Producte final. FEDAC Prats

El producte final que han de fer els alumnes és una representació musical de tota l’escola com a festa de final de curs que es portarà a terme a finals de juny.  L’activitat proposada representa un repte real per a tots els alumnes, tant a nivell individual com col·lectiu.

Tal com hem explicat abans els alumnes poden triar entre diverses possibilitats segons els seus interessos i talents: decorats, música, presentadors, guionistes, batucada, balls i llums i so.

Durant el tercer trimestres els alumnes, distribuïts per grups, segons interessos i talents, i acompanyats per 2 mestres es reuneixen setmanalment per preparar la seva tasca.

En aquest producte final hi queden totalment vinculats els objectius proposats en el projecte.

La festa va adreçada a totes les famílies i tot el públic que hi estigui interessat.

Com és habitual se’n farà difusió als diferents blocs de l’escola i a les xarxes socials.

La Volta al món en 80 pans

La volta al món en 80 pans és un projecte centrat en l’àrea de tecnologia que portem a terme junt amb la professora d’Educació Visual i Plàstica.

L’objectiu del projecte és donar a conèixer les diferents fases del procés tecnològic als alumnes de 1r d’ESO d’una manera globalitzada, abraçant des del moment de conrear les matèries primeres, passant per l ‘etapa de moldre el pa fins al moment culminant de coure’l.

El nom del projecte està  inspirat en el llibre de Jules Verne” La volta al món en 80 dies”, però centrat en el tipus de pans que es consumeix en diferents punts del món, segons els orígens dels alumnes que hi ha a l’aula.

Tot i que es tracta d’una activitat acadèmica guiada, es té en compte els orígens dels alumnes i els seus interessos a l’hora de triar el producte final, de maner a que es potencia el coneixement dels propis orígens o el desig de conèixer una altra cultura.

Els continguts de les diferents matèries es presenten a través de metodologies de gamificació a l’aula, intentant fer aquests continguts ben atractius als diferents alumnes.

QUI SOM?

Hola a tothom!

Nosaltres som l’equip impulsor de l’Institut Bisaura de Sant Quirze de Besora en el nostre tercer any de participació a la Xarxa de Competències bàsiques.

Aquest curs ens hem proposat implementar co-docència en una franja horària, treballant l’àrea de tecnologies, però complimentant-la amb altres àrees per aconseguir un aprenentatge més global a través d’un projecte anomenat “La volta a món en 80 pans“.

A part dels professors que hi haurà a l’aula, tot l’equip impulsor anira monitoritzant l’experiència I avaluant-ne tots els aspectes que siguin necessaris per aconseguir superar aquest repte.

A partir del treball realitzat compartirem amb la esta dels integrants de la XCB els nostres assoliments i els nostres neguits en la implementació de l’aprenentatge competencial.

PRODUCTE FINAL

A simple vista, pot semblar que el producte final d’aquest projecte d’emprenedoria sigui la manufactura de productes artesanals dins de l’aula i la seva posterior venda en una paradeta a la plaça del poble. Res més lluny que això.

El projecte d’emprenedoria suposa un treball constant, interdisciplinar i transversal que permet als alumnes assolir diferents fites vinculades amb aspectes administratius, organitzatius, productius i solidaris. Els alumnes han pogut gaudir d’anar tancant tot un seguit de requeriments necessaris per poder finalitzar el projecte.

De totes maneres, l’opinió dels alumnes deixa ben clar que, per ells, el producte final està vinculat amb dos moments clau: la venda de la seva producció i l’entrega del xec del 50% dels beneficis a una ONG.

Amb la venda dels productes els alumnes s’han fet responsables, no només de la seva producció, sinó de la compra de les matèries primeres amb responsabilitat (evitant despeses innecessàries i que, a ser possible, fossin materials ecològics), de fer controls de qualitat de la seva pròpia producció, de presentar el producte de manera atractiva i cridanera a la mateixa parada de venda, de fer un control comptable de les vendes i dels guanys obtinguts… Així doncs, en aquest apartat, el producte final ha estat molt positiu i, com no, molt ben valorat pels alumnes i les famílies.

L’entrega del 50% dels beneficis com a acció de responsabilitat social de la cooperativa, és l’altre moment important en aquest procés. Els alumnes han venut els productes als clients, no com a una manera de fer negoci sinó fent conscient al client de que, amb la seva compra, està col·laborant amb una ONG. Aquest apartat ha estat molt positiu. Han fet tot un treball d’investigació de quines són les accions solidàries d’algunes ONG. Després de parlar-ne van optar pel projecte de MANS UNIDES, el qual, en breu, rebrà la nostra invitació per visitar-nos a la nostra escola i poder fer-li l’entrega del xec solidari.

PLANIFICACIÓ

Aquest projecte ha estat planificat i desenvolupat per dues mestres i un mestre, juntament amb l’equip directiu del centre i el Consorci de la Vall del Ges. Des d’un primer moment vam establir un calendari en el qual hi figuraven:

  • Reunions de coordinació de les mestres i d’aquestes amb l’equip directiu i el claustre.
  • Dates per presentar la documentació per consolidar la cooperativa.
    • Sol·licitud de NIF.
    • Creació de càrrecs de responsabilitat i departaments.
    • Estatuts.
    • Acta de constitució de l’empresa.
    • Logo.
    • Cartes als mitjans per presentar-nos.
  • Visites de diferents experts:
    • Consorci de la Vall del Ges.
    • FIARE banca ètica.
    • SOM energia.
    • 7 i tria Serveis de Lleure.
    • Maria Batet.
    • Pares i mares amb empreses que poden aportar informació sobre aparadors o d’altres tipus d’empresa (S.A./ S.L.).
  • Conèixer el nostre entorn i veure de quina manera pot aparèixer representat en els nostres productes.
  • Presentació de prototips.
  • Estudis de mercat i de viabilitat o rendiment econòmic.
  • Producció.
  • Presentació del projecte a l’alcaldessa de la vila.
  • Venda dels productes (dues dates).
  • Estudi dels resultats.
  • Presentació de l’aportació de responsabilitat social a l’ONG escollida: MANS UNIDES.
  • Realització d’un acte festiu amb la part que els hi correspon dels guanys.

Hem de dir que, en la planificació de totes aquestes activitats han participat els alumnes. S’ha exposat un calendari dins de l’aula i ells han estat responsables de l’acompliment de les diferents tasques a realitzar. Així hem fet que aquest projecte sigui 100% participatiu i personalitzat.

A mida que s’han anat avançant en els diferents punts, els alumnes han anat omplint una memòria en forma de PADLET que podeu veure en l’etiqueta IMPLEMENTACIÓ.

Per part de les i el mestre, hem realitzat tot un seguit de reunions d’avaluació que ens han ajudat a coordinar i avaluar els resultats obtinguts en cada procés, així com veure la idoneïtat i viabilitat dels objectius establerts per l’equip docent.

Som els Cérvols de Les Basseroles

Bones a tots/es!

Som un dels grups de treball de l’escola Les Basseroles de Sant Miquel de Balenyà. Aquest és el nostre segon any dins de la Xarxa de Competències Bàsiques. Enguany, com a projecte transversal d’escola, estem treballant els animals del territori català (llops, mussols, cérvols, insectes del pati…). Cada aula des de P3 a 6è han escollit un animal. Nosaltres, us volem compartir el treball que s’ha dut a terme a l’aula de 3r de primària, els Cérvols.

Tot i que la documentació sigui sobre aquesta aula, com a claustre hem intentat seguir la mateixa línia de treball a la resta de classes.

Finalment, valorem positivament els debats pedagògics que han anat sorgint en aquests espais de trobada que ens ha facilitat fer el curs de XCB.Resultat d'imatges de huella del ciervo

 

Com és Sant Vicenç de Torelló?

Aquest projecte s’ha dut a terme al Cicle Inicial al llarg del 2n trimestre d’aquest curs 2018-19.

El motiu del projecte és descobrir i conèixer el poble de Sant Vicenç de Torelló i els tres nuclis que el formen. El projecte va començar amb l’arribada d’una carta a l’escola d’una noia (Ainhoa) de Santander, que tenia la intenció de venir a viure en un poble com el nostre.

L’Ainhoa va demanar informació sobre el poble de Sant Vicenç de Torelló. “Com és Sant Vicenç de Torelló?”

A partir d’aquí va sorgir una conversa sobre tot allò que li podríem explicar: com són les cases, espais públics, edificis públics, parcs, serveis, zones verdes… però ens vam adonar que hi havia moltes coses que no coneixíem prou bé. Llavors vam iniciar una recerca per conèixer tot allò que no sabíem. Per fer la recerca vam utilitzar diferents recursos com: joc de pistes pel nucli de Sant Vicenç de Torelló, visita a l’Ajuntament i entrevista a l’alcalde, visita al centre de dia, visita a la colònia de Vila-seca, visita a la colònia de Borgonyà i a l’antiga fàbrica tèxtil, observació de plànols…

Pel que fa a l’avaluació vam acordar que el dia que ens vingués a veure l’Ainhoa li explicaríem tota la informació recollida sobre el poble i que havíem de ser capaços d’explicar-li de manera clara i entenedora.

QUI SOM

Hola a tothom!

És el nostre tercer any que la nostra escola, Sant Marc, de Calldetenes participa a la XCB de la nostra zona.

Aquest curs hem iniciat un projecte de centre que s’emmarca dins del Pla de Convivència que enguany estem revisant. Vam iniciar una formació de claustre amb una mica més d’informació; posant en comú i compartint amb el grup les experiències dels projectes realitzats el curs passat, per poder avançar una mica més  en el camí cap al treball per projectes.

El nostre objectiu és aprendre i compartir amb altres escoles maneres de treballar i, anar dibuixant el nostre camí tenint en compte el què som i el què volem. Tot això amb el suport de tot el claustre i amb el compromís de compartir la feina. Volem investigar, innovar i treballar  per poder oferir als nostres alumnes les eines necessàries per desenvolupar les seves capacitats i fer-los més competents.

 

IMPLEMENTACIÓ

El nostre projecte ha tingut una durada de tot el curs. En un principi vàrem plantejar una durada de 2 trimestres, però s’ha allargat fins a final de curs. S’ha dut a terme durant 2 hores setmanals, on els tres cicles coincidíem en el mateix horari. (dijous de 9 a 11h).

Tot l’enfocament del projecte s’ha fonamentat en la recerca, creativitat, reflexió i crítica constant. El recorregut del treball ha sigut marcat pels propis alumnes. El rol del professorat no ha estat el de donar respostes sinó el de fer les preguntes adequades que permetien seguir fent recerca, investigació, resolució de dubtes i reorientació del procés de treball.

En la fase d’implementació del projecte es pot dir que s’ha portat a terme en dos blocs:
1r bloc: Es va iniciar el projecte anant de colònies a principi de curs on les actfivitats que realitzaven estaven enfocades sobre le món del cinema. Seguidament els alumnes varen fer un estudi sobre la història del món del cinema i del cinema del poble d’Olost , es va visitar el Museru del cinema de Girona i a partir van haver d’investigar quins oficis hi havien dins al món del cinema, gèneres, …
2n bloc: Al llarg del tercer trimestre els alunes han hagut de crear el seu propi curtmetratge.
CI: “Ferdinand”
CM: “La rateta que llegia l’escaleta”
CS: Tres curtmetratge de tres gèneres diferents (còmic, aventura i terror)

Els alumnes sempre han treballat de forma cooperativa, guiats i supervisats pels mestres.

METODOLOGIA

A grans trets, aquest projecte s’ha enfocat amb la finalitat que l’alumnat gaudeixi amb l’aprenentatge, a partir d’una vessant competencial i amb un plantejament actiu i molt vivencial. Cal dir que el treball en grups ha estat clau en el desenvolupament del Projecte ja que ha aconseguit una bona cohesió social dins de la classe així com l’assoliment de conductes tant claus com la responsabilitat, la pertinença dins un grup i l’autonomia. És important destacar també el paper rellevant de les TAC així com la creativitat i l’originalitat.

Abans però, han de fer-se experts en aquest tema ( història del cinema, elements audiovisuals, elaboració d’un guió… ). Per aquesta raó, es plantegen una sèrie d’activitats competencials i en les quals s’interrelacionen continguts de totes les àrees curriculars.

Tot l’enfocament del projecte s’ha fonamentat en la recerca, que comporta un constant procés reflexiu; en la interpretació de dades i en la capacitat d’elaborar uns petits textos expositius en forma de vídeo i de manera cooperativa.
El recorregut del treball és marcat pels alumnes. El rol del professorat no ha estat el de donar respostes sinó el de fer les preguntes adequades que permetien seguir fent recerca i reorientació del procés de treball.
Els alumnes han treballat molt en grups cooperatius, a gran grup i per parelles.
Es presenten tasques de diferents àmbits (artístic, lingüístic, coneixement del medi, digital)
Per fer arribar a les famílies tot aquest treball es pengen notícies al bloc de l’escola i el producte final serà obert a les famílies .