta metodologia ens permetia aplicar els principis del procés tecnològic.

Per presentar les tasques ens hem servit de la gamificació, creant situacions similars a les que ens podem trobar en les “Escape rooms”, ara tant de moda.

El disseny d’aquestes activitats ha estat realitzat seguint els “Breakout Edu”, i utilitzant tota mena de recursos, com poden ser candaus, diferents tipus de missatges encriptats i altres recursos que ham mantingut els alumnes enganxats a la fase menys atractiva del procès .

LA VEU DELS ALUMNES

Els alumnes ens fan arribar la seva opinió a través de dues propostes d’avaluació:

  • una tertúlia radiofònica
  • la carpeta d’aprenentatge

La tertúlia radiofònica és un format molt útil per a recollir la opinió estructurada i reflexiva dels alumnes. Al final de cada projecte (i per tant, també d’aquest) els alumnes es posen en grup i durant 20 minuts preparen el guió d’una tertúlia radiofònica que després gravaran en una nota de veu i entregaran al classroom.

En aquest espai poden opinar i fer propostes de millora del projecte. És un recurs molt ben valorat tant pels alumnes com pel professorat ja que ajuda a autoavaluar el projecte.

La carpeta d’aprenentatge és una activitat individual que entrega cada alumne/a. Es tracta d’explicar el què han anat fent a cada projecte, recopilar algunes evidències (que els marquem prèviament) i donar la seva opinió en relació a l’aprenentatge realitzat (també seguint una pauta per tal de poder generalitzar les conclusions i unificar l’avaluació).

En general, la opinió dels alumnes en relació el projecte ha estat la següent:

  • consideren que la dinàmica de treball en grups d’experts els ha estat enriquidora i útil tant per a la seva formació individual com de grup.
  • consideren que han après moltes coses sobre les malalties i els tractaments
  • consideren que els ha quedat clar els diferents aparells del cos humà i la relació que tenen entre ells
  • consideren que la part de recerca en general ha estat feixuga però que els ha portat a adquirir un grau elevat d’informació sobre el tema
  • consideren que la part del joc de rol ha estat dinàmica i profitosa per posar en pràctica tot el què s’ha treballat a les fases de recerca i transmissió

En definitiva, un projecte enriquidor en tots els sentits que amb algunes millores proposades pels alumnes i professors pot millorar encara més en edicions posteriors.

AVALUACIÓ

Pel nostre centre, l’avaluació és un aspecte fonamental i clau en el procés d’aprenentatge. L’entenem com a reguladora i formadora alhora i per tant té un pes molt important tant en la programació del projecte com en el desenvolupament.

Això fa que, ja des d’un bon principi, tinguem clars els criteris d’avaluació a treballar i per tant organitzem tota l’activitat formativa entorn aquests criteris o objectius.

L’altre aspecte important del centre és que els criteris d’avaluació estan definits a nivell d’àmbit. Això vol dir que estan prèviament fixats i que, quan dissenyem un projecte, ho fem pensant en què volem que aprenguin els alumnes en aquell moment concret de l’etapa.

Un altre punt en el què hem treballat aquest curs és en aconseguir una avaluació individual del projecte. Ho hem aconseguit demanant tasques individuals abans i després de cada activitat cooperativa.

En aquest projecte en concret hem pogut extreure evidències formatives individuals en diferents moments del procés i en el desenvolupament del joc de rol.

Per últim, remarcar que els projectes són un context d’aprenentatge òptim per a treballar les competències transversals (digital i autonomia personal i social) que al centre també tenim desenvolupades.

 

 

 

 

PRODUCTE FINAL

Aquí teniu algunes fotografies del desenvolupament del JOC DE ROL SALUT:

IMPLEMENTACIÓ

En aquest apartat explicarem la fase de JOC DE ROL, es a dir de desenvolupament del producte final.

El procediment va ser el següent

  • Vam dividir la classe en tres grups: un metges, pacients i observadors.

 

  • Durant tres dies (dilluns, dimarts i dimecres) es juga al joc de rol fent canvis de papers (els que són pacients un dia, són metges l’altre i observadors l’altre)

 

  • El joc consisteix en donar les fitxes creades pels experts a la fase de creació al grup d’alumnes de pacients i els que fan de metges són els que han de resoldre la situació de la manera més semblant possible a la que hi ha a la fitxa. Els observadors supervisen, avaluen el procés i anoten les respostes.

El desenvolupament del Joc va anar molt bé. Valorem molt positivament els següents aspectes:

  • implicació dels alumnes
  • nivell de domini de la informació
  • aprenentatge significatiu

Un aspecte clau en aquesta fase va ser la de deixar molt clara la dinàmica i la normativa del joc. Ho vam aconseguir a través d’un power point (normes i funcionament del joc) molt aclaridor i d’un simulacre (un dia de prova). Aquest fet va afavorir que el primer dia de joc tothom tingués clar què s’havia de fer i tot funcionés correctament.